دستورالعمل اجرایی سامانه صورت ‌های مالی موضوع ماده (۱۱) آیین‌نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

شماره ۲۳۸۶۷۷/۶۲۳۴۲ – ۲۳/۱۲/۱۴۰۲

ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به استناد مواد (۱۱) و (۵۸) آیین‌نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی موضوع مصوبه شماره ۱۷۶۸۱۸/ت۵۶۱۷۳هـ مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و نامه‌های شماره ۱۸۵۴۸۸/م مورخ ۲۱/۴/۱۴۰۲ و شماره ۱۹۹۶۵۶/م مورخ ۲۴/۱۰/۱۴۰۲ وزارت امور اقتصادی و دارایی و با اجرای ظرفیت‌های ماده (۳۲) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب ۱۳۸۷، دستورالعمل اجرایی سامانه صورت­های مالی موضوع ماده (۱۱) آیین‌نامه مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


دستورالعمل اجرایی سامانه صورت ‌های مالی موضوع ماده (۱۱) آیین‌نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی

بخش اول ـ تعاریف

ماده ۱ـ در این دستورالعمل، اصطالحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

الف ـ ستاد: ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی.

ب ـ آیین‌نامه: آیین‌نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی موضوع مصوبه شماره ۱۷۶۸۱۸/ت۵۶۱۷۳هـ مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ستاد.

پ ـ سامانه: سامانه جامع صورت ‌های مالی موضوع ماده (۱۱) آیین‌نامه.

ت ـ حسابرس و یا بازرس قانونی: سازمان حسابرسی، مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، سازمان حسابرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مؤسسه حسابرسی مفید راهبر و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی که به موجب قوانین و مقررات مربوط به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی انتخاب و حسب مورد به عنوان «حسابرس/ حسابرس مستقل»،«حسابرس مستقل و بازرس قانونی» یا «بازرس/ بازرس قانونی» فعالیت می‌نمایند.

«حسابرسی صورت ‌های مالی»، «حسابرسی صورت ‌های مالی و بازرسی قانونی» یا «بازرسی

ث ـ گزارش ‌: حسب مورد گزارش ‌قانونی».

ج ـ اشخاص مشمول: اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند (الف) ماده (۱۱) آیین‌نامه.

چ ـ دستگاه ­‌های اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع بند (پ) ماده (۱) آیین‌نامه.

ح ـ کارگروه: کارگروه موضوع ماده (۱۲) این دستورالعمل.

بخش دوم ـ ایجاد و راه ‌اندازی سامانه

ماده ۲ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است سامانه را ظرف شش ماه از تاریخ ابالغ این دستورالعمل مطابق مفاد آن، تهیه، اجرا و بهره‌برداری نماید.

ماده ۳ـ در سامانه باید امکان احراز هویت کاربران اعم از اشخاص مشمول و حسابرسان و یا بازرسان قانونی از طرق قابل اطمینان، فراهم شود.

ماده ۴ـ پس از احراز هویت حسابرسان و یا بازرسان قانونی، برای آنان در سامانه حساب کاربری ایجادشده و از این طریق دسترسی به صورت ‌های مالی اشخاص مشمول طرف قرارداد با آنها، به منظور انجام عملیات حسابرسی و یا بازرسی قانونی فراهم خواهد شد.

ماده ۵ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است برای دستگاه ‌‌های اجرایی حساب کاربری ایجاد کرده و مطابق مفاد این دستورالعمل، امکان دسترسی به صورت ‌های مالی و گزارش ‌ها را برای آنها فراهم نماید.

ماده ۶ ـ به منظور افزایش استنادپذیری و انکارناپذیری صورت ‌های مالی و گزارش ‌های موجود در سامانه، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابالغ این دستورالعمل، نسبت به ایجاد امکان استفاده از امضای دیجیتال توسط اشخاص مشمول و حسابرسان و یا بازرسان قانونی در سامانه اقدام نماید.

تبصره ۱ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) موظف است شرایط و زیرساخت‌های الزم را در حوزه وظایف و مسئولیت‌های مرتبط برای اجرای این ماده فراهم نماید.

تبصره ۲ـ پس از گذشت مهلت مقرر در این ماده، تخصیص شناسه یکتا به صورت ‌های مالی و گزارش ‌های آن بدون امضای دیجیتال، ممنوع است.

بخش سوم ـ ثبت صورت­های مالی و گزارش­های آن

ماده ۷ـ اشخاص مشمول موظفند اطلاعات صورت­های مالی خود (اعم از حسابرسی‌­نشده و حسابرسی‌­شده) را در سامانه وارد نمایند. پس از ورود اطلاعات صورت ‌های مالی، یک شناسه رهگیری توسط سامانه به صورت ‌های مالی تخصیص داده شده و در اختیار شخص مشمول قرار خواهد گرفت.

تبصره ۱ـ در سامانه باید علاوه بر امکان دریافت انواع فرمت‌های صورت ‌های مالی و گزارش ‌های آن، قابلیت دریافت اقلام منتخب آنها نیز در قالب رشته (فیلد) های اطلاعاتی فراهم شود. اقلام منتخب هرساله توسط کارگروه موضوع ماده (۱۲) این دستورالعمل انتخاب و ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۲ ـ پس از معرفی حسابرس و یا بازرس قانونی توسط اشخاص مشمول در سامانه، سامانه امکان دسترسی به صورت ‌های مالی را از طریق حساب کاربری حسابرس و یا بازرس قانونی معرفی­شده توسط شخص مشمول، فراهم می‌کند.

تبصره ۳ ـ سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است اطلاعات صورت­های مالی (اعم از حسابرسی‌­شده و حسابرسی­‌نشده) منتشرشده توسط شرکت­های سهامی عام ثبت­شده نزد خود و گزارش ‌های آنها را به صورت سیستمی و مطابق قالب توافق­شده با وزارت امور اقتصادی و دارایی، در پایان هر روز به سامانه ارسال نماید .

ماده ۸ ـ حسابرس و یا بازرس قانونی شخص مشمول، با استفاده از حساب کاربری، صورت­های مالی حسابرسی نشده اشخاص مشمول را از سامانه دریافت و نسبت به بررسی صورت ‌های مالی و تهیه گزارش اقدام می‌نماید.

ماده ۹ـ حسابرس و یا بازرس قانونی موظف است گزارش خود درخصوص آخرین نسخه صورت ‌های مالی و اقلام منتخب بارگذاری­شده (موضوع تبصره (۱) ماده (۷) این دستورالعمل) توسط شخص مشمول را از طریق حساب کاربری در سامانه ثبت نماید.

تبصره ـ پس از ثبت اطلاعات موضوع این ماده توسط حسابرس و یا بازرس قانونی و انجام بررسی‌ ‎ های الزم توسط سازمان حسابرسی یا جامعه حسابداران رسمی حسب مورد، سامانه نسبت به تخصیص شناسه یکتا به صورت­های مالی و گزارش ‌های آن اقدام خواهد نمود.

بخش چهارم ـ نحوه دسترسی به سامانه

ماده ۱۰ـ اشخاص موضوع بند (ث) ماده (۱۱) آیین­‌نامه که حسب تکالیف قانونی خود نیازمند استعلام و دسترسی صورت ‌های مالی حسابرسی شده و گزارش حسابرس و یا بازرس قانونی می­باشند، موظفند درخواست استعلام صورت ‌های مالی و گزارش ‌های آن را صرفًا از طریق سامانه ارسال نمایند. سامانه پس از اخذ تأیید سیستمی شخص مشمول، دسترسی به صورت ‌های مالی و گزارش ‌های آن را برای مرجع استعلام ‌کننده فراهم می‌کند.

تبصره ۱ـ اشخاص حقیقی و حقوقی که به واسطه فعالیت­های اقتصادی خود، نیازمند استعلام صورت ‌های مالی به همراه گزارش حسابرس یا بازرس قانونی، صورت ‌های مالی حسابرسی­نشده و یا اقلام منتخب صورت ‌های مالی اشخاص مشمول هستند، می‌توانند درخواست خود را از طریق حساب کاربری برای سامانه ارسال ‌نمایند. سامانه پس از اخذ تأیید سیستمی شخص مشمول، دسترسی به موارد درخواست­شده را برای شخص استعلام­کننده فراهم می‌نماید.

تبصره ۲ـ دسترسی به صورت ‌های مالی اشخاص ثبت­شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و گزارش ‌های آن برای متقاضیان، بدون نیاز به تأیید سیستمی شخص مشمول مجاز است.

ماده ۱۱ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است امکان استعلام و دسترسی مراجع قضایی را به اطلاعات صورت ‌های مالی و گزارش ‌های آن، بدون نیاز به تأیید شخص مشمول فراهم نماید.

تبصره ـ دستگاه‌های اجرایی که حسب تکالیف قانونی، نیازمند دسترسی به اطلاعات صورت ‌های مالی و گزارش ‌های آن بدون تأیید شخص مشمول هستند نیز با تأیید کارگروه موضوع ماده (۱۲) این دستورالعمل می‌توانند بدون تأیید شخص مشمول به صورت ‌های مالی یا گزارش ‌های آن دسترسی داشته باشند.

بخش پنجم ـ سایر مقررات

ماده ۱۲ـ به منظور راهبری و نظارت بر عملکرد سامانه، تهیه و به­‌روزرسانی قواعد کاری و هماهنگی برای رفع مشکالت سامانه، کارگروهی با مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی متشکل از نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران و سایر دستگاه‌ها به تشخیص وزیر امور اقتصادی و دارایی به علاوه نماینده دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل می‌شود. جلسات کارگروه به صورت ماهیانه برگزار و در موارد ضروری و فوری تشکیل جلسه فوق­‌العاده بالمانع است. تصمیمات کارگروه پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی لازم‌­الاجرا می‌باشد.

تبصره ـ کارگروه موظف است به صورت هر شش ماه یکبار، گزارشی از عملکرد سامانه را تهیه کرده و به دبیرخانه ستاد برای طرح در ستاد ارائه نماید.

ماده ۱۳ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است اقدامات لازم برای تأمین امنیت سامانه نظیر رعایت استانداردهای امنیتی و اخذ تأییدیه‌های مربوط از مراجع ذی‌ربط را انجام دهد. وزارت اطلاعات موظف است بر اقدامات موضوع این دستورالعمل نظارت نماید.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر