آیین‌نامه رسیدگی به شکایات استخدامی و تشکیل هیأتهای رسیدگی به‌ شکایات استخدامی مستخدمین رسمی موضوع تبصره ۲ ماده ۶۲ قانون استخدام کشوری

تاریخ تصویب: ۱۳۴۵/۱۰/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۴۵/۱۱/۱۸

9522 / 688 – ۱۳۴۵/۱۰/۳

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۵/۱۰/۳ بنا به پیشنهاد شماره 6481 / د – 24 /9 /45 سازمان امور اداری و استخدامی کشور در اجرای تبصره 2 ماده 62 قانون استخدام کشوری مصوب خرداد ماه 45 آئین‌نامه ترتیب تشکیل هیأتهای رسیدگی به شکایات استخدامی مستخدمین رسمی را که در کلیه مواد مربوط «هیأت رسیدگی» نامیده می‌شود در ۳۷ ماده به شرح ضميمه تصویب نمودند:

وزير مشاور- دكتر محمود كشفيان


فصل اول ـ شکایت

ماده 1ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
هر فعل یا ترک فعل از طرف وزارتخانه ها و مؤسسات مربوطه که موجب تضییع حقوق استخدامی شود می‌تواند مورد شکایت واقع گردد.

ماده 2ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
از تاریخ تصویب این آئین‌نامه مستخدمین رسمی و مستخدمین مشمول مقررات استخدامی موضوع بند پ ماده ۲ قانون استخدام کشوری که نسبت به تضییح حقوق استخدامی خود شکایت دارند می‌توانند پس از دریافت فرم شکایتنامه از اداره کارگزینی وزارتخانه یا مؤسسه مربوط شرح شکایت را روی آن به زبان فارسی نوشته و به دبیرخانه شورا تسلیم دارند.

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
فرم شکایت و اوراق چاپی قبلاً به تصویب شورا رسیده و از طرف شورا در اختیار وزارتخانه ها و مؤسسات مربوطه قرار می‌گیرد.

ماده 3ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
شکایـت نامه و مدارک باید به تعداد طرف شکایت به علاوه یک نسخه با خط خوانا و به زبان فارسی تهیه شود و به امضای شاکی برسد و در صورتی که مدارک به زبان فارسی نباشد باید علاوه بر رونوشت گواهی شده ترجمه گواهی شده آنها نیز پیوست شکایت نامه شود و اگر شکایت نامه به وسیله وارث یا وکیل یا قیم یا ولی یا وصی تسلیم گردد باید مدارک مثبت سمت خود را پیوست نماید.

ماده 4ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
موضوع شکایت باید از هر حیث روشن و صریح و منجز و بدون ابهام باشد در غیر این صورت عضو محقق یا هئیت رسیدگی حسب المورد شاکی را جهت توضیح یا تعیین خواسته دعوت و یا مراتب را کتبا استعلام می نماید.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
اگر با دوبار دعوت یا استعلام کتبی شاکی حاضر نشود و یا پاسخ استعلام را ندهد و در هر حال از خواسته رفع ابهام ننماید پرونده امر در قسمتی که خواسته روشن و صریح و منجز نبوده تا رفع ابهام از طرف شاکی بایگانی و مراتب به طرفین شکایت اعلام می گردد.

ماده 5 ـ هرگاه شکایت شاکی قبلاً در مراجع قانونی رسیدگی و منتهی به صدور حکم شده باشد قابل رسیدگی مجدد در شورا نخواهد بود.

ماده 6ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
هر گاه شاکی فوت نماید یا محجور شود پرونده تا مراجعه کسانی که حق تعقیب شکایت را دارند بایگانی و مراتب به وزارتخانه یامؤسسه طرف شکایت اعلام می گردد.

ماده 7ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
تسلیم شکایت و قبول آن سبب تعلیق تصمیم و اقدام مورد شکایت در وزارتخانه یا مؤسسه مربوط نمی شود.

ماده 8ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
تا زمانی که رسیدگی به شکایت به مرحله صدور رأی نرسیده است شاکی می‌تواند شکایت خود را مسترد دارد در این صورت مراتب به طرفین شکایت اعلام و پرونده بایگانی می گردد.

فصل دوم ـ هیأتهای رسیدگی

ماده 9ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
شرایط عضویت در هیات‌های رسیدگی بشرح زیر است :
1- در مورد دارندگان پایه‌های قضائی داشتن حداقل 10 سال سابقه خدمت قضائی و نداشتن محکومیت انتظامی از درجه 4 به بالا

2- در مورد مشمولین قانون استخدام کشوری :
الف ـ دارا بودن درجه لیسانس و لااقل 10 سال سابقه خدمت و یادرجه فوق لیسانس و هشت سال سابقه خدمت و یا درجه دکترا و شش سال سابقه خدمت و بصیرت در مسائل استخدامی و اداری.
ب ـ نداشتن محکومیت اداری بند ث ماده 59 قانون استخدامی کشوری و بالاتر.

ماده 10ـ اعضای هیأتهای رسیدگی با تصویب شورا و به موجب ابلاغ دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور منصوب خواهند شد و نحوه عزل ایشان نیز به همین ترتیب خواهد بود.

ماده 11ـ هر هیأت متشکل از چهار عضو خواهد بود که یک نفر ایشان با تصویب شورا و ابلاغ دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور سمت ریاست هیأت را خواهد داشت.

ماده 12ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
شرایط احراز ریاست هیأت‌های رسیدگی بشرح زیر است:
1ـ در مورد دارندگان پایه‌های قضائی داشتن لیسانس حقوق و حداقل 10 سال سابقه خدمت قضائی و نداشتن محکومیت انتظامی از درجه 4 ببالا.

2ـ د رمورد مشمولین قانون استخدام کشوری :
الف ـ دارا بودن درجه لیسانس حقوق و 18 سال سابقه خدمت که لااقل 10 سال آن در مقامات قضائی باشد یا دارا بودن درجه فوق لیسانس حقوق و 16 سال سابقه خدمت که لااقل 10 سال آن در مقامات قضائی باشد یا دارا بودن درجه دکترای حقوق و 14 سال سابقه خدمت که لااقل 10 سال آن در مقامات قضائی باشد.
ب ـ نداشتن محکومیت انتظامی یا اداری حسب مورد از درجه 4 به بالا یا بند ث ماده 59 یا بالاتر.

ماده 13ـ اعضای هیأتهای ‌رسیدگی هرگاه شاغل سمت قضائی باشند به‌سازمان امور اداری و استخدامی کشور مأمور و در غیر این صورت منتقل می‌شوند.

ماده 14ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت‌های رسیدگی در صورتی که دارای رتبه قضائی باشند طبق آئین‏نامه تشخیص تقصیر و تخلفات قضات در دادگاه عالی انتظامی قضات و در غیر این صورت در شورای سازمان امور اداری واستخدامی کشور انجام می‌شود ودر صورت ثبوت تخلف شورا عضو متخلف را به تناسب تقصیر یا تخلف یا قصور به یکی از مجازاتهای مندرج در ماده 59 قانون استخدام کشوری محکوم می نماید و رأی صادره قطعی است.

ماده 15ـ ریاست کل هیأتهای رسیدگی با رئیس شورا است.

ماده 16ـ دبیرخانه شورا مسئول امور دفتری هیأتهای رسیدگی می‌باشد.

فصل سوم ـ ترتیب رسیدگی

ماده 17ـ پس از رسیدن شکایتنامه به دبیرخانه شورا مشخصات آن در دفتر شکایات ثبت و رسید آن با ذکر تاریخ به شاکی تسلیم یا برای وی ارسال می‌گردد.

تبصره ـ در صورتی که شکایتنامه وسیله پست به دبیرخانه واصل شود تاریخ ثبت در دفتر شکایات تاریخ وصول شکایت تلقی می‌شود.

ماده 18ـ دبیرخانه شورا موظف است پس از ثبت شکایت منتهی ظرف 48 ساعت شکایتنامه را به نظر رئیس شورا برساند.

ماده 19ـ رئیس شورا شکایتنامه را برای رسیدگی به یکی از هیأتهای پیش بینی شده در تبصره 2 ماده 62 قانون استخدامی کشوری ارجاع و یک نفر از اعضاء شورا را برای نظارت در امر تحقیق و رسیدگی تعیین می‌نماید تا کلیه مراحل رسیدگی تحت نظر عضو ناظر انجام گیرد.

ماده 20ـ هیأت رسیدگی به ترتیب نوبت پرونده ها را مورد مطالعه قرار داده و در هر مورد یکی از اعضای هیأت به تعیین رئیس هیئت به‌عنوان عضو محقق مأمور رسیدگی و تحقیقات لازم می‌شود.

ماده 21ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
در هر مورد که رئیس شورا تشخیص دهد که رسیدگی به شکایت فوریت دارد دستور لازم به هیئت‌های رسیدگی صادر خواهدکرد هیئت‌های رسیدگی نیز با جلب نظر رئیس شورا میتوانند شکایاتی که بنظرشان جنبه فوریت دارد خارج از نوبت رسیدگی نمایند.

ماده 22 ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
هیئت رسیدگی می تواند نماینده وزارتخانه یا مؤسسه مربوط را برای ادای توضیحات دعوت نماید وزارتخانه یا مؤسسه مربوط مکلف است نماینده خود را برای حضور در جلسه هیئت رسیدگی اعزام دارد.

ماده 23ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
وزارتخانه ها یا مؤسسات مربوط مکلفند پاسخ استعلامات رئیس هیأتهای رسیدگی را ظرف مدتی که در نامه تعیین می‌شود بدهند.

ماده 24ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
در صورتی که کارمند شاکی مقیم تهران نباشد و هیأت رسیدگی اخذ توضیحاتی را از نامبرده ضروری بداند هیأت رسیدگی می‌تواند وسیله رئیس دادگاه بخش یا رئیس دادگاه شهرستان محل اقامت شاکی توضیحات لازم را از شاکی اخذ کند.

ماده 25ـ عضو محقق پس از انجام کلیه تحقیقات گزارش کار را تنظیم و پرونده امر را برای تعیین وقت به منظور اتخاذ تصمیم به دبیرخانه شورا اعاده می‌دهد.

ماده 26ـ هیأت رسیدگی در جلسه مقرر پرونده را مطالعه و پس از تبادل نظر تصمیم مقتضی خواهد گرفت.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
رسیدگی واتخاذ تصمیم در هیئت‌های رسیدگی با حضور لااقل سه نفر امکان پذیر است و تصمیمات با کثریت آراء عده حاضر اتخاذ می‌شود در صورت تساوی آراء پرونده در شورا مطرح و رسیدگی خواهد شد.

ماده 27ـ هرگاه عضو شورا و یا اعضای هیأتهای رسیدگی با شاکی قرابت سببی یا نسبی تا درجه سوم از طبقه دوم داشته باشند از اظهار نظر و دادن رأی در آن مورد امتناع خواهند کرد و مراتب نیز در صورتجلسه قید می‌شود.

ماده 28ـ در صورتی که هیأت رسیدگی شکایت را در صلاحیت سایر مراجع اداری و قضائی تشخیص دهد با تائید عضو ناظر قرار عدم صلاحیت صادر و به شاکی ابلاغ می‌شود.

ماده 29ـ هرگاه صدور رأی در موضوع شکایت منوط به صدور حکم دیگری از دادگاههای صلاحیتدار باشد هیأت رسیدگی اخذ تصمیم را تا صدور رأی دادگاههای مزبور معلق و موضوع را به شورا گزارش می‌دهد.

ماده 30ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
هر گاه تصمیم هیئت رسیدگی مبنی بر بی حقی مستخدم شاکی در موضوع شکایت باشد یا باستناد مواد5 و 6 و 8 این آئین‏نامه از طرف هیئت رسیدگی اتخاذ تصمیم شود و تصمیم به تائید عضو ناظر نیز برسد نظریه مزبور در موردی که بر بی حقی مستخدم یا طبق ماده 5 تنظیم شده رأی هیئت تلقی و دبیرخانه شورا رأی را در 5 نسخه تهیه و بامضای کلیه اعضاء هیئت رسیدگی میرساند و در مواردی که بر طبق مواد 6 و 8 آئین‏نامه تنظیم گردیده مراتب به طرفین شکایت اعلام و پرونده بایگانی شود.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
در صورتی که در تصمیمات متخذه از طرف هیئت رسیدگی طبق مواد 5 و 28 و 30 این آئین‏نامه بین هیئت رسیدگی و عضو ناظر شورا از نظر اساس امر و یا استدلال واستناد به قوانین و آئین‏نامه‌های مربوط اختلاف نظر حاصل شود طبق نظر شورا اقدام خواهد شد.

ماده 31ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
هر گاه تصمیم هیئت رسیدگی حاکی از حقانیت مستخدم باشد هیئت رسیدگی پس از جلب نظر عضو ناظر شورا گزارش امر رابرای صدور رأی مقتضی بشورا تقدیم خواهد کرد.

ماده 32ـ  هرگاه اتخاذ تصمیم محتاج تحقیقات بیشتری باشد شورا پرونده را برای رفع نقص به همان هیأت رسیدگی اعاده می‌دهد.

ماده 33ـ در صورتی که پرونده آماده صدور رأی باشد رأی شورا در پنج نسخه تهیه شده و به امضاء اعضاء حاضر در جلسه رأی خواهد رسید.

ماده 34ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
در آراء صادره باید نام خانوادگی و سمت و محل خدمت و اقامتگاه شاکی و نام وزارتخانه و مؤسسه مربوط که طرف شکایت بوده و موضوع شکایت و خواسته شاکی و خلاصه دلائل و مستندات طرفین و جهات دلائل رأی و قطعیت آن نسبت به وزارتخانه یا مؤسسه مربوط طرف شکایت و یا مرجع اعتراض به رأی صادره تصریح شود.

ماده 35ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
دبیرخانه شورا مکلف است سه نسخه از رونوشت رأی امضاء شده را ظرف 24 ساعت به کارگزینی وزارتخانه و مؤسسه مربوط طرف شکایت ابلاغ و رونوشتی به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال نماید.

تبصره- [الحاقی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
کارگزینی وزارتخانه‌ها و سازمانهای مربوط موظفند به قید فوریت یک نسخه از رونوشت رأی را به شاکی ابلاغ و آن را با قید تاریخ رؤیت شاکی به‌ دبیرخانه شورا اعاده دهند.

ماده 36ـ [اصلاحی ۱۳۵۲/۱۰/۲۹]
هرگاه هیأتهای رسیدگی نسبت به موارد مشابه آراء متناقضی صادر نمایند به دستور رئیس شورا جلسه مشترک اعضاء شورا و هیأتها که با حضور اکثریت رؤسا و اعضاء تشکیل خواهد شد به موضوع رسیدگی و رأی شورا برای هئیت‌های رسیدگی قاطع و لازم الاتباع است.

ماده 37ـ تصمیمات شورا و تبعیت از آن نسبت به آینده است و آراء سابق‌الصدور از طرف هیئت‌های رسیدگی در موارد خاص شکایت معتبر می‌باشد.