آیین‌نامه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک)

تاریخ تصویب: ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۹/۰۲/۰۲

[به موجب ماده  ۱۰ آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، لغو شده است.]


44398/27001 – ۱۳۸۹/۲/۸

‏هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۹/۱/۲۹ ‏بنا به پیشنهاد شماره 1478- 882/1 ‏مورخ 9 /12 /1388 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک) را به شرح زیر موافقت نمود:

ماده1– خودروهای تاریخی به خودروهایی اطلاق می شود که ضمن حفظ اصالت (کالبدی) از سلامت فنی کامل برخوردار باشد . انواع خودروهای تاریخی به شرح زیر است:
‏الف- خودروهای نفیس : خودروهایی که بیش از پنجاه سال از تولید آن گذشته باشد.
‏ب – خودروهای قدیمی: خودروهایی که بیش از بیست و پنج سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت و یا کاربردی بی نظیر باشد.
‏ج – خودروهای ویژه : خودروهایی که دارای بعد فرهنگی باشد.

ماده 2 ‏ – کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (رییس)، حفاظت محیط زیست، تربیت بدنی (کمیته کلاسیک فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت راهنمایی و رانندگی)، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنایع و معادن به منظور شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آنها تشکیل می شود . دبیرخانه کارگروه مذکور در کانون یاد شده مستقر می شود.

ماده 3‏– وظایف کارگروه موضوع ماده(2) به شرح زیر است:
‏الف – شناسایی، تشخیص، دسته بندی و معرفی خودروهای موضوع ماده (1) به مراکز مرتبط برای حفظ آنها با رعایت حفظ سرمایه مجموعه داران.
‏ب – تهیه لیست و معرفی خودروهای موضوع ماده (1) برای صدور شناسنامه و پلاک توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ آن از طریق سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری.
‏ج – تعیین مقدار کیلومتر تردد سالانه و ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو.
د – تدوین دستورالعمل های اجرایی لازم و ارایه آن به مراجع ذی‌ربط قانونی در صورت لزوم.

‏ماده 4 – نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای خودروهای تاریخی شناسنامه تاریخی و پلاک خاصی را طراحی و مجوز تردد آن را صادر نماید.

ماده 5 – صدور شناسنامه تاریخی و نصب پلاک تردد مشروط به اخذ معاینه فنی خودرو می باشد.

ماده 6 – معاینه فنی خودروهای تاریخی باید متناسب با ضوابط فنی زمان تولید آن انجام گیرد.

‏ماده 7 ‏– دستگاههای متولی از رده خارج کردن خودروها موظفند نظر کارگروه موضوع ماده (2) را در از رده ‏خارج کردن خودروها اخذ نمایند.

محمدرضا رحیمی – معاون اول رییس جمهور