آیین‌نامه پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۳/۲۹

شماره ۴۵۴۶٨/ت۶١٨۶٩ھـ – ١۴۰٣/۳/۱۶

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٣/۲/۱۲ به پیشنهاد شماره ۲۳۵۳۱۴ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با هدف استقرار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به منظور تحقق بندهای (۱)، (۲)، (۵)، (۶) و (۷) سیاست ‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی ۱۴۰۱/۱/۲۱ مقام معظم رهبری و در اجرای ماده (۱۶) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و جزء (۳) بند (الف) ماده واحده قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور، آیین نامه پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ – در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱– پنجره واحد: پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان.

۲– وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۳– پایگاه: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان.

۴– شورا: شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی.

۵– نهادهای حمایتی: کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور.

۶– نهادهای مردمی: سازمان های مردم نهاد (سمن ‌ها) و گروه‌ های جهادی دارای مجوز رسمی، مؤسسه ‌های خیریه و عام ‌المنفعه، مساجد و پایگاه‌ های بسیج و سایر تشکل های مردمی و اجتماعی که به هر نحو خدمات حمایتی، ارائه داده یا در امور خیریه فعالیت می‌نمایند.

۷– دستگاه‌ های مشمول: کلیه دستگاه های اجرایی شامل وزارتخانه‌ ها، سازمان‌ ها، مؤسسات و دانشگاه ها، شرکت های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و کلیه قرارگاه ‌ها و اشخاص حقوقی وابسته به آنها، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی ‌فقیه اداره می ‌شوند و همچنین دستگاه ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته باشند و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند، در صورتی که به موجب اساسنامه یا قانون تشکیل، مکلف به ارائه خدمات حمایتی بوده یا به هر شکل در حوزه ارائه خدمات حمایتی به گروه ‌های هدف فعالیت می ‌کنند و یا در تولید اطلاعات و داده‌ های مرتبط با پایگاه نقش دارند.

۸– گروه های هدف: هریک از اقشار نیازمند یا در معرض آسیب جامعه در هریک از گروه‌ ها از قبیل زنان سرپرست خانوار، کودکان، سالمندان، معلولین، حاشیه نشینان، مبتلایان به اعتیاد، افراد نیازمند خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی برای بیماری های حاد، مزمن، خاص و صعب العلاج و سایر افراد که به هرنحوی از انحا از خدمات حمایتی استفاده می‌ کنند و یا متقاضیان خدمات حمایتی (به تشخیص مرجع ذی صلاح) از هریک از نهادهای حمایتی، نهادهای مردمی و دستگاه های مشمول که واجد شرایط دریافت خدمات حمایتی تشخیص داده می ‌شوند.

۹– خدمات حمایتی: کلیه اقدامات حمایتی و امدادی از جمله پرداخت های نقدی و غیرنقدی، مشروط و غیرمشروط، مستمر و غیرمستمر که به گروه های هدف ارائه می شود.

۱۰– شناسنامه خدمات حمایتی: مشخصات، فرآیند، شرایط احراز و مدت زمان ارائه خدمات مورد نیاز گروه های هدف و قابل ارائه از سوی نهادهای حمایتی، نهادهای مردمی و دستگاه های مشمول.

۱۱– پرونده الکترونیکی رفاهی افراد یا خانوار: مجموعه اطلاعات هویتی، اطلاعات اقتصادی – رفاهی، اطلاعات وضعیت شغلی و کسب و کار و اطلاعات مربوط به خدمات حمایتی گروه های هدف.

۱۲– وسع سنجی: ارزیابی وضعیت اقتصادی – رفاهی متقاضیان دریافت خدمات حمایتی براساس اطلاعات پایگاه.

۱۳– استحقاق سنجی: ارزیابی وضعیت متقاضی مبتنی بر پرونده الکترونیکی رفاهی افراد یا خانوار، بازدید میدانی و نوع خدمات حمایتی درخواستی.

ماده ۲– به منظور ثبت و ساماندهی فهرست کلیه افراد دریافت کننده خدمات حمایتی و افزایش کارآمدی، هماهنگی و ایجاد انسجام در ارائه خدمات حمایتی به گروه‌ های هدف توسط نهادهای مردمی، نهادهای حمایتی و دستگاه های مشمول و همچنین در راستای بهبود توزیع خدمات حمایتی با اولویت گروه های هدف، «پنجره واحد» به عنوان ساز و کاری جامع و یکپارچه برای نظام حمایتی توسط وزارت راه اندازی می‌ شود.

ماده ۳– وزارت موظف است با همکاری نهادهای حمایتی، دستگاه های مشمول و در صورت لزوم، نهادهای مردمی، نسبت به تدوین و به روزرسانی شناسنامه خدمات حمایتی اقدام نماید.

ماده ۴– وزارت موظف است نسبت به ثبت ‌نام ، انجام آزمون وسع، ارجاع متقاضیان و نظارت و ارزیابی در فرآیند استحقاق سنجی و ارائه خدمات حمایتی به گروه های هدف اقدام نماید.

ماده ۵– کلیه نهادهای حمایتی و دستگاه‌ های مشمول موظفند اطلاعات مددجویان و افراد و خانوارهای دریافت کننده خدمات حمایتی و همچنین سوابق خدمات حمایتی ارائه شده پیشین، فعلی و آینده را براساس شناسنامه خدمات حمایتی مبتنی بر ساز و کار پنجره واحد، به همراه نتیجه ارائه خدمات حمایتی درخواستی متقاضی و حسب مورد شناسه پرداخت را جهت ثبت در پرونده الکترونیک رفاهی فرد یا خانوار ارائه نمایند. گروه های هدف و متقاضیان دریافت حمایت،‌ موظفند از طریق پنجره واحد، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

تبصره ۱– [اصلاحی ۱۴۰۳/۴/۲۰]
مؤسسات خیریه و عام‌­المنفعه، مشروط به ثبت اطلاعات افراد تحت پوشش خود و خدمات حمایتی ارائه شده در پنجره واحد، امکان استفاده از خدمات برخط (وب سرویس) استعلامی وسع سنجی و استفاده از معافیت مالیاتی در چارچوب بند (ط) ماده (۱۳۹) قانون مالیات ‌های مستقیم را خواهند داشت.

تبصره ۲– ارائه خدمات حمایتی، توانمندسازی و پوشش طرح‌ های حمایتی به گروه ‌های هدف باید مبتنی بر شماره ملی ذی نفع نهایی و شناسنامه خدمات انجام شود.

تبصره ۳– نهادهای حمایتی و دستگاه‌ های مشمول مکلفند حداقل در چارچوب اعتبارات مصوب مربوط، نسبت به ارائه خدمات حمایتی اقدام نمایند.

تبصره ۴– تخصیص اعتبار نهادهای حمایتی و دستگاه های مشمول که از بودجه عمومی استفاده می‌ کنند منوط به تأیید وزارت مبنی بر همکاری دستگاه های مذکور در خصوص مفاد این آیین ‌نامه است.

ماده ۶– وزارت مکلف است با همکاری نهادهای حمایتی و دستگاه‌ های مشمول نسبت به انجام استعلامات برخط، تکمیل و به روزرسانی اطلاعات پایگاه در راستای تشکیل و به روزرسانی پرونده الکترونیکی رفاهی افراد یا خانوار اقدام نماید. نحوه ارائه و به روزرسانی اطلاعات براساس ماده (۳) قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱، در چارچوب مصوبات کارگروه تعامل ‌پذیری دولت الکترونیکی، با رعایت موارد زیر تعیین می ‌شود.

۱– سازمان ثبت احوال کشور مکلف است با همکاری شرکت ملی پست، اطلاعات هویتی ایرانیان و افراد فاقد شناسنامه دارای ادعای تابعیت ایرانی را با موقعیت محل سکونت، کد (شناسه) پستی و اطلاعات ساختار خانوار به ‌روزرسانی نموده و دسترسی آن ‌را برای پایگاه ایجاد نماید.

۲– بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند کلیه اطلاعات مربوط به تسهیلات، از جمله تسهیلات قرض ‌الحسنه پرداختی به متقاضیان درخواست خدمات حمایتی در پنجره واحد را از طریق خدمات برخط (وب سرویس) استعلامی به تفکیک شماره ملی در اختیار پایگاه قرار دهند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت حسن اجرای موضوع این بند مراتب را طی بخشنامه ‌ای به شبکه بانکی ابلاغ می‌نماید.

تبصره – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است اجازه دسترسی به اطلاعات مورد نیاز جهت تشکیل و به روزرسانی پرونده الکترونیکی رفاهی افراد یا خانوار متقاضیان را به صورت سامانه ای (سیستمی) اخذ نماید.

۳– سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است خدمات برخط (وب سرویس) استعلامی اطلاعات مجموع درآمد افراد را به منظور تکمیل پرونده الکترونیک رفاهی افراد یا خانوار در اختیار پایگاه قرار دهد.

۴– کلیه نهادهای حمایتی و دستگاه های مشمول از جمله وزارتخانه‌ های کشور، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موظفند دسترسی به اطلاعات مربوط به گروه‌ های هدف را به صورت خدمات برخط (وب سرویس) برای وزارت ایجاد نمایند.

ماده ۷– داده ها و اطلاعات مورد نیاز برای پایگاه بر اساس مصوبات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی توسط دستگاه ‌های مسئول به صورت الکترونیکی ارائه می ‌شود. ساز و کارهای ایجاد باید به نحوی باشد که ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، هرگونه تغییر در اطلاعات دستگاه های مسئول که منجر به تغییر در پایگاه می ‌شود از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات در پایگاه اعمال شود.

ماده ۸– نهادهای حمایتی و دستگاه های مشمول مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، نسبت به ارائه اطلاعات گروه های هدف، خدمات قابل ارایه و تدوین شناسنامه خدمات با همکاری وزارت اقدام نمایند.

ماده ۹– وزارت با همکاری نهادهای حمایتی و دستگاه‌ های مشمول مکلف است دستورالعمل ساز و کار و فرایند توانمندسازی و خروج گروه های هدف از حمایت مستقیم را ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه تدوین و ابلاغ نماید.

تبصره – نهادهای حمایتی و دستگاه های مشمول حسب مورد با استفاده از پنجره واحد، هر سال نسبت به وسع ‌سنجی و استحقاق سنجی افراد یا خانوارهایی که خدمات حمایتی دریافت می کنند براساس دستورالعمل مذکور اقدام نموده و برای تداوم حمایت و یا خروج گروه های هدف از حمایت مستقیم که براساس دستورالعمل مذکور غیرنیازمند تشخیص داده می‌ شوند نسبت به ارزیابی میدانی اقدام و گزارش عملکرد آن را به وزارت ارائه نمایند.

ماده ۱۰– سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است ذیل ردیف اعتبارات وزارت، اعتبار مورد نیاز برای ایجاد، توسعه، به روزرسانی و پشتیبانی پنجره واحد و پرونده الکترونیک رفاهی افراد یا خانوار را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌ بینی نماید.

ماده ۱۱– افراد یا خانوارهای متقاضی دریافت حمایت از طریق پنجره واحد، در صورت مشاهده مغایرت اطلاعاتی در پرونده الکترونیکی رفاهی خود، موظفند نسبت به ویرایش اطلاعات خود از طریق درگاه‌ های دستگاه های مربوطه متصل به پنجره واحد اقدام نموده و در صورت تأیید سامانه مربوطه، به روزرسانی اطلاعات در پنجره واحد انجام خواهد شد. کلیه نهادهای حمایتی و دستگاه های مشمول مکلفند نسبت به ارایه خدمات برخط (وب سرویس) مورد نیاز در خصوص رفع مغایرت و اصلاح اطلاعات متقاضیان اقدام نموده و پس از درخواست متقاضی نسبت به اصلاح و اعمال تغییرات در کمتر از یک هفته کاری اقدام نماید.

ماده ۱۲– وزارت مکلف است گزارش پیشرفت پنجره واحد و تکمیل اطلاعات مربوط به پایگاه را به صورت سه ماه یکبار و عملکرد نهادهای حمایتی، نهادهای مردمی و دستگاه های مشمول را درخصوص همکاری در تبادل و به روزرسانی داده ها و ارائه خدمت به متقاضیان دریافت خدمت به صورت سالانه طی گزارشی به کمیسیون اقتصاد هیئت دولت ارائه نماید.

ماده ۱۳– شمول این آیین ‌نامه به نهادهای حمایتی که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می ‌شوند و کمیته امداد امام خمینی (ره) منوط به اذن معظم له می ‌باشد.

محمد مخبر
معاون اول رییس جمهور