اساسنامه سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۶/۱۹

شماره ۸۲۹۰۷/ت۶۲۳۰۸هـ – ۳۰/۵/۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه‌های ۳۰/۳/۱۴۰۳ و ۲۴/۴/۱۴۰۳ به پیشنهاد شماره ۱۸۹۵/۸۵/۱۲۱۲/۰۲/۳۲۱۰ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۲ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح) و به استناد ماده (۶) قانون ادغام شرکت­ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح مصوب ۱۳۹۷، اساسنامه سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ـ در این اساسنامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ وزارت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

۲ـ سازمان: سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح.

۳ـ قانون: قانون ادغام شرکت­ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح مصوب ۱۳۹۷.

ماده ۲ـ به منظور تأمین اهداف مندرج در ماده (۱) قانون، سازمان به صورت شرکت دولتی وابسته به وزارت تشکیل می­شود. سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و اداره امور آن بر اساس تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح، سیاست­های ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح (از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)، قانون، مفاد این اساسنامه و آیین­نامه‌­های مالی و معاملاتی سازمان انجام می­شود. سازمان در مواردی که در قانون و یا این اساسنامه، مقررات خاصی پیش­بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات عمومی و با رعایت موازین شرع و ملاحظات امنیتی است.

ماده ۳ـ مدت فعالیت سازمان از تاریخ تشکیل، نامحدود است.

ماده ۴ـ مرکز اصلی سازمان در تهران است.

ماده ۵ ـ سرمایه اولیه سازمان، مبلغ (۰۰۰ر۰۰۰ر۷۳۵ر۶۵۲ر۹) ریال است که تمامﺎً متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران می­باشد و از محل انتقال اموال، دارایی­ها، دیون، تعهدات و سایر امکانات شرکت­ها و واحدهای منتقل­شده به سازمان موضوع تبصره (۱) ماده (۱) قانون تأمین می­شود.

ماده ۶ ـ وظایف سازمان به شرح زیر است:

۱ـ هدایت، سیاست­گذاری، هماهنگی، برنامه­ریزی، پشتیبانی، نظارت و پایش (کنترل) فعالیت­ زیرمجموعه­‌های سازمان.

۲ـ توسعه توانمندی و قابلیت­های طراحی، ساخت، تولید، خرید، فروش، بهره­برداری، تعمیرات اساسی، پشتیبانی، تأمین و بازسازی و نوسازی انواع شناورها، سامانه‌­های دریاپایه و تسلیحات و تجهیزات دریایی برای نیروهای مسلح با استفاده از توانمندی­های در اختیار و شبکه همکاران دفاعی و ظرفیت بخش غیردولتی.

۳ـ استفاده از ظرفیت­های مازاد موجود در امر تولید غیرنظامی، ارائه خدمات پشتیبانی، فنی و ستادی متناسب با توانمندی­های سازمان به دستگاه­های دولتی و غیردولتی به‌طوری که به مأموریت سازمان آسیبی وارد نشود.

تبصره ـ سازمان می­تواند برای استفاده بهینه از قابلیت­ها و محصوﻻت و خدمات مازاد، نسبت به عرضه آن به بخش­های غیرنظامی و صادرات با رعایت قوانین از جمله قانون اجرای سیاست­های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۱۳۸۶، سیاست­های ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح و ضوابط و معیارهای (استانداردهای) ایمنی مربوط اقدام نماید.

۴ـ اجرای طرح (پروژه ­)های تحقیقاتی در راستای وظایف سازمان با ایجاد سازوکارهای ﻻزم با رعایت مأموریت و وظایف مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.

۵ ـ همکاری فنی و تحقیقاتی با مؤسسات پژوهشی، صنعتی و تولیدی و مراکز علمی داخل و خارج کشور و در صورت ضرورت، حمایت از طرح­های صنعتی و تولیدی مرتبط با اهداف سازمان.

۶ ـ تدوین ضوابط و معیارهای (استانداردهای) فنی مربوط به طراحی، ساخت و تولید محصوﻻت و خدمات صنعتی واحدهای تابع در چهارچوب وظایف سازمان و ارائه آن به مراجع ذی­صلاح برای تصویب.

۷ـ نظارت بر امور شرکت­ها و واحدهای صنعتی زیرمجموعه از قبیل حسابرسی داخلی، بررسی انطباق فعالیت­ها با قوانین و مقررات جاری و ضوابط (استانداردها)، نظارت بر وضعیت انعقاد و اجرای قراردادها و معاملات داخلی و خارجی، بررسی و انطباق فعالیت­ها با اهداف و برنامه­های مصوب و بازرسی دوره­ای.

۸ ـ توسعه، تکمیل، نوسازی و بهسازی صنایع دریایی وابسته به سازمان.

۹ـ مدیریت، توسعه و تأمین مالی براساس برنامه­های مصوب و استفاده بهینه از این منابع از طریق برقراری تسهیلات و گردش منابع مالی بین سازمان، شرکت­ها و واحدهای زیرمجموعه.

۱۰ـ مشارکت و سرمایه­‌گذاری در داخل و خارج از کشور در چهارچوب اهداف مندرج در ماده (۱) قانون.

۱۱ـ ارائه هرگونه تضمین، تعهد و ظهرنویسی و قبول ضمانت­نامه و تعهدات در زمینه فعالیت گروه­ها و شرکت­های زیرمجموعه.

تبصره ـ سازمان می­تواند برای تضمین شرکت در مناقصات و معاملات خود و شرکت­های تابع و وابسته با کلیه وزارتخانه­‌ها، سازمان­ها و نهادها و شرکت­های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، تضمین اداری با امضای وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صادر نماید.

۱۲ـ ارائه پیشنهاد درخصوص تعرفه گمرگی و سود بازرگانی صنایع دریایی به مراجع ذی­صلاح.

۱۳ـ عضویت و مشارکت در مجامع و نهادهای تخصصی داخلی، منطقه­ای و بین­المللی در حوزه وظایف و اختیارات سازمان با رعایت قوانین مربوط.

۱۴ـ دریافت اطلاعات و گزارش سوانح دریایی از مبادی ذی­ربط برای ارائه به شرکت­ها و واحدهای زیرمجموعه به­منظور انجام تحقیقات و استفاده بهینه از قابلیت­ها.

۱۵ـ مدیریت سهام یا سرمایه سازمان در شرکت­ها و واحدهایی که تمام یا بخشی از سهام یا سرمایه آنها متعلق به سازمان است.

۱۶ـ حمایت و انجام فعالیت­های آموزشی، آینده­پژوهی، پژوهشی و علمی در زمینه­های تخصصی مربوط در چهارچوب قوانین.

۱۷ـ انجام مطالعات ﻻزم و تدوین معیارهای توسعه فناوری ، انتقال دانش فنی، بهره‌­وری و اطلاع­رسانی به مراجع ذی­ربط در زمینه‌­های مرتبط.

۱۸ـ ارائه مشاوره در زمینه واردات و یا انتقال دانش فنی شناور، تجهیزات، تسلیحات ، قطعات و وسایل مربوط به صنایع دریایی از خارج کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت ملاحظات مرتبط.

۱۹ـ انجام اقداماتی که به موجب تدابیر، قوانین، مقررات و مصوبات ابلاغی بر عهده سازمان قرار می­گیرد.

ماده ۷ـ ارکان سازمان به شرح زیر است:

۱ـ مجمع عمومی.

۲ـ هیئت مدیره.

۳ـ مدیرعامل.

۴ـ حسابرس و بازرس قانونی.

ماده ۸ ـ اعضای مجمع عمومی سازمان به شرح زیر است:

۱ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (رئیس).

۲ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی.

۳ـ وزیر راه و شهرسازی.

۴ـ وزیر صنعت، معدن و تجارت.

۵ ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور.

۶ ـ یکی از معاونین ستاد کل نیروهای مسلح با معرفی رئیس ستاد کل.

۷ـ معاون هماهنگ‌­کننده فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران یا فرمانده نیروی دریایی ارتش با معرفی فرمانده کل ارتش.

۸ ـ معاون هماهنگ‌­کننده فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یا فرمانده نیروی دریایی سپاه با معرفی فرمانده کل سپاه.

۹ـ معاون هماهنگ­‌کننده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا فرمانده مرزبانی کشور با معرفی فرمانده کل انتظامی.

تبصره ـ مدیرعامل و یا اعضای هیئت مدیره سازمان بدون داشتن حق رأی در جلسات مجمع عمومی شرکت می‌کنند.

ماده ۹ـ جلسات عادی مجمع عمومی سازمان، دو بار در سال با دعوت رئیس مجمع عمومی و در صورت ضرورت، به طور فوق­‌العاده به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی یا دو نفر از اعضای مجمع عمومی یا حسابرس و بازرس قانونی سازمان تشکیل می­شود.

تبصره ـ جلسات مجمع عمومی سازمان با حضور حداقل (۷) نفر از اعضا رسمیت می­یابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت حاضران، معتبر است.

ماده ۱۰ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:

۱ـ بررسی و تصویب خط­مشی و سیاست­های کلان سازمان در چهارچوب تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح، سیاست­های ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح، قانون و مفاد این اساسنامه.

۲ـ بررسی و تصویب برنامه و بودجه، ترازنامه، صورت­های مالی و عملکرد سازمان.

۳ـ اتخاذ تصمیم درخصوص گزارش­های هیئت مدیره و حسابرس و بازرس قانونی.

۴ـ تصویب آیین­نامه‌­های مالی و معاملاتی در چهارچوب قوانین و مقررات.

۵ ـ بررسی وتصویب ضوابط دریافت تسهیلات، اعتبارات و منابع مالی و تضمین­های ﻻزم و سایر روش­های تأمین منابع مالی در چهارچوب این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات.

۶ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد ایجاد شرکت، شعبه یا اعطای نمایندگی در سایر کشورها با رعایت مفاد ماده (۳) قانون.

۷ـ پیشنهاد ایجاد یا انحلال شرکت­های زیرمجموعه به مراجع قانونی ذی­ربط و تصویب ضوابط سرمایه­‌گذاری و مشارکت در راستای انجام وظایف سازمان و در چهارچوب قوانین.

۸ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص افزایش یا کاهش سرمایه سازمان و پیشنهاد به مراجع قانونی ذی­ربط.

۹ ـ اتخاذ تصمیم در مورد مطالبات ﻻوصول و مشکوک‌­الوصول سازمان در چهارچوب قوانین.

۱۰ـ تصویب صلح دعاوی، سازش و ارجاع امر به داوری با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۱۱ـ انتخاب، انتصاب یا عزل اعضای اصلی و علی­‌البدل هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی و با رعایت ضوابط مربوط.

۱۲ـ تعیین میزان حق­الزحمه و پاداش اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

۱۳ـ پیشنهاد اصلاح اساسنامه سازمان به ستاد کل نیروهای مسلح جهت طی مراحل قانونی.

۱۴ـ تصویب خط‌­مشی تعیین بهای کاﻻ، خدمات، تولیدات و اختراعات در چهارچوب ضوابط ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح.

ماده ۱۱ـ هیئت مدیره سازمان متشکل از هفت عضو اصلی و دو عضو علی‌­البدل است که سه نفر از اعضا با پیشنهاد فرمانده کل ارتش، فرمانده کل سپاه و فرماندهی انتظامی (هر کدام یک نفر) و سایر اعضا به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی، به تصویب مجمع عمومی می­رسد. اعضای هیئت مدیره از بین افراد دارای شرایط اسلام، ایمان، وثاقت، امانت و تخصص که دارای تحصیلات دانشگاهی در امور صنعتی، دریایی، نظامی، اقتصادی، مالی، مدیریتی و حقوقی و حداقل (۱۰) سال تجربه در این امور باشند، برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رئیس مجمع عمومی منصوب می­شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

تبصره ۱ـ مدیرعامل سازمان با تصویب مجمع عمومی می­تواند رئیس هیئت مدیره نیز باشد.

تبصره ۲ـ اعضای هیئت مدیره سازمان و شرکت­های زیرمجموعه، حق پذیرش هیچ سمت دیگری در سایر شرکت­های زیرمجموعه را ندارند.

ماده ۱۲ـ جلسات هیئت مدیره هر ماه حداقل یک بار با دعوت مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره سازمان تشکیل می­شود.

تبصره ۱ـ جلسات هیئت مدیره با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت می­‌یابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر معتبر است.

تبصره ۲ـ در صورت فوت، استعفا یا عزل هر یک از اعضای هیئت مدیره یا غیبت غیرموجه آنها در چهار جلسه متوالی عضو جدید به تشخیص رئیس مجمع عمومی، از بین یکی از دو عضو علی­‌البدل برای مدت باقی­مانده همان دوره جایگزین می­شود.

ماده ۱۳ـ وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر است:

۱ـ اجرای تصمیمات و مصوبات مجمع عمومی و نظارت بر حسن اجرای آنها.

۲ـ بررسی و تأیید برنامه و بودجه و صورت­های مالی تلفیقی سازمان جهت ارائه به حسابرس و بازرس قانونی و مجمع عمومی.

۳ـ پیشنهاد افزایش و یا کاهش سرمایه سازمان به مجمع عمومی.

۴ـ بررسی پیشنهاد مدیرعامل در خصوص جداول تفصیلی ساختار سازمان و شرکت­های زیرمجموعه در چهارچوب جداول و ضوابط کلی طرح جامع ساختار مصوب ستاد کل نیروهای مسلح و ارائه آن به مجمع عمومی جهت طی فرایند تصویب.

۵ ـ بررسی و تصویب دریافت تسهیلات و اعتبارات، ارائه تضمین­ها و نیز سرمایه­‌گذاری یا مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در حدود اساسنامه و ضوابط و اختیارات تعیین‌­شده از سوی مجمع عمومی با رعایت مفاد این اساسنامه و آیین­نامه مالی و معاملاتی سازمان.

۶ ـ مدیریت سهام یا سرمایه سازمان در شرکت­ها و واحدهایی که تمام یا بخشی از سهام یا سرمایه آنها متعلق به سازمان است.

۷ـ بررسی و تعیین بهای کاﻻ، خدمات، تولیدات و اختراعات سازمان در چهارچوب ضوابط و مقررات مربوط.

تبصره ۱ـ هیئت مدیره به اتفاق آرا می­تواند برخی از اختیارات خود را با مسئولیت خود به رئیس هیئت مدیره یا مدیر عامل سازمان تفویض نماید.

تبصره ۲ـ در صورت بروز اختلاف بین سازمان و نیروهای مسلح در خصوص قیمت تعیین‌شده، بر مبنای دستورالعملی که با پیشنهاد وزارت به تصویب ستادکل نیروهای مسلح می­رسد، عمل خواهد شد.

ماده ۱۴ـ مدیرعامل، باﻻترین مقام اجرایی و اداری سازمان است که از میان افراد دارای شرایط اسلام، ایمان، وثاقت، امانت و تخصص انتخاب می­شود و مسئول حسن اداره امور و حفظ و تأمین حقوق، منافع و دارایی و اموال سازمان در چهارچوب این اساسنامه بوده و دارای وظایف و اختیارات زیر است:

۱ـ اجرای مصوبات و ابلاغیه­‌های مجمع عمومی، رئیس مجمع عمومی و هیئت مدیره.

۲ـ نمایندگی سازمان در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیردولتی، مراجع اداری و قضایی داخلی با حق توکیل به غیر (به طور مکرر) و ارجاع امر به کارشناسی و داوری با رعایت ضوابط مربوط. وکیل باید از میان افراد موثق و امین انتخاب گردد.

۳ـ اخذ تصمیم درخصوص نصب، عزل، ارتقا، حقوق، مزایا، پاداش و سایر امور رفاهی نیروی انسانی سازمان در چهارچوب مقررات و آیین­نامه­‌های اداری و استخدامی نیروهای مسلح.

۴ـ اداره و نظارت بر حسن اجرای فعالیت­های گروه­های صنعتی، شرکت­ها و واحدهای اجرایی زیرمجموعه سازمان.

۵ ـ ارائه پیشنهاد درخصوص مواردی نظیر طرح­ها، برنامه­‌ها، بودجه، روش­ها، آیین­نامه­‌های مالی و معاملاتی برای اتخاذ تصمیم به هیئت مدیره و مجمع عمومی.

۶ ـ اتخاذ تصمیم در مورد معاملات و قراردادهای سازمان در حدود آیین­نامه‌­های مالی و معاملاتی.

۷ـ انعقاد قرارداد برای ساخت، خرید یا فروش محصوﻻت و خدمات، انتقال فناوری و مشاوره با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۸ ـ تدوین برنامه­‌های آموزشی در جهت تربیت و ارتقاء گروه (کادر) مدیریت سازمان و شرکت­ها و واحدهای زیرمجموعه.

۹ـ حمایت قضایی از کارکنان سازمان، شرکت­ها و واحدهای زیرمجموعه سازمان مطابق قوانین و مقررات مربوط.

۱۰ـ ارائه هرگونه تضمین، تعهد و ظهرنویسی و قبول ضمانت­نامه و تعهدنامه در زمینه فعالیت سازمان و زیرمجموعه‌­ها در چهارچوب قوانین و مقررات.

۱۱ـ همکاری با سازمان­های عقیدتی ـ سیاسی و حفاظت اطلاعات وزارت برای انجام وظایف آنها در سازمان.

۱۲ـ اداره امور داخلی سازمان در حوزه‌­های نیروی انسانی، آموزش، برنامه‌­ریزی، مالی، اقلام و تجهیزات و سایر امور اجرایی.

تبصره ـ مدیر عامل می­تواند قسمتی از اختیارات خود را به هریک از مدیران یا کارکنان ارشد سازمان که دارای شرایط مندرج در این ماده باشند، برای مدت معین تفویض نماید.

ماده ۱۵ـ حسابرس و بازرس قانونی سازمان، سازمان حسابرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. سازمان مذکور برای انجام وظایف زیر توسط حسابرس و بازرس قانونی از افراد دارای شرایط اسلام، ایمان، وثاقت، امانت و تخصص استفاده می­کند:

۱ـ بررسی ترازنامه، صورت دارایی، صورت­حساب دوره عملکرد، حساب سود و زیان و تطبیق عملیات مالی سازمان و شرکت­های آن با مقررات و مصوبات مجمع عمومی سازمان و سایر مقررات ﻻزم‌­اﻻجرا و اظهار نظر در خصوص صحت و سقم آنها و اعلام به مجمع عمومی.

۲ـ مراقبت در اجرای دقیق اساسنامه و آیین­نامه‌­های مصوب و خط مشی سازمان و تطبیق عملیات سازمان با بودجه مصوب و ارائه گزارش به مجمع عمومی.

۳ـ بررسی عملکرد سازمان و شرکت­های آن و ارائه گزارش به مجمع عمومی، حداقل یک ماه قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی.

تبصره ۱ـ حسابرس و بازرس قانونی سازمان، علاوه بر اظهارنظر درخصوص استانداردهای مالی (حسابرسی رعایت) موظف است عملکرد مدیریت سازمان (حسابرسی عملیاتی) را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.

تبصره ۲ـ حسابرس و بازرس قانونی موظف است هرگونه تخلف از قوانین و مقررات، ابلاغیه­‌ها و این اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی را به مجمع یادشده ارائه نماید. اقدامات حسابرس و بازرس قانونی در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان امور سازمان شود.

تبصره ۳ـ حسابرس و بازرس قانونی می­تواند با اطلاع مدیرعامل سازمان از کلیه قسمت­های سازمان، بازرسی و حسابرسی نماید و از اسناد و مدارک آنها بهره‌­برداری و تصویربرداری نماید.

تبصره ۴ـ فعالیت و بررسی حسابرس و بازرس قانونی و سایر ارکان سازمان، مانع بازرسی و نظارت معمول سلسله مراتب از سازمان نخواهد بود.

تبصره ۵ ـ مجمع عمومی در صورت نیاز، علاوه بر حسابرس و بازرس قانونی، شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی را که واجد شرایط اسلام، ایمان، وثاقت و امانت باشند، برای بازرسی ویژه از عملکرد و نحوه اجرای مأموریت سازمان، با اختیارات مشخص تعیین می­‌نماید.

ماده ۱۶ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع می­شود و آخر اسفند ماه همان سال پایان می­یابد. نخستین سال مالی سازمان از تاریخ تأسیس تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود.

ماده ۱۷ـ ثبت و تقویم دارایی و اموال و محاسبه مطالبات و دیون سازمان و زیرمجموعه­‌های آن ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این اساسنامه به وسیله کارشناسان ذی­صلاح و دارای شرایط اسلام، ایمان، وثاقت و امانت با انتخاب مجمع عمومی انجام می­شود.

مطالبات و دیون سازمان از تاریخ ابلاغ این اساسنامه در دفاتر ملاک عمل خواهد بود.

ماده ۱۸ـ اسناد مالی و اوراق بهادار و تعهدآور باید به امضای توأم مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره به انتخاب هیئت مدیره برسد. دو مقام صاحب امضای یادشده می­توانند حق امضای خود را با حفظ مسئولیت، به افراد دیگر از مسئوﻻن سازمان که واجد شرایط مذکور بوده و مورد تأیید هیئت مدیره باشند، واگذار نمایند.

تبصره ـ استفاده از حساب­های بانکی به امضای مشترک یکی از مقامات موضوع این ماده و ذی­حساب یا مقام مجاز واجد شرایط مذکور از طرف وی خواهد رسید.

ماده ۱۹ـ اجرای طرح (پروژه ­)‌های جدید تولیدی و تحقیقاتی، ایجاد شرکت­های جدید و سرمایه­‌گذاری در شرکت­ها، توسط سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط و ضوابط مصوب فرماندهی کل نیروهای مسلح انجام می­شود.

تبصره ـ طـرح­ها و برنـامـه­‌های سـازمان در چهـارچوب مقررات این اسـاسنـامه و بر اسـاس تـدابیـر فـرمـاندهی کل نیروهای مسلح و سیاست­های ستاد کل نیروهای مسلح که به وزارت ابلاغ می­شود، انجام می­گیرد.

ماده ۲۰ـ منابع مالی و درآمدی سازمان به شرح زیر است:

۱ـ منابع پیش­بینی‌­شده در قوانین بودجه سنواتی.

۲ـ درآمد حاصل از فروش محصوﻻت، خدمات مهندسی و دانش فنی سازمان.

۳ـ حق­‌الزحمه‌­های حاصل از انجام و ارائه خدمات فنی و مهندسی.

۴ـ هبه، هدایا، تسهیلات، کمک­های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی و عرضه اوراق مشارکت داخلی و خارجی برابر ضوابط و مقررات مربوط.

۵ ـ درآمد حاصل از سرمایه­گذاری­های مستقل یا مشترک و سایر درآمدهای سازمان.

ماده ۲۱ـ امور اداری و استخدامی هر یک از کارکنان سازمان تا تصویب قانون اداری و استخدامی وزارت، حسب مورد تابع مقررات استخدامی مربوط در نیروهای مسلح خواهد بود.

ماده ۲۲ـ مالیات بر درآمدهای سازمان، تابع احکام مقرر در قوانین می­باشد.

ماده ۲۳ـ درآمد فعالیت­های غیر نظامی سازمان، در صورت پیش­بینی در قوانین بودجه سنواتی، پس از واریز به خزانه برای هزینه‌­های زیرساخت و تحقیقات، در اختیار سازمان قرار می­گیرد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره ۴۳۱۷۹/۱۰۲ مورخ ۱۷/۵/۱۴۰۳ شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمدرضا عارف