دستورالعمل صدور مجوز انتشار نشریه داخلی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۴/۰۶

152747 – ۱۳۹۸/۴/۶

مقدمه
مطابق با تبصره 2 ماده 9 قانون مطبوعات مصوب سال 1379 و ماده 18 آیین نامه اجرایی آن مصوب سال 1395 هیأت وزیران، و در اجرای مصوبه مورخ 04 /06 /1397 شورای راهبردی توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ساماندهی مجوزهای این وزارتخانه، «دستورالعمل صدور مجوز انتشار نشریه داخلی» به شرح ذیل ابلاغ می شود:

1. تعاریف:

1 . 1 . اداره کل استان : ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها.

2 . 1 . سامانه : «سامانه جامع رسانه های کشور» به نشانی ذیل:
/ http://www.e-rasaneh.ir
1 . 2 . 1 . نشریه داخلی : نشریه داخلی یا خبرنامه، سند مکتوبی است که در سازمان‌ های دولتی یا غیردولتی در زمینه ‌های اخبار سازمان، مسایل آموزشی، فنی و تخصصی، فرهنگی و سیاسی و نظایر آن منتشر می شود .
2 . 2 . 1 . نام نشریه با واژه “خبرنامه ” و عنوان سازمان متقاضی آغاز می شود .
3 . 2 . 1 . مطالب و اخبار، عمدتاً در ارتباط با اهداف و شرح وظایف مرکز درخواست کننده و فقط برای استفاده کارکنان می باشد .
4 . 2 . 1 . نشریه می بایست فاقد هرگونه آگهی بازرگانی و تبلیغاتی به جز آگهی های مرتبط با صاحب امتیاز باشد .
5 . 2 . 1 . نشریه داخلی رایگان می باشد .

3 . 1 . صاحب امتیاز: شخصیت حقوقی است که پروانه انتشار رسانه به نام او صادر می گردد. صاحب امتیاز خط مشی کلی رسانه را تعیین کرده و مدیر مسئول معرفی می کند.

4 . 1 . مدیرمسئول: شخصیتی است حقیقی که با معرفی صاحب امتیاز، مدیریت امور رسانه را در اختیار گرفته و همواره باید عهده دار مسئولیت مطالب منتشر شده در رسانه باشد.

5 . 1 . رسانه چاپی : نشریه ای ادواری که در چاپخانه چاپ شده و از جهت زمان انتشار دارای دوره منظم از قبیل: روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و سالنامه و از جهت گستره انتشار شامل اقسام: محلی، استانی، منطقه ای یا سراسری است .

6 . 1 . دوره انتشار : در رسانه های چاپی به فاصله زمانی ثابت بین هر دو شماره از نشریه گفته می شود که ممکن است روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه، دوماهنامه، فصلنامه، دوفصلنامه یا سالنامه باشد.

7 . 1 . گستره توزیع: گستره توزیع نشریات داخلی ، صرفاً در داخل همان دستگاه یا سازمان دولتی یا نمایندگی های وابسته می باشد .

8 . 1 . نوع چاپ: وضعیت صحافی نشریه؛ که ممکن است به صورت مجلد و صحافی شده (مجله ای) یا صحافی نشده (روزنامه ای) باشد.

9 . 1 . دفتر مرکزی رسانه: شهری است که دفتر مرکزی رسانه در آن قرار دارد.

2. شرایط لازم :
متقاضی (صاحب امتیاز) می بایست شخصیت حقوقی داشته باشد.

3. مدارک لازم :
1 . 3 . نامه بالاترین مقام مسئول سازمان /مؤسسه / شرکت و … بابت درخواست انتشار نشریه و معرفی مدیرمسئول و درصورت لزوم نماینده .
2 . 3 . عکس پرسنلی، تصویر کارت ملی و تصویر مدرک تحصیلی مدیر مسئول .
3 . 3 . تصویر اساسنامه ثبت شده، آگهی تأسیس و آخرین تغییرات آن در روزنامه رسمی کشور برای اشخاص حقوقی غیردولتی .
4 . 3 . مجوز کمیسیون انتشارات دولتی برای متقاضیان دولتی و سایر دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری .

4 . فرآیند ثبت درخواست تا صدور مجوز :

1 . 4 . ثبت نام اشخاص حقیقی (مدیرمسئول) و حقوقی (صاحب امتیاز) در سامانه جامع رسانه های کشور.

2 . 4 . تکمیل فرم درخواست و بارگذاری مدارک لازم .

3 . 4 . شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای (اختیاری) .

4 . 4 . مطالعه شرایط و ضوابط اعلام شده و پذیرش آن .

5 . 4 . ثبت تقاضای مجوز انتشار نشریه در سامانه و دریافت کد پیگیری .

6 . 4 . پذیرش مدیر مسئولی رسانه توسط مدیر مسئول پیشنهادشده .

7 . 4 . ارزیابی اولیه درخواست و بررسی مدارک توسط اداره کل استان مربوط (حداکثر 3 روز کاری پس از ثبت درخواست) و اعلام نتیجه از طریق سامانه و ارسال پیامک .

تبصره: درصورت وجود نقص در مدارک یا درخواست، چنانچه ظرف مدت دو ماه نسبت به تأیید درخواست اقدام نشود، درخواست مختومه شده و متقاضی تا 3 ماه امکان ثبت مجدد درخواست در سامانه نخواهد داشت.

8 . 4 . صدور پروانه و تحویل آن به نماینده صاحب امتیاز، پس از مطابقت اصل مدارک بارگذاری شده .

9 . 4 . امکان دانلود مجوز انتشار نشریه داخلی از طریق سامانه .

10 . 4 . درصورت مخالفت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوط با صدور مجوز انتشار نشریه داخلی، متقاضی می تواند درخواست تجدید نظر داده تا در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی بررسی و نتیجه نهایی اعلام شود.

5 . مرجع صدور مجوز:
مرجع صدور مجوز انتشار نشریه داخلی، بر حسب استان محل استقرار دفتر مرکزی نشریه ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان و با نظارت «اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی» می باشد.

6 . سایر مقررات:

1 . 6 . متقاضی تا تعیین تکلیف تقاضای خود (موافقت ، مخالفت ، رد تقاضا) نمی تواند درخواست جدیدی در سامانه ثبت کند.

2 . 6 . شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای ، اختیاری است ؛ اما امتیاز آن در ارزیابی صلاحیت های متقاضی و مدیر مسئول ، تأثیر مطلوب خواهد داشت .

3 . 6 . صاحب امتیاز نشریه داخلی پس از تأسیس رسانه ، نشانی آن دفتر را می باید در سامانه درج نموده و در صورت تغییر نشانی دفتر مرکزی رسانه ، همواره آخرین نشانی دفتر را در سامانه به روزرسانی نماید .

4 . 6 . صاحب امتیاز موظف است ظرف شش ماه پس از صدور مجوز و دریافت پروانه انتشار نشریه داخلی، نشریه را چاپ و نسبت به اعلام وصول الکترونیکی اقدام نماید. در غیر این صورت به تشخیص مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی ،‌ مجوز صادره لغو خواهد شد. همچنین عدم انتشار منظم نشریه در یک سال نیز اگر بدون عذر موجه باشد، موجب لغو پروانه می شود .

5 . 6 . اعتبار مجوز انتشار نشریه داخلی از بخش فهرست رسانه های دارای مجوز در سامانه ، قابل مشاهده می باشد.

6 . 6 . به منظور شفافیت ، جلوگیری از تبعیض و اطلاع متقاضیان از تقاضاهای در نوبت ، فهرست متقاضیان مجوز انتشار نشریه داخلی بر روی سامانه بصورت بر خط ، ‌اطلاع رسانی می شود .

7 . عدم رعایت مفاد مندرج در این دستورالعمل و قانون مطبوعات و آیین نامه اجرایی آن ، تخلف محسوب شده و مطابق ضوابط و مقررات اقدام خواهد شد .

8 . در موارد سکوت ، ابهام ، نقص و اجمال در این دستورالعمل ، قانون مطبوعات و آیین نامه اجرایی آن ملاک عمل خواهد بود.

9 . این دستور العمل در (9) بند ، در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۶ به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و از تاریخ تصویب ، لازم الاجراست و از این پس کلیه مقررات ، دستورالعمل ها و شیوه نامه های قبلی مرتبط با موضوع این دستورالعمل ، ملغی گردید و صدور مجوزها مطابق با دستورالعمل حاضر انجام می پذیرد.
بدیهی است که هرگونه تغییر در مفاد این دستورالعمل ، منوط به طی فرآیند فنی و حقوقی لازم از مبادی قانونی ذیربط (دفتر نوسازی و تحول اداری و دفتر حقوقی) و با تأیید شورای راهبردی توسعه مدیریت این وزارت خانه خواهد بود.

سیدعباس صالحی