اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۳/۰۷

شماره ۳۱۸۱/۱۴۰۳/دش – ۱۴۰۳/۲/۲۲

«اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجراء ابلاغ می­گردد:


فصل اول ـ کلیات

ماده ۱- در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به ­کار می­روند:
۱-۱- نظام آموزش کشور: عبارت است از تمام ابعاد و مقاطع آموزش رسمی کشور در دو حیطه آموزش عمومی و آموزش­ عالی (در دو بخش پزشکی و غیرپزشکی).
۲-۱- سنجش: فرایند نظام­مند گردآوری و تحلیل داده­‌ها و اطلاعات با استفاده از ابزارها و شیوه‌­های مختلف مانند آزمون، مصاحبه و مشاهده به منظور تصمیم‌گیری درباره فراگیران، برنامه ­درسی و سیاست‌های آموزشی است و شامل سنجش آموزش عمومی، آموزش­ عالی (پزشکی و غیرپزشکی)، مهارتی، حرفه‌ای و شغلی می­شود.
۳-۱- ارزشیابی: فرایند تعیین و گردآوری داده و اطلاعات درباره ارزش موضوع مورد ارزیابی با هدف داوری و قضاوت درباره  مطلوبیت موضوع مورد ارزیابی بر اساس شاخص­ها و استانداردهای تعریف شده است که در سطوح فردی، مؤسسه­‌ای و برنامه‌­ای و به ­منظور اطلاع­‌رسانی، بهبود و پاسخگویی انجام می­شود.
۴-۱- تضمین­ کیفیت: فرایند اطمینان‌­بخشی به گروه­های ذی­نفع، ذی­علاقه و ذی­صلاح در جهت حفظ و ارتقاء کیفیت، پاسخگویی، بهبود و تدارک اطلاعات است.
۵-۱- اعتبارسنجی: رویه‌­ای در ارزشیابی و تضمین کیفیت است که ابتدا ارزیابی درونی (خود-ارزیابی) توسط متولیان مؤسسه یا برنامه انجام­ و سپس بر اساس گزارش نتایج آن، ارزیابی ­بیرونی توسط متخصصان (خارج از مؤسسه یا برنامه) با هدف قضاوت درباره  (الف) میزان تحقق مأموریت، اهداف، استانداردها یا (ب) الزامات از پیش تعیین شده به عمل می­آید. نتیجه کلی این فرایند می­تواند با اختیار قانونی برای عمل همراه و منجر به اعطاء مجوز، تأیید اعتبار، اعتبار مشروط یا لغو اعتبار و صلاحیت مؤسسه یا برنامه گردد.
۶-۱- استاندارد: وضعیت مطلوب هریک از اجزاء نظام آموزش کشور که مورد اجماع اکثریت صاحبنظران و متخصصان آن حوزه قرار گرفته باشد.
۷-۱- آزمون­های فراگیر کشوری: به آزمون­هایی در حیطه عمومی یا تخصصی اطلاق می­شود که بر اساس نتایج آن درباره تخصیص جایگاه یا امتیاز به فرد آزمون دهنده؛ تصمیم‌گیری یا میزان توانایی یا شایستگی وی در زمینه­‌ای خاص تعیین می­شود و از حیث شرکت­‌کنندگان در مقیاس منطقه‌­ای یا کشوری برگزار می­شود.
۸-۱-سازمان: سازمان ملی سنجش ­و ارزشیابی نظام آموزش ­کشور به ­عنوان نهادی تخصصی در حوزه‌های «سنجش» و «ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت» نظام آموزش عمومی­ و عالی است که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می­شود.

ماده ۲- اهداف و مأموریت­ها 

  1. استقرار و تعالی نظام جامع سنجش آموزش کشور با تأکید بر استانداردسازی و نظارت بر سنجش کیفیت آموزشی و تربیتی دانش‌­آموزان در آموزش و پرورش خصوصاً در مقطع متوسطه دوم، سنجش توانمندی­های آموزشی متقاضیان ورود به ­سطوح مختلف آموزش ­عالی و سنجش شایستگی­ و توانمندی­های شغلی دانش‌­آموختگان آموزش عالی
  2. استقرار و تعالی نظام جامع رصد، نظارت، ارزشیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌­بندی و تضمین­ کیفیت بیرونی نظام آموزش کشور
  3. استقرار و تعالی نظام اعتبارسنجی آموزش­های غیررسمی
  4. ارتقاء روش­های سنجش و شیوه‌­های اجرای آزمون­ها با بهره‌­گیری از یافته‌­های جدید علمی در حوزه اندازه­گیری و سنجش (روان‌سنجی) با تأکید بر صلاحیت حرفه‌­ای
  5. کسب مرجعیت تخصصی در حوزه‌­های مأموریتی در سطوح ملی، منطقه­ای و بین المللی.

ماده ۳- وظایف و اختیارات

  1. برنامه­‌ریزی و مدیریت اجرای سنجش توانمندی­های آموزشی متقاضیان ورود به­ سطوح مختلف آموزش ­عالی شامل آزمون سراسری ورود به دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی، آزمون متمرکز ورود به دوره کارشناسی ارشد، آزمون نیمه­‌متمرکز دوره دکتری تخصصی، آزمون کاردانی و کارشناسی ­ناپیوسته و آزمون­های فراگیر کشوری

تبصره ۱- آزمون­های­ جدید و پیش­بینی‌­نشده در صورت تصویب در شورای سنجش­ و پذیرش در شمول بند فوق قرارمی­گیرد.

تبصره ۲- توسعه آزمون­های صلاحیت آموزشی و تربیتی برای تغییر آزمون سراسری ورود به دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی از آزمون­های رقابتی حافظه­‌محور به آزمون­های سنجش تسلط و تشخیص صلاحیت آموزشی، تربیتی و مهارتی.

  1. ارزشیابی میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت در ساحت­های شش­گانه مندرج در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت­های علمی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مربوطه
  2. برنامه‌­ریزی و مدیریت اجرای آزمون­های نهایی آموزش و پرورش با تأکید بر کیفیت و استانداردسازی
  3. برنامه­ریزی و راهبری اجرایی نظام اعتبارسنجی آموزش­های غیررسمی
  4. تشکیل شناسنامه ملی آموزشی و تربیتی، احراز اصالت مدارک تحصیلی و رصد تحصیلی افراد با تخصیص کد یکتای تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی با استفاده از ظرفیت پایگاه‌­های داده و اطلاعات دستگاه­های ذی­ربط
  5. رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز و راهبری مراکز داخلی مجری آزمون­های بین‌­المللی
  6. رصد، بررسی صلاحیت، اعتبارسنجی، صدور مجوز برگزارکنندگان و تعیین آزمون­های معیار زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان جهت تحصیل و اشتغال در ایران
  7. طراحی، برنامه‌­ریزی و مدیریت اجرای ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت بیرونی نظام آموزش رسمی و غیررسمی کشور مبتنی بر اسناد بالادستی و مصوبات شورای­ عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر شفافیت، مسئولیت‌­پذیری و پاسخگویی

تبصره- سازمان با همکاری دستگاه­ها و نهادهای ذی­ربط از جمله وزارتخانه‌­های علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش ­پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کار­ و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه­ها و مؤسسات آموزشی دولتی و غیردولتی نسبت ­به انجام ارزشیابی بیرونی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت بیرونی اقدام می­نماید. بر این اساس مسئولیت اصلی استقرار نظام درونی تضمین­کیفیت بر عهده وزارتخانه مربوطه خواهد بود و سازمان در این زمینه ضمن نظارت، حمایت­های تخصصی لازم را در موارد مورد نیاز فراهم می­نماید.

  1. اعتبارسنجی و رتبه­‌بندی بومی مراکز آموزشی، تربیتی و پژوهشی رسمی و غیررسمی (در سطوح دانشگاه و مدرسه و مؤسسه)­ و اعطاء جوایز ملی کیفیت با هدف توسعه عدالت آموزشی، اعتماد و سرمایه اجتماعی
  2. توسعه شیوه­‌های نوین، الکترونیک و هوشمند در سنجش، ارزشیابی و رتبه‌­بندی
  3. تحلیل داده‌­ها و روندهای آموزشی، تهیه نقشه‌­های توصیفی و آماری و نگاشت­های سیاستی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تأکید بر صحت و یکپارچگی جهت ارایه به شورای­عالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذی­صلاح
  4. انجام پژوهش­های کاربردی، ارائه خدمات مشاوره­ای تخصصی و آموزش­های حرفه­ای کوتاه­مدت در حوزه‌­های ماموریتی سازمان برای افزایش آگاهی، ارتقاء نقش­آفرینی و بهبود تعاملات کنشگران نظام آموزش کشور به منظور تحقق ماهیت تخصصی و حرفه­ای
  5. تدارک زمینه­‌های مشارکت بخش­ غیردولتی تخصصی و حرفه­‌ای و مردمی، مراجع ارزیاب، شرکت­های دانش‌بنیان، انجمن­ها و نهادهای حرفه‌­ای در ابعاد اجرایی مأموریت­های سازمان
  6. تا زمان تصویب طرح پذیرش دانشجو (موضوع تبصره ۳ ماده ۲ مصوبه سیاست‌‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش‌‌عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰، ۰۵/۱۱/۱۴۰۰ و ۱۷/۰۳/۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ اعلام نتایج و تعیین پذیرفته شدگان در کلیه دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی در آزمون های برگزار شده توسط سازمان، بر اساس قوانین و مقررات بالادستی و در چارچوب کد رشته محل­ها و ظرفیت­های مصوب شورای گسترش وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظارت بر اجرای آن

تبصره- دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­عالی موظفند اطلاعات کامل ثبت­نام کنندگان خود (منطبق با فهرست پذیرفته شدگان اعلامی توسط سازمان و پذیرفته شدگان استعدادهای درخشان)، را طبق موعد مقرر در آئین­نامه و پس از اعلام پذیرفته شدگان در سامانه­ای که به این منظور توسط سازمان تهیه می­گردد، ثبت نمایند.

  1. همکاری متقابل و انعقاد تفاهم­نامه با سازمان­های همتا در سطوح منطقه‌­ای و بین­‌المللی و فعال در سایر کشورها با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران.

فصل دوم- ارکان

ماده ۴- سازمان دارای ارکان زیر است:

  1. هیأت امناء
  2. رئیس سازمان
  3. شوراهای سنجش و پذیرش دانشجو (موضوع قوانین مصوب سال­های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی)
  4. شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین ­کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور.

ماده ۵- هیأت­ امنا، عالی­ترین مرجع سازمان در زمینه تعیین خط­‌مشی­ها و تصمیم‌­گیری­های کلان و دارای کلیه اختیارات قانونی در حدود مأموریت، اهداف و وظایف سازمان و اداره امور آن است.

ماده ۶- ترکیب هیأت امناء:

  1. رئیس جمهور به عنوان رئیس هیأت امناء و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور
  2. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
  3. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
  4. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  5. وزیر آموزش و پرورش
  6. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  7. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
  8. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
  9. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
  10. رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها
  11. دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی)
  12. رئیس سازمان به عنوان دبیر هیأت امناء
  13. دو نفر از رؤسای دانشگاه­ها (یک نفر از رؤسای دانشگاه­های وزارت علوم و یک نفر از رؤسای دانشگاه­های وزارت بهداشت) به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی
  14. چهار نفر متخصص و صاحب نظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی (به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی).

تبصره- احکام اعضاءمنتخب شورای­عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس هیأت­امناء برای دوره ۴ ساله صادر می­گردد و انتخاب مجدد آنان بلامانع می­باشد.

ماده ۷- وظایف و اختیارات هیأت امناء

  1. تصویب سیاست­های اجرایی و برنامه‎‌های توسعه ای و راهبردی سازمان
  2. تصویب مقررات و آیین­نامه­‌های پیشنهادی از شوراهای سازمان
  3. تأیید گزارش­های سالانه و تحلیل­های کلان کشوری
  4. نظارت بر عملکرد سالانه سازمان
  5. پیشنهاد هرگونه تغییر در اساسنامه سازمان و ارائه آن جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
  6. تصویب آئین‌نامه­های اداری و مالی در چارچوب ضوابط و مقررات
  7. تصویب بودجه تفصیلی سالانه و صورت­های مالی و تعیین حسابرس برای سازمان
  8. تصویب یا تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات
  9. تصویب هرگونه انتقال، خرید، فروش و تهاتر اموال غیرمنقول سازمان
  10. تعیین هزینه­های خدماتی و بازنگری در آنها
  11. پیشنهاد عزل و نصب رئیس سازمان
  12. تصمیم‌­گیری درباره واگذاری وظایف غیرحاکمیتی به بخش­های دولتی و غیردولتی و تعیین ضوابط واگذاری فعالیت­های اجرایی از طریق برون­‌سپاری
  13. تصمیم‌­گیری و تمهید برای عضویت سازمان در شوراهای مرتبط با حوزه‌­های سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

تبصره ۱- تصمیم­گیری در مواردی که متضمن تأمین بار مالی برای دولت باشد، نیازمند ارائه گزارش امکان­سنجی مالی سازمان برنامه و بودجه کشور، پیش از تصویب در هیأت­ امناء است.

تبصره ۲- رئیس هیأت­امناء می­تواند تا تأیید حکم رئیس پیشنهادی سازمان توسط شورای­عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر به مدت شش ماه؛ سرپرست منصوب نماید.

تبصره ۳- هیأت­امناء می­تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دائمی هیأت­امناء تفویض نماید. آیین نامه تشکیل کمیسیون دائمی به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.

ماده ۸- جلسات عادی هیأت امنا، حداقل سالی دوبار، تشکیل می­شود. جلسات با حضور حداقل دو سوم از اعضای هیأت امناء و با حضور رئیس هیأت امناء رسمیت می­یابد و تصمیمات با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.

تبصره ۱- جلسات فوق العاده هیأت امناء برحسب ضرورت، با پیشنهاد رئیس هیأت امناء یا رئیس سازمان و یا ۵ نفر از اعضای هیأت امناء تشکیل می­شود.

تبصره ۲- دبیر هیأت امناء می­تواند حسب مورد و ارتباط موضوعی از سایر اشخاص حقوقی، صاحب­نظران و متخصصان مربوط، بدون حق رأی برای شرکت در جلسه هیأت امناء دعوت کند.

ماده ۹- مصوبات هیأت امنا، با امضای رئیس هیأت امناء ابلاغ و لازم الاجرا می­شود.

ماده ۱۰- رئیس سازمان به عنوان بالاترین مقام اجرایی سازمان، به پیشنهاد هیأت امناء و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس جمهور به مدت چهار سال منصوب می­شود. انتخاب مجدد وی برای دوره های بعدی بلامانع است.

تبصره ۱- دو نفر به پیشنهاد هیأت امناء برای احراز پست ریاست سازمان معرفی می­شوند که باید دارای سابقه آموزشی، سابقه مثبت مدیریت و دارای تخصص یا تجربه مفید در حوزه­‌های مرتبط با سنجش و ارزشیابی باشند.

تبصره ۲- پذیرش استعفا و یا عزل رئیس سازمان پس از تصویب هیأت امناء و با حکم رئیس هیأت امناء امکان‌­پذیر است.

ماده ۱۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۳/۵/۲]
رئیس سازمان به عنوان باﻻترین مقام سازمان و معاون رئیس‌جمهور می‌باشد.

ماده ۱۲- وظایف رئیس سازمان

  1. راهبری و هدایت امور سازمان و نظارت برحسن اجرای برنامه­‌ها و فعالیت­ها در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأت ­امناء
  2. ارائه گزارش­های سالانه ­و دوره­ای از برنامه­ و عملکرد سازمان به ­رئیس هیأت ­امناء و مراجع­ ذی­ربط بر اساس اهداف ­و مأموریت‌ها
  3. پیشنهاد تشکیلات سازمانی به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات
  4. اتخاذ تصمیم در خصوص تمامی امور استخدامی، اداری، مالی و اجرایی با رعایت قوانین و مقررات
  5. ارائه بودجه پیشنهادی و صورت­های مالی سالانه سازمان به هیأت­ امناء در چارچوب ضوابط و مقررات
  6. پیشنهاد آئین نامه‌­های اداری و مالی به هیأت امناء در چارچوب ضوابط و مقررات
  7. نمایندگی سازمان در مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفاء حقوق سازمان در حدود مقررات
  8. حفاظت اموال منقول و غیرمنقول سازمان
  9.  امضای قراردادها، اسناد تعهدآور و اسناد مالی و اداری در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان حسب آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری
  10. پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیأت ­امنا و پیگیری آن پس از تأیید هیأت ­امنا برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
  11. اجرای مصوبات هیأت امناء.

تبصره- رئیس سازمان می­تواند برخی از وظایف خود به استثناء وظایف تفویض شده از طرف هیأت ­امناء را به هریک از معاونان سازمان تفویض اختیار نماید.

ماده ۱۳- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی کشور مطابق با قانون مصوب ۱۳۹۲/۶/۱۰ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.

ماده ۱۴- ترکیب و وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌­های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه­ها مطابق با قانون مصوب ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات پس از آن است.

ماده ۱۵- شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­ کیفیت و رصد نظام آموزش کشور: این شورا مرجع علمی، راهبری و تصمیم­‌سازی در حوزه مأموریت رصد، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین ­کیفیت نظام آموزش کشور در سطح سازمان است.

ماده ۱۶- ترکیب شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­کیفیت و رصد نظام آموزش کشور

  1. رئیس سازمان (رئیس شورا)
  2. معاون ذی­ربط سازمان (دبیر شورا)
  3. معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
  4. معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  5. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
  6. معاون ذی­ربط رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور
  7. رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
  8. دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
  9. دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
  10. رئیس مرکز رصد، برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
  11. نماینده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
  12. معاون ذی­ربط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
  13. سه نفر متخصص و صاحب­نظر حوزه ارزشیابی آموزشی از سه حوزه آموزش­ عمومی، آموزش­ عالی و آموزش مهارتی (هر حوزه یک نفر) با انتخاب و معرفی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی.

تبصره ۱- معاون ذی‌ربط فرهنگستان­های علوم پزشکی، هنر و زبان و ادب فارسی، وزراء، رؤسای دستگاه­ها و متخصصین حسب دستور جلسه، با حق رأی به جلسه دعوت می‌شوند.

تبصره ۲- اعضای حقیقی شورا با حکم رئیس سازمان (رئیس شورا) و به مدت دو سال به عضویت شورا منصوب می‌شوند.

ماده ۱۷- وظایف شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین­ کیفیت و رصد کیفیت نظام آموزش کشور

  1. تدوین آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و رویه‌های مورد نیاز جهت اجرای اثربخش فعالیت‌های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عمومی و عالی
  2. برنامه‌­ریزی سالانه و بلندمدت سازمان در حوزه ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت آموزش عمومی و عالی
  3. پایش روند اجرای فرایندهای ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش کشور و ارائه بازخوردهای اصلاحی بر اساس نتایج حاصل از فرا ارزیابی
  4. تدوین ضوابط، معیارها و استانداردها، الزامات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت و رتبه­بندی آموزش عمومی و عالی حسب اهداف و ماهیت عملکردی آنها
  5. تعیین ضوابط و معیارها و فرآیندهای اعتباربخشی مدارک تمامی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش ­عالی اعم از دانشگاه­های دولتی، غیرانتفاعی، پیام­ نور، فنی­- حرفه‌­ای، علمی-­کاربردی، آزاد و … و نظارت بر حسن اجرای آنها
  6. طراحی و تدوین کاربست عملیاتی حاصل از نتایج ارزشیابی کیفیت در سطوح مختلف نظام آموزش عمومی و عالی
  7. تدوین الزامات تشویقی و ترغیبی جهت تقویت فعالیت­های ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین­ کیفیت در سطوح مختلف آموزش عمومی و عالی
  8. پیشنهاد سازوکار حضور و عضویت در نهادهای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت منطقه‌­ای و بین‌المللی با تأکید بر به کارگیری شاخص­های ارزیابی بین‌­المللی و اهتمام بر بومی‌سازی، به روزرسانی و روزآمدسازی شاخص­ها
  9. سایر وظایف ارجاعی از هیأت­ امناء.

فصل سوم- ساختار، منابع انسانی و امور مالی

ماده ۱۸- سازمان به ­عنوان مؤسسه­‌ای دولتی زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که به صورت هیأت­ امنائی و در چارچوب ضوابط و مقررات کشور و مصوبات هیأت امناء اداره می­شود.

تبصره- محل استقرار سازمان در استان­های تهران و البرز است و از امکانات و ظرفیت­های سایر نهادها و دستگاه­های کشور جهت انجام وظایف و مسئولیت­های محوله استفاده می‌کند.

ماده ۱۹- ساختار سازمانی­ و تشکیلات تفصیلی سازمان با توجه به مأموریت و وظایف محوله مصوب اساسنامه، به تصویب هیأت­ امناء  می­رسد.

ماده ۲۰- سازمان سنجش آموزش کشور با تمام امکانات، فضای اداری، تجهیزات، منابع انسانی و پست­های سازمانی به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، منتقل می­گردد.

تبصره ۱- سازمان اداری و استخدامی کشور وظیفه طراحی، تمهید و تأیید ساختار جدید سازمان از طریق انتقال و تجمیع پست­های موجود در دستگاه­های اجرایی که وظایف مرتبط با وظایف سازمان را عهده­ دارند و ایجاد پست­های جدید برای مأموریت­های جدید موضوع این اساسنامه را برعهده خواهد داشت.

تبصره ۲- سازمان برنامه و بودجه کشور وظیفه تجمیع منابع حاصل از جا به جایی اعتبارات و دارایی­های سرمایه­‌ای ناظر بر آن اعم از تجهیزات را برعهده خواهد داشت.

ماده ۲۱- بودجه سازمان از محل: (۱) تجمیع و انتقال ردیف­­های اعتباری ناظر بر مأموریت سازمان که پیش از ابلاغ اساسنامه سازمان در شمول اعتبارات مصوب سایر نهادها و دستگاه­ها قرار داشته است، (۲) کسب درآمدهای عمومی و اختصاصی حاصل از هزینه ثبت نام در آزمون­ها و موارد مشابه، (۳) کمک­ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی (نقدی و غیر نقدی)، (۴) تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و (۵) مشارکت­های مردمی، خیرین و موقوفات، تأمین می گردد.
تبصره- جزء (۱) مندرج در ماده ۲۱ صرفا یک­بار حین تأسیس سازمان اعمال می­شود.

ماده ۲۲- سازمان مجاز است در ازای خدماتی که ارائه می­دهد بر حسب طبقه­‌بندی خدمات و هزینه های اجرایی (اعم از هزینه­‌ها و تملک دارایی­های سرمایه‌­ای-تجهیزات) که به تصویب هیأت دولت می­رسد، هزینه دریافت کند.

تبصره- اعتبارات این سازمان از محل درآمدهای عمومی و اختصاصی اکتسابی ناشی از انجام خدمات ارزشیابی و حق ثبت نام شرکت در آزمون­ها (اعم از موظف مانند آزمون­های سراسری ورود به دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­عالی و غیرموظف برای سایر آزمون­ها) که در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و درج می­گردد، تأمین خواهد شد.

فصل چهارم- سایر مقررات

ماده ۲۳- اموال منقول و غیرمنقول، دارایی­ها، حقوق و کلیه امکانات سازمان، متعلق به دولت است و در صورت انحلال یا ادغام سازمان، در اختیار دولت خواهد بود.

تبصره- انحلال و یا ادغام سازمان به پیشنهاد هیأت امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می پذیرد.

ماده ۲۴- هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه به پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورای­عالی انقلاب فرهنگی انجام می­شود.

ماده ۲۵- نظارت بر عملکرد سازمان بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ماده ۲۶- مواردی که در این اساسنامه پیش­بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات جاری کشور خواهد بود.

ماده ۲۷- این اساسنامه مشتمل بر ۲۷ ماده و ۲۰ تبصره در جلسه ۸۹۷ مورخ  ۱۴۰۲/۱۲/۸ شورای ­عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازم الاجرا است و مفاد آن بر قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر امور سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و سایر مقررات مشابه، حاکم خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس­جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی