هیئت وزیران در جلسه ۸ تیرماه ۱۳۲۶ طبق پیشنهاد شماره ۱۷۶۳۴ـ۱ وزارت دارائی تصویب نمودند:
ماده ۱ـ کارمندان پیمانی و حکمی که مشمول لایحه مورخ ۹/۵/۱۳۲۵ و تصویبنامه مورخ [۱۳۲۵]۲۴/۵/۲۵ میباشند و سابقه خدمت آنها بیش از پایهای است که طبق آخرین حقوق بآنها تعلق میگیرد در صورتی که سابقه خدمت اضافی برای اعطای یک پایه کافی باشد یک پایه بآنها اعطاء میشود.
ماده ۲ـ سابقه خدمت در هر یک از شرکتهای دولتی (برای کسانی که مشمول قوانین افزایش و کمک بودهاند) و همچنین سابقه خدمت در هر یک از بانکها که سهام آنها متعلق بدولت میباشد برای استفاده از لایحه تبدیل کارمندان پیمانی و حکمی برسمی پذیرفته و تبصره ۵ ماده یک لایحه ملغی میشود.
تبصره ۱ ـ سابقه خدمت تدریس در مدارس ملی کمک خرج بگیر در مورد معلمین جزء خدمات رسمی مذکور در ماده ۵ لایحه تبدیل کارمندان پیمانی برسمی محسوب خواهد شد.
تبصره ۲ـ مدت خدمت آقایان شوشتری ـ بایگان ـ اعتماد ـ شهابی ـ محمد ناهور ـ علی دنبلی در آستانه قدس رضوی همانطور که در موقع اجرای قانون افزایش مصوب سال ۱۳۲۰ طبق تصویبنامههای صادره از هیئتوزیران منظور گردیده در موقع اجرای مقررات لایحه تبدیل کارمندان پیمانی برسمی نیز بشرط پرداخت کسور بازنشستگی جزء سابقه رسمی و برای تشخیص پایه آنها محسوب خواهد شد.
تبصره ۳ـ مدت نمایندگی در مجلس شورای ملی با پرداخت کسور بازنشستگی آن مدت در مورد مشمولین لایحه تبدیل کارمندان پیمانی برسمی جزء خدمت احتساب میشود.
ماده ۳ـ کارمندانی که قبل از سال ۱۳۲۱ خدمت زیرپرچم را انجام دادهاند مدت خدمت زیرپرچم آنها برای سابقه قبل از ۱۳۲۱ و استفاده از ترفیع پایه محسوب میشود.
تبصره ۱ـ کارمندان پیمانی و حکمی که در تاریخ تصویب لایحه تبدیل کارمندان پیمانی و حکمی برسمی و تصویبنامه مورخ ۲۴/۵/۲۵ مشغول انجام خدمت زیرپرچم بودهاند شاغل محسوب میگردند.
تبصره ۲ـ کارمندان رسمی که در خدمات کشوری در یک وضع استخدامی با صرفنظر کردن از پایه قبلی طبق قانون دیگری بدون استفاده از پایه قبلی مانند کارمند جدید با پایه استخدامی دیگری شروع بخدمت کردهاند میتوانند در وضع جدید از مزایای خدمت زیرپرچم برای ترفیع پایه استفاده نمایند.
ماده ۴ـ خانمهای ماشیننویس که دارای گواهینامه سیکل اول متوسطه نیستند در صورت دارابودن سایر شرایط مشمول لایحه و تصویبنامه مورخ ۲۴/۵/۱۳۲۵ و این تصویبنامه خواهند بود.
ماده ۵ ـ کارمندانیکه حین تصویب لایحه مورخ ۹/۵/۱۳۲۵ رسمی بوده و در پایههای گذشته بیش از مدت مقرر قانونی متوقف بودهاند و نتوانستهاند از ترفیع موضوع ماده (۶) لایحه برای مدت عقب افتادگی استفاده نمایند اگر مجموع مدت اضافه توقف آنها برای ارتقاء یک پایه کافی باشد پایه و الا آن مدت جزء توقف در پایه محسوب و از تاریخ استحقاق بترفیع پایه بالاتر نائل میشوند.
تبصره ـ کارمندان مشمول قانون ۲۴ خرداد ۱۳۲۲ که از قراردادی برسمی تبدیل شدهاند چنانچه مدت خدمت آنها نسبت به پایه تشخیص شده زیادتر باشد و برای ارتقاء یکپایه کافی باشد یک پایه ترفیع داده خواهد شد.
ماده ۶ـ مشمولین مواد ۱ و ۲ قانون مصوب ۲۹/۶/۱۳۱۱ که در هر یک از پایههای ۱ و ۲ طبق ماده ۲ آن قانون بیش از مدت مقرر در ماده ۲۳ قانون استخدام کشوری متوقف بودهاند از بابت اضافه توقف در پایههای مزبور در صورت کفایت یک پایه اعطاء و الا آن مدت جزء توقف در پایه محسوب و از تاریخ استحقاق بپایه بالاتر ترفیع خواهند یافت.
ماده ۷ـ کارمندانی که دارای گواهینامه دوره کامل متوسطه یا معادل آن (از نظر استخدامی) میباشند در صورتی که بموجب لایحه مورخ [۱۳۲۵]۹/۵/۲۵ دارای پایه رسمی شده یا قبلاً بموجب قوانین دیگری رسمی و دارای پایه اداری شدهاند از لحاظ پایه ورود بخدمت و ترفیع پایه از قانون و مقررات مربوطه بفارغالتحصیلهای دبیرستان دارائی استفاده خواهند نمود. ولی در مورد کارمندانیکه بموجب لایحه تبدیل کارمندان قراردادی و حکمی برسمی دارای پایه شدهاند مدت توقف قبل از ۱۳۱۶ آنها طبق ماده ۲ همان لایحه یک برابر و نیم محسوب میشود.
تبصره ۱ـ کارمندان دون پایه که در نهم مرداد ۲۵ شاغل خدمت و دارای دیپلم کامل متوسطه یا معادل آن بودهاند نیز مشمول این ماده خواهند بود.
تبصره ۲ـ کسانی که با داشتن دیپلم کامل متوسطه یا معادل آن وارد خدمت رسمی دولت میشوند از حیث پایه ورودی و ارتقاء مشمول همین ماده خواهند بود. در مدت خدمت بعنوان عضو مبتدی مذکور در ماده ۵ قانون استخدام کشوری (باستثنای فارغالتحصیلهای کلاسهای اختصاصی که خدمت آزمایشی نخواهند داشت) معادل حقوق و مزایای پایه دو دریافت خواهند داشت و حکم رسمی پایه پس از مدت آزمایش در صورت رضایت از خدمت آنها صادر خواهد شد.
ماده ۸ ـ کارمندانی که تحصیلاتشان عالی شناخته شده از لحاظ توقف در پایهها از تصویبنامه مربوط بترفیعات فارغالتحصیلهای دبیرستان دارائی استفاده خواهند نمود و مدت توقف در پایههای ۵ و ۶ برای ارتقاء بپایه بالاتر دو سال محسوب و اضافه توقف آنها جزء توقف در آخرین پایه محسوب و در صورت کفایت بپایه استحقاقی ترفیع خواهند یافت و الا پس از گذشتن بقیه مدت بپایه بالاتر نائل میشوند.
ماده ۹ـ فارغالتحصیلهای کلاسهای اختصاصی وزارتخانهها که شرط ورود بکلاس مربوطه داشتن معلومات دوره اول متوسطه یا بیشتر بوده و ارزش تحصیلات آن کلاس کمتر از دوره کامل متوسطه (یا معادل آن) باشد مدت توقف آنها در دو پایه اولیه برای ارتقاء بپایه بالاتر یکسال محسوب و اضافه توقف در دوپایه اولیه جزء توقف در آخرین پایه محسوب و در صورت کفایت بپایه بالاتر نائل و الا جزء توقف در آخرین پایه محسوب و پس از گذشتن بقیه مدت بپایه بالاتر نائل میشوند.
تبصره ۱ـ فارغالتحصیلهای آموزشگاههای اختصاصی وزارت خانهها که برای ورود آنها بکلاس دارابودن معلومات دوره اول متوسطه شرط نبوده چنانچه دارای گواهینامه دوره اول متوسطه باشند مشمول مقررات این ماده خواهند بود.
تبصره ۲ـ مشمولین قسمت اخیر ماده ۴ قانون آموزشگاه پست و تلگراف مصوب ۲۳ دیماه ۱۸[۱۳۱۸] راجع به فارغالتحصیلهای آموزشگاه های شهرستانها از این تاریخ بر طبق مقررات قانون استخدام کشوری و آئیننامههای مربوطه در آتیه ترفیع حاصل خواهند کرد.
ماده ۱۰ـ فارغالتحصیلهای کلاس قضائی که در حین اجرای ماده ۱۰ قانون متمم بودجه سال ۱۳۲۲ دارای پایه قضائی نبوده یا اساساً پایه رسمی نداشتهاند در صورتی که دارای پایه رسمی باشند میتوانند از یک پایه ترفیع استفاده نمایند.
ماده ۱۱ـ کسانیکه گواهینامه تحصیلی لازم برای استفاده از مقررات لایحه تبدیل کارمندان پیمانی و حکمی به رسمی را در ظرف یکساله مدت اجرای لایحه مزبور تحصیل نمایند میتوانند از مقررات آن لایحه و این تصویبنامه استفاده نمایند.
ماده ۱۲ـ وزارتخانهها میتوانند کارمندان دون پایه فعلی خود را که دارای گواهینامه ۶ ساله ابتدائی بشرط آنکه قبل از نهم مرداد ۱۳۲۵ وارد خدمت شده باشند و همچنین کارمندان دون پایهای که دارای گواهینامه شش ساله ابتدائی نیستند ولی قبل از ۱۳۲۱ سه سال سابقه خدمت داشته باشند از تاریخ نهم مرداد ماه ۱۳۲۵ برحسب حقوقی که دریافت میکنند یا حداقل با حد وسط با اکثر پایه یک بخدمت منصوب و مشمول قانون استخدام کشوری قرار دهند.
ماده ۱۳ـ استخدام برای مشاغل مذکور در ماده ۱۰ تصویبنامه تبدیل کارمندان قراردادی و حکمی برسمی و استخدام معلم ـ ماشیننویس ـ مترجم ـ آبلهکوب ـ مایهکوب ـ خلبان ـ هوانوردـ مأمور رادیو ـ مهندس میکانیسین هواپیما ـ هواشناس ـ مأمورین فرودگاهها و سایر متخصصین هواپیمائی بطور پیمانی یا روزمزد مجاز است و از حیث میزان حقوق و سایر مزایا تابع مقررات مربوطه خواهند بود.
تبصره ـ تصدیق مذکور در ماده ۱۰ لایحه مصوبه [۱۳۲۵]۹/۵/۲۵ عبارت از مدارک علمی است که طبق مقررات مربوطه صاحبان آن حائز پایه رسمی میشوند.
ماده ۱۴ـ
الف ـ مدت خدمت استادان و دانشیاران دانشگاه و پزشکان بیمارستانها که قبل از تصویب قانون آموزش اجباری مصوب ۶ مردادماه ۱۳۲۲ وارد خدمت شدهاند از روز ورود بخدمت با مراعات مدت خدمت نظام وظیفه بر طبق ماده ۱۲ قانون مذکور در تصویبنامه ۴۰۹۲۶ ـ ۳۰/۱۰/۲۵ محسوب و پایه استادی و دانشیاری برای آنان تشخیص میگردد.
ب ـ مدت خدمت لیسانسیههای دانشسرای عالی که قبل از تصویب قانون تعلیمات اجباری مصوب مرداد ۲۲ وارد خدمت شدهاند اعم از اینکه فعلاً رتبه اداری یا دبیری دارند از روز ورود بخدمت با مراعات مدت خدمت نظام وظیفه برطبق ماده ۱۲ قانون تعلیمات اجباری و تصویب نامه شماره ۴۰۹۲۶ـ۳۰/۱۰/۲۵ هیئتوزیران محسوب و رتبه دبیری برای آنان تشخیص گردد.
تبصره ـ کسانیکه رتبه دبیری دارند در صورتیکه بخدمات اداری منصوب گردند رتبه دبیری آنان که بموجب این تصویبنامه تشخیص میشود در صورت تقاضای آنان برطبق مقررات قانون تربیت معلم برتبه اداری تبدیل خواهد شد.
ج ـ مدت خدمت فارغالتحصیلهای دانشسراهای مقدماتی که قبل از تصویب قانون تعلیمات اجباری بخدمت وارد شدهاند با مراعات مدت خدمت نظام وظیفه از روز ورود به خدمت برطبق مقررات ماده ۱۲ قانون تعلیمات اجباری محسوب و رتبه آموزگاری برای آنان تشخیص داده خواهد شد.
ماده ۱۵ـ نصف مدت خدمت پزشکی مشمولین ماده ششم قانون خدمتگزاری پزشکان که در موقع تشخیص پایه پزشکی بحساب نیامده چنانچه کافی برای اعطای یک پایه باشد با احتساب آن مدت یکپایه ترفیع منظور و الا جزو توقف در آخرین پایه محسوب میشود.
ماده ۱۶ـ از این تاریخ کلیه پزشک دومهای مشمول قانون خدمتگزاری پزشکان میتوانند مثل مشمولین ماده هشتم قانون مذکور تا پایه۹ ارتقا یابند.
ماده ۱۷ـ دندان پزشکان و داروسازان و ماماهای مجازی که پایه پزشکیاری دارند و نیز پزشکیارانی که علاوه بر گواهینامه ۳ ساله متوسطه دارای گواهینامه از آموزشگاهای رسمی پزشکیاری و دامپزشکی داخله یا خارجه هستند میتوانند از این تاریخ تا پایه نه پزشکیاری ارتقاء یابند.
تبصره ـ مقرری پایه ۷ پزشکیاری ببالا معادل است با مقرری پایه مادون باضافه سدس بلاکسر پایه قبل و مدت توقف در هر پایه سه سال خواهد بود.
ماده ۱۸ـ مقررات شق ۲ تصویبنامه شماره ۲۹۶۹۸ ـ [۱۳۲۵]۱۲/۸/۲۵ شامل کارمندان حکمی نیز خواهد بود.
ماده ۱۹ـ کارمندان لیسانسیه بنگاه راهآهن که بموجب تصویبنامه شماره ۷۹۸۰ـ ۴/۵/۳۲۴ دارای پایه رسمی شدهاند چنانچه قبلاً دارای سابقه خدمت در بنگاه مزبور باشند پایه آنها روی خدمات گذشته در بنگاه برطبق لایحه تبدیل کارمندان پیمانی و حکمی برسمی و تصویب نامه مورخ ۲۴/۵/۱۳۲۵ و تصویبنامه مربوط بترفیع لیسانسیهها معین میگردد.
ماده ۲۰ـ حقالزحمه ایکه علاوه بر مقرری در ماده ۶ آئیننامه کمک بکارمندان دولت ممنوع گردیده در صورتی مجاز است که وزارت دارائی از لحاظ صرفهجوئی در استخدام جدید و سایر جهات مالی با پرداخت آن موافقت نماید.
ماده ۲۱ـ کارمندان عادی (رسمی) بنگاه راهآهن دولتی ایران مشمول تصویبنامه تبدیل نوع خدمت و مواد اصلاحی آن بوده و مادام که در بنگاه مزبور بخدمت اشتغال دارند کماکان مشمول مقررات تبصره ۲ از ماده ۴ قانون سازمان راهآهن مصوب ۱۹ مرداد ۱۳۱۴ و آئیننامه استخدامی اختصاصی مربوطه خواهند بود.
ماده ۲۲ـ تفاوت حقوق ترفیعات مذکور در این تصویبنامه در صورتیکه مربوط به گذشته باشد فقط از تاریخ اجرای این تصویبنامه و در هر حال بشرط وجود اعتبار قابل پرداخت است. هیچگونه اضافه اعتباری برای پرداخت تقاوت ترفیعات مذکور داده نخواهد شد.
وزارت دارائی موظف است پس از افتتاح مجلس شورای ملی مجوز قانونی این تصویبنامه را تحصیل نماید.
از طرف نخستوزیر