هیئت وزیران در جلسه مورخ ۴۲/۶/۲۷[۱۳۴۲] بنا بر پیشنهاد شماره ۱۱۳۳۵ـ ۴۲/۶/۲۳[۱۳۴۲] وزارت راه و موافقت وزارت دارائی بمنظور تأمین حمل و نقل هوائی تجارتی و حمایت از شرکت هواپیمائی ملی ایران که بر طبق تصویبنامه جایگزین قانون شماره ۴/۱۰۱۵۲ ـ ۱/۱۱/۱۳۴۰ با حق پرواز انحصاری در کشور برای مدت نامحدود تشکیل گردیده است مراتب زیر را تصویب نمودند.
ماده اول ـ کلیه سهام شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران متعلق بدولت و با نام و غیرقابل انتقال میباشد و اداره کل هواپیمائی کشوری مکلف است وجوهی را که اشخاص و موسسات برای خرید سهام شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران پرداخته اند از حساب مربوطه برداشت و مسترد دارد
ماده دوم ـ نظر باینکه شرکت هواپیمائی ملی ایران تمام سهام شرکت هواپیمائی ایران را خریداری نموده و صاحب تمام سهام شرکت مزبور میباشد لذا از تاریخ صدور این تصویبنامه جایگزین قانون شرکت هواپیمائی ایران با تمام تشکیلات و دارائی و اعتبارات و دیون و اختیارات و امتیازات و تعهدات و حقوق مکتسبه داخلی و بین المللی ضمیمه شرکت هواپیمائی ملی ایران گردید و شرکت هواپیمائی ملی ایران از هر جهت قائممقام قانونی شرکت هواپیمائی ایران شناخته میشود
تبصره ـ شرکت هواپیمائی ملی ایران مجاز خواهد بود کارمندان و کارگران شرکت هواپیمائی ایران را که موردنیاز باشند بخدمت ابقاء و آنان را از حقوق و مزایا و مقررات استخدامی مخصوص شرکت هواپیمائی ملی ایران برخوردار نماید
ماده سوم ـ ماده ۱۱ تصویبنامه جایگزین قانون شماره ۴/۱۰۱۵۲ ـ ۱/۱۱/۱۳۴۰ هیئت وزیران به این شرح اصلاح میگردد:
الف ـ [اعلام نسخ ۱۳۹۶/۰۱/۳۰]
[شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران و همچنین شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد که تمام سهام آن متعلق به دولت میباشد از پرداخت مالیات بر درآمد و هرگونه مالیات و عوارض دولتی و شهرداری و حق تمبر صدور سهام معاف میباشند.]
ب ـ هواپیما و موتور و قسمتها و قطعات منفصله هر یک و کلیه وسائل و آلات و ادوات و تجهیزات و دستگاه های مربوط به هواپیما و موتور.
2 ـ کلیه وسائل و لوازم مخابراتی و رادیوئی (دستگاههای فرستنده و گیرنده و ملحقات آنها) و رادار و قطعات منفصله آن و غیره که در هواپیما بکار میرود ولو اینکه مصرف مشابه داشته باشد.
3 ـ کلیه دستگاهها و لوازمی که برای آماده کردن هواپیماها بکارمیرود و همچنین وسائل و لوازمی که برای تعمیر و یا تعویض و یا ساختن قطعات هواپیما و موتور بکار میرود و وسائط نقلیه و ماشینها (باستثنای اتومبیل سواری و اتوبوس شهری) و تجهیزات و وسائل و متفرعات که برای حمل یا پیاده و سوارکردن مسافر و یا حمل بار و یا تخلیه و بارگیری هواپیما بکار رود و لوازم و قطعات منفصله مربوط به هواپیما اعم از اینکه در داخل و یا خارج هواپیما مورد استفاده قرار گیرد.
4 ـ کلیه مواد نفتی و روغنی که برای سوخت و تمیزکردن موتور و سایر مصارف دیگر هواپیمائی (باستثنای بنزین) بکار میرود که بوسیله شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران و همچنین شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد ولو اینکه غیرمجاز باشد از خارج کشور باید وارد شود از پرداخت حقوق و عوارض و هزینههای گمرکی (باستثنای باربری و انبارداری) و سود بازرگانی و عوارض شهرداری و هرگونه عوارض دیگر معاف میباشد.
تبصره ۱ ـ معافیتهای مذکوره تا پایان سال ۱۳۴۳ میباشد و از ابتدای سال ۱۳۴۴ گمرک موظف است واردات را بطور نسیه ترخیص نماید تا چنانچه حساب سود و زیان شرکت سودی نشان داد از آن بابت برداشت نماید.
ماده چهارم ـ شرکت ملی نفت ایران مکلف است هر نوع بنزین و روغن و متانول و بطورکلی مواد سوختی موردنیاز هواپیماها برای کلیه پروازها و سایر وسائط نقلیهای را که شرکت سهامی هواپیمائی ملی ایران و شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد برای حمل و نقل بازرگانی هوائی اشخاص یا اشیاء و یا تخلیه بارگیری هواپیماها و یا سایر امور مربوط به هواپیمائی مورد استفاده قرار دهد.
تا پایان سال ۱۳۴۳ بنرخ فروش داخلی آذرماه ۱۳۳۶ با موسسات مذکور محاسبه و از دریافت تفاوت گذشته مصارف شرکت هواپیمائی ملی ایران و شرکت هواپیمائی ایران و شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد صرفنظر نماید.
ماده پنجم ـ مقرات ماده ۱۰ تصویبنامه جایگزین قانون شماره ۴/۱۰۱۵۲ ـ ۱/۱۱/۴۰ و ماده۴ تصویبنامه جایگزین قانون شماره ۳۴۴۶۲/ت ۲۴/۱۱/۴۰ و سایر تصویبنامههای مربوط بشرکت هواپیمائی ملی ایران شامل شرکت سهامی سرویس فرودگاه مهرآباد میگردد.
ماده ششم ـ از تاریخ صدور این تصویبنامه جایگزین قانون تصویبنامه شماره ۴/۳۷۵۳ـ۸/۷/۴۱ و شماره ۴/۳۸۹۳ـ۲۲/۳/۴۲ و مواد ۳ و ۴ و ۶ تصویبنامه جایگزین قانون شماره ۴/۱۰۱۵۲ـ۱/۱۱/۴۰ هیئت وزیران لغو میگردد.
وزارت دارائی و وزارت راه مکلفند پس از گشایش مجلسین لایحه تحصیل مجوز قانونی این تصویبنامه را تقدیم نمایند.