در اجرای ماده ۱۱ آیین نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی کشور، به پیوست مصوبه شماره ۲ جلسه یک صدوپنجم مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۳ این شورا با موضوع «سیاست ها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» که در تاریخ ۱۴۰۴/۰۱/۲۰ به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسیده است، برای اجرا ابلاغ می شود.
دبیر شورای عالی و رئیس مركز ملی فضای مجازی ـ سید محمدامین آقامیری
سیاست ها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا
مصوبه شماره ۲ یک صدوپنجمین جلسه مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۳
مقدمه
به منظور تمهید اقتصاد محتوا به عنوان یکی از مهم ترین لوازم توسعه زیست بوم محتوای فضای مجازی و ایجاد جهش در تولید محتوای بومی فاخر و شایسته مصرف، سند سیاست ها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا در یک صد و پنجمین جلسه مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۳ شورای عالی فضای مجازی به شرح زیر به تصویب رسید.
ماده ۱ـ تعاریف:
۱ـ۱ـ کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور: کمیسیون موضوع مصوبه دهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی و اصلاحیه های بعدی آن که به اختصار کمیسیون عالی محتوا نامیده می شود؛
۱ـ۲ـ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات: کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به اختصار کمیسیون تنظیم نامیده می شود؛
۱ـ۳ـ کارور: کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی که بر اساس مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فعالیت می کنند؛
۱ـ۴ـ تنظیم گر بخشی: نهادی که به موجب قانون و یا مصوبه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، همه یا قسمتی از امور تنظیم گری یک بخش از نظام حاکمیتی و اجرایی کشور را بر عهده دارد؛
۱ـ ۵ ـ نرخ مؤثر ترافیک: مبلغی که از تقسیم «درآمد فروش داده بر کل مصرف داده» کارور برای یک گیگابایت به دست می آید و جداگانه برای هر کارور تعیین می شود. این مبلغ توسط کمیسیون تنظیم در بازه های ۶ ماهه مطابق اسناد رسمی حسابرسی شده کاروران، محاسبه و پس از تأیید مرکز ملی فضای مجازی کشور تعیین می شود؛
۱ـ۶ ـ حق السهم محتوا: مبلغی که شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان کارگزار مالی برای ارتقای زنجیره محتوا از کاروران به صورت ماهانه دریافت می کند و برای هر کارور معادل حاصل ضرب «میانگین کل پهنای باند بین الملل مصرف شده ماهانه کارور (با واحد گیگابایت بر ثانیه)» در «۱۰۸۰۰»۱ در «تعداد روزهای ماه» در «۲۰ درصد نرخ مؤثر ترافیک آن کارور» است؛
۱ـ۷ـ ترافیک بین الملل: ترافیکی که کاروران برای دسترسی به محتواها و خدمات میزبانی شده در خارج از مرزهای کشور، در اختیار کاربران قرار می دهند؛
۱ـ ۸ ـ ترافیک داخلی: ترافیکی که کاروران برای دسترسی به محتواها و خدمات میزبانی شده در داخل مرزهای کشور، در اختیار کاربران قرار می دهند.
ماده ۲ـ اهداف:
۲ـ۱ـ ارتقای ارزش اقتصادی ترافیک داخلی و تحقق بخشی به اقتصاد محتوای فرهنگی؛
۲ـ۲ـ مزیت بخشی اقتصادی و ارتقای ارزش خدمات پایه و کاربردی بومی و تقویت تولید محتوای فاخر و شایسته مصرف؛
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ـ معادل تعداد ثانیه های یك روز تقسیم بر عدد ۸ برای تبدیل «گیگابیت بر ثانیه» به «گیگابیت بر روز»
۲ـ۳ـ افزایش سهم ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین الملل؛
۲ـ۴ـ تعادل بخشی درآمد زنجیره ارزش فضای مجازی بومی اعم از تولید، توزیع و مصرف محتوا.
ماده ۳ـ سیاست ها و الزامات نظام تعرفه گذاری ترافیک شبکه:
۳ـ۱ـ تعرفه گذاری عمده فروشی و خرده فروشی ترافیک توسط کمیسیون تنظیم باید به نحوی باشد که برای کاروران، سود حاصل از فروش ترافیک بین الملل، بیشتر از سود حاصل از فروش ترافیک داخلی نباشد و افزایش مصرف ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین الملل برای کاروران ارجحیت داشته باشد. به همین منظور، بند ۲ـ۲ـ۱ـ۲ـ سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات (تعرفه ترجیحی) پس از ابلاغ این سند نسخ می گردد؛
۳ـ۲ـ حق السهم دولت ناشی از درآمد ترافیک داخلی کاروران با تأیید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر انجام تعهدات توسعه شبکه ملی اطلاعات براساس اولویت ها، تا سقف ۵۰ درصد کاهش می یابد.
ماده ۴ـ نظام تسهیم درآمد:
۴ـ۱ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این سند، از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت، اخذ «حق السهم محتوا» از کاروران را آغاز کند؛
تبصره: شورای معین شورای عالی فضای مجازی در نیمه دوم هر سال، پس از بررسی گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد افزایش درصد تعیین شده در تعریف «حق السهم محتوا» تصمیم گیری خواهد نمود.
۴ـ۲ـ منابع حاصل از بند ۴ـ۱ـ به صورت سپرده در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار می گیرد و این شر کت بر اساس شیوه نامه مصوب کمیسیون عالی محتوا، به صورت صددرصد تخصیص یافته و بدون اختیار تصرف در آن، به حساب های مصوب این کمیسیون واریز کرده و در اختیار صندوق های فناورانه و معاف از مالیات ـ دارای مجوز معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مورد تأیید مرکز ملی فضای مجازی ـ به عنوان کارگزار مالی قرار می گیرد؛
تبصره ۱ـ کمیسیون عالی محتوا موظف است طرح خود را برای تحقق اهداف عملیاتی محتوا، سالم سازی و خدمات ـ موضوع بندهای ۲ـ۲ـ۲ـ و ۳ـ۲ـ۲ و ۴ـ۲ـ۲ـ سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و اصلاحات بعدی آن ـ بر اساس سیاست ها و الزامات ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ناظر به محتوای جذاب و متنوع براساس اسلام ناب و گفتمان انقلاب اسلامی و با استفاده از منابع این بند و نگاشت نهادی دستگاه های فرهنگی در چهارچوب قوانین تهیه کند و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برساند و مسئولیت تقسیم کار، پیگیری و نظارت بر تحقق اهداف یاد شده، با این کمیسیون خواهد بود؛
تبصره ۲ـ هیچ یک از دستگاه ها، نهادها و سازمان های دولتی و عمومی غیردولتی و هیچ یک از مجموعه ها، مؤسسات و شرکت های تابعه آن ها مجاز به استفاده از منابع این سند نمی باشند؛ به استثناء وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که مجاز است صرفاً هزینه های پیاده سازی و نگهداری مفاد بند ۴ـ ۵ ـ این سند را پس از تأیید مرکز ملی فضای مجازی از محل اعتبارات بند ۴ـ۱ـ تأمین کند؛
تبصره ۳ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است اقدامات لازم را به نحوی انجام دهد که اولین مرحله واریز به صندوق های موضوع بند ۴ـ۲ـ ، حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این سند صورت گیرد و منابع حاصل از بند ۴ـ۱ـ به صورت ماهانه توسط شرکت ارتباطات زیرساخت در اختیار این صندوق ها قرار گیرد.
۴ـ۳ـ مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید حداکثر دو ماه پس از تصویب این سند، شیوه نامه تخصیص حق السهم محتوا به ارائه دهندگان محتوا را براساس نرخ مؤثر ترافیک و ضریب رتبه بندی بند ۴ـ۴ـ این سند آماده کند و کمیسیون عالی محتوا موظف است ظرف یک ماه آن را بررسی و تصویب نماید؛
تبصره ـ خرید ترافیک فقط از ارائه دهندگان محتوای دارای مجوز از تنظیم گر بخشی و هویت معتبر در شبکه ملی اطلاعات ـ مطابق مصوبه پنجاه ونهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی با موضوع نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور ـ مجاز است.
۴ـ۴ـ تمامی تنظیم گران بخشی مرتبط با ارائه دهندگان محتوا موظف هستند حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این سند، نظام های رتبه بندی ارائه دهندگان محتوا و ضوابط پرداخت به آن ها را به کمیسیون عالی محتوا پیشنهاد دهند و آن کمیسیون ظرف مدت یک ماه آن را بررسی، تکمیل و تصویب نماید؛
۴ـ ۵ ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این سند، شرایط و ضوابط لازم برای شفافیت اقتصاد ترافیک محتوا در داخل کشور را تصویب و ابلاغ نماید و امکان رصد میزان مصرف ترافیک کاروران و ارائه دهندگان محتوا را برای مرکز ملی فضای مجازی فراهم کند.