هیئت وزیران در جلسه ۲۳/۸/۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد بند (ت) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی بند (ت) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ كل كشور
ماده ۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ـ وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.
۲ـ سازمان: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان.
۳ـ خودرو: انواع خودروهای موضوع بند (ت) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.
۴ـ خودرو برقی: انواع خودروی سواری تنها با موتور برقی برای نیروی محرکه.
۵ ـ خودرو بردافزا (ایآر ایوی): انواع خودرو سواری دارای موتور برقی به عنوان نیروی محرکه خودرو و موتور احتراقی صرفاً به منظور تغذیه (شارژ) باتری بوده و در این آییننامه جزو خودرو برقی محسوب میشود.
۶ ـ خودرو برقی ـ بنزینی (هیبریدی) (اِچایوی): انواع خودرو سواری با هر دو موتور پیستونی درون سوز جرقهای ـ احتراقی و موتور برقی به عنوان نیروی محرکه.
۷ـ خودرو برقی ـ بنزینی (هیبریدی) پلاگین (پیاِچایوی): انواع خودرو سواری با هر دو موتور پیستونی درون سوز جرقهای ـ احتراقی و موتور برقی بهعنوان نیروی محرکه که قابلیت تغذیه (شارژ) از طریق اتصال به منابع خارجی برق را دارند.
۸ ـ بند (ت) تبصره (۹)قانون: بند (ت) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.
ماده ۲ـ سازوکار تخصیص ارز مطابق ماده (۲) آییننامه واردات خودروهای نو موضوع تصویب نامه شماره ۱۹۳۳۷۸/ت۶۲۰۷۲هـ مورخ ۲۳/۱۰/۱۴۰۲ می باشد.
ماده ۳ـ منابع ارزی مورد نیاز این آییننامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل ارز حاصل از صادرات اعم از (کالا و خدمات)، سرمایهگذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.
تبصره ۱ـ ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک، فاقد اعتبار است.
تبصره ۲ـ تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور ممنوع است. در صورت تخلیه، خودرو ظرف یک ماه مرجوع میشود.
ماده ۴ـ ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر میباشد:
۱ـ سن خودرو براساس نشان مرتبط با نوع (مدل) سال خودرو در شماره شناسایی خودرو (ویآیاِن)، در زمان ورود به کشور کمتر از پنج سال و با کارکرد کمتر از (۸۰،۰۰۰) کیلومتر باشد.
۲ـ رعایت استانداردهای ایمنی براساس انطباق با استاندارهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و دارا بودن یکی از شرایط زیر:
الف ـ مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحهگذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.
ب ـ خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو (دبلیو وی تی اِی) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
پ ـ خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (سیاُسی) باشد.
ت ـ خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جیسیسی) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جیاِساُ) باشد.
ث ـ خودرو دارای تأییدیه کشور چین (سیسیسی) باشد.
ج ـ خودرو دارای تأییدیه اوراسیا (ایاِیسی) باشد.
چ ـ خودرو کارکرده از ویژند (برند)های معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد.
تبصره ـ موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدأ محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آییننامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی در مرحله ورود اولیه مطابق دستورالعملهای مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران، جایگزین استانداردهای ملی مرتبط میگردد.
۳ـ واردکنندگان خودروهای سواری برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و پلاگین ملزم به رعایت استانداردهای آلایندگی یورو (۵) و بالاتر میباشند.
۴ـ واردات خودروهای موضوع این آییننامه توسط اشخاص حقوقی، منوط به اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت میباشد.
۵ ـ تمام مسئولیتهای حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی بر عهده واردکننده میباشد و در صورت عدم انطباق، خودروی مورد نظر مرجوع خواهد گردید.
۶ ـ واردات خودروی نو و کارکرده برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و پلاگین با حجم موتور احتراقی بالای (۲۵۰۰) سیسی ممنوع میباشد.
تبصره ـ حداکثر حجم موتور احتراقی برای خودرو بردافزا (ایآر ایوی) (۱۵۰۰) سیسی میباشد.
۷ـ واردات خودروی فرمان راست ممنوع میباشد.
۸ ـ باتری مورد استفاده در خودروهای موضوع این آییننامه از نوع لیتیوم ـ یون باشد.
۹ـ واردکنندگان حقوقی مکلف به ضمانت (گارانتی) باتریهای خودروهای مذکور به مدت حداقل پنج سال یا کارکرد یکصد هزار کیلومتر میباشند.
تبصره ـ شاخص اتمام عمر باتری خودروهای برقی و بردافزا، دارا بودن قابلیت حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) پیمایش اولیه با یکبار تغذیه (شارژ) کامل و شاخص اتمام عمر باتری خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و پلاگین، دارا بودن قابلیت حداقل پیمایش (۶۰) کیلومتر با محرکه تنها موتور برقی با یک بار تغذیه (شارژ) کامل میباشد.
۱۰ـ بازده (راندمان) موتور الکتریکی خودرو برقی در حالت نو، حداقل هشتاد و پنج درصد (۸۵%) باشد.
تبصره ـ مسئولیت این بند برعهده شرکتهای واردکننده میباشد.
۱۱ـ وزارت موظف است به منظور رعایت حقوق مصرفکنندگان، نسبت به اعلام فهرست نامهای تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول، با در نظر گرفتن سهولت دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش اقدام نماید.
۱۲ـ خودروی با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع (مدل)، با نوع (مدل) سال خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی (کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو (ویآیاِن) در زمان ورود به کشور، خودروی نو تعیین میگردد.
ماده ۵ ـ اشخاص زیر میتوانند در چهارچوب این آییننامه، اقدام به واردات خودرو نمایند:
۱ـ شرکتهای واردکننده: شرکت هایی که دارای تأییدیه خدمات پس از فروش مورد تأیید وزارت میباشند، میتوانند نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند.
۲ـ واردکنندگان حقیقی: اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا پنج سال، میتوانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات یک دستگاه خودرو اقدام نمایند.
۳ـ شرکتهای حمل و نقل: شرکتهای مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور)، صرفاً به منظور تأمین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی کشور (درون و برون شهری) و مشروط به عدم قابلیت تعویض پلاک به خودروی شخصی تا (۱۰) سال، میتوانند از محل ارز حاصل از صادرات نسبت به ثبت سفارش خودرو اقدام نمایند.
ماده ۶ ـ مبنای تعیین ارزش خودرو براساس اصلاحیه تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱ (موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲) میباشد.
تبصره ـ تعیین حقوق ورودی، مطابق بند (ت) تبصره (۹) قانون میباشد.
ماده ۷ـ ترخیص خودروهای موضوع این آییننامه منوط به ارایه گواهی اسقاط موضوع ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن میباشد.
ماده ۸ ـ ضوابط و روش های مدیریت اجرایی بازیافت باتریهای فرسوده خودروهای موضوع این آییننامه، توسط کارگروهی متشکل از وزارت، سازمان حفاظت محیطزیست، سازمان ملی استاندارد ایران و با مشارکت متخصصین دانشگاهی و شرکتهای مرتبط، تدوین و ظرف یکماه پس از ابلاغ این آییننامه، توسط وزارت ابلاغ خواهد شد.
ماده ۹ـ واردات خودروهای موضوع این آییننامه به مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور بلامانع است.
ماده ۱۰ـ شکایات و اعتراضات مرتبط با نحوه عرضه و قیمت خودرو، مطابق تبصره (۲) ماده (۳) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مصوب ۱۳۸۶ خواهد بود.
ماده ۱۱ـ حداکثر ارزش خودروهای نو موضوع این آییننامه، (۴۰) هزار یورو (فوب) و خودروهای کارکرده، (۲۰) هزار یورو (فوب) مجاز میباشد.
ماده ۱۲ـ اولویت ثبت سفارش و تخصیص ارز خودروی موضوع این آییننامه برای متقاضیان به شرح زیر میباشد:
۱ـ متقاضیانی که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهرها اقدام نمایند.
۲ـ متقاضیانی که همزمان نسبت به ثبت سفارش خودرو و احداث نیروگاه تجدیدپذیر و تجهیزات ایستگاه تغذیه (شارژ) (متناسب با تعداد خودرو ثبت سفارش شده) اقدام نمایند.
۳ـ شرکتهای تولیدکننده که نسبت به احداث واحد تولیدی برای خودرو بردافزا و خودرو برقی ـ بنزینی (هیبریدی) پلاگین، تجهیزات ایستگاه تغذیه (شارژ) و احداث نیروگاه تجدیدپذیر اقدام نمایند.
۴ـ تولیدکنندگانی که نسبت به تولید خودرو برقی، تجهیزات ایستگاه تغذیه (شارژ) یا نیروگاه تجدیدپذیر متناسب با عمق ساخت داخل با تشخیص وزارت، اقدام نمایند.
۵ ـ متقاضیانی که اقدام به ثبت سفارش خودروهای برقی نمایند.
تبصره ۱ـ سود بازرگانی تجهیزات ایستگاه تغذیه (شارژ) و نیروگاه تجدیدپذیر به همراه خودرو برقی در چهارچوب این آییننامه، صفر تعیین میگردد.
تبصره ۲ـ دستورالعمل این ماده توسط وزارت با همکاری وزارت نیرو و سازمان ملی استاندارد ایران تدوین و ظرف یکماه پس از ابلاغ این آییننامه، توسط وزارت ابلاغ خواهد شد.
ماده ۱۳ـ وزارت کشور (شهرداری ها) و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) حسب مورد موظفند با همکاری وزارت نیرو نسبت به بررسی مکان های پیشنهادی سرمایه گذاران برای احداث جایگاه های تغذیه (شارژ) برقی و نصب آنها اقدام نموده و همکاری لازم را متناسب با نوع سرمایه گذاری متقاضیان به عمل آورند.
تبصره ـ وزارت کشور (شهرداری ها) و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) مجازند جهت تأمین زیرساخت های لازم برای ارایه خدمات تغذیه (شارژ) به خودروهای حمل و نقل عمومی نسبت به احداث جایگاه های تغذیه (شارژ) و ارایه خدمات مربوط اقدام نمایند.
ماده ۱۴ـ وزارت نیرو مکلف است با دریافت هزینه تمام شده اتصال به شبکه از سرمایهگذاران، نسبت به تأمین زیرساختها و برق مورد نیاز ایستگاههای تغذیه (شارژ) موضوع ماده (۱۲) این آیین نامه و حسب لزوم تعریف بسته انرژی حمل و نقل عمومی اقدام نماید.
تبصره ـ دستورالعمل نحوه تأمین برق خودروها و ایستگاههای تغذیه (شارژ) توسط وزارت نیرو تدوین و ظرف یکماه پس از ابلاغ این آییننامه، توسط وزیر نیرو ابلاغ خواهد شد.
ماده ۱۵ ـ منابع حاصل از حقوق ورودی خودروهای موضوع این آییننامه پس از گردش خزانه داری کل کشور، در چهارچوب موافقت نامه با سازمان برنامه بودجه کشور توسط وزارت از طریق صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، صرف موارد مصرح در بند (ت) تبصره (۹) قانون خواهد شد.
تبصره ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است حقوق ورودی موضوع این ماده را به حساب جداگانه ای که توسط خزانه داری کل کشور اعلام می شود، واریز نماید.
ماده ۱۶ ـ واردات قطعات منفصله خودروهای موضوع این آییننامه به منظور تولید آنها در داخل کشور، تولید ایستگاه تغذیه (شارژ) و تولید باتری لیتیوم ـ یون با عمق ساخت داخل، حداقل سی درصد (۳۰%) از تخفیف سود بازرگانی صد درصدی (۱۰۰%) موضوع قسمت دوم بند (ت) تبصره (۹) قانون برخوردار خواهند شد.
تبصره ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است با تأیید وزارت، این تخفیف را اعمال نماید.
ماده ۱۷ـ واردات خودروهای موضوع این آییننامه که در حمل و نقل عمومی بهکارگرفته شوند، از تخفیف سود بازرگانی پنجاه درصدی (۵۰%) موضوع جزء دوم بند (ت) تبصره (۹) قانون برخوردار خواهند شد.
تبصره ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است با تأیید وزارت، این تخفیف را اعمال نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف