آیین‌نامه نحوه محاسبه میزان حق استفاده از بسامد (فرکانس)

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۵/۲۷

شماره ۵۲۱۱۶/ت۶۱۸۴۴هـ – ۲۷/۳/۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه ۳۰/۲/۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده (۳) اصلاحی قانون استفاده از بی‌سیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای (آماتوری) مصوب ۱۳۶۰ و باتوجه به مصوبه جلسه (۳۴۶) مورخ ۴/۴/۱۴۰۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آیین‌نامه نحوه محاسبه میزان حق استفاده از بسامد (فرکانس) را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط، به کار می‌روند:

۱ـ کمیسیون: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات.

۲ـ سازمان: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی.

۳ـ حق استفاده از بسامد: مبلغی که براساس ماده (۳) اصلاحی قانون استفاده از بی‌سیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای (آماتوری) مصوب ۱۳۶۰ و مطابق این آیین ‌ نامه به صورت ماهانه محاسبه و از دارندگان پروانه دریافت می ‌ شود.

۴ـ دارنده پروانه: هر شخص حقیقی یا حقوقی که با رعایت قانون استفاده از بی‌سیم ‌ های اختصاصی و غیرحرفه‌ای (آماتوری)، پروانه تأسیس و بهره ‌برداری از شبکه رادیویی از سازمان دریافت کرده باشد.

۵ ـ قیمت مبنا (پی ‌ آر ای ‌ اف): یک هزارم حد نصاب معاملات کوچک موضوع ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳ که در ابتدای هر سال براساس مصوبه هیئت وزیران تعیین می‌شود.

۶ ـ ایستگاه پایه: یک فرستنده و یا گیرنده مستقر در مکان ثابت برای خدمات ‌ دهی رادیویی.

۷ـ پهنای باند واگذارشده: پهنای باند بسامدی که در چهارچوب قانون برای آن پروانه صادر شده است.

۸ ـ پهنای باند پایه: میزان پهنای باندی که بر حسب ملاحظات فنی و سیاست‌گذاری، برای محاسبه حق استفاده از بسامد خدمت (سرویس‌)های مختلف این آیین ‌ نامه اعمال می ‌ شود.

۹ـ پهنای باند نسبی: نسبت پهنای باند واگذارشده به پهنای باند پایه که در صورت اعشاری بودن، اولین عدد صحیح بزرگتر از آن اعمال می ‌ شود.

ماده۲ـ نحوه محاسبه میزان حق استفاده از بسامد برای پروانه ‌ های مختلف به شرح زیر است:

۱ـ پروانه تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی اختصاصی در خدمت (سرویس) متحرک خشکی.

الف ـ پهنای باند پایه در این پروانه، (۲۵/۶) کیلوهرتز است.

ب ـ حق استفاده از بسامد در شبکه ‌ های رادیویی ناحیه‌ای با پوشش کمتر از یک استان که در آن یک یا چند ایستگاه ثابت، تکرارکننده یا متحرک خودرویی و یا دستی با ناحیه خدمات ‌ دهی مشخص مورد بهره ‌ برداری قرار می ‌ گیرد، براساس روش مندرج در پیوست این آیین ‌ نامه که به مهر دفتر هیئت دولت تأیید شده است، محاسبه می‌شود.

بند (۱) جدول (۱۰)٭

تبصره ۱ـ حداقل مقدار مساحت ناحیه تحت پوشش (اس) یک کیلومتر مربع و برای ضریب تأثیر مساحت، در صورت اعشاری بودن، اولین عدد صحیح بزرگتر از آن اعمال می‌شود.

تبصره ۲ـ روش محاسبه حق استفاده از بسامد در سامانه پیجو، مشابه یک ایستگاه پایه بوده و مساحت ناحیه پوشش ملاک تعیین قیمت خواهد بود. حداقل مساحت، یک کیلومتر مربع در نظر گرفته می‌شود.

پ ـ در شبکه ‌ های رادیویی منطقه ‌ ای با پوشش یک یا چند استان که در آن یک یا چند ایستگاه ثابت، تکرارکننده یا متحرک خودرویی و یا دستی با ناحیه خدمات ‌ دهی مشخص مورد بهره ‌ برداری قرار می ‌ گیرد، حق استفاده از بسامد به روش مندرج در بند (۱) جدول (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می ‌ شود.

تبصره ۳ـ واگذاری در باند بسامدی پایین ‌ تر از (۳۰) مگاهرتز فقط به صورت سراسری بوده و هیچ ‌ گونه واگذاری به صورت ناحیه‌ای یا منطقه ‌ ای انجام نمی ‌ شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

٭ ـ جهت مشاهده جداول و ضمائم پیوست به پرتال روزنامه رسمی کشور )www.rrk.ir( رجوع شود .

۲ـ پروانه تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی خدمت (سرویس) ثابت ـ نقطه به نقطه:

الف ـ در شبکه رادیویی نقطه به نقطه، درصورتی که ارتباط بین دو ایستگاه پایه به صورت یک ‌ طرفه و با یک قطبﺶِ (پوﻻریزیشن) مشخص باشد، یک اتصال (لینک) در نظر گرفته می ‌ شود.

تبصره ۱ـ اتصال (لینک) می ‌ تواند یک یا چند گام (هوپ) داشته باشد.

تبصره ۲ـ قطبش ‌ های دایروی و بیضوی، دو قطبش محاسبه می ‌ شوند.

ب ـ حق استفاده از بسامد (فرکانس) برای هر اتصال (لینک) به روش مندرج در بند (۲) جدول (۱۰) در پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می ‌ شود.

تبصره ۱ـ ضریب تأثیر قطبش در صورت استفاده از یک قطبش برابر با (۱) و در صورت استفاده از هر دو قطبش، به ازای هر قطبش (۷۵/۰) لحاظ می ‌ شود.

تبصره ۲ـ با توجه به اینکه پهنای باند پایه در باندهای بسامدی (۳۰) مگاهرتز برابر (۵) کیلوهرتز، در باند (۳۰) تا (۱۰۰۰) مگاهرتز برابر (۲۵) کیلوهرتز و در سایر باندهای بسامدی یک مگاهرتز است، پهنای باند نسبی براساس روش مندرج در بند (۲) جدول (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه تعیین می ‌ شود.

تبصره ۳ـ اگر اتصال (لینک) در بیش از یک استان واقع شده باشد، ضریب استانی نوع دوم برابر با حداکثر ضریب آن استان ‌ ها در پیوست این آیین ‌ نامه اعمال می ‌ شود.

چهارچوب جدول شماره (۵) ٭

۳ـ پروانه تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی سرویس ثابت ـ نقطه به چند نقطه:

حق استفاده از بسامد این پروانه مشابه پروانه تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس) ثابت ـ نقطه ‌به ‌نقطه و به روش مندرج در بند (۲) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می‌شود.

۴ـ پروانه‌های تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس) متحرک خشکی ـ قسمت دسترسی تلفن همراه و تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس) ثابت ـ قسمت دسترسی بی‌سیم ثابت (اف ‌ دبلیو ای):

الف ـ حق استفاده از بسامد این پروانه ‌ ها به ترتیب به روش مندرج در بند (۲) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می شود.

تبصره ـ با توجه به واگذاری استانی این پروانه ‌ ها، در صورت انحصاری ‌ بودن بسامد واگذارشده ضریب اشتراک ‌ گذاری برابر با (۱) و در صورت اشتراکی ‌ بودن بسامد واگذارشده و اختصاص بسامد به دو یا چند کارور (اپراتور) در همان استان برابر با (۵/۰) در نظر گرفته می‌شود.

ب ـ حق استفاده از بسامد شبکه طیف مشترک (رادیو ترانک) عمومی، مشابه پروانه تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس) متحرک خشکی ـ قسمت دسترسی تلفن همراه محاسبه می ‌ شود.

تبصره ـ حق استفاده از بسامد در طیف مشترک (رادیو ترانک) ریلی، پنجاه درصد (۵۰%) حق استفاده از بسامد طیف مشترک (رادیو ترانک) عمومی محاسبه ‌ شده و از گیرنده متحرک مشتمل بر دستی و پایگاه (سایت) قابل جابه ‌ جایی (پرتابل)، حق استفاده از بسامد دریافت نمی‌شود.

۵ ـ پروانه تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس) ‌ های ماهواره ‌ ای:

الف ـ برای هر شبکه دایرشده حاصل از پروانه ارائه خدمات دسترسی ماهواره ‌ ای (ستلایت اکسس پرووایدر) در خدمت ثابت ماهواره ای (فیکس ستلایت سرویس)، حق استفاده از بسامد به روش مندرج در بند (۳) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می‌شود.

تبصره ۱ـ پهنای باند پایه در خدمت (سرویس) ماهواره ‌ای، یک مگاهرتز است.

تبصره ۲ـ حق استفاده از بسامد در خدمت متحرک ماهواره ‌ای (موبایل ستلایت سرویس) به ازای هر پایانه در پروانه ارایه خدمات دسترسی ماهواره ‌ای به روش مندرج در بند (۳) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می‌شود و در آن پهنای باند پایه (۲۰۰) کیلوهرتز است.

تبصره ۳ـ برای تلفن همراه مورد استفاده در شبکه دارندگان پروانه ارائه خدمات دسترسی ماهواره ‌ ای و پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (یو ان ‌ اس ‌ پی) هزینه ‌ ای دریافت نمی ‌ شود.

ب ـ برای هر ایستگاه زمینی ماهواره ‌ ای خارج از پروانه ارائه خدمات دسترسی ماهواره ‌ای، اعم از ایستگاه ثابت یا قابل جابه ‌ جایی به صورت صرفﺎً فرستنده یا صرفﺎً گیرنده

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

٭ ـ جهت مشاهده جداول و ضمائم پیوست به پرتال روزنامه رسمی کشور )www.rrk.ir( رجوع شود .

یا فرستنده و گیرنده (لینک دوطرفه) از قبیل پخش همگانی ماهواره ‌ ای، عملیات فضایی، تحقیق فضایی، کیهان ‌ شناسی و نه محدود به آنها، حق استفاده از بسامد به روش مندرج در بند (۳) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می‌شود و در آن پهنای باند پایه یک مگاهرتز است.

تبصره ـ برای خدمت (سرویس ‌ )های هواشناسی ماهواره ‌ ای (مترولوجیکال ستلایت سرویس)، اکتشاف زمین ماهواره ‌ ای (ارث اکسپلوریشن ـ ستلایت سرویس)، ناوبری رادیویی ماهواره ‌ ای (دی ‌ آی ‌ او نویگیشن ـ ستلایت سرویس) و تعیین رادیویی ماهواره ای (رادیو لوکیشن ـ ستلایت سرویس) حق استفاده از بسامد به روش مندرج در بند (۳) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می‌شود.

۶ ـ پروانه تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس) ‌ های کمک هواشناسی و تعیین موقعیت رادیویی حق استفاده از بسامد این پروانه ‌ ها به روش مندرج در بندهای (۴) و (۵) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می ‌ شود.

۷ ـ پروانه تأسیس و بهره ‌ برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس) ‌ های متحرک دریایی و ناوبری دریایی حق استفاده از بسامد این پروانه ‌ ها بر اساس روش مندرج در بند (۶) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین‌نامه محاسبه می ‌ شود.

تبصره ـ حق استفاده از بسامد برای شناورهای عبوری در نواحی (ای ۲) یا (ای ۳) یا (ای ۴) که طبق تعریف سامانه جهانی ایمنی و اضطرار دریانوردی (جی ‌ ام ‌ دی ‌ اس ‌ اس) موسوم به شناورهای کنوانسیونی مستقل از باند بسامدی و مکان، برای هر شناور شش برابر قیمت مبنا تعیین می‌شود.

۸ ـ پروانه تأسیس و بهره ‌برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس)‌های متحرک هوانوردی و ناوبری هوانوردی حق استفاده از بسامد این پروانه‌ها براساس روش ‌های مندرج در بند (۷) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین‌نامه محاسبه می‌شود.

۹ـ پروانه تأسیس و بهره ‌برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس) پخش همگانی، پروانه تأسیس و بهره ‌برداری از شبکه رادیویی در خدمت (سرویس) رادیو غیرحرفه‌ای (آماتوری) و پروانه تأسیس و بهره ‌برداری از شبکه رادیویی در اینترنت اشیا:

الف ـ حق استفاده از بسامد خدمت (سرویس) پخش همگانی که در دو بخش صدا مشتمل بر رادیویی و صدا و تصویر و/ یا تصویر مشتمل بر تلویزیونی ارائه می ‌ شود و به روش مندرج در بند (۸) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می ‌ شود و در آن ضریب فناوری و ضریب پهنای باند پایه براساس جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه تعیین می‌شوند. پهنای باند پایه در خدمت (سرویس) پخش همگانی صدا و تصویر (۱) مگاهرتز است.

ب ـ حق استفاده از بسامد برای خدمت (سرویس) رادیو غیرحرفه ‌ ای (آماتوری) در سطح مبتدی برابر با یک دهم قیمت مبنا، در سطح عمومی یک دوم قیمت مبنا و در سطح پیشرفته برابر قیمت مبنا تعیین می‌شود.

پ ـ حق استفاده از بسامد برای خدمت (سرویس) رادیو غیرحرفه ‌ ای (آماتوری) ماهواره ‌ای برابر قیمت مبنا تعیین می ‌ شود.

ت ـ حق استفاده از بسامد برای خدمت (سرویس) اینترنت اشیا (آی ‌ اُ تی) در صورت عدم استفاده از باندهای آزاد (آی ‌ اس ‌ ام)، برای هر شبکه (کانال) (۵/۱۲) کیلوهرتز به روش مندرج در بند (۹) جدول شماره (۱۰) پیوست این آیین ‌ نامه محاسبه می ‌ شود که پیوست این آیین ‌ نامه اعمال می ‌ شود.

در آن ضریب تأثیر استانی براساس جدول شماره (۲) ٭

ماده ۳ـ تمام هزینه‌های ثبت بین المللی بسامدهای درخواستی و یا واگذارشده به دارندگان پروانه، برعهده دارنده پروانه است.

ماده ۴ـ دارندگان پروانه موظفند اطلاعات مورد نیاز را در چهارچوب ابلاغی سازمان ارائه کنند. در صورت عدم ارائه یا نقص در اطلاعات، باﻻترین ضریب مندرج در جداول مربوط، به شرح پیوست این آیین ‌نامه، برای محاسبه حق استفاده از بسامد اعمال می‌شود.

ماده ۵ ـ بسامدهای مورد استفاده برای کاربردهای موضوع پیوست این آیین ‌ نامه، از پرداخت حق استفاده از بسامدهای موضوع این آیین ‌ نامه معاف هستند.

ماده ۶ ـ بسامدهای فوریت ‌های پزشکی بدون هرگونه انحصار برای هر شخص حقیقی یا حقوقی، به منظور ارتباط همه ارائه‌کنندگان این خدمات مشتمل بر امدادگران و آمبوﻻنس ‌ های خودرویی، دریایی و هوایی با یکدیگر و مراکز امدادپزشکی از پرداخت حق استفاده از بسامد موضوع این آیین ‌ نامه معاف هستند.

تبصره ـ بسامدهایی که به صورت اختصاصی به ارائه‌کنندگان این خدمات واگذار می‌شود، مشمول این معافیت نمی ‌ باشند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

٭ ـ جهت مشاهده جداول و ضمائم پیوست به پرتال روزنامه رسمی کشور )www.rrk.ir( رجوع شود .

ماده ۷ـ نیروهای مسلح، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان اورژانس کشور، وزارت اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت ارتباطات زیرساخت، ستاد برگزاری نماز جمعه در استان ‌ها و دفاتر نمایندگی سازمان ملل و سازمان ‌ های اقماری آن با تأیید وزارت امور خارجه، از پرداخت حق استفاده از بسامد موضوع این آیین ‌ نامه معاف هستند.

ماده ۸ ـ دستگاه ‌ های فعال بر باند آزاد موسوم به باند رادیویی صنعتی، علمی و پزشکی (آی ‌ اس ‌ ام) و تمام دستگاه ‌ های رادیویی که استفاده از آنها نیاز به پروانه اختصاصی ندارند، از پرداخت حق استفاده از بسامد (فرکانس) معاف هستند.

ماده ۹ـ در صورت درخواست دارنده پروانه برای لغو پروانه و یا لغو پروانه توسط سازمان، مبلغ حق استفاده از بسامد تا تاریخ لغو محاسبه و دریافت می‌شود.

ماده ۱۰ـ آیین‌نامه نحوه محاسبه حق استفاده از فرکانس در امور ارتباط رادیویی موضوع تصویب‏نامه شماره ۵۹۱۹۳/ت۲۱۵۲۶هـ مورخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۳ لغو می ‌ شود.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر