آیین‌­نامه مربوط به نصاب رسمیت و اتخاذ تصمیم در جلسات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نحوه تشکیل و اداره جلسات و ساختار سازمانی و تشکیلات اداری و مالی و شرح وظایف تفصیلی دبیرخانه ستاد مذکور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۱۱

شماره ۱۰۳۰۵/ت۶۰۲۰۱هـ – ۱۴۰۳/۱/۲۷

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۷/۱۶ به پیشنهاد شماره ۲۰۱۵۹۸/۰۱/ص مورخ ۱۲/۵/۱۴۰۱ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد تبصره (۲) الحاقی ماده (۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۴۰۰، آیین‌­نامه مربوط به نصاب رسمیت و اتخاذ تصمیم در جلسات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نحوه تشکیل و اداره جلسات و نیز ساختار سازمانی و تشکیلات اداری و مالی و شرح وظایف تفصیلی دبیرخانه ستاد مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی آن.

۲ـ ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع ماده (۳) قانون.

۳ـ کمیسیون استان: کمیسیون برنامه‏ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان­ها موضوع تبصره (۱) ماده (۳) قانون.

۴ـ رئیس ستاد: رئیس‌جمهور یا نماینده ویژه رئیس‌جمهور موضوع ماده (۳) قانون.

ماده ۲ـ جلسات ستاد حداقل هر دو ماه یک­بار برگزار می‌شود.

تبصره ـ جلسات فوق ‌العاده بنا به ضرورت و نیاز، به پیشنهاد هر یک از اعضای ستاد یا دبیرخانه آن و موافقت رئیس ستاد تشکیل می‌شود.

ماده ۳ـ بالاترین مقام دستگاه عضو به استثنای وزیران که مطابق ماده (۳) قانون، اختیار تعیین یکی از معاونین تخصصی خود را دارند، موظف به حضور در جلسات ستاد خواهد بود.

تبصره ـ دعوت از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیرعضو، متناسب با موضوع جلسه و بدون حق رأی، به تشخیص رئیس یا دبیر ستاد بالمانع است.

ماده ۴ـ مسئولیت انجام امور مربوط به برگزاری جلسات اعم از تنظیم دستور کار، ارسال دعوتنامه، تنظیم صورتجلسه، ابلاغ مصوبات و پیگیری اجرای آنها بر عهده دبیر ستاد است.

ماده ۵ ـ دبیرخانه ستاد، پیشنهادهای اعضای ستاد و مصوبات کارگروه ‌های تخصصی را پس از انجام بررسی‌های کارشناسی مقدماتی، بر اساس اولویت در دستور کار جلسات ستاد قرار می‌دهد .

ماده ۶ ـ ریاست جلسات ستاد با رئیس ستاد می­باشد.

ماده ۷ـ جلسات ستاد با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد.

ماده ۸ ـ تصمیمات ستاد با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر می­باشد.

ماده ۹ـ مصوبات ستاد پس از امضای رئیس‌جمهور ابلاغ می‌گردد.

ماده ۱۰ـ مصوبات ستاد در صورتی که موجد حق یا تکلیف برای دستگاه‏های اجرایی باشد و همچنین مصوبات طبقه­‌بندی­‌شده، از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا می­باشد. مصوباتی که علاوه بر دستگاه ‌های اجرایی برای سایر مردم حق و تکلیف ایجاد نماید، پانزده روز پس از انتشار در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران لازم‌الاجرا می­­باشد.

ماده ۱۱ـ کمیسیون استان زیر نظر ستاد و با اعضای متناظر ستاد در استان مربوط تشکیل می‌شود.

تبصره ـ فرمانداران، مسئول اجرای تصمیمات کمیسیون استان در شهرستان مربوط می­باشند.

ماده ۱۲ـ ریاست جلسات کمیسیون استان با استاندار است.

تبصره ـ چگونگی برگزاری و اداره جلسات کمیسیون استان و تصمیم‏گیری در آن، مطابق ترتیبات مقرر برای ستاد است.

ماده ۱۳ـ مسئولیت انجام امور موضوع ماده (۴) این آیین‌نامه در سطح استان بر عهده دبیر کمیسیون استان است.

ماده ۱۴ـ تصمیمات کمیسیون استان پس از تأیید دبیرخانه ستاد، ابلاغ می‌گردد.

عدم اعلام ‌­نظر دبیرخانه ستاد ظرف مهلت یک هفته کاری از تاریخ وصول، به منزله تأیید تصمیمات است.

ماده ۱۵ـ تصمیمات کمیسیون استان نباید مغایر با تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی ستاد باشد.

ماده ۱۶ـ دستگاه ‌های استان ملزم به اجرای تصمیمات کمیسیون ‌ استان می­باشند.

ماده ۱۷ـ کمیسیون استان باید گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یک بار به ستاد ارائه نماید.

ماده ۱۸ـ دبیرخانه ستاد، زیر نظر رئیس ­جمهور سازماندهی می‌شود.

٭ این آیین‌نامه که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت

ماده ۱۹ـ ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی دبیرخانه ستاد، به شرح پیوست است، می­باشد. اعتبار این نمودار و تشکیلات تفصیلی دو سال است و پس از آن با توجه به شرایط محیطی و توسعه فناوری ‌های نوین، سازمان اداری و استخدامی کشور با رویکرد چابک‌سازی، با پیشنهاد دبیرخانه ستاد، تغییرات مورد نیاز را جهت سیر مراحل قانونی بررسی و تأیید می‌نماید.

تبصره ۱ـ به منظور انجام تکالیف و وظایف قانونی، دبیرخانه با موافقت رئیس ستاد، مجاز به جذب یا تبدیل وضعیت نیروی انسانی متخصص در قالب رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین و سایر موارد قانونی بر اساس شرح وظایف و ساختار سازمانی مقرر در آیین­‌نامه، مطابق با قوانین و مقررات مربوط و اخذ مجوز از سازمان اداری و استخدامی کشور می‌باشد.

تبصره ۲ـ دبیرخانه ستاد مکلف است نسبت به ورود اطلاعات مربوط به ساختار و نیروی انسانی خود در سامانه‌های سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام نماید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

٭ ـ جهت مشاهده ضمائم و جداول پیوست به پرتال روزنامه رسمی کشور (www.rrk.ir) رجوع شود

تبصره ۳ـ ساختار دبیرخانه کمیسیون ‌ استان، در زیرمجموعه استاندار و در هماهنگی با دبیرخانه ستاد مرکزی از محل پست‌های سازمانی موجود استانداری و به طور میانگین پنج پست سازمانی در هر استان و در مجموع (۱۵۵) پست در کل کشور متناسب با موضوعات مورد نظر دبیرخانه ستاد در هر استانداری، سازماندهی می‌شود. وزارت کشور مکلف است نسبت به پیشنهاد پست‌های سازمانی و نیروی انسانی از ظرفیت موجود، با هماهنگی دبیرخانه ستاد و تأییدیه سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام نماید.

ماده ۲۰ـ دبیر ستاد بالاترین مقام اداری و مسئول دبیرخانه ستاد است.

تبصره ۱ـ دبیر ستاد توسط رئیس ستاد و معاونان دبیرخانه با حکم دبیر ستاد منصوب می‌شوند.

تبصره ۲ـ دبیر کمیسیون استان همتراز مدیرکل تعیین و به پیشنهاد استاندار و با حکم دبیر ستاد منصوب می‌شود.

ماده ۲۱ـ دبیر ستاد همتراز مقامات موضوع بند (د) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و معاونان مربوط همتراز مقامات موضوع بند (هـ) ماده یادشده می‌باشند.

ماده ۲۲ـ منابع مورد نیاز برای صیانت از سرمایه‌­های انسانی موضوع ماده (۹) قانون، ساالنه برآورد و پس از تأیید ستاد به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می­گردد تا در لایحه بودجه سنواتی در ردیف اعتباری ستاد پیش‌‏بینی گردد.

تبصره ـ نحوه هزینه­کرد منابع تخصیصی موضوع این ماده، وفق قوانین و مقررات و در چهارچوب ماده (۷۷) قانون و دستورالعمل موضوع ماده (۹) قانون است.

ماده ۲۳ـ دبیرخانه ستاد از حیث اعتبارات و منابع بودجه عمومی و نحوه تخصیص و هزینه‌­کرد، تابع قوانین و مقررات مالی و محاسباتی عمومی کشور است.

تبصره ـ نحوه هزینه‌­کرد منابع حاصله موضوع ماده (۷۷) قانون، تابع ترتیبات مقرر در ماده مذکور است.

ماده ۲۴ـ وظایف دبیرخانه ستاد به شرح زیر است:

۱ـ آسیب‌شناسی سیاست‌ها، فرآیندها و روش ‌های موجود در موضوعات مرتبط با وظایف قانونی ستاد و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت موجود به مراجع ذی ‌صالح جهت تصمیم‌‏گیری.

۲ـ تهیه پیش­نویس سیاست‏ها، برنامه‌­ها، قوانین و مقررات در راستای اجرای وظایف قانونی، برای ارائه به مراجع ذی ‌صلاح جهت تصمیم‏‌گیری.

۳ـ تهیه اولویت‌های کالایی و منطقه­ای برای تمرکز در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای تصمیم‏‌گیری در ستاد.

۴ـ تهیه اولویت­های فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تصمیم‏گیری در ستاد به منظور افزایش کیفیت تولیدات داخلی و ارتقای فرهنگ عمومی برای مصرف کالاهای تولید داخل.

۵ ـ تهیه اولویت­های پژوهشی و آموزشی مرتبط و مورد نیاز دستگاه­های ذی‏ربط برای تصمیم‌‏گیری در ستاد و برنامه‌­ریزی برای انجام آنها با استفاده از ظرفیت مراکز علمی و تحقیقاتی.

تبصره ـ نحوه برگزاری دوره ‌های آموزشی برای دستگاه‏های ذی‏ربط مطابق دستورالعملی است که به تصویب ستاد می­رسد.

۶ ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاه‏های ذی‏ربط و برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی اطلاعات در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز و مبارزه با آن.

۷ـ پیگیری و نظارت هوشمند بر اجرای برنامه‌ها و مصوبات ستاد و هیئت ‌وزیران در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر تکالیف قانونی از سوی دستگاه ‌های عضو ستاد و گزارش تخلفات به مراجع ذی ‌ربط.

۸ ـ نظارت مستمر بر فرآیند هوشمندسازی تجارت کشور و بهره‌‏برداری از اطلاعات و تحلیل داده ‌های موجود.

۹ـ نظارت بر بهره ­‌برداری از تجهیزات سخت­افزاری و امکانات نرم ‌افزاری مرتبط با بازرسی و حمل و نقل تجاری کشور با هدف پیشگیری از قاچاق کالا و ارز و کشف نظام­مند آن در چهارچوب دستورالعملی که به تصویب ستاد می­رسد.

۱۰ـ تهیه آمار و اطلاعات قاچاق کالا و ارز و ایجاد بانک اطلاعاتی مربوط.

۱۱ـ تهیه گزارش ‌های نظارتی و عملکردی مرتبط با وظایف دستگاه ‌های عضو و ارائه به ستاد.

۱۲ـ استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی، سازمان ‌های مردم­نهاد فعال و تشکل‏های صنفی در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز و مبارزه با آن بر اساس دستورالعملی که به تصویب ستاد می­رسد.

۱۳ـ برآورد اعتبارات مورد نیاز خود و ارائه به سازمان برنامه و بودجه کشور برای پیش­بینی در بودجه سالانه کشور.

۱۴ـ برآورد اعتبارات مورد نیاز دستگاه ‌های عضو ستاد در اجرای ماده (۷۷) قانون و ارائه به ستاد برای تصمیم‌گیری.

۱۵ـ پیگیری پرونده‌­های موضوع قانون در مراجع ذی ‌صالح از مقطع کشف تا ختم دادرسی، صدور و اجرای حکم و مراحل اعتراض و تجدیدنظرخواهی از آرای متضمن منع تعقیب، موقوفی تعقیب یا برائت.

۱۶ـ تشکیل کارگروه‌­های تخصصی مرتبط و نظارت بر آنها.

۱۷ـ هماهنگی و بهره‌­گیری از ظرفیت وزارت امور خارجه برای فعال ‌سازی نظام روابط (دیپلماسی) منطقه‌­ای و جهانی در حوزه پیشگیری و مبارزه با جرایم و تخلفات موضوع قانون و همکاری در انعقاد موافقتنامه‌های مرتبط با موضوع قانون.

۱۸ـ هماهنگی با دستگاه ‌های قانونی ذی‏ربط برای شناسایی جریان تأمین مالی جرایم و تخلفات موضوع قانون.

۱۹ـ معرفی نماینده از دبیرخانه برای حضور در کمیته‌ (کارگروه)ها و کمیسیون ‌های قانونی ذی‌ربط که ستاد در آنها عضو بوده یا به آنها دعوت می­شود.

۲۰ـ هدایت کمیسیون ‌های استان و نظارت بر عملکرد آنها.

۲۱ـ سایر وظایف قانونی محوله به دبیرخانه.

تبصره ـ هماهنگی بین رده‌­های استانی دستگاه‌­های عضو و نظارت بر عملکرد آنها و همچنین انجام امور موضوع این ماده در سطح استان، بر عهده دبیرخانه‌ کمیسیون استان است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر