ضوابط و دستورالعمل مربوط به نقل و انتقال قضات

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۶/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۶/۱۸

1/83/9045 – ۱۳۸۳/۶/۱۸

موضوع بند ب ماده یک قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه مصوب 8/12/1378 مجلس شورای اسلامی در اجرای بند 3 از اصل یکصد و پنجاه و هشت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند ب از ماده یک قانون وظائف و اختیارات رئیس قوه قضائیه مصوب 8/12/78 مجلس شورای اسلامی و بمنظور هماهنگی در امر نقل و انتقال قضات و احراز شرایط لازم جهت تصدی مشاغل قضائی و همچنین تامین نیروهای مورد نیاز در واحدهای قضائی کشور،‌ ضوابط و نحوه رسیدگی بشرح زیر تعیین می شود.

1.نحوه ارجاع درخواست ها به کمیسیون و شرایط آن
الف: درخواست کتبی قضات
ب: اعلام نیاز استانها یا شهرستانها و یا بخش ها …. که از طرف روسای کل دادگستری استانها بوده و بر اساس تشکیلات مصوب و امکانات موجود و تمایل قاضی نیاز موجود برطرف خواهد شد.
ج: چنانچه ارائه خدمت قاضی در محل خدمت به هر دلیل به صلاح دستگاه قضائی نبوده و قاضی تماید [تمایل] به انتقال نداشته باشد مشمول مقررات اصل 164 قانون اساسی بوده که با دستور رئیس قوه قضائیه در کمیسیون مطرح خواهد شد.

2. بمنظور رسیدگی به درخواستهای واصله و احراز شرایط، کمیسیونی مرکب از اعضاء نامبرده زیر تشکیل می شود.
1. معاون اول قوه قضائیه
2. رئیس محکمه عالی انتظامی قضات
3. رئیس حوزه نظارت قضائی ویژه
4. رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه
5. معاون اجرائی قوه قضائیه
6. دادستان انتظامی قضات یا معاون ارزشیابی بنمایندگی
7. رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه
8. معاون آموزش
9. معاون حقوقی

تبصره 1– رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح و رئیس سازمان بازرسی کل کشور هنگام نقل و انتقال قضات آن سازمان در کمیسیون شرکت خواهند داشت همچنین لازم است از روسای کل دادگستریهای استان در موقع نقل و انتقال قضات استان مربوط در کمیسیون دعوت شود.

3. تصمیمات کمیسیون بارای اکثریت و پس از تصویب ریاست قوه قضائیه معتبر بوده و مکاتبات مجدد در این خصوص برای یکبار دیگر با تشخیص رئیس کمیسیون قابل طرح در کمیسیون می باشد.

4 . معاون اول قوه قضائیه بعنوان رئیس کمیسیون و دبیرخانه کمیسیون زیر نظر ایشان تشکیل خواهد شد.

5. ملاک تصمیمات کمیسیون احتیاجات محل و وجود شرایط تصدی از قبیل:
1. مدت و نحوه خدمت قضائی
2. درجات تحصیلی
3. آموزشهای ضمن خدمت
4. کمیت و کیفیت کار قضائی
5. شرایط بدی آب و هوا
6. نیاز استانها با مدنظر قراردادن توزیع نسبی و عادلانه قضات
7. سایر شرائط عقلائی و غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

6. دبیرخانه کمیسیون در حوزه معاونت اول ریاست قوه قضائیه استقرار دارد و موظف است قبل از طرح تقاضا مدارک و اطلاعات لازم را جمع آوری و همراه تقاضا به کمیسیون ارائه نماید. مدارک و اطلاعات لازم عموماً عبارتند از :
الف- خلاصه سوابق استخدامی شامل مدت خدمت، تحصیلات ، تشویقات ، تنبیهات، مرخصی ها، آموزش
ب – نتایج ارزشیابی و گزارشات دادسرای انتظامی قضات
ج- نظریه روسای مربوطه
د – آمار کارکرد
هـ – سایر گزارشات محرمانه (حفاظت اطلاعات – بازرسی کل کشور)

7. در مورد ابهام و اجمال در گزارشات ارزشیابی و حفاظت و اطلاعات، از طرف کمیسیون رأساً افرادی جهت تحقیق انتخاب تا نسبت به بررسی و اعلام وضعیت شخص اقدام نمایند.

8. فهرست محلهای بلاتصدی نقاطی که احتیاج به کادر قضائی دارند توسط هیاتی مرکب از مدیرکل گزینش و استخدام قضات – مدیر کل کارگزینی کارکنان قضائی- مدیر کل دفتر تشکیلات و اخذ نظر رئیس کل استان تنظیم و از طریق دبیرخانه به کمیسیون پیشنهاد خواهد شد.

9. تصمیمات کمیسیون پس از تصویب ریاست قوه قضائیه توسط دبیر کمیسیون به اداره کل کارگزینی ابلاغ و اداره کل مزبور موظف است نسبت به اجرای آن در اسرع وقت اقدام نماید. صورتجلسات و مکاتبات در دبیرخانه کمیسیون نگهداری می شود. شرایط احراز مشاغل از نظر تحصیلات و سوابق خدمت قضائی تابع ضوابط و آئین نامه مربوط به ارتقاء مقام و تغییر شغل قضات خواهد بود.

10. رعایت پایه های قضائی و ارتقاء گروههای شغلی الزامی است.
مشاغل گروه 1- پایه 4 در تهران و 5 در شهرستانها.
مشاغل گروه 2- پایه 5 در تهران 6 در شهرستانها.
مشاغل گروه 3- پایه 6
مشاغل گروه 4 – پایه 7
مشاغل گروه 5 – پایه 8
مشاغل گروه 6 – پایه 9
مشاغل گروه 7 – پایه 10
مشاغل گروه 8 – پایه 11

11. تصدی مشاغل قضائی در یکی از گروههای هشتگانه مستلزم داشتن حداقل دوسال سابقه خدمت قضائی در گروه مادون است.

12 . در انتصاب و نقل و انتقال قضات کلیه مقررات خاص از جهت شرایط تصدی و مدت توقف در نقاط محروم و اولویت برای انجام خدمت در مراکز استانها و یا تهران رعایت خواهد شد.

13. کلیه ترفیعات براساس آئین نامه ترفیعات خواهد بود که ظرف مدت دو ماه توسط معاونین اجرائی و حقوقی تهیه و پس از طرح در کمیسیون به تصویب رئیس قوه قضائیه خواهد رسید.

14. در مورد مشاغل ذیل: معاونین رئیس قوه قضائیه – روسای سازمانهای وابسته – مدیران کل ستادی – رئیس دیوان عالی کشور و معاونین – دادستان کل کشور و معاونین – دادستان و رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات – رئیس دیوان عدالت اداری – روسای شعب دیوان عالی کشور- روسای کل دادگستریهای استانها
پس از ارجاع ریاست قوه قضائیه به کمیسیون قابل طرح و بررسی در کمیسیون خواهد بود.

15. جلسات کمیسیون در هر ماه دو نوبت تشکیل می شود و نسبت به درخواستها و پیشنهادات واصله رسیدگی و اتخاذ تصمیم می نماید. در صورت ضرورت و در موارد خاص به دستور رئیس قوه قضائیه جلسه فوق العاده تشکیل خواهد شد.

16. اجرای دستورالعمل فوق نافی اختیارات ریاست قوه قضائیه در اجرای بند 3 اصل یکصد و پنجاه و هشت قانون اساسی و بند ب از ماده یک قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه مصوب 9/12/1371 نخواهد بود.

سید محمود هاشمی شاهرودی
رئیس قوه قضائیه