آیین‌نامه مراکز مراقبت بعد از خروج

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۲/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۳/۰۵

شماره ۵۲/۳۲۹۶ – ۱۳۷۸/۲/۲۰

ماده 1 ـ در اجرای بند ح از ماده ۲ قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و در راستای اصلاح و تربیت زندانیان با هدف پیشگیری از وقوع جرم از طریق حمایت مادی و معنوی از زندانیان آزاد شده واجد شرایط (که از این پس در این آیین نامه مددجو نامیده می شود) و فراهم نمودن زمینه مساعد جهت بازگشت آنان به یک زندگی سالم اجتماعی، اداره مراقبت بعد از خروج در مرکز هر استان و در صورت نیاز در شهرستانها با تصویب ریاست سازمان تحت نظارت اداره کل زندانهای استان مربوطه ایجاد می گردد.

ماده 2 ـ رؤسای ادارات مراقبت بعد از خروج از میان افراد آشنا به مسائل زندانیان یا دارای تحصیلات عالیه مرتبط، با پیشنهاد مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان و تأیید رئیس سازمان با حکم مدیرکل مربوطه منصوب می‌گردد.

ماده 3 ـ اهم وظایف اداره مراقبت بعد از خروج عبارتند از:
الف: ایجاد زمینه لازم جهت کارآموزی، اشتغال، ازدواج، ادامه تحصیل، تأمین مسکن، اعطاء تسهیلات وام بانکی و نظایر آن برای مددجویان.
ب: ارائه خدمات به مددجویان در امور آموزش، بهداشت و درمان، اجتماعی و حقوقی، فرهنگی و مذهبی و …
ج: نظارت بر رفتار مددجویان در مراحل اولیه آزادی و ارتقاء سطح دانش و فرهنگ، تربیت و اعتقادات مذهبی آنان از طریق برقراری اردوهای مناسب و …
د: جذب کمکهای مردمی و انجمنها و مؤسسات خیریه بمنظور مساعدت در وضع مددجویان و خانواده آنان.
هـ: استفاده از پزشکان، مددکاران اجتماعی، مربیان اصلاح و تربیت، صاحبان تخصص و حرف و امثال آن.
ظ: تأسیس صندوق حمایت از مددجویان که اساسنامه آن توسط دفتر قوانین و مقررات سازمان تهیه و به تصویب رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خواهد رسید.
و: احداث و تهیه اماکن و تأسیسات و امکانات متناسب و موردنیاز.

تبصره دستگاههای اجرایی کشور و سایر ارگانها و نهادها مکلفند هرگونه همکاری لازم را در جهت انجام وظایف فوق معمول دارند.

ماده 4 ـ اداره مراقبت بعد از خروج جهت انجام وظایف محوله از واحدهای زیر تشکیل می گردد:
الف: واحد پذیرش و تحقیقات.
ب: واحد خدمات اجتماعی که دارای بخشهای زیر می باشد:
1 ـ بخش آموزش، حرفه آموزی و اشتغال.
2 ـ بخش ارائه تسهیلات (اعطاء وام، تأمین مسکن، ازدواج و …).
3 ـ بخش بهداشت و درمان.
4 ـ بخش خدمات مشاوره‌ای و …
ج: واحد روابط عمومی.
د: واحد طرح و برنامه.
هـ: واحد بازرگانی و پشتیبانی.

ماده 5 ـ به منظور انجام وظایف و ارائه خدمات مذکور در این آیین نامه ادارات زندانها و … مکلفند با هماهنگی قضات ناظر زندان اسامی زندانیان واجد شرایط حسب تشخیص شورای طبقه بندی زندان یک ماه قبل از آزادی به همراه خلاصه پرونده های قضایی و مددکاری با شرح پیشنهاد و نیازمندیها، را طی فرم مخصوصی که از طرف اداره کل اقدامات تأمینی تهیه و ابلاغ می گردد به اداره مراقبت بعد از خروج مربوطه اعلام نمایند.

ماده 6 ـ کلیه اقدامات اداره مراقبت بعد از خروج باید در جهت اصلاح و تربیت و فراهم آوردن زندگی سالم اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و … مددجویان برنامه ریزی و صورت پذیرد.

ماده 7 ـ اداره مراقبت بعد از خروج در جهت تمرکز زدایی در شهرهای بزرگ و مراکز استان می تواند به متقاضیان کار در شهرستانهای کوچک و روستاها کمک ویژه و در صورت لزوم با تصویب مدیرکل زندانهای استان مربوطه کمک بلاعوض اعطاء نماید.

ماده 8 ـ اداره مراقبت بعد از خروج در فرصتهای مقتضی ارزیابی لازم از وضعیت و رفتار و شخصیت مددجو را بعمل آورده و نتیجه را جهت اتخاذ تصمیم مقتضی و اقدام لازم در پرونده مربوطه منعکس می نماید.

ماده 9 ـ درصورتی که مددجو در مظان اعتیاد باشد اداره مراقبت بعد از خروج مجاز است با موافقت مددجو آزمایش لازم را جهت اقدام مقتضی بعمل آورد.

ماده 10 ـ ادارات مراقبت بعد از خروج می توانند بمنظور حمایت از مددجویان و ایجاد تسهیلات در فروش تولیدات آنان نسبت به ایجاد فروشگاهها، نمایشگاهها و بازاریابی و انجام سایر امور بازرگانی اقدام نمایند.

ماده 11 ـ اداره مراقبت بعد از خروج موظف است در پایان هر سال نتایج عملکرد خود را مکتوب و از طریق مدیرکل استان مربوطه به ریاست سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ارائه نماید.

آئین نامه مراقبت از زندانیان بعد از خروج در یازده ماده و یک تبصره تصویب می شود.

محمد یزدی