اجرای طرح آزادراه چهارخطه کنارگذر شمالی مشهد

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۸/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۸/۲۳

شماره ۴۶۲۹۲/ت۳۰۶۳۱هـ – ۱۳۸۳/۸/۱۹

هیئت و‌زیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳/۸/۱۰ بنا به پیشنهاد شماره 1232 /11 مورخ 13 /2 /1383 سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده و‌احده قانون احداث پرو‌ژه‌ های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور ـ مصوب 1366 ـ تصویب نمود:

۱- [اصلاحی ۱۴۰۲/۶/۱۹]
وزارت راه و شهرسازی که از این پس به اختصار «و‌زارت» نامیده می‌ شود، مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای آزادراه چهار خطه کنارگذر شمالی مشهد به طول حدو‌د 2 /72 کیلومتر و تأ‌سیسات جانبی خاص آن (شامل ایستگاه های اخذ عوارض، پاسگاه های پلیس ‌راه و راهدارخانه) با شرکت احداث، نگهداری و بهره ‌برداری از آزادراه کنارگذر شمالی مشهد (و‌ابسته به سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی) که از این پس به اختصار «طرف مشارکت» نامیده می‌ شود، اقدام نماید. در اجرای آیین ‌نامه اجرایی قانون احداث پرو‌ژه‌ های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع پولی و مالی کشور، موضوع تصویب نامه شماره 7505/ت51321هـ مورخ 26 /1 /1394 نوع مشارکت “الف” یعنی تأ‌مین منابع مالی می ‌باشد.

۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۳/۴/۲۵]
طرف مشارکت سی و سه درصد منابع مورد نیاز برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تا رسیدن به مرحله بهره برداری کامل به موقع تأمین و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه، طبق قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می نماید. وزارت راه و شهرسازی نیز علاوه بر تأمین کامل هزینه های مربوط به تکمیل مطالعات، دستگاه نظارت و تملک اراضی واقع در مسیر آزادراه، معادل شصت و هفت درصد از منابع لازم و مورد نیاز برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تا رسیدن به مرحله بهره برداری، از محل ردیف (۴۰۷۰۲۰۷۳) به موقع تأمین و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه به حساب مشترک طرح واریز خواهد نمود.

تبصره 1 ـ از پنجاه درصد (50%) سهم ‌الشرکه طرف مشارکت، بیست و پنج درصد (25%) و‌سیله بانک ملی ایران و بیست و پنج (25%) و‌سیله سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی تعهد و تأ‌مین خواهد شد.

تبصره 2 ـ طرف مشارکت در شرایطی منابع لازم برای احداث آزادراه کنارگذر شمالی مشهد را فراهم می‌ نماید که پیمانکاری اجرای این پرو‌ژه از طریق ترک تشریفات مناقصه (با شرایط 99 /9 درصد اضافه بر فهرست بهای سال انعقاد قرارداد و پنج درصد (5 %) ضریب تسریع برای اجرای کار در مدت 38 ماه به جای 48 ماه پیش‌ بینی شده) به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی و‌اگذار شود. در این شرایط ضرایب اضافه پیشنهادی پیمانکار و تسریع و رو‌ش تکمیل مطالعات و تهیه کامل باقیمانده نقشه‌ های اجرایی مورد نیاز با پیشنهاد و‌زارت به تصویب شورایعالی فنی سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور می ‌رسد.

تبصره 3 ـ به میزان منابع تعهد شده توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور از سهم‌ الشرکه و‌زارت کسر می ‌شود.

۳- [اصلاحی ۱۴۰۲/۶/۱۹]
با توجه به موافقت کتبی بانک ملی ایران و سازمان اقتصادی و آستان قدس رضوی،‌ مانده سرمایه گذاری مستهلک نشده بانک مذکور در آزادراه کنارگذر شمالی مشهد (که وفق گزارش حسابرس منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی،‌ با توجه به سهم پنجاه درصدی بانک ملی ایران در شرکت طرف قرارداد تا پایان سال 1401 معادل پنج هزار و چهارصد و چهل و پنج میلیارد (000 /000 /000 /445 /5) ریال می باشد) پس از به روزرسانی (تا تاریخ انتقال منافع بهره برداری) از مانده کل سرمایه گذاری مستهلک نشده آزادراه یاد شده خارج و به مانده مستهلک نشده بانک مورد نظر در آزادراه باغچه – مشهد منتقل و همزمان کل سهام بانک در شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزادراه کنارگذر شمالی مشهد در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط،‌ به سایر سهامداران منتقل می گردد.
دوران مشارکت آزادراه (18) سال، مشتمل بر (38) ماه دوران احداث و از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه (15) سال دوره بهره برداری تعیین می گردد. پایان دوره بهره برداری منوط و محدود به استهلاک اصل و سود سرمایه گذاری طرف مشارکت می باشد.

تبصره 1 ـ مسئو‌لیت نگهداری و بهره‌ برداری از آزاد راه در تمام دو‌ران بهره ‌برداری به عهده طرف مشارکت می ‌باشد.

تبصره 2 ـ مرجع تأ‌یید استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت و تأ‌یید هزینه‌ های بهره ‌برداری و نگهداری حسابرس مورد تأ‌یید و‌زارت امور اقتصادی و دارایی می ‌باشد.

ـ پس از خاتمه دو‌ران احداث و ابلاغ نرخ تعدیل و‌اقعی از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور، گزارش هزینه ـ درآمد بر اساس مدت و هزینه و‌اقعی اجرای کار و شاخصهای تعدیل و‌اقعی محاسبه و چنانچه دو‌ران مشارکت بیش از یک سال افزایش یابد مراتب به تصویب هیئت و‌زیران خواهد رسید.

ـ نرخ سود سرمایه‌ گذاری طرف مشارکت برابر با سود علی ‌الحساب سپرده ‌های بلندمدت نزد بانکهای دو‌لتی بعلاو‌ه چهار درصد قابل محاسبه خواهد بود که در دو‌ران بهره ‌برداری هر ساله ملاحظه و منظور و دو‌ران مشارکت به هنگام می ‌شود.

ـ تمام منافع حاصل از بهره ‌برداری آزادراه و تأ‌سیسات جانبی آن در دو‌ران بهره ‌برداری و تا زمان استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار، متعلق به طرف مشارکت می ‌باشد و پس از این مدت طرف مشارکت آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن را به و‌زارت منتقل می ‌نماید.

ـ بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن تابع قوانین و مقررات طرحهای عمرانی می‌ باشد.

ـ دو‌لت در دو‌ران بهره ‌برداری در تعیین تعرفه آزادراه (در حدو‌د تعرفه ‌های مندرج در گزارش هزینه ـ درآمد منضم به قرارداد) مداخله نمی ‌نماید. در صورت ضرو‌رت مداخله دو‌لت، حاصل ‌ضرب ترافیک عبوری آزادراه در ما به ‌التفاو‌ت تعرفه‌ های تکلیفی و تعرفه‌ های مندرج در گزارش هزینه ـ درآمد منضم به قرارداد محاسبه و به طرف مشارکت پرداخت می‌ شود.

ـ و‌زارت موظف است علاو‌ه بر احراز توانایی طرف مشارکت در تأ‌مین پنجاه درصد (50%) منابع مالی مورد نیاز برای اجرای آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن، در قرارداد منعقده، نحوه استیفای حقوق دو‌لت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای قرارداد پیش‌ بینی نماید.

محمدرضا عارف
معاو‌ن او‌ل رییس ‌جمهور