اساسنامه بنگاه تعاون و حرفه‌آموزی و صنایع زندانیان کشور [مصوب ۱۳۶۷]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۰۹/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۹/۲۹

[اساسنامه بنگاه تعاون و حرفه‌آموزی و صنایع زندانیان کشور، مصوب ۱۳۸۲]

67/255/ت/ش – 1367/9/20

فصل اول ـ کلیات

ماده 1ـ بمنظور اداره امور مربوط به مؤسسات صنعتی و کشاورزی و خدماتی وابسته به زندانها و اشتغال زندانیان و حرفه آموزی و کمک به معاش زندانی و خانواده وی و تحصیل درآمد برای پرداخت دیه و محکومیتهای مالی و نیز تحصیل عایدی برای کمک به بودجه سازمان برای بهسازی و نوسازی زندانها، بنگاه تعاون و حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور که در این اساسنامه بنگاه نامیده میشود و در اجرای ماده 2 قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب 1364/11/6 مجلس شورای اسلامی بمدت نا محدود تأسیس میگردد.

ماده 2ـ بنگاه تعاون دارای شخصیت حقوقی است و بطریق بازرگانی اداره میشود.
ماده 3ـمرکز اصلی بنگاه تعاون، تهران است و برای انجام وظایف خود میتواند در هر نقطه از کشور شعب یا نمایندگیهائی تأسیس و یا عند‌الاقتضاء نسبت به انحلال آنها اقدام نماید.
ماده 4ـ وظایف بنگاه تعاون بشرح زیر است:
‌الفـ اداره و ایجاد مؤسسات صنعتی و کشاورزی و خدماتی وابسته به زندانها.
بـ ایجاد تشکیلات بمنظور آموزش فنی و حرفه ای زندانیان و تعلیم مهارت و تخصصهای مختلف به آنان.
جـ انجام اقدامات لازم برای اجرای اهداف بنگاه بشرح مندرج در صدر ماده 1 و هر وظیفه ای که بموجب قانون بر عهده بنگاه قرار گیرد.
فصل دوم ـ ارکان بنگاه تعاون

ماده 5ـ ارکان بنگاه تعاون عبارتند از:
1ـ مجمع عمومی.
2ـ هیئت مدیره.
3ـ بازرسان.

قسمت اول ـ

مجمع عمومی:

ماده 6ـ مجمع عمومی بنگاه تعاون از اعضای شورایعالی قضائی تشکیل میشود.

ماده 7ـ مجمع عمومی بنگاه تعاون بر دو نوع است:
‌الفـ مجمع عمومی عادی.
بـ مجمع عمومی فوق‌العاده.

ماده 8ـ مجمع عمومی عادی، حداقل سالی دو بار، یکی حداکثر تا پایان تیر ماه برای بررسی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل و دیگری حداکثر تا پایان آذرماه برای بررسی و تصویب بودجه، تعیین خط مشی و برنامه عملیات سال بعد بنا به دعوت رئیس مجمع تشکیل خواهد شد.

تبصره ـ مجمع عمومی عادی ممکن است بطور فوق‌العاده برای رسیدگی و تصویب سایر امور و مسائل مربوط به بنگاه در هر موقع بنا به دعوت رئیس مجمع و یا به تقاضای کتبی رئیس هیئت مدیره و دیر عامل و یا بازرسان با ذکر علت و موافقت رئیس مجمع تشکیل گردد.

ماده 9ـ مجمع عمومی فوق‌العاده، صرفاً بمنظور اتخاذ تصمیم نسبت به تغییر یا اصلاح مواد اساسنامه با‌الحاق موادی به آن و سایر موضوعاتی که رسیدگی به آنها بر عهده مجمع عمومی فوق‌العاده است بنا به دعوت رئیس مجمع تشکیل خواهد شد.

ماده 10ـ جلسات مجمع عمومی با حضور اکثریت اعضاء با حضور ریاست مجمع) رسمیت خواهد یافت.
تبصرهـ اعضاء هیئت مدیره و بازرسان در صورت دعوت رئیس مجمع باید در جلسات مجمع عمومی بدون حق رأی حضور یابند.

ماده 11ـ وظائف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست است از:
ـ تعیین و تصویب خط مشی کلی، برنامه عملیات و بودجه سالانه بنگاه بنا به پیشنهاد هیئت مدیره.
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشات هیئت مدیره.
ـ تصویب آئیننامه‌های مالی و معاملاتی بنگاه تعاون.
ـ انتخاب بازرسان.
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به بنگاه که طبق قوانین دیگر در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.

قسمت دوم ـ

هیئت مدیره:

ماده 12ـ هیئت مدیره بنگاه از رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و دو عضو دیگر که یکی از آنها سمت مدیر عامل را نیز خواهد داشت تشکیل میگردد. ریاست هیئت مدیره را رئیس سازمان زندانها بعهده خواهد داشت.

ماده 13ـ اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل بنگاه توسط ریاست سازمان زندانها برای مدت دو سال انتخاب و منصوب میشوند و تا انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره در سمت خود باقی خواهند بود، انتخاب مجدد آنان نیز بلا مانع است.
تبصره ـ تغییر و برکناری هر یک از اعضاء هیئت مدیره قبل از ختم دوره تصدی و انتخاب و نصب جانشین برای بقیه مدت با رئیس سازمان زندانها خواهد بود.

ماده 14ـ جلسات هیئت مدیره در هر موقع و حداقل در هر ماه یکبار به دعوت رئیس هیئت مدیره یا با تقاضای دو نفر از اعضاء و با حضور حداقل دو نفر که رئیس هیئت مدیره نیز حضور داشته باشد رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت مطلق آراء قابل اجراء میباشد، اداراه جلسات با رئیس هیئت مدیره خواهد بود.

ماده 15ـ دستور جلسات هیئت دیره از طرف رئیس هیئت مدیره تعیین خواهد شد.

ماده 16ـ تصمیمات متخذه در هر یک از جلسات هیئت مدیره باید پس از اعضاء رئیس هیئت مدیره در 3 نسخه تنظیم گردیده و ظرف 5 روز یک نسخه از آن برای رئیس مجمع و نسخه ای برای بازرسان بنگاه ارسال و نسخه سوم در پرونده مخصوصی در بنگاه نگهداری گردد.

تبصره ـ هیئت مدیره باید دارای دفتری باشد که تمام تصمیمات با ذکر نظرات اقلیت بطور منظم در آن ثبت و به امضاء اعضاء حاضر در جلسات برسد.

وظایف و اختیارات هیئت مدیره

ماده 17ـ هیئت مدیره برای اجرای وظائف و مقررات این اساسنامه و تأمین مقاصد و اهداف بنگاه دارای اختیارات کامل در حدود قانون میباشد.

ماده 18ـ وظائف و اختیارات هیئت مدیره بشرح ذیل میباشد:
‌الفـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی بنگاه تعاون.
بـ تهیه و تنظیم آئیننامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و انضباطی و سایر آئیننامه‌های داخلی بنگاه و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها و پیشنهاد به مجمع عمومی جهت تصویب.
ج ـ برنامه ریزی و تهیه طرحهای صنعتی و کشاورزی بمنظور افزایش سطح اشتغال و آموزش فنی و حرفه ای زندانیان و بالابردن حجم تولیدات.
دـ بررسی و تأیید ترازنامه و حساب سود و زیان بنگاه تعاون و گزارش به مجمع عمومی.
هـ تنظیم و تعیین جدول حقوق کارکنان.
وـ اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شعبه یا نمایندگیهای بنگاه تعاون در سطح کشور و عندالاقتضاأ انحلال آن.
زـ بررسی و تهیه تشکیلات بنگاه تعاون و اظهار نظر در مورد تغییرات و تجدید نظرهای سازمانی.
ح ـ اتخاذ تصمیم به فروش دارائیهای ثابت اموال غیر منقول) که صرفه و صلاح بنگاه ایجاب نماید.
ط ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار وام از بانکها و مؤسسات اعتباری کشور.
ی ـ هزینه کردن درآمدهای بنگاه تعاون در جهت اهداف تشکیل سازمان زندانها.

وظائف و اختیارات مدیر عامل

ماده 19ـ مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی و اداری بنگاه بوده، بر کلیه واحد های تابعه بنگاه تعاون ریاست دارد و مسئول حسن جریان امور و حفظ حقوق و منافع و اموال بنگاه میباشد و برای اداره امور بنگاه تعاون و اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره دارای همه گونه حقوق و اختیارات تام در حدود مقررات این اساسنامه و آئیننامه‌های آن میباشد و نمایندگی بنگاه تعاون را در مقابل کلیه مقامات قضائی و اشخاص حقیقی یا حقوقی با حق توکیل بغیر خواهد داشت و نیز میتواند قسمتی، از اختیارات خود را بموجب ابلاغ کتبی به‌هریک از اعضاء هیئت مدیره تفویض نماید.

تبصره ـ مدیر عامل میتواند در مواردیکه مقتضی بداند وکیل دعاوی انتخاب نماید ولی ارجاع دعاوی و اختلافات بنگاه تعاون به داوری، منوط به تأیید هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی و رعایت قوانین و مقررات مربوطه است.

ماده 20ـ مدیر عامل برای اداره امور بنگاه بالاخص دارای وظائف و اختیارات زیر میباشد:
‌الف ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرائی بنگاه در حدود مقررات اساسنامه.
ب ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و آئیننامه‌ها و مقررات هزینه و بودجه بنگاه تعاون و هر اقدام اجرائی لازم در حدود اهداف و وظایف بنگاه.
ج ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه امور اداری، آموزشی و استخدام کارکنان طبق آئیننامه‌های داخلی بنگاه و سایر قوانین و مقررات مربوطه.
د ـ تهیه و تنظیم بودجه سالیانه ترازنامه و آئیننامه‌های داخلی بنگاه و تقدیم به مجمع عمومی پس از تأیید هیئت مدیره.
ه ـ تهیه گزارش عملکرد اجرائی و اداری و مالی بنگاه و تسلیم آن به ریاست سازمان در پایان هر ماه.

ماده 21ـ کلیه قراردادها، چکها، اسناد و اوراق مالی تعهد آور باید به امضاء رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل برسد.

ماده 22ـ مدیر عامل موظف است دعاوی اقامه شده علیه بنگاه را فوراً به اطلاع هیئت مدیره برساند و همزمان برای دفاع از حقوق قانونی بنگاه در مراجع اقدام لازم قانونی بعمل آورد.

تبصره ـ هرگاه بواسطه تعلل مدیر عامل و یا مطلع نساختن بموقع هیئت مدیره و در نتیجه محکومیت زیانی متوجه بنگاه شود مدیر عامل مسئولیت مستقیم خواهد داشت.

ماده 23ـ مدیر عامل باید یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارائی بنگاه را حداقل 20 روز قبل از طرح در هیئت مدیره به منظور رسیدگی و اظهارنظر بازرسان ارسال دارد.

قسمت سوم ـ بازرسان

ماده 24ـ بنگاه تعاون دارای دو نفر بازرس خواهد بود که به پیشنهاد ریاست سازمان زندانها و تصویب مجمع عمومی برای مدت 2 سال انتخاب خواهد شد انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
تبصرهـ در صورت استعفاء یا برکناری هر یک از بازرسان برای بقیه مدت با رعایت مقررات مربوطه جانشین انتخاب خواهد شد.

ماده 25ـ وظایف بازرسان به شرح زیر میباشد:
‌الفـ تطبیق عملیات بنگاه تعاون با قوانین و مقررات مربوط و اساسنامه و آئیننامه‌های داخلی و بودجه مصوب.
بـ رسیدگی به ترازنامه و حساب عملکرد و سود و زیان بنگاه تعاون و تصدیق مطابقت آن با اوراق و دفاتر بنگاه و تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالیانه بنگاه برای تسلیم به مجمع عمومی.
ج ـ رسیدگی به موجودی بنگاه و اوراق بهادار و حسابهای ریالی و ارزی بانکی و دفاتر و اسناد مربوطه و موجودی انبارهای بنگاه تعاون.
دـ حضور در جلسه مجمع عمومی که به ترازنامه رسیدگی میشود برای اداء توضیحات لازم.
ه ـ انجام وظائفی که طبق قانون تجارت بعهده بازرسان گذاشته شده است.

تبصره ـ گزارش بازرسان در مورد چگونگی عملیات و امور مالی سالیانه بنگاه باید حداقل 15 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی از هر حیث آماده بوده جهت بررسی هر یک از اعضاء‌ مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن نیز برای هیئت مدیره فرستاده شود.

ماده 26ـ بازرسان در اجرای وظائف خود حق مراجعه به کلیه دفاتر و پرونده‌های اداری، مالی، اسناد و قراردادها و معاملات بنگاه را دارند و در هر مورد میتوانند به تحقیقات لازم مبادرت نمایند ولی حق مداخله در امور اداری و اجرائی بنگاه را نداشته و اقدامات آنها نباید در هیچ مورد موجب توقف عملیات بنگاه گردد.

ماده 27ـ هرگاه بازرسان در جریان رسیدگی و تطبیق عملیات بنگاه با قانون و مقررات، اشتباهات و تخلفات و سایر بی نظمها را ملاحظه نمایند باید مورد را به رئیس هیئت مدیره گزارش دهند و مراتب را کتباً به اطلاع مجمع عمومی برسانند.

فصل سوم ـ سرمایه بنگاه تعاون

ماده 28ـ سرمایه بنگاه تعاون میشود از:
‌الف ـ کلیه سرمایه‌ها و اموال منقول و غیر منقول بنگاه تعاون و صنایع زندانیان.
ب ـ کلیه دارائیهای متعلق به شرکتها و اشخاص حقیقی و حقوقی که به نفع بنگاه تعاون سابق مصادره و یا توسط آن بنگاه خریداری گردیده است.
ج ـ کلیه مؤسسات تولیدی و اقتصادی و خدماتی وابسته به انجمنهای حمایت از زندانیان که در داخل زندانها و بازداشتگاهها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی است.
د ـ عوائد حاصله از فعالیتهای مؤسسات تولیدی و صنعتی بنگاه تعاون.
ه ـ کمک دولت و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.

فصل چهارم ـ امور مالی و ترازنامه و حساب سود و زیان

ماده 29ـ سال مالی بنگاه تعاون از اول فروردین ماه‌ هرسال شروع و آخر اسفند همان سال خاتمه مییابد، به استثناء سال اول که شروع آن تاریخ ابلاغ اساسنامه خواهد بود.

ماده 30ـ کلیه دفاتر بنگاه تعاون در آخر اسفند ماه بسته شده و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالیانه بنگاه تعاون حداقل یکماه پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی باید از طرف رئیس هیئت مدیره، در اختیار بازرسان گذاشته شود.

ماده 31ـ تصویب ترازنامه بنگاه از طرف مجمع عمومی، به منزله مفاصا حساب هیئت مدیره تلقی میشود.

در جلسه 492-13/9/67 شورایعالی قضائی به تصویب رسید.
شورایعالی قضائی