۱ـ تعاریف:
۱ـ ۱ـ فعالیت: مجموعه اقدامــات به هم پیوسته از یک برنامه است که منجر به تولید خدمت یا خدمات مشابه و یا کالای مشخصی می شود و کمیت پذیر می باشد نظیر:
آموزش دانش آموز (نفر)
ـ صدور شناسنامــه (تعـداد)
ـ مداوای بیمار (نفر)
ـ آموزش دانشجو (نفر)
ـ نگهداری معلولین (نفر)
ـ انجام کار حسابداری (یک واحد)
ـ ارائه خدمات یک خانه بهداشت (یک واحد)
ـ تولید نهال یا بذر اصلاح شده (در هکتار)
ـ نگهداری راه یا راهداری (کیلومتر)
ـ اداره کتابخانـه (واحد)
ـ مبارزه با آفات نباتی (در هکتار).
۱ـ ۲ـ قیمت تمام شده: به هزینه هایی اطلاق می شود که برای انجام هر واحد فعالیت و یا مجموعه ای از فعالیت های مشابه هم صورت می گیرد. (به استثناء هزینه های دارایی و اموال یا سرمایه ای، استهلاک و ستادی).
۱ـ ۳ـ مدیر واحد مجری: فردی است که مدیریت واحد تولیدکننده خدمت را به عهده دارد و در چارچوب آیین نامه اجرایی تبصره فوق الذکر و مفاد این دستورالعمل داوطلب عقد قرارداد با دستگاه دولتی متبوع می شود.
۲ـ احصاء فعالیت ها و انتخاب واحد مجری:
وزارتخانه ها و موسسات دولتی موظفند حداقل ۱۰% از میزان فعالیتها و خدمات قابل ارائه خود را در سال ۱۳۸۲ با عقد قرارداد با مدیران واحدهای مجری بصورت قیمت تمام شده انجام دهند.
۳ـ نحوه محاسبه قیمت تمام شده:
ـ در محاسبه قیمت تمام شده خدمــات و فعالیت هــا عوامل ذیل مورد بررسی و محاسبه قرار می گیرد:
۳ـ ۱ـ هزینه های پرسنلی: محاسبه میزان پرداخت حقوق و مزایای پرسنلی که به طور مستقیم در انجام فعالیت (یا واحد فعالیت) براساس احکام قانونی شرکت دارند با شرایط زیر:
الف ـ براساس کارسنجی بعمل آمده توسط دستگاه اجرایی متناسب با انجام یک یا چند فعالیت مشابه تعداد کارکنان مناسب مورد نیاز تعیین می شود.
ب ـ تعداد کارکنان متناسب با فعالیت احصاءشده در سال اول نباید از ۸۰% وضع موجود کمتر و از ۱۰۰% وضع موجود بیشتر باشند.
ج ـ حقوق و مزایای سال ۱۳۸۲ مبنای محاسبه پرداخت حقوق و مزایای هر نفر و مجموع کارکنان می باشد.
د ـ آن تعداد نیروی انسانی که پس از محاسبه قیمت تمام شده و تنظیم توافقنامه براساس درخواست مستخدم بازنشسته، بازخرید و یا انتقال یابند، اعتبار مربوط به حقوق و مزایای آن افراد برای واحد مجری باقی خواهد ماند.
۳ـ ۲ـ هزینه های مصرفی: تعیین میزان هزینه ملزومات مصرفی، لوازم اداری، آب و برق، سوخت و … که برای انجام آن فعالیت برحسب واحد فعالیت مصرف شده است حداکثر به میزان ۱۱۰% هزینه انجام شده سال قبل به استناد اسناد هزینه (۱۱۰% متوسط واحدهای مشابه در یک شهرستان). برای واحدهایی که در یک ساختمـان مشترک مستقر هستند آب، برق، سوخت و … در محاسبه قیمت تمام شده منظور نمی گردند.
۳ـ ۳ـ هزینه های تعمیر و نگهداری: پیش بینی هزینه هـــای تعمیر و نگهـــداری ساختمـان، تاسیسات، تجهیزات و ماشین آلات واحدی که خدمات و فعالیت ها در آن انجام می شود (براساس توافق و در حد متعارف).
تذکر ۱: در محاسبه قیمت تمام شده فعالیت در سال ۱۳۸۲ هزینه استهلاک، هزینه سرمایه ای (اموال و دارایی) و هزینه های ستادی سطح بالاتر، تعمیرات اساسی و هزینه های یک نوبته منظور نمی شود. اینگونه هزینه ها طبق رویه های متداول هزینه می گردد.
تذکر ۲: کلیه امکانات، تجهیزات، ساختمانها، تاسیسات و ماشین آلات (کالاهای سرمایه ای بادوام) مانند سال قبل، در اختیار مدیر واحد قرارداد واحد مجری قرارمی گیرد و به ازاء آن هزینه ای محاسبه نمی گردد.
۳ـ ۴ـ در صورتی که قیمت تمام شده مجموعــه فعالیت های مشابه یک واحد به طریق فوق محاسبه و تعیین گردد، هزینه های محاسبه شده برای فعالیت هایی که در یک واحد انجام می گیرد بر تعداد خدمات تولید شده تقسیم می شود تا قیمت تمام شده هر واحد فعالیت تعیین شود. به عنوان مثال جمع هزینه یک مدرسه با تعدادی مشخص دانش آموز بر همان تعداد دانش آموز تقسیم می گردد. در غیر این صورت مجموع فعالیت های یک واحد مجری مبنای محاسبه قرار می گیرد.
۳ـ ۵ ـ در صورتی که میزان قیمت محاسبه شده فعالیتها به طریق فوق در واحدهای گوناگون (در یک شهرستان یا یک منطقه مشخص جغرافیایی و با کیفیت مشابه) متفاوت باشد به ترتیب ذیل اقدام می شود.
الف ـ واحدهایی که هزینه آنها از متوسط هزینه های واحدهای مشابه مستقر در یک منطقه بیشتر باشد، متوسط هزینه های منطقه ای ملاک عمل قرار می گیرد.
ب ـ برای واحدهایی که کمتر از متوسط، هزینه نموده اند مشروط بر آنکه کیفیت ارائه خدمات آنها افزایش یابد تا سطح متوسط قابل محاسبه می باشد، در غیر این صورت همان قیمت تمام شده مبنای محاسبه قرارمی گیرد.
۳ـ ۶ ـ در مواردی که برای انجام خدمات و یا فعالیتها، محاسبه تعداد استفاده کننده و یا تعداد خدمت ارائه شده قابل اندازه گیری و محاسبه دقیق نباشد، قیمت تمام شده «واحد مجری» ارائه دهنده خدمت ملاک عمل قرارمی گیرد.
۳ـ ۷ـ کلیه محاسبات فوق نباید از مجموع اعتبارات هزینه ای دستگاه که در اعتبارات قانونی بودجه سال ۱۳۸۲ پیش بینی شده تجاوز کند.
۳ـ ۸ ـ خدماتی که تولید آنها به سال مالی بعد موکول و باعث ایجاد تعهد مالی برای دستگاه می شود، می بایست در برآورد بودجه دستگاه منظور و در نیمه دوم سال به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا استان اعلام گردد.
۳ـ ۹ـ قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات دستگاه های اجرایی که طبق روش فوق الذکر محاسبه می گردد براساس مفاد ماده ۳ و یا تبصره ذیل آن (موضوع تصویب نامه شماره ۱۸۱۳۶ت۲۸۶۲۴/هـ مورخ ۸/۴/۱۳۸۲ هیات وزیران) با تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا استان و یا کارگروه پیش بینی شده مورد عمل قرار می گیرد.
۴ـ بین مقامات ذیصلاح دستگاه اجرایی و مدیر واحد مجری توافقنامه ای که حداقل شامل موارد و تعهدات طرفین به شرح ذیل باشد تنظیم و به امضاء طرفین می رسد.
ـ موضوع و عنوان فعالیت یا خدمت.
ـ تعیین دقیق کمیت و کیفیت خدمات مورد توافق.
ـ تعیین دقیق محل جغرافیایی واحد ارائه خدمات.
ـ زمان و نحوه شروع و پایان قرارداد (توافقنامه).
ـ نحوه پرداخت هزینه توسط دستگاه اجرایی به واحد مجری.
۴ـ ۱ـ تعهدات مجری:
ـ پذیرش انجام خدمات براساس کمیت و کیفیت تعیین شده.
ـ تعهد پرداخت کلیه حقوق و مزایای قانونی و استحقاقی کارکنان (به استثنای پاداش پایان خدمت و موارد یک نوبته).
ـ تعهد پرداخت خسارت های احتمالی.
ـ تعهد نحوه هزینه کردن اعتبارات حاصل از صرفه جویی در چار چوب آیین نامه اجرایی و دستورالعمل مربوط.
ـ پذیرش تعهد پرداخت هزینه های پرسنلی، مصرفی، تعمیر و نگهداری (موارد محاسبه شده در قیمت تمام شده) .
۴ـ ۲ـ تعهدات دستگاه: ـ واگذاری اختیـارات لازم مدیریتی، اداری و مالی برای اداره واحد مجری فعالیت (طبق مقررات مربوط).
ـ پرداخت به موقع (طبق قرارداد) تعهدات مالی دستگاه.
ـ در اختیار گذاشتن کلیه ساختمانها، تاسیسات و تجهیزات و امکانات مورد نیاز واحد مجری فعالیت.
ـ پذیرش نیروهای مازاد (حداکثر ۲۰%) در طول زمان انجام قرارداد و بکارگیری آنها در سایر واحدها .
۵ ـ نحوه تشویق کارکنان و مدیران واحد مجری:
۵ ـ ۱ـ ۵۰ درصد رقم حاصل از صرفه جویی موضوع بند «ب» ماده ۷ آیین نامه اجرایـی بند «ب» تبصره ۴ بودجـه سال ۱۳۸۲ و دستورالعمل مربوط به طریق ذیل به عنوان پاداش به مدیران و کارکنان واحد مجری ذیربط پرداخت می گردد.
الف ـ حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد رقم فوق الذکر به مدیر واحد مجری با نظر دستگاه براساس کیفیت ارائه خدمات و رضایت خدمت گیرندگان.
ب ـ پرداخت پاداش به کارکنان واحد مجری حداکثر معادل حقوق و مزایای ماهانه آنان با نظر مدیر واحد مجری (پاداش به سایر کارکنان، با نظر مدیر و میزان تاثیرگذاری آنها در کیفیت اجرای فعالیت و ارائه خدمات پرداخت می گردد.)
۵ ـ ۲ـ ۵۰% بقیــه طبق مــفاد ماده ۷ آیین نامه اجرایی مربوط (موضوع تصویبنامه ۱۸۱۳۶ت۲۸۶۲۴هـ مورخ ۸/۴/۱۳۸۲ هیات وزیران) انجام می شود.
۶ ـ نحوه تشویق واحدهای مجری موفق:
۶ ـ ۱ـ هر یک از دستگاه های اجرایی استان از بین واحدهای مجری این طرح با استفاده از شاخص های پیش بینی شده در این دستورالعمل نسبت به ارزیابی، رتبـه بندی و انتخاب حداکثر سـه واحـد نمونــه موفق اقدام و آنهـا را تشویق نموده و حائزین رتبه اول را به حوزه ستادی معرفی می نمایند.
۶ـ ۲ـ هر یک از دستگاه هــای اجرایـی ملی از بین بهترین هــای هــر استان و واحدهای ستادی موفق در تطبیق با شاخص های مذکور نسبت به ارزیای و انتخاب واحدهای مجری موفق دستگاهی در سطح کشور مبادرت نموده و حداکثر سه واحد مجری را مورد تقدیر و تشویق قرار می دهند.
۶ ـ ۳ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از بین نمونه های دستگاه های ملی و همچنین نمونه های استانی منتخب ستادهای مربوط استان ها در تطبیق با شاخص های ملی نسبت به انتخاب نمونه های موفق ملی طبق ضوابط مربوط مبادرت نموده و آنها را در جشنواره شهیدرجایی به عنوان بهترین های کشور معرفی و تشویق می نماید.
تذکر: هزینه تقدیر و تشویق اینگونه واحدها و مدیران واحدهای اجرایی که نسبت به اجراء این تبصره و دستورالعمل، تلاش چشمگیری می نمایند از محل اعتبارات «برنامه تحول اداری» موضوع تصویبنامه شماره ۷۷۶/ت۲۸۴۲۶هـ مورخ ۲۰/۱/۱۳۸۲ هیات وزیران قابل تامین و پرداخت است.
۷ـ شاخص های کلی انتخاب واحدهای مجری نمونه استانی و ملی:
ـ شاخص های اقتصادی (میزان صرفه جویی، افزایش بهره وری و …). ـ شاخص های مدیریتی (انجام برنامه های تحول اداری و …).
ـ شاخص های رضایت مردمی (خدمت گیرندگان) و افزایش رضایت مردم و ایجاد اعتماد عمومی.
ـ شاخص هــای مربوط به ارتقاء کیفیت ارائه خدمـات (تسهیل، تسریع، صحت و دقت ارائه خدمات).
ـ شاخص های مربوط به ایجاد نظم و انضباط مالی، اداری، پشتیبانی.
ـ شاخص های مربوط به نگهداری ساختمان، تاسیسات و تجهیزات و توسعه فعالیت ها و خدمات و ….