تصویب وظائف شورای مرکزی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۵۴/۰۵/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۵۴/۰۵/۱۹

422/12344 – ۱۳۵۴/۵/۱۹

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۵۴/۵/۱۱ بنا به پیشنهاد شماره 269 /61 مورخ 8 /5 / 1354 وزارت علوم و آموزش عالی به استناد ماده 2 قانون اصلاح قانون تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی مصوب اول مرداد ماه 1353 وظائف شورای مرکزی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1ـ در اجرای ماده 2 قانون اصلاح قانون تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی مصوب اول مرداد ماه 1353 و قانون اصلاح پاره ای از مواد قانون هیئت های امناء مؤسسات عالی علمی – دولتی مصوب اول مرداد ماه 1353 شورای مرکزی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با رعایت مفاد ماده 1 قانون اصلاح قانون تأسیسات وزارت علوم و آموزش عالی به وظائف زیر می پردازد:
الف- بررسی و تصویب: اصول کلی برنامه های آموزشی در سطح آموزش عالی، ضوابط مربوط به انتخاب دانشجو و تعیین شهریه، ضوابط مربوط به کیفیت آموزش و پژوهش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ضوابط مربوط به اعطای درجات تحصیلی دانشگاهی در زمینه هائی که شورای مرکزی ضروری بداند و درحدی که لازم تشخیص دهد.
ب- بررسی امکان ایجاد و اعطای دانشنامه های ملی و تصویب ضوابط مربوط.
پ- بررسی و تصویب ضوابط مشترک و عام مربوط به ساخت و نظام سازمانی و سیستم های اداری و مالی
و معاملاتی و استخدامی و حقوق و مزایا وتأمین رفاه و تنظیم بودجه و اختصاص اعتبارات جاری و عمرانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی.
ت- بررسی و تصویب ضوابط مربوط به ارزشیابی و نظارت بر کار دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی.
ث- اظهار نظر در مورد برنامه و طرحهای مربوط به گسترش و تسریع در تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی.
ج- بررسی و تصویب برنامه های دبیرخانه شورا از لحاظ عرضه کردن تسهیلات و امکانات شورای مرکزی برای تأمین موجبات همکاری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در زمینه های آموزشی و پژوهشی و انتشاراتی و تبادل اطلاعات بین خود یا بین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از یک طرف و وزارتخانه ها و سایر سازمانهای بخش دولتی یا بخش خصوصی از طرف دیگر و نیز با سازمانهای بین المللی و دانشگاهها و مؤسسات علمی خارج از کشور.
چ- همکاری با شورای آموزش کشور شورای پژوهشهای علمی کشور، شورایعالی آموزش و پرورش، شورایعالی فرهنگ و هنر و سایر شوراها یا سازمانهای دولتی و غیر دولتی که برنامه ها و فعالیتشان به امور آموزش و پژوهش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مرتبط میباشد و یا بر آن اثر میگذارد.
ح- رسیدگی به سایر اموری که از طرف وزارت علوم و آموزش عالی و یا دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یا سایر اعضا شورای مرکزی پیشنهاد میگردد.
خ- رسیدگی و تصویب آئین نامه های اجرائی و طرز کار شورا و سازمان دبیرخانه و آئین نامه های اداری و مالی و معاملاتی و استخدامی آن.

تبصره– ضوابطی که بوسیله شورای مرکزی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تدوین و به تصویب میرسد بایستی بنحوی باشد که ضمن حفظ اصالت و استقلال دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی موجبات رقابت سالم و شکوفا شدن قابلیت و خلاقیت معلم و متعلم را فراهم سازد و دارای انعطاف پذیری کامل بمنظور جوابگوئی به نیازهای متغیر و متنوع اجتماع در حال تحول و نیازهای متعدد در سازمانهایی که دارای ساخت و مأموریتهای متفاوتی هستند باشد.

ماده 2ـ وزارت علوم و آموزش عالی همه ساله اعتبار لازم برای فعالیتهای شورای مرکزی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و دبیرخانه را در بودجه خود تحت ردیف خاص منظور خواهد نمود.

ماده 3ـ مصوبات شورای مرکزی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور با رعایت مقررات این تصویبنامه برای کلیه سازمانهای دولتی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی ذیربط لازم الاجراست.

این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 22586 مورخ ۱۳۵۴/۱/۳۱ هیئت وزیران میباشد.

نخست وزیر