اساسنامه صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۴/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۱۱/۰۹

شماره ۱۰۰۸۷ ۷۸م.ت۱۸۸۹۲ه – ۱۳۷۸/۱۱/۹

هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸/۴/۳۰ بنا به پیشنهاد شماره 27971/م/1 مورخ 18/8/1376 وزارت اطلاعات و به استناد تبصره ماده (87) قانون استخدامی وزارت اطلاعات – مصوب 1374 – اساسنامه صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات را به شرح زیر تصویب نمود:

بخش اول – کلیات

ماده 1 – صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات که در این اساسنامه به اختصار « صندوق» نامیده می شود براساس ماده ( 87 ) قانون استخدامی وزارت اطلاعات – مصوب 1374 – که در این اساسنامه به اختصار «قانون» نامیده می شود و تبصره آن ، به منظور پرداخت حقوق بازنشستگی ، وظیفه و مستمری کارکنان وزارت اطلاعات که در این اساسنامه به اختصار « وزارت» نامیده می شود، و عایله تحت تکفل آنان تشکیل می شود.

ماده 2 – صندوق دارای شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت می باشد و کلیه وجوه مربوط به کسور بازنشستگی ( اعم از سهم کارمند و کارفرما و وجوه موضوع بخش چهارم قانون ) و درآمدهای حاصل و کلیه اموال و دارایی ها در آن تمرکز می یابد.

ماده 3 – منابع درآمد صندوق به شرح زیر است :
الف – کلیه وجوه مربوط به بخش چهارم قانون
ب – درآمدهای حاصل از به کار انداختن وجوه و ذخایر و اموال صندوق
پ – سایر وجوهی که صندوق می تواند براساس قوانین و مقررات وصول کند.
ت – کمکها و هدایا

بخش دوم : ارکان صندوق

ماده 3 – ارکان صندوق عبارتند از:
الف – شورا
ب – هیات مدیره
پ – مدیرعامل
ت – بازرس

ماده 4 – شورا از اعضای زیر تشکیل می شود:
الف – وزیر اطلاعات به عنوان رییس شورا
ب – معاون اداری و مالی وزارت
پ – معاون طرح و بررسی وزارت
ت – یکی از معاونان سازمان امور اداری و استخدامی کشور
ث – یکی از معاونان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
ج – یکی از معاونان سازمان برنامه و بودجه
چ – یکی از کارکنان یا یکی از بازنشستگان وزارت به انتخاب شورای معاونان وزارت.

تبصره – در صورت تغییر عناوین پستهای سازمانی موضوع این ماده در تشکیلات وزارت ، عناوین مشابه پستهای مذکور حسب مورد جایگزین خواهد شد.

ماده 5 – اختیارات و وظایف شورا عبارت است از:
الف – تعیین و تصویب خط مشی ها، سیاستهای کلان ، آیین نامه ها و ضوابط بهره برداری و استفاده از وجوه صندوق
ب – انتخاب و عزل اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره و بازرس صندوق
پ – پیشنهاد تغییر و یا اصلاح اساسنامه صندوق به هیات وزیران .
ت – تصویب بودجه سالانه صندوق
ث – تصویب آیین نامه های مالی و معاملاتی و سایر آیین نامه ها براساس قوانین و مقررات مربوط به وزارت
ج – تصویب تشکیلات و سازمان اداری صندوق
چ – رسیدگی به گزارش عملکرد سالانه صندوق و تصویب گزارشهای مالی

ماده 6 – شورا حداقل سالی یکبار به منظور رسیدگی و اعلام نظر نسبت به گزارش عملکرد سالانه صندوق و تصویب بودجه ، به دعوت رییس تشکیل جلسه می دهد. شورا می تواند علاوه بر جلسات مذکور به پیشنهاد رییس شورا یا حداقل سه نفر از اعضای شورا به طور فوق العاده تشکیل جلسه بدهد.

ماده 7 – جلسات شورا با شرکت حداقل 35 اعضا در حضور رییس شورا رسمیت می یابد و تصمیمات اتخاذ شده حداقل با رای مثبت سه ( 3 ) عضو حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

تبصره – در تصمیمات مربوط به اصلاح و تغییر اساسنامه رای مثبت چهار ( 4 ) عضو لازم می باشد.

ماده 8 – هیات مدیره صندوق مرکب از پنج ( 5 ) عضو است که با رای شورا، از بین کارکنان وزارت برای مدت دو سال انتخاب می شوند. علاوه بر افراد یاد شده دو نفر نیز به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند تا در موارد فوت ، عزل یا استعفای اعضای اصلی جایگزین شوند.

تبصره – تا انتخاب اعضای هیات مدیره جدید اعضای هیات مدیره قبلی همچنان به وظایف خود ادامه می دهند.

ماده 9 – هیات مدیره در اولین جلسه خود یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان نایب رییس برای مدت دو سال از بین خود انتخاب می نماید.

ماده 10 – هیات مدیره صندوق دارای وظایف و اختیارات زیر است :
الف – پیشنهاد خطمشی ، سیاست کلی ، آیین نامه ها و ضوابط نحوه بهره برداری و استفاده از وجوه صندوق به شورا.
ب – پیشنهاد اصلاح و یا تغییر اساسنامه به شورا
ت – انتخاب و یا عزل مدیر عامل
ث – پیشنهاد آیین نامه های مالی و معاملاتی و سایر آیین نامه های داخلی صندوق به شورا
ج – پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه صندوق به شورا
چ – بررسی و تصویب قراردادها، موافقتنامه ها و اصلاحات لازم در آنها که از طرف مدیرعامل ارایه می شود.
ح – افتتاح حسابهای جاری ، سپرده ، امانی و اعتباری و غیر اینها، نزد بانکها و موسسات به نام صندوق .
خ – پیگیری استیفای کلیه حقوق معوقه قبل از تشکیل صندوق و ارایه گزارش مربوط به شورا.
د – تحصیل اعتبار از بانکها، شرکتها و موسسات و هر نوع استقراض و اخذ وجه در چهارچوب ضوابط و سیاست های کلی تعیین شده از طرف شورا.

تبصره – هیات مدیره می تواند تمام یا قسمتی از وظایف و اختیارات موضوع این ماده را به هر یک از اعضای خود و یا مدیرعامل واگذار نماید.

ماده 11 – جلسات هیات مدیره با دعوت رییس یا نایب رییس و یا مدیرعامل تشکیل می شود.

ماده 12 – جلسات هیات مدیره با حضور حداقل سه ( 3 ) نفر رسمیت می یابد و مصوبات آن حداقل با رای مثبت و امضای سه ( 3 ) نفر از اعضا تصویب می شود.

ماده 13 – مدیرعامل توسط هیات مدیره از بین اعضا و یا از خارج برای مدت دو ( 2 ) سال انتخاب خواهد شد. انتخاب مجدد وی برای دوره های بعد بلامانع است .

تبصره – چنانچه مدیرعامل از میان اعضای هیات مدیره انتخاب نشده باشد، می تواند با تشخیص اعضای هیات مدیره بدون داشتن حق رای در جلسات شرکت نماید.

ماده 14 – وظایف مدیر عامل عبارت است از:
الف – انتخاب مسوولین واحدهای زیر مجموعه و پیشنهاد به هیات مدیره جهت تایید.
ب – تهیه و تنظیم گزارشهای ماهانه فعالیتهای صندوق و ارایه آن به هیات مدیره همراه با پیشنهادهای لازم .
پ – تهیه و گزارش عملکرد و ترازنامه سالانه صندوق حداکثر تا پایان اردیبهشت سال بعد و ارایه آن به هیات مدیره .
ت – اجرای کلیه تصمیمات هیات مدیره صندوق در چهارچوب وظایف تعیین شده .
ث – اجرای سرمایه گذاریهای صندوق براساس سیاست و ضوابط کلی که به تصویب شورا رسیده و انجام وظایفی که از طرف آن شورا محول می شود.
ج – نمایندگی صندوق در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی ، ادارات ثبت ، ادارات دولتی ، موسسات خصوصی ، انجمنها و کمیسیونها.

بخش سوم : مقررات مالی

ماده 15 – سال مالی صندوق از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال است . در سال اول شروع سال مالی تاریخ لازم الاجرا شدن اساسنامه صندوق می باشد.

ماده 16 – هیات مدیره موظف است گزارش عملکرد و ترازنامه سالانه صندوق را حداکثر تا پایان خرداد سال بعد برای رسیدگی و تایید شورا تقدیم و نسخه ای هم به بازرسان ارایه نماید.

ماده 17 – به منظور تمرکز وجوه صندوق حسابی ، با عنوان حساب صندوق نزد یکی از بانکهای کشور افتتاح می شود. کلیه عملیات مالی صندوق از طریق این حساب صورت می گیرد.

ماده 18 – هیات مدیره موظف است ده درصد (10% ) وجوه صندوق را به عنوان ذخیره نگهداری ، چهل درصد (40 %) را در حساب سپرده ای نزد یکی از بانکها نگهداری و پنجاه درصد (50%) را با تصویب شورا سرمایه گذاری نماید.

ماده 19 – اسناد و اوراق تعهد آور صندوق با امضای مدیرعامل و مدیرمالی و یکی از اعضای هیات مدیره با مهر صندوق معتبر خواهد بود.

ماده 20 – واحدهای ذی ربط وزارت موظفند وجوه مربوط به بازنشستگی سهم کارمند و کارفرما را ظرف حداکثر یک ماه پس از تصویب این اساسنامه کسر و به انضمام کلیه کسوری که براساس مواد ( 38 ) ، ( 39 ) ، ( 40 ) و ( 41 ) قانون تاکنون ( در صول ایجاد وزارت ) ، به عنوان سهم کارمند و کارفرما از دولت و پرسنل دریافت شده است ، به حساب صندوق واریز کنند.

تبصره 1 – چنانچه واحدهای ذی ربط وزارت به هردلیل کسورات بازنشستگی سهم مستخدم (ده درصد 10%) را از حقوق و مزایای سالهای گذشته مستخدمین خود کسر ننموده اند، باید مبالغ سالها یا ماههای کسر نشده را به صورت کسور بازنشستگی گذشته (علاوه بر کسور بازنشستگی جاری) از حقوق و مزایای ماهانه آنان تا استهلاک کامل به صورت تقسیط کسر نمایند.

تبصره 2 – چنانچه واحدهای ذی ربط وزارت به هردلیل کسور بازنشستگی (پانزده درصد 15%) سهم کارفرمای خود را به صورت تمام یا بخشی از آن را به صورت مستمر در طول سالهای تشکیل وزارت پرداخت ننموده اند، مکلفند پس از تصویب صورتهای مالی و ترازنامه توسط شورا، مبلغ مذکور را از محل اعتبارات بودجه های مورد عمل سنواتی خود به صورت یکجا یا حسب مورد تقسیط نموده و به صندوق بازنشستگی واریز نمایند.

تبصره ۳- [اصلاحی ۱۳۷۹/۶/۲]
کسور بازنشستگی سهم مستخدم و کارفرما باید همه ماهه (حداکثر تا پانزدهمین روز ماه بعد) به صندوق بازنشستگی ذی ربط واریز شود.

ماده 21 – حقوق ، مزایا و پاداش اعضای هیات مدیره ، مدیرعامل و بازرسان با تصویب شورا تعیین و در بودجه سالانه صندوق منظور خواهد شد.

ماده 22 – هیات مدیره و مدیرعامل موظفند وجوه صندوق را در اموری که بازده آن ، حداقل معادل سرمایه گذاری در سپرده های بلندمدت بانکی باشد واحتمال حداقل خطر را داشته باشد در چهارچوب قوانین و مقررات کشور سرمایه گذاری نمایند.

ماده 23 – شورا از میان کارکنان رسمی وزارت دو نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل به مدت دو ( 2 ) سال تعیین و انتخاب می نماید. انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.

ماده 24 – اختیارات و وظایف بازرسان عبارت است از:
الف – نظارت بر حسن اجرای عملیات صندوق و انطباق نحوه اداره امور صندوق با مقررات این اساسنامه .
ب – اعلام نارسایی های احتمالی موجود در نحوه اداره صندوق به شورا.
پ – رسیدگی به دفاتر و حسابهای صندوق و تایید خلاصه حسابها به صورت هر سه ماه یکبار.
ت – رسیدگی به صورتحساب و ترازنامه سالانه و گواهی صحت ارقام و تهیه گزارش مربوط.

ماده 25 – بازرسان حق مداخله مستقیم در امور صندوق را ندارند و تنها می توانند نظرات خود را به صورت کتبی به شورا و هیات مدیره منعکس نمایند.

ماده 26 – بازرسان برای انجام وظایف خود می توانند با اطلاع هیات مدیره به دفاتر و اسناد صندوق مراجعه نمایند. واحدهای مربوط موظفند مدارک لازم را در اختیار بازرسان قرار دهند.

تبصره – بازرس می تواند در جلسات هیات مدیره شرکت کند.

این متن به موجب نامه شماره 5984/21/78 مورخ 21/10/1378 شورای محترم نگهبان به تایید شورای یاد شده رسیده است .

حسن حبیبی- معاون اول رئیس جمهور