تصویب‌نامه راجع به تشکیل صندوق تعاون مسکن وزارت دادگستری

تاریخ تصویب: ۱۳۵۶/۰۶/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۵۶/۰۷/۰۱

[به موجب ذیل ‌آیین‌نامه صندوق تعاون و رفاه کارکنان دادگستری، لغو شده است.]

شماره ۴۴۶۵۶ – ۱۳۵۶/۶/۲۱

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۵۳۶/۶/۲۱ بنا به پیشنهاد شماره 10975/1 مورخ 6/5/2536 وزارت دادگستری و به استناد بند 4 ماده 1 قانون طرز استفاده از درآمد صندوقهای (الف) و (ب) اداره کل تصفیه امور ورشکستگی مصوب اردیبهشت ماه 2524 شاهنشاهی آئین نامه تشکیل صندوق تعاون مسکن وزارت دادگستری و شرایط پرداخت وام مسکن را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1 ـ به منظور تأمین مسکن قضات و کارکنان اداری وزارت دادگستری صندوق تعاون مسکن وزارت دادگستری با وجوهی که از محل درآمد صندوق (ب) اداره کل تصفیه امور ورشکستگی و اضافه درآمد و صرفه جوئیهای سنوات گذشته اداره مزبور تأمین می شود برای پرداخت وام مسکن به کارکنان مذکور تشکیل می گردد.

ماده 2 ـ صندوق تعاون مسکن وزارت دادگستری که از این پس صندوق نامیده می شود دارای شخصیت حقوقی بوده و براساس مقررات این آئین نامه اداره خواهد شد.

ماده 3 ـ صندوق می تواند همه ساله از اعتبار موضوع بند 4 ماده 1 قانون طرز استفاده از درآمد صندوقهای (الف) و (ب) اداره کل تصفیه امور ورشکستگی یا هر محل مجاز دیگر برای ازدیاد منابع خود و اعطای وام به تعداد بیشتری از متقاضیان وام بدون بهره دریافت نماید.

ماده 4 ـ اداره امور صندوق به عهده هیئت مدیره ای مرکب از سه نفر، و یک نفر مدیرعامل خواهد بود که از بین قضات یا کارمندان اداری وزارت دادگستری برای مدت 4 سال از طرف وزیر دادگستری انتخاب می شوند.

تبصره 1 ـ وزیر دادگستری دو نفر از قضات یا کارمندان وزارت دادگستری را نیز به عنوان عضو علی البدل برای همان مدت تعیین می نماید.

تبصره 2 ـ انتخاب مجدد اعضای اصلی و علی البدل و مدیرعامل بلامانع است و در صورت فوت یا استعفا یا بازنشستگی یا علل دیگری که مانع ادامه کار هر یک از آنان باشد وزیر دادگستری جانشین آنان را برای بقیه مدت تعیین خواهد کرد.

ماده 5 ـ وظائف هیئت مدیره و مدیرعامل و ترتیب اداره و نحوه نگاهداری حساب صندوق و انتخاب بانک عامل که به متقاضیان واجد شرایط وام پرداخت خواهد نمود به وسیله وزیر دادگستری تعیین خواهد شد.

ماده 6 ـ وام مسکن منحصراً به قضات و کارکنان اداری که واجد شرایط زیر باشند پرداخت خواهد شد: الف ـ بیش از چهار سال سابقه خدمت رسمی داشته باشد. ب ـ خود یا همسر یا اولاد تحت ولایت آنان مالک واحد مسکونی نباشد. ج ـ طبق سند رسمی یا به تشخیص هیئت مدیره صندوق از محل استیجاری برای سکونت استفاده نماید. د ـ قبلاً از وام مسکن وزارت دادگستری یا مؤسسات تابعه بهره مند نشده باشد. تبصره ـ در صورتی که قضات و کارکنان واجد شرایط در این ماده یا همسر یا اولاد تحت ولایت آنان زمین ملکی داشته باشند می توانند طبق ضوابطی که از طرف وزیر دادگستری معین خواهد شد برای احداث ساختمان از وام مسکن استفاده نمایند.

ماده 7 ـ میزان وام مسکن و احداث ساختمان برای قضات حداکثر سه میلیون ریال و برای کارمندان اداری حداکثر دو میلیون ریال و برای کارکنان رسته خدمات حداکثر یک میلیون و پانصد هزار ریال معین می شود.

ماده 8 ـ مدت بازپرداخت وام پانزده سال خواهد بود.

ماده 9 ـ بهره وام از چهار تا شش درصد در سال است و در ابتدا به مبلغ وام افزوده خواهد شد.

ماده 10 ـ خانه ای که با دریافت وام مسکن خریداری یا ساخته می شود تا استهلاک کامل وام مربوط در رهن وام دهنده خواهد بود و از نظر آتش سوزی باید بیمه شود.

ماده 11 ـ به هیچکس بیش از یکبار وام خرید خانه یا احداث ساختمان داده نخواهد شد.

ماده 12 ـ بدهی های ناشی از دریافت وام مسکن توسط صندوق نزد شرکت سهامی بیمه ایران بیمه می شود تا در صورت فوت وام گیرنده در زمان اشتغال یا بازنشستگی مانده بدهی او بخشوده شده و از ورثه مطالبه نگردد حق بیمه مربوط به جمع بدهی وام گیرنده افزوده می شود.

ماده 13 ـ کلیه هزینه های مربوط به کارشناسی، تنظیم سند، بیمه، پرداخت مالیات، عوارض و سایر هزینه های مربوط به تنظیم سند قرارداد وام به عهده وام گیرنده است.

ماده 14 ـ چگونگی رابطه صندوق و بانک عامل برای پرداخت پول از طرف صندوق به بانک، دادن وام به کسانی که از طرف صندوق معرفی می شوند، استرداد وام، مبلغ کارمزد، شرایط بیمه و بطور کلی حدود اختیارات بانک به وکالت از صندوق در اجرای این آئین نامه طبق قراردادی خواهد بود که بین وزارت دادگستری و بانک عامل تنظیم خواهد شد.

ماده 15 ـ در صورتی که معلوم شود وام گیرنده یا همسر یا اولاد تحت ولایت او هنگام درخواست یا دریافت وام مسکن خانه ملکی داشته است کلیه بدهی وام گیرنده از بابت اخذ وام موضوع این آئین نامه حال می شود و باید با احتساب سود صدی دوازده در سال آن را مسترد دارد. اگر وام گیرنده پس از اخطار صندوق یا بانک عامل ظرف یک ماه نسبت به استرداد وام و خسارت اقدام ننماید با صدور اجرائیه و اقدام قانونی دیگر نسبت به وصول وام و خسارات وارده از هر قبیل اقدام خواهد شد.

ماده 16 ـ صندوق می تواند به آن عده از قضات و کارکنان واجد شرایط مندرج در ماده 6 این آئین نامه که در شهرستانها خدمت می کنند در صورتی که بخواهند از خانه هائی که دولت احداث می کند خریداری نمایند به میزان پیش قسط خرید وام بدهد و با احتساب بهره و هزینه های مربوط براساس مقررات این آئین نامه ظرف مدت شصت ماه به اقساط مساوی مسترد دارد.

ماده 17 ـ ضوابط مربوط به تعیین اولویت متقاضیان واجد شرایط برای دریافت وام و همچنین دستورالعمل هائی که در اجرای این آئین نامه لازم است از طرف وزیر دادگستری تعیین و ابلاغ خواهد شد.

اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است. وزیر مشاور در امور اجرائی ـ منوچهر آگاه