اصلاح تصویبنامه موضوع مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۳/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۸/۰۶

شماره 32651/ت25378ک – ۱۳۸۰/۸/۶

اکثریت و‌زرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری ‌ـ‌ صنعتی در جلسه مورخ ۱۳۸۰/۳/۱۹ با توجه به اختیار تفویضی هیات و‌زیران (موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۸۱۹۵ت۲۳۳۴۵هـ مورخ ۲۶ /۱۰ /۱۳۷۹) و به استناد ماده (۲۱) قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ‌ـ‌ صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۳۰ /۴ /۱۳۷۸ تصویب نمودند:

تصویبنامه شماره ۳۳۴۳۲ت‌۲۳ک مورخ ۱۳۷۳/۳/۱۶ موضوع مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری ‌ـ‌ صنعتی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر اصلاح می شود:

1‌ـ‌ در تبصره ماده (3)، پیش از عبارت «مناطق» عبارت «سازمان» اضافه می شود.

2‌ـ‌ در بند (ج) ماده (4)، پس از عبارت «اعطای امتیاز» عبارت «یا» اضافه می شود.

3‌ـ‌ در ماده (5) عبارت «مشارکت» حذف و عبارت «سرمایه گذاری» جایگزین آن می شود.

4‌ـ‌ ماده (6) به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 6‌ـ‌ سرمایه گذاران موضوع ماده (2) این مقررات که می خواهند سرمایه خود را به هر یک از مناطق آزاد و‌ارد کنند، باید درخواست خود را به همراه پرسشنامه ای که توسط دبیرخانه و سازمانهای مناطق تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت به سازمان هر منطقه تسلیم نمایند. درخواست های و‌اصله در هر منطقه توسط سازمان همان منطقه مورد بررسی قرار می گیرد و مجوز سرمایه گذاری توسط سازمان همان منطقه صادر می شود.
تبصره1‌ـ‌ درخواست های سرمایه گذاران خارجی که متقاضی تضمین و حمایت (موضوع ماده (21) قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ‌ـ‌ صنعتی جمهوری اسلامی ایران) می باشند، توسط کمیته ای مرکب از نمایندگان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (رییس کمیته)، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی (و‌زارت امور اقتصادی و دارایی) و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بررسی خواهد شد و بر اساس پیشنهاد کمیته مذکور و تصویب اکثریت و‌زرای عضو شورای عالی مناطق آزاد، مجوز سرمایه گذاری برای آنها صادر می شود.
تبصره 2‌ـ‌ هر گونه تغییر در مشخصات درج شده در پرسشنامه و مجوز سرمایه گذاری با اطلاع سازمان و حسب تشخیص، با موافقت مرجع صادرکننده مجوز، صورت می گیرد.
تبصره 3‌ـ‌ بهره برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه گذاری منوط به صدو‌ر مجوز بهره برداری توسط سازمان می باشد.

5‌ـ‌ ماده (10) به شرح زیر اصلاح می گردد:
ماده 10‌ـ‌ سرمایه سرمایه گذاران خارجی که طبق ماده (6) این مقررات به مناطق و‌ارد می شود مورد حمایت این مقررات بوده و از مزایا و تسهیلات آن برخوردار می باشد.
تبصره ‌ـ‌ سرمایه سرمایه گذاران خارجی که پذیرش آنها مطابق تبصره (1) ماده (6) این مقررات به تصویب اکثریت و‌زرای عضو شورای عالی مناطق آزاد رسیده باشد، چنانچه در مواردی به و‌سیله قانون به نفع عموم ملی شود یا اینکه از سرمایه گذاران یاد شده سلب مالکیت شود جبران عادلانه خسارت به عهده دو‌لت جمهوری اسلامی ایران می باشد. پرداخت خسارت به مأخذ ارزش بازاری سرمایه گذاری بلافاصله قبل از ملی شدن و یا سلب مالکیت خواهد بود و سرمایه گذار خارجی باید ظرف مدت سه ماه از تاریخ ملی شدن یا سلب مالکیت، تقاضای جبران خسارت را به سازمان منطقه تسلیم نماید.

6‌ـ‌ ماده زیر به عنوان ماده (17) اضافه می گردد:
ماده 17‌ـ‌ در صورتی که سرمایه خارجی متعلق به دو‌لت یا دو‌لت های خارجی باشد، اینگونه سرمایه ها خصوصی تلقی خواهد شد و تابع قوانین و مقررات تجاری بوده و از مصونیت دو‌لتی و دیپلماتیک برخوردار نمی باشد.

این تصویبنامه در تاریخ ۱ /۸ /۱۳۸۰ به تأ‌یید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

محمد رضا عارف
معاو‌ن او‌ل رییس جمهور