[آییننامه توسعه مشارکتهای مردمی به شیوه مدیریت هیات امنایی در مدارس]
شماره ۸/۱۲۱۱/۱۲۰ – ۱۳۸۳/۳/۳۱
(مصوب هفتصد و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ ۱۳۸۳/۳/۱۹ )
شورای عالی آموزش و پرورش به منظور ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی و پرورشی مدارس و استفاده بهینه از کمک ها و مشارکت های مردمی و در اجرای سیاست مدرسه محوری و به استناد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش با موارد ذیل موافقت می نماید :
ماده ۱- مدارس دولتی واجد شرایط می توانند به پیشنهاد انجمن اولیاء و مربیان مدرسه و تایید شورای آموزش و پرورش شهرستان / منطقه زیر نظر هیئت امناء اداره شوند.
تبصره – استانداردها و شرایط مورد نیاز این مدارس و نحوه ارزیابی عملکرد و ادامه فعالیت آنها توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین و ابلاغ می شود .
ماده ۲- اعضای هیئت امنای این مدارس عبارتند از :
1 – مدیر مدرسه ( دبیر هیئت امناء ) .
2 – یکی از معاونان مدرسه به انتخاب مدیر .
3 – دو نفر از کارکنان آموزشی و پرورشی مدرسه به انتخاب شورای معلمان .
4 – رییس انجمن اولیاء و مربیان .
5 – دو نفر از اولیای دانش آموزان عضو انجمن اولیاء و مربیان به انتخاب انجمن .
6 – یک نفر از صاحب نظران آموزشی و فرهنگی ( ترجیحا از استادان دانشگاه یا مدرسان مراکز تربیت معلم ) .
7 – یک نفر از خیرین و یا معتمدان محل .
8 – دو نفر از مدیران و صاحب نظران مراکز و موسسات تولیدی و خدماتی .
تبصره ۱ – در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش افراد مذکور متناسب با رشته و فعالیت هنرستان از بین صاحبان حرف و مشاغل مرتبط انتخاب می شوند .
تبصره ۲ – رییس هیئت امناء از بین اعضاء و با رأی اکثریت برای مدت ۲ سال انتخاب می شوند .
تبصره ۳ – افراد مندرج در بندهای ۶ و ۷ و ۸ به پیشنهاد و تایید سایر اعضاء هیئت امناء انتخاب می شوند .
تبصره ۴ – دستورالعمل نحوه تشکیل ، چگونگی تصمیم گیری ، پیگیری مصوبات ، آیین نامه داخلی و همچنین شرح وظایف دبیر هیئت امناء توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و پس از تصویب کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ می شود و مراتب به اطلاع شورای عالی می رسد .
تبصره ۵ – احکام اعضای هیئت امناء توسط رییس آموزش و پرورش منطقه برای مدت دو سال صادر می شود و تمدید آن نیز بلامانع است .
ماده ۳- وظایف و اختیارات هیئت امناء :
1 – بررسی و تصویب برنامه بودجه سالانه مدرسه در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه به پیشنهاد مدیر مدرسه ( از قبیل فعالیت های مربوط به بهبود کیفیت برنامه های رسمی مدرسه ، فعالیت های آموزشی و تربیتی فوق برنامه و مکمل ، برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای کارکنان ، امور رفاهی و بهداشتی کارکنان و دانش آموزان مدرسه ، خدمات راهنمایی و مشاوره به اولیاء و دانش آموزان ، تجهیز ، تعمیر و نگهداری مدرسه ) .
۲ – نظارت بر اجرای مصوبات هیئت امناء و ارزیابی عملکرد سالانه مدرسه .
۳ – تصمیم گیری در مورد بکارگیری منابع انسانی مازاد بر نیروهای رسمی مدرسه از محل منابع مدرسه با رعایت قوانین و ضوابط مربوط .
۴ – همکاری و تعامل با شورای آموزش و پرورش شهرستان / منطقه جهت جلب و جذب بیشتر مشارکت های مردمی .
۵ – پیش بینی و تامین منابع مورد نیاز مدرسه .
۶ – انجام وظایفی که وزارت آموزش و پرورش بر اساس اختیارات قانونی خود به هیئت امنای مدرسه یا مدارس واگذار می کند .
تبصره – برنامه های آموزشی و پرورشی مصوب مدرسه در آغاز سال تحصیلی به اطلاع اولیاء دانش آموزان ، اداره و شورای آموزش و پرورش شهرستان و منطقه مربوط برسد .
ماده ۴- برای انتصاب مدیر این نوع مدارس ، سه نفر از افراد واجد شرایط مندرج در مصوبه شرایط احراز مدیریت مدارس ( مصوب جلسه ۶۹۱ شورای عالی مورخ ۱۳۸۲/۶/۱۱ ) توسط کمیته ای مرکب از نماینده رییس آموزش و پرورش منطقه ، نماینده معلمان و رییس هیئت امناء به اداره آموزش و پرورش محل پیشنهاد و یک نفر از آنها توسط رییس اداره انتخاب و منصوب می شود .
ماده ۵- مدیر مدرسه علاوه بر شرح وظایف مصوب خود ، مسئول اجرای مصوبات هیئت امنا می باشند.
ماده ۶- [اصلاحی ۱۳۸۵/۸/۱۶]
تخصیص نیروی انسانی این مدارس بر اساس ضوابط اداره آموزش و پرورش با تأکید بر حفظ کیفیت در سایر مدارس منطقه انجام می شود .
ماده ۷ ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۸/۱۶]
منابع مالی این مدارس با استناد به ماده ۱۱ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور و اصلاحیه مصوب ۱۱/۶/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی عبارتند از:
۱ـ اعتبارات دولت که به صورت سرانه دانشآموزی پرداخت میشود؛
۲ـ کمکهای مردمی داوطلبانه و خارج از فصل ثبت نام دانشآموزان؛
۳ـ سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه در اختیار مدرسه قرار میگیرد؛
۴ـ وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه اضافه بر برنامههای آموزشی و پرورشی مدرسه.
ماده ۸- برگزاری هرگونه آزمون ورودی و تعیین شرط معدل برای گزینش و ثبت نام دانش آموزان در مدارس مشمول این آیین نامه مجاز نیست .
تبصره – در مواردی که ظرفیت مدارس با تعداد متقاضیان متناسب نباشد اداره آموزش و پرورش شهرستان / منطقه ضمن تلاش برای گسترش مدارس واجد شرایط ، محدوده جغرافیایی ثبت نام دانش آموزان را تعیین می کند .
ماده ۹- [حذفی ۱۳۸۵/۸/۱۶]
تبصره ۱ – [حذفی ۱۳۸۵/۸/۱۶]
تبصره ۲ – [حذفی ۱۳۸۵/۸/۱۶]
ماده ۱۰- عملکرد هیئت امنای مدارس ، توسط شورای آموزش و پرورش شهرستان / منطقه ارزیابی می شود . چنانچه نتایج این ارزیابی برای شورای آموزش و پرورش شهرستان / منطقه رضایت بخش نباشد ، شورای مذکور می تواند نسبت به انحلال هیئت امناء اقدام کند در این صورت وظایف هیئت امناء تا پایان سال تحصیلی به شورای مدرسه واگذار می شود . تشکیل هیئت امنای جدید برای سال تحصیلی بعد با رعایت مفاد این آیین نامه صورت می گیرد .
ماده ۱۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۸/۱۶]
پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش تحلیلی اجرای این آییننامه را حداکثر تا پایان مرداد ماه ۱۳۸۶ جهت اتخاذ تصمیم قطعی به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.
ماده ۱۲- با تصویب این آیین نامه ، در مدارس دارای هیئت امناء ، کلیه مصوبات مغایر با آن ( به ویژه در شرح وظایف شورای مدرسه و انجمن اولیاء و مربیان مدرسه ) لغو و مفاد این آیین نامه جایگزین آن خواهد شد.
موضوع: آیین نامه گسترش مشارکت های مردمی در مدارس در ۱۲ ماده و ۱۰ تبصره در هفتصد و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۳۸۳/۳/۱۹ به تصویب رسید.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش – مهدی نوید