سازمان و وظایف اداره کل بهرهبرداری و خالصه و املاک واگذاری که تحت نظر یک نفر مدیرکل اداره میشود به قرار زیر بوده و هر یک از رؤسای ادارات در مقابل مدیرکل مسئول حُسن انجام و اجرای وظایف محوله خود میباشند.
وظایف اداره امور عمومی
1ـ دریافت و ارجاع نامههای وارده و به ادارات تابعه و یا مدیرکل.
2ـ تشکیل بایگانی کامل و تنظیم کلیه پروندهها طبق آخرین راهنمای بایگانی کل.
3ـ انجام کارهای محرمانه و رمز مرکز و شهرستانها.
4ـ انجام کلیه امور کارگزینی کارمندان ادارات تابعه.
5 ـ اقدام نسبت به امور کارگزینی.
6 ـ تهیه اطلاعات و آمار عمومی و تنظیم گزارشهای لازم.
وظایف بنگاه بهرهبرداری املاک مزروعی:
1ـ تهیه و تنظیم و نگاهداری دفاتر جزء جمع از کلیه خالصجات کشور و املاک واگذاری.
2ـ تهیه و تنظیم دفاتر مخصوص برای ثبت اوراق اجارهنامه.
3ـ جمعآوری محصول املاکی که امانی عمل میشود و وصول اجاره بهای املاکی که به اجاره برگزار شده.
4 ـ قنائی و سدبندی و به طور کلی مراقبت در اداره و توسعه آبیاری املاک خالصه و یا املاک واگذاری.
5 ـ مراقبت و مساعدت در کارهای مربوط به کشاورزان و زارعین املاک مزروعی.
6 ـ تهیه و تنظیم نامههای عمران و بهرهبرداری املاک.
7ـ دریافت زمین بها و آب بهای آبها و هرگونه حقی که دولت از آبها یا زمینها دریافت مینماید.
8 ـ نگاهداری و بهرهبرداری از مراتع مربوط به املاک واگذاری و خالصجات و جنگلهای عمومی.
9ـ تقسیم اراضی خالصه که بر طبق مقررات و دستورهای مربوطه به رعایا واگذار خواهد شد.
10ـ انجام تشریفات راجع به فروش خالصجات و خریداری اراضی و املاک برای دولت.
11ـ نگاهداری باغهای دولتی و باغهای سلطنتی که تحت نظر این اداره است.
12ـ حفظ ماشینهای فلاحتی و استفاده از آنها.
13ـ نگاهداری ساختمانهای روستائی.
14ـ مراقبت از حال دهقانان و کوشش در بالا بردن سطح زندگی آنان.
وظائف اداره کل امور حقوقی و رسیدگی و تصفیه املاک واگذاری
1ـ تهیه پاسخ دادخواستهای مدعیان املاک واگذاری با مراجعه به اسناد و مدارک و پروندههای موجوده و اقدام به جلب سوم کس در مقام دفاع از دعوی مدعیان املاک.
2ـ تقاضا و تهیه لوایح تجدیدنظر.
3ـ تهیه اطـلاعـات لازم راجع بـه تغییـرات اساسـی و تذکر آنها به هیئتهای رسیدگی.
4ـ اعزام نماینده برای حضور در جلسات رسیدگی برای دفاع از لوایح صادره
5 ـ صدور دستور راجع به طرز دفاع به نمایندگان.
6ـ استخراج خلاصه احکام بدوی و تجدیدنظر و تهیه گزارش برای صدور دستور اجراء .
7ـ اظهارنظر نسبت به مشکلاتی که در مرحله اجرای حکم پیدا میشود.
8 ـ رسیدگی به دعاوی و شکایات اشخاص نسبت به اعیان منقول تحویلی به اداره املاک واگذاری.
9ـ بررسی نسبت به کلیه معاملات و اجارهنامه و قراردادها و مناقصهها و مزایدههای مربوطه به املاک دولت از لحاظ انطباق با قوانین و مقررات جاریه.
10ـ اقدام در تکمیل مدارک و تهیه مقدمات برای تثبیت املاک دولت و اخذ سند مالکیت و انجام لازم در اداره کل ثبت.
11ـ اظهارنظر در پروندههائیکه از لحاظ حقوقی به این اداره احاله میگردد.
وظائف اداره مهمانخانهها و مستغلات و جنگلها
1ـ تهیه و تنظیم و نگاهداری دفاتر جزء و جمع از کلیه مهمانخانهها و اشیاء و اثاثیه آنها و همچنین مستغلات و کارخانههائی که در دست آن اداره است.
2ـ بهرهبرداری از مهمانخانههای دولتی و مستغلات.
3ـ به اجاره برگذارنمودن مستغلات.
4ـ رسیدگی به امور داخلی مهمانخانهها و مراقبت در وضع داخلی آنها.
5 ـ تهیه کلیه لوازم و احتیاجات مهمانخانههای دولتی که به طور امانی عمل میشود.
6 ـ رسیدگی به امور کارخانجات.
7 ـ تهیه نقشههای مفیده در بهبود وضع مهمانخانههای دولتی و تبلیغ برای جلب مسافرین.
8 ـ نگاهداری و تعمیر ابنیه دولتی.
9 ـ بهرهبرداری از جنگلهای متعلق به دولت.
وظائف اداره تعویض املاک و بازرسی
1ـ انجام امور مربوطه به تعویض املاک.
2ـ امور مربوطه به نقل و انتقالات مالکیت اراضی و املاک و مستغلات متعلق به دولت.
3ـ رسیدگی به دعاوی مربوط به ایلات و عشایر.
4ـ رسیدگی به امور مربوط به شرکتهای کشاورزی خراسان و خوزستان.
5 ـ بازرسی نسبت به کلیه امور بهرهبرداری املاک واگذاری و خالصجات و مهمانخانههای دولتی و مستغلات.
6 ـ اعزام بازرسان به مأموریتهای خارج.
7ـ رسیدگی به کلیه شکایات مربوط به املاک واگذاری و خالصجات.
وظائف اداره حسابداری
1ـ تهیه و تنظیم بودجه درآمد و هزینه کلیه ادارات تابعه.
2ـ صدور حوالجات هزینه مرکز و ادارات تابعه و تشخیص اسناد هزینه و رسیدگی به حساب دیون و محاسبات.
3ـ نگاهداری دفاتر حساب درآمد و هزینه و بانک و پیشپرداخت و تنخواهگردان و وجوه ویژه و سپرده و تهیه اسناد هزینه و پرداخت حقوق و سایر هزینههای ادارات تابعه.
4ـ تنظیم دفاتر روزنامه و کل صورت حساب مرکز و تسلیم آن به دایره رسیدگی اداره حسابداری و نگاهداری آمار وصولی درآمد مرکز و شهرستانها.
5 ـ رسیدگی به کلیه صورت حسابهای جاری و معوقه مرکز و شهرستانها و تنظیم ترازنامه سالیانه.
6 ـ نگاهداری دفاتر اموال مرکز و شهرستانها و تهیه صورت حساب اموال و تسلیم به اداره اموال دولتی.
وزیر دارائی
رئیس کل دارایی [میلسپو]