ماده واحده – سازمان برنامه مکلف است مبلغ دو هزار و چهارصد و بیست میلیون ریال اعتبار راهسازی مندرج در ماده ۱ تصمیم قانونی مصوب ۲۳ بهمن ماه ۳۳ [۱۳۳۳] کمیسیون برنامه را با توجه بمادة دوم همان تصمیم و بر طبق مواد ۸ و ۹ قانون برنامه هفتساله بمصرف ساختمان راه تا حدود شش هزار کیلومتر برای مدتی که از هشت سال تجاوز ننماید طبق فهرست پیوست با رعایت مصالح عالیه مملکتی با کمپانی خارجی که مصلحت بداند قراردادی تنظیم و امضاء نموده و اجرا نماید. فهرست شاهراههای کشور که از بین آنها نظارت و نقشه برداری و ساختمان و روسازی اسفالتی [آسفالتی] در حدود شش هزار کیلومتر انتخاب و اجرا خواهد شد.
۱ – در راه طهران – کرج – قزوین – آب ترش – منجیل – رشت – پهلوی باضافه راه آب ترش به خرم دره بطول تقریبی ۴۱۰ کیلومتر.
۲ – در راه طهران – رودهن – آب علی – رینه – بهیجان – سیاه بیشه – آمل – محمود آباد به اضافه راه آمل – بابل بطول تقریبی ۲۴۰ کیلومتر.
۳ – در راه طهران – قم – کاشان – نائین – یزد – کرمان – بم – زاهدان باضافه راه کرمان – سیرجان – کهکم – بندر عباس به اضافه راه نطنز - مورچه خوار بطول تقریبی ۲۱۶۰ کیلومتر.
۴ – در راه طهران – ساوه سلفجگان – نیزار – دلیجان – میمه – مورچهخوار – اصفهان – شهرضا – آباده – سورمق – دهبید – تخت جمشید -شیراز – کوار – خفر – قیر – مگو – بندر عسلو بطول تقریبی ۱۲۵۰ کیلومتر.
۵ – در راه قم – اراک – توره – بروجرد – چالانچولان – خرمآباد – ملاوی – اندیمشک – اهواز- خرمشهر بطول تقریبی ۸۴۵ کیلومتر.
۶ – در راه ساوه – نوبران – روان – همدان – اسدآباد – کنگاور – صحنه – کرمانشاه – شاه آباد – مرز خسروی بطول تقریبی ۵۸۵ کیلومتر.
۷ – در راه قزوین – تاکستان – روان – همدان – ملایر – بروجرد بطول تقریبی ۳۱۵ کیلومتر.
۸ – در راه طهران – مهر آباد – علی شاه عوض – اشتهارد – پوئین – نهاوند – قزوین – خرم دره – زنجان – میانه – سیاه چمن – بستان آباد – تبریز بطول تقریبی ۶۰۰ کیلومتر.
۹ – در راه رشت – لاهیجان – رامسر – شهسوار – چالوس – نوشهر – محمود آباد – بابلسر – شاهی – ساری – بهشر – گرگان – مینودشت - تنگ راه – دشت بجنورد – ناروج – قوچان – دشت رادکان – چناران – مشهد بطول تقریبی ۱۰۶۵ کیلومتر.
۱۰ – در راه مشهد – تربت حیدریه – قائن – بیرجند – زاهدان – خواش – ایرانشهر – قصر قند – چاه بهار بطول تقریبی ۱۷۱۰ کیلومتر.
۱۱ – در بقیة راه کرمان – سیرجان – خیرآباد – نیریز – فسا – خفر – کوار – شیراز – دشت ارژن – تنگ شاهپور – فهلیان – بهبهان – رام هرمز - اهواز بطول تقریبی ۸۷۰ کیلومتر.
۱۲ – در راه چانچولان – دورود – ازنا – الیگودرز – دامنه – اصفهان – نائین بطول تقریبی ۴۵۰ کیلومتر.
۱۳ – در راه تنگ ملاوی – هلیلان – شیان – شاهآباد غرب بطول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر.
۱۴ – در راه کرمانشاه – سنندج – دیوان دره – سقز – بوکان – میان دو آب – بناب – عجبشیر – آذر شهر – تبریز به اضافه راه میان دو آب حدود کوی تپه به حیدر آباد و نیزه به رضائیه – سرو – مرز ترکیه به اضافه بناب به مراغه بطول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر.
۱۵ – طهران – سمنان – دامغان – شاهرود – سبزوار – نیشابور – مشهد.
۱۶ – راه کنار خلیج فارس.
۱۷ – راه های دست اقدام کارگاههای راه سازی آذربایجان – فارس – خراسان – لرستان و کرمان.
تصمیم فوق که مشتمل بر ماده واحده و فهرست شاهراههای کشور بوده و در تاریخ ۱۳۳۳/۱۱/۳۰ از طرف کمیسیون برنامه مجلس شورای ملی اتخاذ شده صحیح و بموجب مواد ۸ و ۹ قانون برنامه هفت ساله قابل اجرا میباشد.
رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت