تشکیل کمیسیون ویژه جهت اتخاذ تصمیماتی در خصوص تخصیص ارز و سایر مسایل مربوط به دارو و تجهیزات دارویی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۳/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۳/۳۱

شماره ۲۱۱۶۰.۱۵۹۶۱ – ۱۳۷۸/۳/۳۱

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۷۸/۳/۱۶ مقرر نمود:

[اصلاح ‌تصمیم‌نامه تشکیل کمیسیون ویژه تخصیص ارز‌ برای تأمین دارو و تجهیزات دارویی]

[۱۳۸۱/۴/۱۶ – عنوان اصلاحی کمیسیون: کمیسیون پیگیری امور یارانه دارو و تجهیزات پزشکی‌]

– کمیسیون ویژه‌ای با حضور نمایندگان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (آقای کفاشیان) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (آقایان سیامک نژاد و میرمحمد صادقی) تشکیل می شود. این کمیسیون عملکرد تخصیص ارز و سایر مسایل مربوط به دارو و تجهیزات دارویی را هر روز تهیه و جهت استحضار ریاست جمهور، ریاست بازرسی ویژه رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال می کند.

– بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبلغ صد و پنجاه میلیون (150/000/000) دلار (با احتساب بهره یوزانس) مربوط به عقب ماندگیهای ارزی دارو و تجهیزان دارویی سالهای گذشته را که تخصیص داده نشده است، تامین و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهد.

۳ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خارج از سقفهای ماهانه نسبت به گشایش اعتبار لازم جهت تهیه دارو و تجهیزات دارویی اقدام کند.

– به منظور فراهم آمدن امکان نظارت مستمر بر عملکرد دست اندرکاران ذی ربط، مسئول کامل بودن پروفرما و اولویتهای دارو و تجهیزات و پی گیری عملکرد مجریان بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و مسئوولیت موارد ارزی و تمهید راهکارهای مناسب در خصوص گشایش اعتبارات و اختصاص خطوط مناسب اعتباری بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

– مبلغ ده میلیون (10/000/000) دلار ارز در قالب تنخواه – با توجه به بند (4) تصویب نامه شماره 99295/ت21284هـ‌ مورخ 1378/3/9 تصیمم ستاد اقتصادی دولت – به گونه‌ای در نظر گرفته شود که با تقاضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حاوی مشخصات دارو و حجم مورد نیاز فروشنده) گشایش اعتبار به صورت فوری انجام گیرد.

– وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داروهای ضروری را که ارز آن به صورت واریزنامه‌ای و صادراتی تهیه می شود به فهرست داروهای مورد تعهد دولت منتقل نماید.

۷ – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت دو هفته پس از اجرای این تصمیم، تلفن ارتباط مردمی خود را جهت انعکاس نظرات مردم اعلام نماید.

– مسئولین ذی ربط هفته ای یک بار در خصوص مشکلات تهیه و توزیع دارو گزارشهای لازم را به مردم ارایه نمایند.

– دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور بر چگونگی اجرای این تصمیمات نظارت و نتایج حاصله را به رییس جمهور گزارش خواهد کرد.

حسن حبیبی