آیین‌نامه تأسیس نگارخانه

تاریخ تصویب: ۱۳۵۳/۰۷/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۵۳/۰۹/۲۳

شماره 35/16116 – ۱۳۵۳/۹/۱۹

به استناد بند چهارم از ماده ششم قانون اصلاح قانون تأسیس شورای عالی فرهنگ و هنر بموجب اختیار حاصل از ماده‌ هشتم آن قانون آئین نامه اجازه تأسیس نگارخانه که در جلسه مورخ ۱۳۵۳/۷/۳۰ شورای عالی فرهنگ و هنر بتصویب رسیده است برای اطلاع عموم آگهی میشود.

ماده 1 ـ مراد از نگارخانه محلی است برای نمایش آثار هنری بویژه‌هنرهای تجسمی ‌و آثار هنری ملی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی بوجود آید.

ماده 2 ـ منظور از تأسیس نگارخانه نیل به هدفهای زیر است:

1 ـ آشنائی بیشتر مردم با آثار هنری گذشته و معاصر ایران و جهان.

2 ـ یاری به پدید آورندگان و دارندگان آثار هنرهای تجسمی‌ و آثار هنری ملی در عرضه و نمایش آثار آنان.

ماده 3 ـ اشخاص زیر میتوانند پس از کسب اجازه از دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر بترتیب مقرر در این آئین نامه مبادرت به تأسیس نگارخانه بکنند:

الف هر شخص حقیقی که واجد شرایط زیر باشد:

1 ـ داشتن حسن شهرت و صلالحیت اخلاقی.

2 ـ داشتن محل کار ثابت و مشخص که متناسب برای ایجاد نگارخانه باشد.

ب ـ هر شخص حقوقی که بموجب اساسنامه خود دارای اختیار تأسیس نگارخانه باشد یا برای نیل حداقل بیکی از هدفهای مذکور در ماده دوم تشکیل شده باشد و محل مناسبی را برای ایجاد نگارخانه تخصیص دهد.

تبصره ـ هر شخص حقیقی یا حقوقی که مدیر مسئول آن واجد شرائط زیر نباشد باید برای اداره نگارخانه یکی از افراد زیر را بعنوان مسئول نگارخانه منصوب و معرفی کند:

1 ـ فارق‌التحصیلان مدارس هنری یا دانشکده‌های ایران یا خارج از کشور در یکی از رشته‌های هنرهای تجسمی‌ یا باستان شناسی.

2 ـ کارشناسان رشته‌های آثار هنرهای تجسمی‌و آثار هنری ملی.

ماده 4 ـ درخواست کنندگان تأسیس نگارخانه باید تقاضای کتبی خود را همراه اطلاعات و مدارک زیر در تهران بدبیر خانه شورای عالی فرهنگ و هنر و در شهرستانها (تا تشکیل شورای فرهنگ و هنر شهرستان یا استان) باداره فرهنگ و هنر محل تسلیم کنند:

1 ـ نام و محل نگارخانه

2 ـ مشخصات کامل و اقامتگاه مؤسس یا مؤسسان و رونوشت مدارک مدیر و مسئولان نگارخانه.

3 ـ تعیین نوع آثاری که در نگارخانه عرضه خواهد شد.

ماده 5 ـ اداره فرهنگ و هنر شهرستانها باید درخواستهای تأسیس نگارخانه را با اطلاعات و مدارک مربوط (تا زمانی که شورای فرهنگ و هنر شهرستان یا استان تشکیل نشده است) ضمن اظهار نظر خود بدبیر خانه شورای عالی فرهنگ و هنر بفرستند.

ماده 6 ـ در صورتی که درخواست و مدارک و اطلاعات فرستاده شده منطبق با موازین مقرر در این آئین نامه باشد، اجازه تأسیس نگارخانه بامضای دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر بنام درخواست کننده با ذکر نام مدیر یا مسئول نگارخانه صادر و تسلیم میشود.

ماده 7 ـ اجازه نامه تأسیس نگارخانه غیر قابل انتقال بغیر است.

ماده 8 ـ کسی که اجازه بنام او صادر شده است باید آن را در دفتر ثبت انجمنها و مراکز فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و هنر به ثبت برساند.

ماده 9 ـ اجازه نامه تأسیس نگارخانه باید در محل نگارخانه در جای مناسبی که قابل مشاهده باشد نصب شود.

ماده 10 ـ صاحب نگارخانه باید ظرف ششماه از تاریخ صدور اجازه نامه اقدام بدائر کردن آن بکند.

ماده 11 ـ صاحبان نگارخانه‌هائی که قبل از تصویب این آئین نامه تأسیس شده اند اعم از اینکه از وزارت فرهنگ و هنر اجازه تأسیس گرفته یا نگرفته باشند باید ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این آئین نامه وضع خود را با مقررات آن تطبیق دهند و اجازه نامه جدید دریافت کنند.

ماده 12 ـ هرگونه تغییر در مواد اساسنامه شخصیت حقوقی یا مدیر و مسئولان نگارخانه یا محل آن قبلاً باید بتأیید دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر برسد.

ماده 13 ـ از تاریخ تصویب این آئین نامه، غیر از دارندگان اجازه تأسیس نگارخانه از دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر، هیچ شخص دیگری نمیتواند عنوان «نگارخانه» را برای محل شغل و کار یا کسب خود بکار برد.

ماده 14 ـ نگارخانه‌ها میتوانند با سایر نگارخانه‌های معتبر جهان مبادرت به مبادلات هنری بکنند و عضویت سازمانهای فرهنگی و هنری غیر دولتی کشورهای خارجی را بپذیرند و مراتب را به اطلاع دبیر خانه شورای عالی فرهنگ و هنر برسانند.

ماده 15 ـ مسئولان نگارخانه باید هر شش ماه یکبار گزارشی از فعالیتهای نگارخانه بدبیر خانه شورای عالی فرهنگ و هنر و وزرارت فرهنگ و هنر بفرستند.

ماده 16 ـ مسئولان نگارخانه‌ها باید قبل از برپا کردن هر نمایشگاهی دفترچه ای ترتیب دهند که در آن مشخصات کامل آثاری که عرضه میشود از قبیل نام دارنده یا پدید آورنده و تاریخ ایجاد هر اثر و بهای فروش هر یک را (در صورتی که فروش آنها توسط نگارخانه مجاز باشد) قید کنند و بتعداد کافی در دسترس تماشاگران بگذارند و دو نسخه یکی برای دبیر خانه شورای عالی فرهنگ و هنر و دیگری وزارت فرهنگ و هنر ارسال دارند.

ماده 17 ـ مسئولان نگارخانه باید دفترچه ای ترتیب دهند که کلیه مشخصات اثر فروخته شده در آن منعکس و شماره ردیف آن روی گواهینامه انتقال اثر به خریدار قید شده باشد.

ماده 18 ـ مسئولان نگارخانه باید ضوابط قیمت گذاری و در صد حق‌العمل خود را از آثار عرضه شده بنسبت کمیت و کیفیت آثار که حداکثر آن سی درصد بهای فروش خواهد بود، برای اطلاع دبیر خانه شورای عالی فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و هنر بفرستند.

ماده 19 ـ نگارخانه‌ها طبق ضوابط جداگانه و به نسبت خدماتی که در تحقق هدفهای مذکور در ماده دوم این آئین نامه انجام میدهند طبق توصیه دبیر کل شورای عالی فرهنگ و هنر از طرف مراجع مربوط مملکتی مورد همایت و تشویق قرار خواهند گرفت.

ماده 20 ـ نگارخانه‌هائی که برای عرضه آثار هنرهای تجسمی‌ و ملی توسط سازمانهای دولتی تأسیس میشوند از شمول مقررات این آئین نامه مستثنی میباشندو تابع ضوابطی هستند که از طرف مقام تأسیس کننده برای آنها وضع و مقرر شده است.

ماده 21 ـ افرادی که بر خلاف مقررات این آئیننامه رفتار کنند بر حسب ماده 7 قانون اصلاح قانون تأسیس شورای عالی فرهنگ و هنر از ادامه کار و فعالیت آنان جلوگیری و پروانه فعالیت و کار آنان لغو خواهد شد.

ماده 22 ـ این آئین نامه که مشتمل بر بیست و دو ماده و یک تبصره میباشد در بیست و هفتمین جلسه مورخ سی‌ام مهر ماه 1353 شورای عالی فرهنگ و هنر بتصویب رسیده است.