شماره ۸۲۹۰۷/ت۶۲۳۰۸هـ – ۳۰/۵/۱۴۰۳
هیئت وزیران در جلسههای ۳۰/۳/۱۴۰۳ و ۲۴/۴/۱۴۰۳ به پیشنهاد شماره ۱۸۹۵/۸۵/۱۲۱۲/۰۲/۳۲۱۰ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۲ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح) و به استناد ماده (۶) قانون ادغام شرکتها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح مصوب ۱۳۹۷، اساسنامه سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱ـ در این اساسنامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ وزارت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
۲ـ سازمان: سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح.
۳ـ قانون: قانون ادغام شرکتها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح مصوب ۱۳۹۷.
ماده ۲ـ به منظور تأمین اهداف مندرج در ماده (۱) قانون، سازمان به صورت شرکت دولتی وابسته به وزارت تشکیل میشود. سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و اداره امور آن بر اساس تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح، سیاستهای ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح (از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)، قانون، مفاد این اساسنامه و آییننامههای مالی و معاملاتی سازمان انجام میشود. سازمان در مواردی که در قانون و یا این اساسنامه، مقررات خاصی پیشبینی نشده است، تابع قوانین و مقررات عمومی و با رعایت موازین شرع و ملاحظات امنیتی است.
ماده ۳ـ مدت فعالیت سازمان از تاریخ تشکیل، نامحدود است.
ماده ۴ـ مرکز اصلی سازمان در تهران است.
ماده ۵ ـ سرمایه اولیه سازمان، مبلغ (۰۰۰ر۰۰۰ر۷۳۵ر۶۵۲ر۹) ریال است که تمامﺎً متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران میباشد و از محل انتقال اموال، داراییها، دیون، تعهدات و سایر امکانات شرکتها و واحدهای منتقلشده به سازمان موضوع تبصره (۱) ماده (۱) قانون تأمین میشود.
ماده ۶ ـ وظایف سازمان به شرح زیر است:
۱ـ هدایت، سیاستگذاری، هماهنگی، برنامهریزی، پشتیبانی، نظارت و پایش (کنترل) فعالیت زیرمجموعههای سازمان.
۲ـ توسعه توانمندی و قابلیتهای طراحی، ساخت، تولید، خرید، فروش، بهرهبرداری، تعمیرات اساسی، پشتیبانی، تأمین و بازسازی و نوسازی انواع شناورها، سامانههای دریاپایه و تسلیحات و تجهیزات دریایی برای نیروهای مسلح با استفاده از توانمندیهای در اختیار و شبکه همکاران دفاعی و ظرفیت بخش غیردولتی.
۳ـ استفاده از ظرفیتهای مازاد موجود در امر تولید غیرنظامی، ارائه خدمات پشتیبانی، فنی و ستادی متناسب با توانمندیهای سازمان به دستگاههای دولتی و غیردولتی بهطوری که به مأموریت سازمان آسیبی وارد نشود.
تبصره ـ سازمان میتواند برای استفاده بهینه از قابلیتها و محصوﻻت و خدمات مازاد، نسبت به عرضه آن به بخشهای غیرنظامی و صادرات با رعایت قوانین از جمله قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۱۳۸۶، سیاستهای ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح و ضوابط و معیارهای (استانداردهای) ایمنی مربوط اقدام نماید.
۴ـ اجرای طرح (پروژه )های تحقیقاتی در راستای وظایف سازمان با ایجاد سازوکارهای ﻻزم با رعایت مأموریت و وظایف مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
۵ ـ همکاری فنی و تحقیقاتی با مؤسسات پژوهشی، صنعتی و تولیدی و مراکز علمی داخل و خارج کشور و در صورت ضرورت، حمایت از طرحهای صنعتی و تولیدی مرتبط با اهداف سازمان.
۶ ـ تدوین ضوابط و معیارهای (استانداردهای) فنی مربوط به طراحی، ساخت و تولید محصوﻻت و خدمات صنعتی واحدهای تابع در چهارچوب وظایف سازمان و ارائه آن به مراجع ذیصلاح برای تصویب.
۷ـ نظارت بر امور شرکتها و واحدهای صنعتی زیرمجموعه از قبیل حسابرسی داخلی، بررسی انطباق فعالیتها با قوانین و مقررات جاری و ضوابط (استانداردها)، نظارت بر وضعیت انعقاد و اجرای قراردادها و معاملات داخلی و خارجی، بررسی و انطباق فعالیتها با اهداف و برنامههای مصوب و بازرسی دورهای.
۸ ـ توسعه، تکمیل، نوسازی و بهسازی صنایع دریایی وابسته به سازمان.
۹ـ مدیریت، توسعه و تأمین مالی براساس برنامههای مصوب و استفاده بهینه از این منابع از طریق برقراری تسهیلات و گردش منابع مالی بین سازمان، شرکتها و واحدهای زیرمجموعه.
۱۰ـ مشارکت و سرمایهگذاری در داخل و خارج از کشور در چهارچوب اهداف مندرج در ماده (۱) قانون.
۱۱ـ ارائه هرگونه تضمین، تعهد و ظهرنویسی و قبول ضمانتنامه و تعهدات در زمینه فعالیت گروهها و شرکتهای زیرمجموعه.
تبصره ـ سازمان میتواند برای تضمین شرکت در مناقصات و معاملات خود و شرکتهای تابع و وابسته با کلیه وزارتخانهها، سازمانها و نهادها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، تضمین اداری با امضای وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صادر نماید.
۱۲ـ ارائه پیشنهاد درخصوص تعرفه گمرگی و سود بازرگانی صنایع دریایی به مراجع ذیصلاح.
۱۳ـ عضویت و مشارکت در مجامع و نهادهای تخصصی داخلی، منطقهای و بینالمللی در حوزه وظایف و اختیارات سازمان با رعایت قوانین مربوط.
۱۴ـ دریافت اطلاعات و گزارش سوانح دریایی از مبادی ذیربط برای ارائه به شرکتها و واحدهای زیرمجموعه بهمنظور انجام تحقیقات و استفاده بهینه از قابلیتها.
۱۵ـ مدیریت سهام یا سرمایه سازمان در شرکتها و واحدهایی که تمام یا بخشی از سهام یا سرمایه آنها متعلق به سازمان است.
۱۶ـ حمایت و انجام فعالیتهای آموزشی، آیندهپژوهی، پژوهشی و علمی در زمینههای تخصصی مربوط در چهارچوب قوانین.
۱۷ـ انجام مطالعات ﻻزم و تدوین معیارهای توسعه فناوری ، انتقال دانش فنی، بهرهوری و اطلاعرسانی به مراجع ذیربط در زمینههای مرتبط.
۱۸ـ ارائه مشاوره در زمینه واردات و یا انتقال دانش فنی شناور، تجهیزات، تسلیحات ، قطعات و وسایل مربوط به صنایع دریایی از خارج کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت ملاحظات مرتبط.
۱۹ـ انجام اقداماتی که به موجب تدابیر، قوانین، مقررات و مصوبات ابلاغی بر عهده سازمان قرار میگیرد.
ماده ۷ـ ارکان سازمان به شرح زیر است:
۱ـ مجمع عمومی.
۲ـ هیئت مدیره.
۳ـ مدیرعامل.
۴ـ حسابرس و بازرس قانونی.
ماده ۸ ـ اعضای مجمع عمومی سازمان به شرح زیر است:
۱ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (رئیس).
۲ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی.
۳ـ وزیر راه و شهرسازی.
۴ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت.
۵ ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور.
۶ ـ یکی از معاونین ستاد کل نیروهای مسلح با معرفی رئیس ستاد کل.
۷ـ معاون هماهنگکننده فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران یا فرمانده نیروی دریایی ارتش با معرفی فرمانده کل ارتش.
۸ ـ معاون هماهنگکننده فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یا فرمانده نیروی دریایی سپاه با معرفی فرمانده کل سپاه.
۹ـ معاون هماهنگکننده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا فرمانده مرزبانی کشور با معرفی فرمانده کل انتظامی.
تبصره ـ مدیرعامل و یا اعضای هیئت مدیره سازمان بدون داشتن حق رأی در جلسات مجمع عمومی شرکت میکنند.
ماده ۹ـ جلسات عادی مجمع عمومی سازمان، دو بار در سال با دعوت رئیس مجمع عمومی و در صورت ضرورت، به طور فوقالعاده به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی یا دو نفر از اعضای مجمع عمومی یا حسابرس و بازرس قانونی سازمان تشکیل میشود.
تبصره ـ جلسات مجمع عمومی سازمان با حضور حداقل (۷) نفر از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت حاضران، معتبر است.
ماده ۱۰ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:
۱ـ بررسی و تصویب خطمشی و سیاستهای کلان سازمان در چهارچوب تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح، سیاستهای ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح، قانون و مفاد این اساسنامه.
۲ـ بررسی و تصویب برنامه و بودجه، ترازنامه، صورتهای مالی و عملکرد سازمان.
۳ـ اتخاذ تصمیم درخصوص گزارشهای هیئت مدیره و حسابرس و بازرس قانونی.
۴ـ تصویب آییننامههای مالی و معاملاتی در چهارچوب قوانین و مقررات.
۵ ـ بررسی وتصویب ضوابط دریافت تسهیلات، اعتبارات و منابع مالی و تضمینهای ﻻزم و سایر روشهای تأمین منابع مالی در چهارچوب این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات.
۶ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد ایجاد شرکت، شعبه یا اعطای نمایندگی در سایر کشورها با رعایت مفاد ماده (۳) قانون.
۷ـ پیشنهاد ایجاد یا انحلال شرکتهای زیرمجموعه به مراجع قانونی ذیربط و تصویب ضوابط سرمایهگذاری و مشارکت در راستای انجام وظایف سازمان و در چهارچوب قوانین.
۸ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص افزایش یا کاهش سرمایه سازمان و پیشنهاد به مراجع قانونی ذیربط.
۹ ـ اتخاذ تصمیم در مورد مطالبات ﻻوصول و مشکوکالوصول سازمان در چهارچوب قوانین.
۱۰ـ تصویب صلح دعاوی، سازش و ارجاع امر به داوری با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۱۱ـ انتخاب، انتصاب یا عزل اعضای اصلی و علیالبدل هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی و با رعایت ضوابط مربوط.
۱۲ـ تعیین میزان حقالزحمه و پاداش اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۱۳ـ پیشنهاد اصلاح اساسنامه سازمان به ستاد کل نیروهای مسلح جهت طی مراحل قانونی.
۱۴ـ تصویب خطمشی تعیین بهای کاﻻ، خدمات، تولیدات و اختراعات در چهارچوب ضوابط ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح.
ماده ۱۱ـ هیئت مدیره سازمان متشکل از هفت عضو اصلی و دو عضو علیالبدل است که سه نفر از اعضا با پیشنهاد فرمانده کل ارتش، فرمانده کل سپاه و فرماندهی انتظامی (هر کدام یک نفر) و سایر اعضا به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی، به تصویب مجمع عمومی میرسد. اعضای هیئت مدیره از بین افراد دارای شرایط اسلام، ایمان، وثاقت، امانت و تخصص که دارای تحصیلات دانشگاهی در امور صنعتی، دریایی، نظامی، اقتصادی، مالی، مدیریتی و حقوقی و حداقل (۱۰) سال تجربه در این امور باشند، برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رئیس مجمع عمومی منصوب میشوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
تبصره ۱ـ مدیرعامل سازمان با تصویب مجمع عمومی میتواند رئیس هیئت مدیره نیز باشد.
تبصره ۲ـ اعضای هیئت مدیره سازمان و شرکتهای زیرمجموعه، حق پذیرش هیچ سمت دیگری در سایر شرکتهای زیرمجموعه را ندارند.
ماده ۱۲ـ جلسات هیئت مدیره هر ماه حداقل یک بار با دعوت مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره سازمان تشکیل میشود.
تبصره ۱ـ جلسات هیئت مدیره با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر معتبر است.
تبصره ۲ـ در صورت فوت، استعفا یا عزل هر یک از اعضای هیئت مدیره یا غیبت غیرموجه آنها در چهار جلسه متوالی عضو جدید به تشخیص رئیس مجمع عمومی، از بین یکی از دو عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده همان دوره جایگزین میشود.
ماده ۱۳ـ وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر است:
۱ـ اجرای تصمیمات و مصوبات مجمع عمومی و نظارت بر حسن اجرای آنها.
۲ـ بررسی و تأیید برنامه و بودجه و صورتهای مالی تلفیقی سازمان جهت ارائه به حسابرس و بازرس قانونی و مجمع عمومی.
۳ـ پیشنهاد افزایش و یا کاهش سرمایه سازمان به مجمع عمومی.
۴ـ بررسی پیشنهاد مدیرعامل در خصوص جداول تفصیلی ساختار سازمان و شرکتهای زیرمجموعه در چهارچوب جداول و ضوابط کلی طرح جامع ساختار مصوب ستاد کل نیروهای مسلح و ارائه آن به مجمع عمومی جهت طی فرایند تصویب.
۵ ـ بررسی و تصویب دریافت تسهیلات و اعتبارات، ارائه تضمینها و نیز سرمایهگذاری یا مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در حدود اساسنامه و ضوابط و اختیارات تعیینشده از سوی مجمع عمومی با رعایت مفاد این اساسنامه و آییننامه مالی و معاملاتی سازمان.
۶ ـ مدیریت سهام یا سرمایه سازمان در شرکتها و واحدهایی که تمام یا بخشی از سهام یا سرمایه آنها متعلق به سازمان است.
۷ـ بررسی و تعیین بهای کاﻻ، خدمات، تولیدات و اختراعات سازمان در چهارچوب ضوابط و مقررات مربوط.
تبصره ۱ـ هیئت مدیره به اتفاق آرا میتواند برخی از اختیارات خود را با مسئولیت خود به رئیس هیئت مدیره یا مدیر عامل سازمان تفویض نماید.
تبصره ۲ـ در صورت بروز اختلاف بین سازمان و نیروهای مسلح در خصوص قیمت تعیینشده، بر مبنای دستورالعملی که با پیشنهاد وزارت به تصویب ستادکل نیروهای مسلح میرسد، عمل خواهد شد.
ماده ۱۴ـ مدیرعامل، باﻻترین مقام اجرایی و اداری سازمان است که از میان افراد دارای شرایط اسلام، ایمان، وثاقت، امانت و تخصص انتخاب میشود و مسئول حسن اداره امور و حفظ و تأمین حقوق، منافع و دارایی و اموال سازمان در چهارچوب این اساسنامه بوده و دارای وظایف و اختیارات زیر است:
۱ـ اجرای مصوبات و ابلاغیههای مجمع عمومی، رئیس مجمع عمومی و هیئت مدیره.
۲ـ نمایندگی سازمان در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیردولتی، مراجع اداری و قضایی داخلی با حق توکیل به غیر (به طور مکرر) و ارجاع امر به کارشناسی و داوری با رعایت ضوابط مربوط. وکیل باید از میان افراد موثق و امین انتخاب گردد.
۳ـ اخذ تصمیم درخصوص نصب، عزل، ارتقا، حقوق، مزایا، پاداش و سایر امور رفاهی نیروی انسانی سازمان در چهارچوب مقررات و آییننامههای اداری و استخدامی نیروهای مسلح.
۴ـ اداره و نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای گروههای صنعتی، شرکتها و واحدهای اجرایی زیرمجموعه سازمان.
۵ ـ ارائه پیشنهاد درخصوص مواردی نظیر طرحها، برنامهها، بودجه، روشها، آییننامههای مالی و معاملاتی برای اتخاذ تصمیم به هیئت مدیره و مجمع عمومی.
۶ ـ اتخاذ تصمیم در مورد معاملات و قراردادهای سازمان در حدود آییننامههای مالی و معاملاتی.
۷ـ انعقاد قرارداد برای ساخت، خرید یا فروش محصوﻻت و خدمات، انتقال فناوری و مشاوره با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۸ ـ تدوین برنامههای آموزشی در جهت تربیت و ارتقاء گروه (کادر) مدیریت سازمان و شرکتها و واحدهای زیرمجموعه.
۹ـ حمایت قضایی از کارکنان سازمان، شرکتها و واحدهای زیرمجموعه سازمان مطابق قوانین و مقررات مربوط.
۱۰ـ ارائه هرگونه تضمین، تعهد و ظهرنویسی و قبول ضمانتنامه و تعهدنامه در زمینه فعالیت سازمان و زیرمجموعهها در چهارچوب قوانین و مقررات.
۱۱ـ همکاری با سازمانهای عقیدتی ـ سیاسی و حفاظت اطلاعات وزارت برای انجام وظایف آنها در سازمان.
۱۲ـ اداره امور داخلی سازمان در حوزههای نیروی انسانی، آموزش، برنامهریزی، مالی، اقلام و تجهیزات و سایر امور اجرایی.
تبصره ـ مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به هریک از مدیران یا کارکنان ارشد سازمان که دارای شرایط مندرج در این ماده باشند، برای مدت معین تفویض نماید.
ماده ۱۵ـ حسابرس و بازرس قانونی سازمان، سازمان حسابرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. سازمان مذکور برای انجام وظایف زیر توسط حسابرس و بازرس قانونی از افراد دارای شرایط اسلام، ایمان، وثاقت، امانت و تخصص استفاده میکند:
۱ـ بررسی ترازنامه، صورت دارایی، صورتحساب دوره عملکرد، حساب سود و زیان و تطبیق عملیات مالی سازمان و شرکتهای آن با مقررات و مصوبات مجمع عمومی سازمان و سایر مقررات ﻻزماﻻجرا و اظهار نظر در خصوص صحت و سقم آنها و اعلام به مجمع عمومی.
۲ـ مراقبت در اجرای دقیق اساسنامه و آییننامههای مصوب و خط مشی سازمان و تطبیق عملیات سازمان با بودجه مصوب و ارائه گزارش به مجمع عمومی.
۳ـ بررسی عملکرد سازمان و شرکتهای آن و ارائه گزارش به مجمع عمومی، حداقل یک ماه قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی.
تبصره ۱ـ حسابرس و بازرس قانونی سازمان، علاوه بر اظهارنظر درخصوص استانداردهای مالی (حسابرسی رعایت) موظف است عملکرد مدیریت سازمان (حسابرسی عملیاتی) را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.
تبصره ۲ـ حسابرس و بازرس قانونی موظف است هرگونه تخلف از قوانین و مقررات، ابلاغیهها و این اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی را به مجمع یادشده ارائه نماید. اقدامات حسابرس و بازرس قانونی در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان امور سازمان شود.
تبصره ۳ـ حسابرس و بازرس قانونی میتواند با اطلاع مدیرعامل سازمان از کلیه قسمتهای سازمان، بازرسی و حسابرسی نماید و از اسناد و مدارک آنها بهرهبرداری و تصویربرداری نماید.
تبصره ۴ـ فعالیت و بررسی حسابرس و بازرس قانونی و سایر ارکان سازمان، مانع بازرسی و نظارت معمول سلسله مراتب از سازمان نخواهد بود.
تبصره ۵ ـ مجمع عمومی در صورت نیاز، علاوه بر حسابرس و بازرس قانونی، شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی را که واجد شرایط اسلام، ایمان، وثاقت و امانت باشند، برای بازرسی ویژه از عملکرد و نحوه اجرای مأموریت سازمان، با اختیارات مشخص تعیین مینماید.
ماده ۱۶ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع میشود و آخر اسفند ماه همان سال پایان مییابد. نخستین سال مالی سازمان از تاریخ تأسیس تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده ۱۷ـ ثبت و تقویم دارایی و اموال و محاسبه مطالبات و دیون سازمان و زیرمجموعههای آن ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این اساسنامه به وسیله کارشناسان ذیصلاح و دارای شرایط اسلام، ایمان، وثاقت و امانت با انتخاب مجمع عمومی انجام میشود.
مطالبات و دیون سازمان از تاریخ ابلاغ این اساسنامه در دفاتر ملاک عمل خواهد بود.
ماده ۱۸ـ اسناد مالی و اوراق بهادار و تعهدآور باید به امضای توأم مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره به انتخاب هیئت مدیره برسد. دو مقام صاحب امضای یادشده میتوانند حق امضای خود را با حفظ مسئولیت، به افراد دیگر از مسئوﻻن سازمان که واجد شرایط مذکور بوده و مورد تأیید هیئت مدیره باشند، واگذار نمایند.
تبصره ـ استفاده از حسابهای بانکی به امضای مشترک یکی از مقامات موضوع این ماده و ذیحساب یا مقام مجاز واجد شرایط مذکور از طرف وی خواهد رسید.
ماده ۱۹ـ اجرای طرح (پروژه )های جدید تولیدی و تحقیقاتی، ایجاد شرکتهای جدید و سرمایهگذاری در شرکتها، توسط سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط و ضوابط مصوب فرماندهی کل نیروهای مسلح انجام میشود.
تبصره ـ طـرحها و برنـامـههای سـازمان در چهـارچوب مقررات این اسـاسنـامه و بر اسـاس تـدابیـر فـرمـاندهی کل نیروهای مسلح و سیاستهای ستاد کل نیروهای مسلح که به وزارت ابلاغ میشود، انجام میگیرد.
ماده ۲۰ـ منابع مالی و درآمدی سازمان به شرح زیر است:
۱ـ منابع پیشبینیشده در قوانین بودجه سنواتی.
۲ـ درآمد حاصل از فروش محصوﻻت، خدمات مهندسی و دانش فنی سازمان.
۳ـ حقالزحمههای حاصل از انجام و ارائه خدمات فنی و مهندسی.
۴ـ هبه، هدایا، تسهیلات، کمکهای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی و عرضه اوراق مشارکت داخلی و خارجی برابر ضوابط و مقررات مربوط.
۵ ـ درآمد حاصل از سرمایهگذاریهای مستقل یا مشترک و سایر درآمدهای سازمان.
ماده ۲۱ـ امور اداری و استخدامی هر یک از کارکنان سازمان تا تصویب قانون اداری و استخدامی وزارت، حسب مورد تابع مقررات استخدامی مربوط در نیروهای مسلح خواهد بود.
ماده ۲۲ـ مالیات بر درآمدهای سازمان، تابع احکام مقرر در قوانین میباشد.
ماده ۲۳ـ درآمد فعالیتهای غیر نظامی سازمان، در صورت پیشبینی در قوانین بودجه سنواتی، پس از واریز به خزانه برای هزینههای زیرساخت و تحقیقات، در اختیار سازمان قرار میگیرد.
این اساسنامه به موجب نامه شماره ۴۳۱۷۹/۱۰۲ مورخ ۱۷/۵/۱۴۰۳ شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف