اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ‌ها، شهرستان ‌ها و مناطق کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۴/۳۰

شماره ۶۱۶۳۰/ت۶۲۴۱۶هـ – ۱۷/۴/۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۴/۱۰ به پیشنهاد شماره ۲۷۹۰۳۹ مورخ ۱۶/۱۲/۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ‌ها، شهرستان ‌ها و مناطق کشور، موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۴۳۵۸/ت۱۷۰۷۳هـ مورخ ۶/۳/۱۳۷۶ با اصلاحات بعدی آن، به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ـ در ماده (۷)، عبارت «فرهنگ و آموزش عالی» به عبارت «علوم، تحقیقات و فناوری» اصلاح می‌شود.

۲ـ ماده (۸) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«ماده ۸ ـ با توجه به بند (۲۱) ماده (۸) قانون، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان اداری و استخدامی کشور موظفند طی دستورالعمل‌های اجرایی، اولویت‌هایی را برای فرهنگیان در اعطای فرصت‌های تحصیلی و امکانات رفاهی و معیشتی آنان منظور و به واحدهای تابعه ابلاغ نمایند. »

۳ـ ماده (۹) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«ماده ۹ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است معادل یک ‌درصد (۱%) از درآمد شرکت‌ها و سود خالص بانک‌های دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به نسبت درآمد دولت در آنها را در قوانین بودجه سنواتی در ردیف خاص پیش‌بینی و به سرجمع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت آموزش و پرورش اضافه کند تا مطابق ماده (۱) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۹۹ هزینه شود.

تبصره ـ حداقل (۲۵%) از اعتبارات موضوع این ماده باید به توسعه و تجهیز اماکن آموزشی و پرورشی اختصاص یابد.»

۴ـ ماده (۱۱) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«ماده ۱۱ـ درخصوص بندهای (۲) و (۴) ماده (۱۱) قانون، مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح ماده (۱۱) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ‌ها، شهرستان ‌ها و مناطق کشور مصوب ۱۳۸۳، موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۱۴۶/ت۳۱۷۹۷هـ مورخ ۳/۲/۱۳۸۴ ملاک عمل می‌باشد.»

۵ ـ ماده (۱۵) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«ماده ۱۵ ـ با توجه به ماده (۱۷) قانون، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرایی معافیت موضوع ماده یادشده را تهیه کند و به تصویب هیئت وزیران برساند.»

۶ ـ در صدر ماده (۱۶) و تبصره (۱) آن، عبارت­های «مسکن و شهرسازی» به عبارت «راه و شهرسازی» و در تبصره (۲) آن عبارت «شورای عالی معماری و شهرسازی» به عبارت «شورای عالی شهرسازی و معماری ایران» اصلاح می‌شود.

۷ـ متون زیر به عنوان تبصره ‌های (۳) تا (۸) به ماده (۱۶) الحاق می‌شوند:

«تبصره ۳ـ احداث ‌کنندگان مجموعه‌های مسکونی، شامل کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی از قبیل مؤسسات، نهادها، بانک‌ها و تعاونی‌های مسکن شرکت‌‌ها و دستگاه ‌های دولتی و غیردولتی، کارخانه‌ها و شرکت‌های عمران شهرهای جدید می­باشد که براساس قانون، اقدام به ساخت حداقل دویست واحد مسکونی نموده و مکلف به احداث و تأمین فضای آموزشی موردنیاز می‌باشند.

تبصره ۴ـ شهرداری ‌ها مکلفند قبل از صدور پروانه ساختمانی برای مجتمع‌های مسکونی مشمول قانون، نسبت به اخذ تأییدیه از اداره ‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به منظور پیش‌بینی زمین و تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی توسط احداث ‌کنندگان اقدام نمایند.

صدور گواهی پایان کار برای مجتمع­های یادشده صرفﺎً منوط به اخذ تأییدیه رعایت تعهدات، اجرا و تحقق مفاد قانون، از ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ‌ها خواهد بود.

در مواردی که تعداد واحدهای ساخته شده از تعداد مندرج در پروانه ساختمان به صورت غیرمجاز افزایش پیدا کند یا پروانه ساختمانی به نحو مجاز اصلاح یا تمدید شود، تعهدات احداث ‌کننده و شهرداری مشمول این ماده خواهد بود. در هرحال، زمان صدور پایان کار ملاک عمل محاسبه تعداد واحدهای ساخته شده می­باشد.

تبصره ۵ ـ وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و کشور(سازمان شهرداری ‌ها و دهیاری ‌های کشور) موظفند در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، دستورالعمل محاسبه وجوه مختلف برای تعداد واحدهای مجموعه‌های مسکونی مشمول تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی در قانون ‌ را حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه تدوین و به صورت مشترک ابلاغ نمایند.

تبصره ۶ ـ احداث فضاهای آموزشی و پرورشی مجتمع‌های مسکونی مشمول قانون براساس مجموعه استانداردهای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با معیارهای فنی مهندسی منطبق بر ضوابط نشریات ۶۹۷، ۷۳۴ و ۸۲۷ سازمان برنامه و بودجه کشور و مقررات ملی ساختمان و ضوابط مکان ‌یابی و بازتخصیص فضای آموزشی که با بهره ‌گیری از توان فنی مهندسی نیروهای متخصص و مشاورین واجد صلاحیت تدوین شده است، ﻻزم ‌الرعایه می‌باشند.

تبصره ۷ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است در کلیه طرح ‌های حمایتی مسکن دولت از قبیل مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، نسبت به تأمین سرانه فضای آموزشی متناسب با ضوابط و استانداردهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اقدام نماید.

تبصره ۸ ـ احداث ‌کنندگان موظفند نسبت به انتقال سند قطعی فضاهای احداث شده آموزشی و پرورشی مجتمع‌های مسکونی مشمول قانون، به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت آموزش و پرورش اقدام ‌نمایند.»

۸ ـ در ماده (۱۷) عبارت «وزارت بازرگانی» به عبارت «وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی» اصلاح و عبارت «و با رعایت بند (‌الف) تبصره (۲۱) قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۲» حذف می‌شود.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر