آیین‌نامه نحوه تأمین مصالح ساختمانی (فولاد و سیمان) برای طرح ‌های مسکن حمایتی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۳/۲۱

شماره ۳۹۳۳۴/ت۶۰۰۹۹هـ – ۱۴۰۳/۳/۶

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۲۶ به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۱) ماده (۱۳) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰، آیین‌نامه نحوه تأمین مصالح ساختمانی (فوالد و سیمان) برای طرح ‌های مسکن حمایتی را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ وزارت: وزارت راه و شهرسازی.

۲ـ وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۳ـ سازمان بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار.

۴ـ طرح­های مسکن حمایتی: طرح­های تولید مسکن، آماده‌­سازی زیرساخت­ها و خدمات زیربنایی و روبنایی معرفی‌­شده از سوی وزارت.

۵ ـ مصالح: مصالح ساختمانی شامل فوالد و سیمان.

ماده ۲ـ وزارت موظف است تا پایان فروردین ماه هر سال، نوع، حجم و توزیع زمانی ماهیانه مصالح مورد نیاز طرح ‌های مسکن حمایتی را به وزارت صمت اعلام نماید.

ماده ۳ـ وزارت صمت موظف است به‌منظور تأمین پایدار مصالح و انرژی واحدهای تولیدی مصالح، برنامه میزان انرژی مورد نیاز تولیدکنندگان در هر فصل را به وزارتخانه‌های نفت و نیرو ارائه دهد. وزارتخانه­‌های نفت و نیرو موظفند همکاری الزم را برای تأمین انرژی پایدار تولیدکنندگان مصالح طرح­های مسکن حمایتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به عمل آورند.

ماده ۴ـ وزارت صمت موظف است به منظور جلوگیری از کمبود و کسری مصالح طرح­های مسکن حمایتی نسبت به پیش‌­بینی اقدامات الزم از قبیل فعالیت تولیدکنندگان مصالح با حداکثر ظرفیت اسمی تولید و افزایش ظرفیت تولید براساس میزان حجم اعالمی وزارت اقدام نماید.

ماده ۵ ـ سازمان بورس موظف است با هماهنگی وزارت صمت و وزارت، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، موارد زیر را با رعایت قوانین و مقررات اجرا نماید:

ـ اصلاح شیوه عرضه فوالد و سیمان در بورس کالا با هدف حذف واسطه‌­ها و عرضه مستقیم این مصالح به سازندگان با ایجاد امکان خرید میلگرد و مقطع(پروفیل)های فوالدی با انتخاب اندازه و نوع محصول با حداقل یک ظرفیت (۲۲) تن و خرید سیمان با حداقل (۱۰) تن به صورت فله یا پاکتی.

۲ـ استفاده از ابزارهای تأمین مالی به منظور امکان خرید تعهدی و بلندمدت (تا یک سال) مصالح در بورس.

۳ـ افزایش دوره زمانی پرداخت و تسویه مبلغ برای خریدار مصالح در بورس در صورت توافق با عرضه‌­کننده کاال به مدت حداکثر یک سال (با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران).

۴ـ تسهیل پرداخت و افزایش سقف اعتبار پرداختی با سازوکارهای تشویقی (همانند متقاضیان سایر بازارهای بورس) توسط کارگزاری­ها به بنیاد مسکن انقالب اسلامی و سازندگان طرح­های مسکن حمایتی.

۵ ـ عرضه اختصاصی مصالح با هدف تنظیم‌­گری و حداقلی‌­شدن فاصله قیمت پایه و قیمت کشف‌­شده برای خرید سازندگان طرح­های مسکن حمایتی معرفی­‌شده از سوی وزارت.

۶ ـ ایجاد زمینه فروش مصالح به صورت معاملات سلف، اختیار معامله (پرمیوم و آپشن ترکیبی) و یا سایر روش­های مورد تفاهم برای سازندگان طرح­های مسکن حمایتی معرفی‌شده از سوی وزارت.

ماده ۶ ـ بنیاد مسکن انقالب اسلامی مجاز به خرید و پیش‌خرید مصالح برای طرح­های مسکن حمایتی از محل منابع خود یا صندوق ملی مسکن است. بنیاد یادشده موظف است در فروش مصالح مزبور با هزینه تمام شده اقدام نماید.

ماده ۷ـ وزارت، فهرست سازندگان طرح­های مسکن حمایتی، تولیدکنندگان بتن و سایر تولیدکنندگان مصالح پیش‌­ساخته طرف تفاهم با سازندگان طرح­های مسکن حمایتی را به منظور خرید مصالح مطابق سازوکار سامانه جامع تجارت از بورس کالا، به وزارت صمت ارسال می‌نماید.

ماده ۸ ـ وزارت مکلف است به صورت فصلی، گزارش عملکرد و روند اجرای این آیین­نامه را به شورای عالی مسکن ارائه نماید.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر