ماده ۱ـ مدارج ارتقاء دبیران بدین ترتیب خواهد بود:
مرحله اول ـ تدریس تا کلاس سوم حداقل ۳ سال
مرحله دوم ـ تدریس تا کلاس چهارم و کلاسهای کمک آموزگاری حداقل ۳ سال
مدیری ـ دبستان
مرحله سوم ـ تدریس تا کلاس پنجم ـ نظامت دبیرستانهای دوره اول حداقل ۲ سال
بازرسی فنی دبستان
مرحله چهارم ـ تدریس تا کلاس ششم و دانشسراها ـ نظامت دبیرستان حداقل ۲ سال
کامل بازرسی فنی دوره اول ـ ریاست فرهنگ درجه سوم
مرحله پنجم ـ تدریس تا کلاس ششم و دانشسراها ـ بازرسی فنی دوره حداقل ۲ سال
اول ـ معاونت ادارات مرکز ـ ریاست دبیرستان کامل ـ ریاست فرهنگ درجه دوم
مرحله ششم ـ تدریس تا کلاس ششم و دانشسراها ـ بازرسی فنی دوره کامل متوسطه
ریاست ادارات مرکز ـ ریاست فرهنگ درجه اول ـ بازرسی سیار شهرستانها.
ماده ۲ـ مدارج ارتقاء آموزگاران به این ترتیب خواهد بود:
مرحله اول ـ آموزگاری تا کلاس چهارم ۴ سال
مرحله دوم ـ آموزگاری در کلاسهای ۵ و ۶ ۲ سال
مرحله سوم ـ نظامت دبستان ۲ سال
مرحله چهارم ـ مدیری دبستان ۲ سال
مرحله پنجم ـ نمایندگی فرهنگ حوزههای جزء ـ بازرسی فنی دبستانها ۲ سال
مرحله ششم ـ ریاست فرهنگ درجه سوم
ماده ۳ـ در شهرستانها در صورت وجود نداشتن اشخاص واجد شرایط ممکن است خدماتی در مراحل بالاتر به دبیران و آموزگاران رجوع شود ولی خدمت آنان در این مراحل برای ارتقاء همان اثر خدمت در مرحلهای را خواهد داشت که مطابق این آئیننامه باید احراز کرده باشند.
ماده ۴ـ ارتقاء دبیران و آموزگاران از مرحلهای به مرحله دیگر منوط به این خواهد بود که علاوه برطی مدت مقرر در مادههای ۱ و۲ سوابق تحصیلی و طرز خدمت و استعداد آنان مجوز ارتقاء باشد.
برای این کار در تیر ماه هر سال ادارات فرهنگ شهرستانها و ادارات مرکز که دبیران یا آموزگاران در آنها مشغول خدمت هستند با توجه به گزارش مدیران صورت دبیران و آموزگارانی را که استحقاق ترفیع از یک مرحله به مرحله بالاتر را دارند تهیه و به اداره کارگزینی میفرستند.
این صورت باید این نکات را بطور وضوح معین نماید:
1ـ مدت توقف در مرحله قبلی
2ـ میزان جدیت و وظیفهشناسی
3ـ استعداد خاصی که برای یکی از کارهای مرحله بالاتر در آنان هست (مثلاً استعداد شغل بازرسی فنی یا کار اداری بخصوص یا تدریس در کلاسهای بالاتر و مانند اینها)
تبصره ـ نام کسانیکه در سال قبل پیشنهاد شده و ارتقاء نیافتهاند باید در صورتها باشد تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
اداره کارگزینی در ستونهای مخصوص این صورتها شماره و تاریخ تقدیرنامهها ـ توبیخ نامهها ـ نشان و مدال دادرسی اداری و نتایج آنرا ثبت میکند.
صورتها در اداره کارگزینی تنظیم و نگاهداری میشود.
هر زمان که در طی سال اداره متبوع دبیر یا آموزگاری پیشنهاد ارتقا او را به مرحله بالاتر به مرکز میفرستد باید بطور روشن دلائل رجحان او را بر دیگر کسانی که با او در یک مرحله هستند به مقام وزارت گزارش دهد که پس از تصویب آن مقام برای صدور ابلاغ به اداره کارگزینی احاله شود.
ماده ۵ـ در صورت تعدد اشخاص واجد شرایط رعایت اولویت با توجه به پیشینه خدمت و استعداد و مدارک علمی خواهد شد.
ماده ۶ـ از این پس برای هر یک از کارمندان اعم از دبیر و آموزگار و پیمانی و اداری ورقهای مطابق نمونه ضمیمه در مرکز و در محل مأموریت او تنظیم خواهد گردید و به مجرد اینکه کارمندی از یک حوزه منتقل شود اداره فرهنگ دو رونوشت از ورقه مربوط به او را به اداره کارگزینی خواهد فرستاد و اداره کارگزینی یک رونوشت را به محل خدمت جدید کارمند ارسال داشته و متذکر خواهد شد که کارمند منتقل در حوزه مأموریت سابق برای ارتقاء به کدام مرحله پیشنهاد گردیده است.
ماده ۷ـ وزارت فرهنگ ادارات فرهنگ درجه سوم و دوم و اول را معین خواهد نمود.
ماده ۸ـ لیسانسیههای دانشسرای عالی باید در پنج سال اول خدمت در هر یک از شهرستانها که وزارت فرهنگ احتیاج داشته باشد و فارغالتحصیلهای دانشسراهای مقدماتی باید در پنج سال اول خدمت در یکی از نقاط تابع شهرستانی که موطن آنان در آن واقع است خدمت نمایند. نقل و انتقال آنان پس از این مدت بر طبق احتیاجات وزارت فرهنگ بعمل خواهد آمد. وزارت فرهنگ میتواند در هر موقع از این حق درباره کسانی که در خارج از محل اقامت اصلی خود خدمت نکردهاند استفاده کند.
تبصره ۱ـ یک سال خدمت در نقاط بد آب و هوا و نقاطی که از حیث سختی زندگانی در درجه اول است برای مردم غیر محلی برابر دو سال خدمت در سایر نقاط خواهد بود.
تبصره ۲ـ در آغاز استخدام برای تعیین محل خدمت اشخاص در شهرستانها تا حد امکان رعایت تمایل آنان خواهد شد و کسانیکه در امتحانات نهائی با معدل بیشتری پذیرفته شدهاند در انتخاب محل بر دیگران مقدم خواهند بود.
ماده ۹ـ کلیه دروس هر کلاس یک دبستان به عهده یک آموزگار خواهد بود مگر دروسی که آموزگار مخصوص داشته باشد از قبیل خط ـ خیاطی ـ کارهای دستی و غیره ولی ممکن است دروسی از قبیل فارسی ـ تاریخ و جغرافیا را در کلاسهای پنجم و ششم ابتدایی به عهده یکنفر و دروسی از قبیل ریاضی و علمالاشیا را به عهده یک نفر دیگر واگذار نمود.
ماده ۱۰ـ دبیران برای تمام اوقات رسمی استخدام میشوند ولی چون تهیه دروس برای کلاس و رسیدگی به تکالیف دانشآموزان مستلزم صرف وقت میباشد و از سوی دیگر بر اثر مداومت در کار تدریس در دبیرستان فرسودگی و خستگی در دبیران پدید میآید تعداد ساعات درس آنان در هفته به این طریق معین میشود:
در سه سال اول خدمت حداقل ۲۲ ساعت
در سه سال دوم خدمت حداقل ۲۰ ساعت
در سه سال سوم خدمت حداقل ۱۸ ساعت
در سه سال چهارم خدمت حداقل ۱۶ ساعت
از سال سیزدهم به بعد حداقل ۱۴ ساعت
تبصره ـ وزارت فرهنگ باید با رعایت مراتب دبیرانی را که اوقات آنان تا حداقل مقرر در این ماده در دبیرستانهای دولتی اشغال نشده است برای کسر آن مدت به تدریس در دبیرستانهای ملی مأمور نماید. این ساعات خدمت جز خدمت رسمی آنان و تابع همان شرایط و مقررات خواهد بود.
ماده ۱۱ـ دبیران و آموزگاران اعم از رسمی و پیمانی مشمول مقررات این آئیننامه خواهند بود. کارکنان اداری آموزشگاهها مانند دفتردار و حسابدار و جز آن از میان کارمندان اداری انتخاب خواهند شد. متصدیان آزمایشگاههای دبیرستانهای کامل از میان دبیران رشته مربوط انتخاب میگردند.
ماده ۱۲ـ وزارت فرهنگ میتواند در صورتیکه مقتضی بداند دبیران و آموزگارانی را که در تاریخ تصویب این آئیننامه بدون طی مراحل مادون متصدی مشاغلی هستند در همان کارها نگاه دارد (بجز بازرسان فنی که بطور کلی بر طبق این آئیننامه معین خواهند شد) ولی ارتقا آنان به مدارج بالاتر موکول به این خواهد بود که کسر مدت خدمت لازم برای کلیه مراحل تا مرحله کنونی را در همان مرحله یا مراحل پائینتر بپیمایند.