تصویب‎نامه در خصوص تسهیلات و وجوه اداره شده به منظور جبران خسارات ناشی از برف استان گیلان و سقف کمکهای بلاعوض

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۲/۲۱

شماره ۵۶۶۰ت‌۳۲۸۵۰هـ  – ۱۳۸۴/۲/۱۸

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۲/۱۱ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره 11073/101 مورخ 4/2/1384 سازمان یادشده و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:‌

1ـ تسهیلات و وجوه اداره شده به منظور جبران خسارات ناشی از برف استان گیلان و سقف کمکهای بلاعوض به شرح جدول‌های زیر تعیین می‌شود:

الف – سقف کمکهای بلاعوض :

ردیف عنوان حداکثر سقف قابل پرداخت
1 برای هر واحد مسکونی احداثی 5 میلیون ریال
2 برای هر واحد مسکونی تعمیری 3 میلیون ریال
3 برای تأمین لوازم خانگی برای هر خانوار آسیب دیده 2 میلیون ریال
4 برای هر کشاورز یا دامدار خسارت دیده 3 میلیون ریال

ب – سقف تسهیلات یا وجوه اداره شده

ردیف عنوان حداکثر سقف فردی قابل پرداخت
1 برای هر واحد مسکونی احداثی روستایی مبلغ 40 میلیون ریال با سود و کارمزد 4% و زمان باز پرداخت 15 ساله
2 برای هر واحد مسکونی احداثی شهری مبلغ 50 میلیون ریال با سود و کارمزد 5% و زمان باز پرداخت 15 ساله
3 برای هر واحد مسکونی تعمیری شهری مبلغ 20 میلیون ریال با سود و کارمزد 5% و زمان باز پرداخت 15 ساله
4 برای هر واحد مسکونی تعمیری روستایی مبلغ 15 میلیون ریال با سود و کارمزد 4% و زمان باز پرداخت 15 ساله
5 برای تأمین لوازم خانگی هر خانوار مبلغ 2 میلیون ریال وام با سود و کارمزد 4%
6 برای هر کشاورزی و دامدار خسارت دیده مبلغ 8 میلیون ریال وام با سود و کارمزد 4%
7 برای هر کارگاه تولیدی ، کشاورزی و صنعتی مبلغ 50 میلیون ریال وام با سود و کارمزد 4% و زمان باز پرداخت 7 ساله

تبصره- [الحاقی ۱۳۸۴/۶/۲۳]
سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور موظف است یارانه سود و کارمزد تسهیلات موضوع بند (1) این تصویبنامه را به میزان پنجاه درصد (50%) سود و کارمزد تسهیلات از محل و‌جوه اداره‌شده متمرکز (پنج درصد (5%) یارانه سود و کارمزد از محل اعتبارات در سقف بند «ذ» و سه‌درصد (3%) مابقی از محل اعتبارات خارج از سقف بند «ذ» سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع مصوبه جلسه مورخ 10/5/1384 شورای‌عالی اشتغال) به ترتیب مقرر در قراردادهای منعقده با بانکهای عامل، تأ‌مین و به حساب بانکهای عامل و‌اریز نماید.

2ـ  سازمان تأمین اجتماعی موظف به انجام اقدامات زیر می‌باشد:‌
الف ـ تسریع در صدور احکام بیمه بیکاری برای کارگران بیمه شده.
ب ـ صدور احکام ناشی از اجرای مواد (9) و (10) قانون نوسازی صنایع تا پایان سال جاری و تقسیط هزینه‌های سهم کارفرما به مدت یک سال.

3ـ بدهی واحدهای صنعتی ذی‌ربط به بانکها، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان تأمین اجتماعی با رعایت مقررات مربوط، به مدت یک‌سال استمهال می‌گردد.

4ـ شرکتهای بیمه‌گر موظفند با هماهنگی بیمه مرکزی ایران در مواردی که واحدهای خسارت‎‌‌دیده‌، پوشـش بیمه حوادثـی از قبیل توفان و زلزله را داشـته‌انـد را به حادثـه بـرف تعمـیم داده و ضمن پرداخت خسـارات متعلقه، هـزینه‌های مربوط را به حساب مطالبات از دولت منظور نمایند. سازمان بیمه مرکزی موظف است بر حسن انجام این امر تا سقف پانصد میلیارد (500,000,000,000) ریال نظارت نماید.

تبصره- ‌[الحاقی ۱۳۸۴/۵/۹]
اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارات متعلقه، از محل یک درصد (1%) موضوع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دو‌لت ‌ـ‌ مصوب 1380‌ـ‌ تأ‌مین و پرداخت می‌شود.

۵-
[اصلاحی ۱۳۸۴/۶/۲۳]
[اصلاحی ۱۳۸۵/۲/۲۴]

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مفاد ماده (4) آیین‌نامه اجرایی بند (ذ) تبصره (2) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، موضوع تصویبنامه شماره 23165ت33325هـ مورخ 18/4/1384، هماهنگی لازم با بانکهای عامل برای اعطای پانصد میلیارد (000/000/000/500) ریال تسهیلات بانکی به و‌احدهای صنعتی و واحدها و شرکتهای بازرگانی و انبارهای خدمات دهنده عمومی خسارت‌دیده از حادثه برف در استان گیلان به عمل آو‌رد تا پس از انعقاد قرارداد میان بانکهای عامل و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به حادثه ‌دیدگان ذی‌ ربط پرداخت نمایند.

۶- [اصلاحی ۱۳۸۴/۱۲/۱۰]
گمرک جمهوری اسلامی ایران حقوق ورودی ماشین‌آلات، مواد اولیه و اجزاء و قطعات واحدهای مذکور را در سال 1384، در قبال ضمانتنامه بانکی با مهلت یک ‌ساله دریافت می‌نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رئیس‎ جمهور