طرح کلان و معماری شبکه‌ ملی اطلاعات

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۷/۲۴

شماره: ۱۰۴۴۴۱/۹۹ – ۱۳۹۹/۷/۱۶

در اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی، به پیوست مصوبه جلسه شصت و ششم مورخ ۱۳۹۹/۶/۲۵ شورای عالی با موضوع «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» برای اجرا ابلاغ می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ـ سیدابوالحسن فیروزآبادی


مقدمه

تحقق استقلال کشور، کاهش وابستگی و جلوگیری از دست‌اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست‌بوم متناسب با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، منوط به تحقق شبکه ملی اطلاعات و مستلزم فعالیت نظام‌مند و فراگیر در تقویت، ساماندهی و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی است. به بیان دیگر، از یک سو معماری و کارکرد شبکه ملی اطلاعات بر اساس نیازمندی‌های خدمات و محتوا طراحی می‌شود و عملکرد آن، تاثیر مستقیمی بر ارتقای کیفیت خدمات و محتوا خواهد داشت و از سوی دیگر، تقویت، ساماندهی و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی، در پیشرفت، ارتقاء و کاربردی‏‏تر شدن شبکه ملی اطلاعات از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است.

ماده ۱ـ خط‌مشی‌های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات

به منظور استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در جهت استقلال و تسهیل خدمت‌رسانی، عدالت، شفافیت و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، خط‌مشی‌های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات به شرح ذیل است:
1-۱- درون‌زایی و خوداتکایی؛
1-۲- برون‌نگری؛
1-۳- فرصت‌سازی؛
1-۴- بازدارندگی، پایداری و تاب‌آوری در مقابل انواع تهدیدات؛
1-۵- حکمرانی یکپارچه و منعطف؛
1-۶- روزآمدی، نوآوری و آینده‌نگری؛
1-۷- مشارکت فعال ذی‌ربطان؛
1-۸- کارکرد فرهنگی ـ اجتماعی مبتنی بر نقشه مهندسی فرهنگی کشور؛
1-۹- توسعه سبز و سلامت محور.

‏ماده ۲ـ اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴

۲ـ ۱ـ اهداف راهبردی

۲-۱-۱- دستیابی به جامعه‏ای پیشرو و اخلاق‏مدار، با بهره‏مندی عادلانه همه آحاد جامعه از فرصت‏های فضای مجازی و رشد محتوا و خدمات داخلی، ارتقاء کیفیت زندگی و افزایش سواد فضای مجازی منطبق بر ارزش‏های اسلامی ـ ایرانی؛
2-۱-۲- ارتقاء جایگاه و کسب سهم مناسب از اقتصاد دیجیتال و شکوفایی کسب‏ و ‏کارهای دانش‏بنیان، خلاق و مولد با بهره‏گیری از ظرفیت‏های شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛
2-۱-۳- فراهم‏سازی زمینه‏های حکمرانی صالحانه در فضای مجازی با تاکید بر مردم‏سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‏های مشروع و مسئولانه، حفظ کرامت و حقوق انسان‏ها و امنیت عمومی، شفافیت نظام اداری و مقابله با فساد و جرایم سایبری؛
2-۱-۴- استقرار نظام جامع و فراگیر در سطح ملی، برای امن‏سازی‌، پایدارسازی و تداوم ارایه خدمات زیرساخت‏های حیاتی، حساس و مهم؛
2-۱-۵- ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران به تراز قدرت‏های سایبری جهانی با ایجاد موازنه تاثیر و گسترش تعاملات دوجانبه و چندجانبه با دیگر کشورها در جهت اجماع‏سازی، گفتمان‏سازی، اقناع و شکل‏دهی به قواعد، مقررات و استانداردهای فضای مجازی با ابتکارعمل و رویکرد مواجهه فعال؛
2-۱-۶- حضور جریان‏ساز و هدفمند در عرصه‏های ملی و فراملی فضای مجازی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی.

۲ـ۲ـ اهداف عملیاتی

اهداف عملیاتی شامل چهار بخش است؛ در بخش اول به‏صورت جامع به اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات پرداخته شده و در سه بخش دیگر، آن دسته از اهداف عملیاتی که موجب پیشرفت، ارتقاء و کاربردی‏تر‏شدن شبکه می‏شود، ارایه شده است.
2ـ۲ـ۱ـ اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات
2-۲-۱-۱- پوشش هشتاد درصدی دسترسی پهن‏باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت دسترسی بیست‏وپنج مگابیت‏برثانیه و پوشش صد درصد جمعیت کشور برای دسترسی پهن‏باند سیار با سرعت متوسط ده مگابیت‏برثانیه؛
2-۲-۱-۲- مزیت بخشی اقتصادی و تعرفه‌گذاری رقابتی در دسترسی به خدمات کاربردی و محتوای داخلی به میزان حداقل دو برابر و در دسترسی به خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات به میزان حداقل سه برابر نسبت به رقبای خارجی تا سال ۱۴۰۰؛
2-۲-۱-۳- مزیت بخشی کیفی در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی به میزان پنج برابر نسبت به خدمات و محتوای خارجی تا پایان سال ۱۴۰۰؛
2-۲-۱-۴- ارایه خدمات پایه کاربردی داخلی با سهم ترافیک هفتاد به سی نسبت به خدمات پایه کاربردی خارجی مشابه در سبد مصرفی کاربران و نرخ رشد سالیانه ۱۵ درصدی؛
2-۲-۱-۵- ایجاد امکان اتصال حداقل ده درصد کاربران با دسترسی مبتنی بر نسل جدید ارتباطات‏؛
2-۲-۱-۶- هزینه سالانه دسترسی پهن باند خانگی به حداکثر دو درصد از سرانه درآمد ناخالص ملی؛
2-۲-۱-۷- امکان اتصال و دسترسی پرسرعت سازمان‏ها، مراکز آموزشی، پژوهشی، حوزوی، کسب‏و‏کارها و کاربران تجاری با حداقل سرعت صد مگابیت‏برثانیه؛
2-۲-۱-۸- تأمین کیفیت شبکه در اتصال بین دو نقطه داخلی شبکه‌های هسته و تجمیع با تأخیر کمتر از سی میلی‏ثانیه، اتلاف بسته داده کمتر از یک‌میلیونیوم و تاخیر متغیر کمتر از دو میلی‏ثانیه؛
2-۲-۱-۹- تأمین خدمات مستقل زمان شبکه برای همه زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور بدون وابستگی به سامانه‌های ناوبری جهانی نظیر GPS؛
2-۲-۱-۱۰- مدیریت کامل منابع ملی و بین‏المللی مورد استفاده در زیرساخت ارتباطی کشور؛
2-۲-۱-۱۱- پشتیبانی کامل زیرساخت‌های ارتباطی کشور از نسخه شش پروتکل اینترنت و کسب سهم سی درصدی در لایه دسترسی؛
2-۲-۱-۱۲- ارایه خدمات زیرشبکه‏های امن و مدیریت‏پذیر‏؛
2-۲-۱-۱۳- ایجاد حداقل سه قطب مرکز داده در سه استان و ایجاد نقطه حضور بین‏‏الملل در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت اصول دفاعی و امنیتی؛
2-۲-۱-۱۴- شکل‏گیری حداقل سه فراهم‏کننده خدمات ابری داخلی با قابلیت تأمین نیازهای زیرساختی، ذخیره‏سازی، پردازشی و سکویی برای همه خدمات پایه داخلی و کسب سهم بازار هشتاد درصدی از کل نیاز خدمات ابری کشور؛
2-۲-۱-۱۵- استقرار کامل خدمات پایه کاربردی داخلی (با اولویت پیام‌رسان اجتماعی و موتور جستجو) با قابلیت تأمین نیازهای ملی و پاسخگویی به همه محتواهای مورد نیاز کشور با اولویت محتواهای خط و زبان فارسی تا سال ۱۴۰۰؛
2-۲-۱-۱۶- قرارگیری زبان فارسی به عنوان زبان پیش‏فرض در هشتاد درصد خدمات و تجهیزات هوشمند همراه؛
2-۲-۱-۱۷- استفاده از سیستم‏عامل داخلی برای تمامی مراکز نظامی و امنیتی و زیرساخت‏های حیاتی در نسخه‏های رومیزی، سرور و سیستم‌های کنترل صنعتی؛
2-۲-۱-۱۸- تأمین یک سیستم‏عامل داخلی امن تلفن همراه؛
2-۲-۱-۱۹- کسب حداقل بیست درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه هوشمند با سیستم‏عامل داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی؛
2-۲-۱-۲۰- مصون‏سازی، کاهش آسیب‏پذیری و افزایش پایداری و تاب‏آوری امنیتی و دفاعی شبکه ملی اطلاعات در برابر تهدیدات بدون اتکا به خدمات خارجی؛
2-۲-۱-۲۱- ایجاد گذرگاه‌های ایمن داخلی؛
2-۲-۱-۲۲- تحقق کامل گذرگاه‌های ایمن مرزی؛
2-۲-۱-۲۳- رشد بومی‏سازی تجهیزات شبکه به میزان ده درصد سالیانه بر اساس اولویت‏های تعیین شده توسط مرکز ملی فضای مجازی؛
2-۲-۱-۲۴- بومی‏سازی سامانه‌های امنیتی موردنیاز شبکه ملی اطلاعات به میزان صد درصد؛
2-۲-۱-۲۵- اجرای کامل نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی و نظام هویت معتبر در فضای مجازی مصوب شورای عالی فضای مجازی؛
2-۲-۱-۲۶- تأمین ادله الکترونیکی در خدمات شبکه ملی اطلاعات در چارچوب قوانین کشور و مصوبات شورای عالی فضای مجازی؛
2-۲-۱-۲۷- اجرای الزامات صیانت از حریم خصوصی و حقوق عامه در سطح خدمات شبکه ملی اطلاعات در چارچوب طرح مصوب شورای عالی فضای مجازی و قوانین کشور؛
2-۲-۱-۲۸- (غیرقابل انتشار)؛
2-۲-۱-۲۹- ارتقاء سالم‏سازی خدمات شبکه ملی اطلاعات به میزان بیست درصد در سال؛
2-۲-۱-۳۰- ارتقاء سطح آمادگی امنیتی و دفاعی شبکه ملی.
2-۲-۲-۱- ۲ـ۲ـ۲ـ اهداف عملیاتی خدمات کاربردی
2-۲-۲-۲- رسیدن به شاخص تمرکز مطلوب در سکوهای بومی خدمات؛
2-۲-۲-۳- استقرار کامل سکوهای ارایه خدمات الکترونیکی اعم از دولت، سلامت، تجارت، آموزش، قضایی، گردشگری، حمل‏و‏نقل و انتظامی با تعرفه مناسب برای آحاد مردم؛
2-۲-۲-۴- دستیابی به سهم ده درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور؛
2-۲-۲-۵- افزایش سهم خرده‌فروشی الکترونیکی به میزان ده درصد از کل بازار خرده‏فروشی کشور؛
2-۲-۲-۶- رسیدن مجموع سرمایه‏گذاری صندوق‏های سرمایه‏گذاری جسورانه معادل دویست میلیون یورو در سال و سهم جمع‌سپاری در کشور معادل شصت میلیون یورو در سال؛
2-۲-۲-۷- ایجاد حداقل دو سکوی ارایه خدمت با سهم بیست درصدی از کاربران منطقه و دارای بازار جهانی؛
2-۲-۲-۸- استقرار نظام جامع تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی؛
2-۲-۲-۹- نظام‌مندسازی فعالیت خدمات خارجی در شبکه ملی اطلاعات.
2-۲-۳-۱- ۲ـ۲ـ۳ـ اهداف عملیاتی محتوا
2-۲-۳-۲- استقرار نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا؛
2-۲-۳-۳- استقرار نظام مالکیت معنوی و مادی محتوای داخلی تا سال ۱۴۰۰؛
2-۲-۳-۴- دستیابی اقتصاد محتوای داخلی به سهم پانزده درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه پنجاه درصد؛
2-۲-۳-۵- تحقق سهم هفتاد درصدی خدمات محتوایی داخلی (اعم از ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو) از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه چهل درصدی از طریق تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا؛
2-۲-۳-۶- سهم حداقل چهل درصدی محتوای حرفه‌ای داخلی سازگار با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی از سبد محتوای حرفه‏‌ای سکوهای داخلی و سکوهای خارجی مجاز در کشور؛
2-۲-۳-۷- ایجاد شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان و افزایش سهم ترافیک محتوای مفید اختصاصی رده‏‏های سنی کودک و نوجوان به پانزده درصد از ترافیک کل کشور؛
2-۲-۳-۸- تامین نیاز کشور به دانشنامه عمومی فراگیر و دانشنامه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی در حوزه‏های مختلف علوم؛
2-۲-۳-۹- افزایش نرخ رشد سالیانه سی درصدی سهم بازی‏های رایانه‏ای داخلی؛
2-۲-۳-۱۰- تامین نیاز محتوایی کشور در خدمات ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو از طریق سامانه‌ها و سکوهای داخلی با حداقل ده میلیون مشترک فعال؛
2-۲-۳-۱۱- گسترش منطقه‌ای و بین‏المللی سامانه‌های داخلی اعم از شبکه‌های اجتماعی و نمایشی برخط با جذب سی درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی؛
2-۲-۳-۱۲- رده‏بندی محتوای حرفه‌ای منتشر شده و محتوای کاربر محور با تأکید بر سازوکارهای خود تنظیم‏گری؛
2-۲-۳-۱۳- افزایش سهم صفحات فارسی از وب به بیش از چهار درصد؛
2-۲-۳-۱۴- کسب سهم چهل درصدی ابزارهای بومی خط و زبان‌ فارسی و آزادسازی پیکره‌ها و منابع محتوایی مورد نیاز؛
2-۲-۳-۱۵- دستیابی به حداقل سه سامانه خدمات ارزیابی و صحت‏سنجی اخبار و محتوا؛
2-۲-۳-۱۶- تامین نیاز کشور در حوزه سکوهای آموزشی فراگیر اعم از آموزش‏های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی، عمومی و مهارتی با ظرفیت ارایه خدمات به بیست میلیون کاربر؛
2-۲-۳-۱۷- رشد سالیانه چهل درصدی سهم تبلیغات قانونی از کل بازار تبلیغات سکوهای داخلی و خارجی فعال در کشور؛
2-۲-۳-۱۸- افزایش سالیانه بیست‏وپنج درصدی محتوای مرتبط با فرهنگ‏سازی و سواد فضای مجازی.
2-۲-۴-۱- ۲ـ۲ـ۴ـ اهداف عملیاتی سالم‏سازی محتوا و امنیت خدمات
2-۲-۴-۲- کاهش نرخ رشد جرایم فضای مجازی به میزان سالیانه حداقل سی درصد با فراهم‏سازی امکانات، زیرساخت‏های لازم و ارتقاء توان پیشگیری و مقابله با جرایم و حوادث فضای مجازی؛
2-۲-۴-۳- ارتقاء توان دستگاه‏های امنیتی، انتظامی و قضایی در اشراف اطلاعاتی و شناسایی و مقابله با تخلفات و جرایم سازمان‏یافته فضای مجازی به میزان حداقل سالیانه بیست‏وپنج درصد؛
2-۲-۴-۴- کاهش متوسط زمان پاسخگویی به استعلام‏های قضایی و رسیدگی به شکایات مرتبط با جرایم فضای مجازی به میزان سالیانه حداقل سی درصد؛
2-۲-۴-۵- ارتقاء سالم‏سازی و کاهش محتوای آسیب‌رسان و مجرمانه در فضای عمومی به میزان سالیانه حداقل سی درصد؛
2-۲-۴-۶- استقرار نظام حقوقی و دیپلماسی سایبری در حفظ و صیانت از حقوق و منافع ملی؛
2-۲-۴-۷- ارتقاء اشراف، رصد، ضرایب امنیتی و امکان اعمال سیاست‏های حاکمیتی در لایه خدمات کاربردی و محتوا بر اساس پیوست امنیتی؛
2-۲-۴-۸- ایجاد نظام هوشمند بومی امنیت و دفاع سایبری؛
2-۲-۴-۹- مدیریت مخاطرات و ارتقاء امن‏سازی خدمات به میزان سالیانه حداقل سی درصد؛
2-۲-۴-۱۰- کاهش مدت زمان رسیدگی به حوادث فضای مجازی به میزان سالیانه حداقل سی‏درصد از طریق تقویت تیم‏های پاسخگویی به حوادث.

ماده ۳ـ معماری شبکه ملی اطلاعات

با توجه به مصوبات جلسه‏های شماره پانزده مورخ ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ و شماره سی‏وپنج مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ شورای‌عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات به‏عنوان یک زیرساخت پیچیده و برخوردار از زیرسیستم‌ها، اجزای متنوع و تعاملات چندوجهی بین اجزاء و زیرسیستم‏ها، نیازمند یک مدل مفهومی برای ترسیم معماری است تا در عین ساده و قابل فهم‏بودن، نشان‏دهنده تمامیت و انطباق آن با سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات باشد. معماری شبکه ملی اطلاعات نیز نیازمند الگویی است تا توصیف‏کننده ساختار و روابط پیچیده و درهم‏تنیده بین اجزاء و زیرسیستم‌های شبکه ملی اطلاعات باشد و تصویر جامعی از شبکه ملی اطلاعات ارایه کند.
مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات مطابق محدوده تعیین شده در شکل شماره ۱ و نمایه معماری فنی آن مطابق شکل شماره ۲ است. براساس این مدل، لایه‏های محتوا و خدمات کاربردی خارج از قلمرو شبکه ملی اطلاعات براساس سند تبیین الزامات این شبکه است، لیکن تأمین نیازهای ملی فضای مجازی، تحقق استقلال و کاهش وابستگی و مداخله بیگانگان در فضای مجازی کشور، مستلزم شکل‌گیری و پیشرفت تمامی لایه‏ها، به‏صورت همگن و هماهنگ است. این معماری با رویکردی جامع و خدمت‏گرا و با در نظرگرفتن سبد خدمات شبکه ملی اطلاعات، پاسخگوی نیازهای کنونی مندرج در اسناد بالادستی بوده و با نگاهی به فناوری‏های آینده، زمینه‌ توسعه و مزیت‏بخشی برای زیست‏بوم خدمات و محتوای اسلامی ـ ایرانی را ایجاد خواهد کرد.
شکل شماره ۱- مدل مفهومی فضای مجازی کشور

شکل شماره ۲- نمایه معماری فنی شبکه ملی

ماده ۴ـ اجزای شبکه ملی اطلاعات

اجزای شبکه ملی اطلاعات در دو بخش زیرساخت و خدمات شبکه ملی اطلاعات در جدول شماره ۱ ارایه شده است. مرکز ملی فضای مجازی موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدل مفهومی، نمایه معماری فنی و اجزای شبکه ملی اطلاعات را متناسب با نیاز و تحولات فناورانه و ملاحظات حکمرانی در دوره‌های زمانی دوساله و در چارچوب اهداف این سند بازنگری کند.

جدول شماره ۱ ـ اجزای شبکه ملی اطلاعات

فهرست اجزای زیرساخت فهرست خدمات شبکه ملی اطلاعات
۱ـ شبکه‌ هسته؛

۲ـ شبکه‌های تجمیع؛

۳ـ شبکه‏های دسترسی؛

۴ـ مراکز تبادل ترافیک داخلی؛

۵ ـ مراکز تبادل ترافیک بین‌الملل؛

۶ ـ شبکه‌های توزیع محتوا؛

۷ـ سرورهای نام‏دامنه؛

۸ ـ گذرگاه‏های ایمن داخلی؛

۹ـ دروازه‌های مرزی بین‏الملل؛

۱۰ـ گذرگاه‏های ایمن مرزی بین‏الملل؛

۱۱ـ منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

۱۲ـ شبکه­های اختصاصی؛

۱۳ـ شبکه و زیرساخت ابری دولت؛

۱۴ـ مراکز داده عمومی؛

۱۵ـ مراکز داده اختصاصی؛

۱۶ـ قطب‏های مراکز داده؛

۱۷ـ زیرساخت ابر عمومی، اختصاصی، ترکیبی و خدمات پایه؛

۱۸ـ سرورهای هم‏زمانی (NTP

۱۹ـ مرکز مدیریت یکپارچه امنیت؛

۲۰ـ مرکز مدیریت یکپارچه سالم سازی؛

۲۱ـ مرکز رصد و پایش شبکه ملی اطلاعات؛

۱ـ خدمات ارتباطی؛

۲ـ خدمات میزبانی مراکز داده؛

۳ـ خدمات نام و نشان‏گذاری؛

۴ـ خدمات تبادل پیام و اطلاعات؛

۵ ـ خدمات ابری عمومی و اختصاصی؛

۶ـ خدمات ابری زیرساختی؛

۷ـ مرورگر بومی؛

۸ ـ خدمات سالم‏سازی؛

۹ـ پشتیبانی خدمات رصد و پایش و هوشمندی آن در تعامل، تحلیل و پردازش؛

۱۰ـ خدمات هم‏زمانی (NTP

۱۱ـ خدمات پیوست امنیتی؛

۱۲ـ تأمین ادله دیجیتال؛

۱۳ـ مدیریت هویت معتبر (تأمین شناسه و گواهی دیجیتال)؛

۱۴ـ پیام‏رسان و شبکه اجتماعی؛

۱۵ـ خدمات پایه مکانی و نقشه؛

۱۶ـ مخازن، کتابخانه‏ها و API‏ها؛

۱۷ـ سیستم‏عامل داخلی؛

۱۸ـ رایانامه داخلی؛

۱۹ـ خدمات دسترسی به اینترنت؛

۲۰ـ جویشگر داخلی؛

۲۱ـ خدمات صیانت از داده؛

۲۲ـ خدمات مقابله با حوادث؛

۲۳ـ خدمات امن‏سازی، کاهش آسیب‌پذیری و افزایش پایداری و تاب‌آوری؛

۲۴ـ خدمات مدیریت یکپارچه سالم‏سازی؛

۲۵ـ خدمات مدیریت یکپارچه امنیت؛

۲۶ـ خدمات مدیریت منابع شبکه ملی اطلاعات؛

۲۷ـ خدمات ارتباطی امن زیرساخت‏ها؛

۲۸ـ خدمات گذرگاهی؛

۲۹ـ خدمات مدیریت یکپارچه دفاعی؛

۳۰ـ خدمات پیوست فرهنگی.

ماده ۵ ـ اقدامات کلان و نگاشت نهادی

فهرست اقدامات کلان و نگاشت‏های نهادی مرتبط با اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات به شرح جدول شماره ۲ است. اقدامات کلان و نگاشت نهادی برای تحقق اهداف عملیاتی خدمات کاربردی و محتوا، در چارچوب تقسیم‌کار مرکز ملی فضای مجازی خواهد بود.

جدول شماره ۲ـ اقدامات کلان و نگاشت نهادی شبکه ملی اطلاعات

ردیف اقدام کلان نهاد متولی
۱ رقابت‏پذیرکردن و ارتقای پایداری شبکه‏های تجمیع درون‏استانی، درون‏شهری و شبکه دسترسی و ارتقاء فناوری دسترسی ارتباطات ثابت (شامل تدوین سازوکار استفاده بهینه و اشتراکی از شبکه دسترسی ارتباطات ثابت) کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
۲ ایجاد پوشش سراسری برای دسترسی تمامی شهر‏ها و روستاهای بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات با کیفیت مطلوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳ مدیریت بهینه طیف فرکانسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۴ بهینه‏سازی و اصلاح مهندسی ترافیک در شبکه و تمرکززدایی (داخلی و بین‏المللی) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۵ ارتقاء پایداری ارتباطات بین‏الملل، هاب رومینگ بین‏الملل و حضور در نقاط متنوع تبادل ترافیک جهانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۶ ایجاد مراکز تبادل ترافیک بین‏الملل در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۷ ارتقاء پایداری مراکز تبادل ترافیک داخلی و ارایه خدمات متنوع به کلیه اپراتورها، مراکز داده و ارایه‏‏کنندگان خدمات ابری و محتوایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۸ ایجاد قطب‌های مراکز داده و مراکز داده در مقیاس اقتصادی (حمایت از سرمایه‏گذاری بخش خصوصی فعال و ایجاد نظام رتبه‏بندی مراکز داده) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۹ ایجاد مناطق ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۰ مشارکت در پروژه‏های توسعه زیرساخت‏های ارتباطی بین‏المللی و منطقه‏ای به منظور تامین ارتباطات بین‏الملل از مسیرهای مختلف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۱ ایجاد و توسعه زیرساخت خدمات ابری توزیع شده اعم از ذخیره‏سازی ابری و نرم‏افزارهای ابری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۲ مدیریت یکپارچه منابع آدرس و نام‏های دامنه با تاکید بر استفاده از  IPv6 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۳ ارتقاء کارآیی، اتکاپذیری، استقلال و پایداری سامانه‏های DNS در تمامی شرایط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۴ ایجاد و توسعه دروازه‌های مرزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۵ آزادسازی ترانزیت ترافیک و ساخت مسیرهای ترانزیتی توسط بخش خصوصی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۶ ایجاد سیستم‌عامل داخلی برای مراکز امنیتی، نظامی، حیاتی، حساس و مهم وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلحوزارت اطلاعات
۱۷ ایجاد سیستم‌عامل داخلی برای تلفن همراه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۸ ایجاد و توسعه جویشگر داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۹ حمایت از تولید گوشی تلفن‌های همراه هوشمند داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت
۲۰ ایجاد سازوکارهای بی‏اثرسازی محدودیت‏های خارجی از قبیل مخازن نرم‏افزاری، به‌روزرسانی‌ها و وصله‌های مربوط، خدمات Https و نیز انواع نرم‏افزارهای کاربردی در کلیه شرایط برای کاربران و خدمات داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 ۲۱
ایجاد و توسعه سکوی رایانامه‏های داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۲ توسعه پیام‏رسان‏های ‏اجتماعی بومی تا رسیدن به ظرفیت ۵۰ میلیون کاربر فعال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۳ ایجاد ابر دولت با امکان تعامل با سکوهای دیجیتال برای استفاده از داده‏ها و خدمات دستگاه‏های دولتی و حاکمیتی با رعایت ملاحظات امنیتی ملی، عمومی و فردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۴ ایجاد و توسعه مرورگر بومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۵ ایجاد امکان رصد و پایش مستمر وضعیت و روند خدمات کسب‏وکارهای دیجیتال داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۶ شناسایی رشته‏ها و تخصص‌های مورد نیاز دانشگاهی برای رشد و ارتقای سطح منابع انسانی موجودیت‏های مختلف شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲۷ حضور فعال و موثر در تعاملات بین‏المللی حکمرانی اینترنت (مدیریت IP، نام‏های دامنه،  DNSو …) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتوزارت امور خارجه
۲۸ ایجاد سامانه‏ها و سازوکارهای لازم برای ارایه خدمات اینترنت در شرایط خاص و بحرانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتوزارت اطلاعات
۲۹ توسعه ابزارهای تحلیل جریان ترافیک در سطح اپراتورهای شبکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳۰ توسعه خدمات پایه مکانی و نقشه بومی معاونت علمی و فناوری ریاست‏جمهوری
۳۱ تدوین نظام تعرفه و مدل اقتصادی خدمات ارتباطی و پایه شبکه ملی اطلاعات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
۳۲ بومی‏سازی تجهیزات شبکه وزارت صنعت، معدن و تجارتمعاونت علمی و فناوری ریاست‏‏جمهوری
۳۳ تأمین و تخصیص بودجه مورد نیاز برای     شکل‏گیری خدمات پایه و ابزارهای ضروری شبکه ملی اطلاعات در بودجه‏های سنواتی سازمان برنامه و بودجه کشور
۳۴ تدوین شیوه‌نامه‌ها و مدیریت مهاجرت دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی به خدمات پایه داخلی مرکز ملی فضای مجازی
۳۵ اجرای طرح جامع امن‏سازی خدمات ارتباطی و پایه کاربردی در چارچوب پیوست امنیتی شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتوزارت اطلاعات
۳۶ اجرای برنامه پیشگیری و مقابله با حوادث خدمات ارتباطی و پایه کاربردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳۷ توسعه خدمات امنیت ابری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳۸ اجرای طرح جامع پیوست کنترلی در چارچوب پیوست امنیتی شبکه ملی اطلاعات وزارت اطلاعات
۳۹ ایجاد نظام یکپارچه نظارت بر صیانت از داده­ها  در خدمات ارتباطی و پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی
۴۰ ایجاد سامانه یکپارچه ادله الکترونیکی زیرساخت­ها و خدمات شبکه ملی اطلاعات در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی
۴۱ ارتقاء عملکرد گذرگاه‌های ایمن مرزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتوزارت اطلاعات
۴۲ ایجاد و توسعه گذرگاه‌های ایمن داخلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتمرکز مدیریت راهبردی افتا
۴۳ تامین شناسه معتبر در لایه ارتباطی و ایجاد چارچوب تعامل‏پذیری هویت‏های معتبر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۴۴ اجرای طرح ساماندهی VPN‏ها و فناوری­های حاکمیت‏گریز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتوزارت اطلاعاتقوه قضائیه
۴۵ تامین خدمات ارتباطی امن مورد نیاز شبکه دولت‏الکترونیک و زیرساخت‏های حیاتی، حساس و مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۴۶ بومی‏سازی تجهیزات مورد نیاز امن‏سازی خدمات ارتباطی و پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست‏جمهوریوزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
۴۷ اعتبارسنجی تجهیزات و خدمات شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتمرکز مدیریت راهبردی افتا
۴۸ ارتقاء و اجرای طرح سالم‏سازی و پالایش در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی
۴۹ تامین داخلی گواهی پروتکل­های امنیتی اعم از SSL وزارت صنعت، معدن و تجارت
۵۰ ایجاد نظام پیشگیری و مقابله با جرایم فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی
۵۱ اجرای پیوست پدافند غیرعامل شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۵۲ ایجاد مرکز دفاع سایبری در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی
۵۳ فعال‏سازی دیپلماسی سایبری و دفاع از حقوق کشور در حوزه بین‏الملل وزارت امور خارجه