آیین‌نامه نحوه تشکیل و اداره مؤسسات کارآموزی [موضوع ماده ۱۳ ‌قانون کارآموزی]

تاریخ تصویب: //
تاریخ انتشار: ۱۳۴۹/۰۵/۲۲

[موضوع ماده ۱۳ ‌قانون کارآموزی]

ماده 1ـ موسسات کارآموزی موسساتی است که در آنها تعلیمات حرفه‌ای کوتاه مدت که دارای جنبه عملی و حرفه ای است انجام می‌شود.

ماده 2ـ [اصلاحی ۱۳۵۸/۹/۲۱]
تشکیل موسسات کارآموزی منوط به صدور اجازه نامه از وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود‌.
صدور اجازه تأسیس آموزشگاه‌های رانندگی به اداره راهنمایی و رانندگی کشور و تهران واگذار می‌گردد.

ماده 3ـ متقاضیان تشکیل موسسات کارآموزی باید واجد شرایط زیر باشند‌.

1ـ دارا بودن تابعیت ایران

2ـ نداشتن پیشینه کیفری موثر

3ـ نداشتن سوء شهرت

4ـ داشتن طرح در رشته های حرفه ای موردنیاز که مورد قبول وزارت کار و امور اجتماعی باشد‌.

ماده 4ـ مدیر موسسه کارآموزی علاوه بر واجد شرایط بودن شرایط مندرج در بندهای یک و دو و سه ماده 3 باید دارای تخصص و صلاحیت حرفه‌ای به تشخیص وزارت کار و امور اجتماعی باشد‌.

ماده 5ـ مربیان و معلمان موسسات کارآموزی باید واجد شرایط مندرج در بندهای 2 و 3 ماده 3 آئین‌نامه باشند‌.

ماده 6ـ حداقل تحصیلات و تخصص و تجربه معلمان و مربیان موسسات کارآموزی براساس ضوابطی تعیین خواهد شد که به اقتضای نوع آموزش به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی به تصویب شورای عالی کارآموزی خواهد رسید‌.

ماده 7ـ قبول کارآموز کمتر از 18 سال در موسسات کارآموزی موکول به اجازه ولی یا سرپرست وی می‌باشد در هر حال قبول کارآموز کمتر از 12 سال ممنوع است‌.

ماده 8 ـ مدیران موسسات کارآموزی موظفند قبل از ثبت نام کارآموزان تا حدود امکان درباره صلاحیت اخلاقی آنان تحقیق نمایند و از پذیرفتن کسانی که واجد صلاحیت اخلاقی نیستند خودداری نمایند. توجه به وضع رفتار و اخلاق کارآموزان در محیط موسسه از وظایف مدیران موسسات کارآموزی است‌.

ماده 9ـ موسسان و مدیران موسسات کارآموزی مکلفند در هر نوع آگهی فقط نام مصوب مندرج در اجازه نامه را ذکر نمایند و از ذکر هرگونه مطلب اضافی و تحریف نام که جنبه تبلیغی گمراه داشته باشد خودداری نمایند‌.

ماده 10ـ مدیران و موسسات کارآموزی موظفند در ساعات کار در موسسه کارآموزی حضور داشته باشند‌.

ماده 11ـ نسخه اصلی اجاره نامه باید در دفتر موسسه نصب شود‌.

ماده 12ـ انتقال یا واگذاری اجازه نامه تأسیس موسسات کارآموزی به‌تشخیص دیگر ممنوع است‌.

ماده13ـ دایر کردن شعب یا نمایندگی موسسه در نقاط مختلف و همچنین تغییر محل موسسه کارآموزی منوط به تحصیل موافقت قبلی وزارت کار و امور اجتماعی است‌.

ماده 14ـ مدیران موسسات کارآموزی موظف به رعایت نکات زیر می‌باشند:

الف ـ تنظیم پرونده جداگانه برای هر یک از مربیان و معلمان موسسه شامل مشخصات کامل نشانی محل سکونت. فتوکپی یا رونوشت مدرک تحصیلی‌. رونوشت شناسنامه‌. عکس‌. برگه عدم سوء پیشینه.

ب ـ تنظیم پرونده جداگانه برای هریک از کارآموزان شامل مشخصات کامل‌. نشانی محل سکونت‌. رونوشت مدرک تحصیلی رونوشت شناسنامه‌. عکس نتیجه امتحانات.

ج ـ تنظیم دفتر اسامی و مشخصات و آدرس معلمان و مربیان و کارآموزان در هر دوره تعلیماتی

ماده 15ـ مدیر کارآموزی موظف است اقلاً بیست روز قبل از خاتمه دوره کارآموزی مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اطلاع دهد.

ماده 16ـ وزارت کار و امور اجتماعی میتواند در امتحانات خاتمه کارآموزی موسسات مذکور نظارت لازم را به عمل آورد‌.

ماده 17ـ درصورتی که موسسه کارآموزی حداکثر در ظرف شش ماه پس از تحصیل اجازه نامه دایر نگردد یا موسسه دایر به مدت بیش از شش ماه بدون اجازه از وزارت کار و امور اجتماعی تعطیل باشد اجازه نامه آن موسسه لغو می‌شود‌.

ماده 18ـ درصورتی که بازرسان وزارت کار و امور اجتماعی نقص یا تخلفی در موسسه کارآموزی مشاهده کنند‌. مراتب را در دفتر بازرسی موسسه قید و به وزارت کار و امور اجتماعی نیز گزارش دهند و موسسان و مدیران موسسات کارآموزی مکلفند در مدت مناسب نسبت به رفع نقص اقدام نمایند‌. درصورت عدم رفع نقص و یا عدم رعایت مقررات این آئین‌نامه وزارت کار و اموراجتماعی تا رفع نقص و تعهد موسس یا مدیر با انجام وظایف مقرر در آئین‌نامه از کار موسسه جلوگیری خواهد نمود‌.

ماده 19ـ در هر منطقه و یا برای هر رشته معینی از صنایع یا حرفه‌های که موجبات تشکیل موسسات کارآموزی فراهم باشد کمیته‌ای به‌نام کمیته کارآموزی به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی و تصویب شورای عالی کارآموزی تشکیل می‌شود‌. اعضای کمیته کارآموزی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب شورای عالی از بین افراد مطاع در امور آموزش حرفه‌ای تعیین خواهد شد‌. تبصره ـ کمیته میتواند از سایر افرادی که به مسائل مربوط به آموزش حرفه ای کارگران علاقمند و در آن صاحب نظر باشند دعوت نماید تا در جلسات کمیته کارآموزی شرکت جویند‌.

ماده 20ـ نظارت بر کار موسسات کارآموزی و تعیین حداکثر تعداد موسسات کارآموزی موردنیاز در هر نقطه به عهده کمیته کارآموزی موسسات کارآموزی خواهد بود که در هر مورد گزارش کار از طرف کمیته به وزارت کار و امور اجتماعی تسلیم خواهد شد‌.

ماده 21ـ بازرسان موسسات کارآموزی به تعداد لازم از بین کارمندان باسابقه وزارت کار و امور اجتماعی یا کارمندان سایر وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی انتخاب خواهند شد بازرسان مذکور با کمیته ها همکاری کرده و گزارش کار خود را نیز مستقیماً به وزارت کار و اموراجتماعی تسلیم خواهد کرد‌.

ماده 22ـ وزارت کار و امور اجتماعی مقررات این آئین‌نامه را در همه شهرهائی که موجبات اجرای آن فراهم گردد و برای حرفی که لازم بداند به‌تدریج به موقع اجرا خواهد گذارد‌.