آیین‌نامه امتحانات دوره پنج‌ساله ابتدایی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۵/۰۹
شماره ثبت: 4830 /120 - ۱۳۶۸/۰۵/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۵/۱۸

فصل اول – هدف

در آموزش ابتدایی، امتحان جرئی از ارزشیابی های مستمر آموزش و پرورش است که نیل به هدف های زیر را میسر می سازد:
1- ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان.
2- آگاه ساختن دانش آموزان از میزان پیشرفت تحصیلی و تربیتی خود و نیز مطلع ساختن اولیاء آنان از وضعیت تحصیلی فرزندانشان .
3- پرورش استعدادها وپرورش روحیه تلاش، ابتکار و رقابت های سالم در دانش آموزان .
4- حصول اطمینان از تحقق شرایط لازم به منظور ارتقاء دانش آموزان به پایه تحصیلی بالاتر .
5- به دست آوردن قسمتی از اطلاعات مورد نیاز برای ارزشیابی از کیفیت و محتوای برنامه های آموزشی, روش ها و وسایل تدریس و کار مدارس.

فصل دوم – کلیات

ماده ۱– در هر سال تحصیلی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به صورت مستمر از طریق پرسش های متعدد «کتبی، شفاهی، عملی» بر اساس جدول مواد درسی ارزشیابی می شود. نمره این ارزشیابی ها در هر ماده در سی در سه ثلث به شرح زیر تعیین و به دفتر دبستان تحویل می شود. مسئولان دبستان موظفند نتیجه ارزشیابی ها را حداکثر بیست روز پس از خاتمه امتحانات هر ثلث کتباً به اطلاع دانش آموزان و اولیاء آنان برسانند .

الف – در طول ثلث های اول و دوم, پرسش ها و آزمایش های تدریجی و مکرر به تناسب هر درس به صورت «کتبی , شفاهی, عملی» به وسیله معلم هر کلاس از دانش آموزان به عمل می آید . نمره این پرسش ها در دفتر کلاس و دفتر خصوصی معلم ثبت می شود .

تبصره – معلمان باید نمره های ثبت شده در دفتر خصوصی را در صورت مرخصی یا انتقال از طریق مدیر دبستان به معلّم جدید تحویل دهند .

ب – در پایان ثلث های اول و دوم از مطالبی که دانش آموزان در هر درس تا پایان آن ثلث خوانده اند به وسیله معلم مربوط طبق جدول مواد درسی مندرج در ماده ۷ این آیین نامه امتحان به عمل می آید.

ج – نمره امتحان دانش آموزان در هر درس در ثلث های اول دوم توسط معلم مربوط بر اساس نمره پرسش های تدریجی ضمن ثلث و نمره امتحانی پایان آن ثلث تعیین می شود. این نمره به وسیله معلّم در لیست نمره ها ثبت و امضاء می شود و حداکثر ۱۰ روز بعد از خاتمه امتحانات هر ثلث تسلیم دفتر دبستان می گردد.

د – امتحانات ثلث سوم و نیز امتحانات تجدیدی کلاس های اول و دوم و سوم و چهارم طبق برنامه ای معین از تمام مطالب کتاب و بر طبق جدول مواد درسی ماده ۷ این آیین نامه با نظارت مدیر دبستان به عمل می آید و بر اساس این امتحانات در هر درس یک نمره به عنوان نمره امتحانی به دانش آموز داده می شود , اوراق امتحانی ثلث سوم و تجدید باید به وسیله معلم کلاس در همان دبستان تصحیح و نمره گذاری و امضاء شود, سپس این نمره ها در لیست مربوط ثبت و امضاء و همراه با اوراق امتحانی و سئوالات وریز بارم تحویل دفتر دبستان شود .

تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۱/۰۷]
امتحانات ثلث سوم و امتحانات تجدیدی پایه چهارم توسط معلم مربوط و پایه پنجم ابتدایی به صورت هماهنگ با سوالات واحد و برنامه معین (بصورت هم زمان) که توسط اداره آموزش و پرورش منطقه یا ناحیه مربوط طرح و تهیه خواهد شد، در مدرسه برگزار می شود و اوراق امتحانی پس از جدا نمودن سربرگ (مشخصات دانش آموز) به وسیله معلمان همان مدرسه (یک نفر مصحح و یک نفر تجدید نظر کننده) به انتخاب مدیر در همان مدرسه تصحیح می گردد.

تبصره ۲– معاونت امور آموزشی می تواند در هر یک از پایه های تحصیلی سئوالات امتحانی یک یا دو درس را طرح کرده و با اطلاع قبلی به استان ها ارسال دارد .

تبصره ۳– چنانچه معلم مربوط ظرف یک هفته پس از انجام هر امتحان,به هر علتی اوراق امتحانی را تصحیح نکند, مدیر دبستان ضمن گزارش موضوع به اداره متبوع باید به تشخیص خود اوراق امتحانی را جهت تصحیح در اختیار یکی از معلمان واجد شرایط قرار دهد .

ه- [حذفی ۱۳۷۶/۱۱/۰۷]
[امتحانات ثلث سوم و تجدیدی پایه پنجم ابتدایی نهایی است و سئوالات آن از سوی اداره کل آموزش وپرورش استان مربوط طرح می شود , این امتحانات طبق دستورالعمل های وزارت آموزش وپرورش توسط هیئت ممتحنه هر حوزه امتحانی که از طرف اداره آموزش و پرورش محل تعیین می شود برگزار می گردد.]

ماده ۲– [اصلاحی ۱۳۶۸/۰۹/۰۶]
نمره‌های امتحانی ثلث های اول, دوم, سوم و تجدیدی و نمره انضباط حداکثر یک ماه پس از خاتمه امتحانات هر ثلث در دفتر امتحانات پلمپ شده دبستان و کارنامه تحصیلی دانش اموزان در ستون های جداگانه و بدون خدشه و قلم خوردگی با جوهر مشکی و با دقت ثبت می شود.

ماده ۳– نام و نام خانوادگی مدیر دبستان ومسئول ثبت نمرات در ذیل کارنامه دانش آموزان و دفتر امتحانات درج و حداکثر یک ماه پس از اعلام نتیجه قطعی امتحانات هر دانش آموز به امضای مدیر ومسئول ثبت نمرات می رسد و با مهر دبستان مهر می گردد.

تبصره – نمونه دفتر امتحانات وکارنامه تحصیلی دانش آموزان توسط وزارت آموزش وپرورش تهیه و به مناطق آموزشی کشور ابلاغ می شود .

ماده ۴– دفتر امتحانات دبستان باید حداکثر دو ماه پس از پایان سال تحصیلی توسط فردی که از سوی اداره آموزش وپرورش مامور می شود بررسی, مسدود, مهر و امضاء گردد.

ماده ۵– [اصلاحی ۱۳۶۸/۰۹/۰۶]
در هر دبستان اوراق امتحانات داخلی خرداد و شهریور ماه به مدت یک سال و اوراق امتحانات نهایی پایه پنجم به مدت سه [دو؟] سال در آموزش و پرورش محل نگهداری و سپس برابر مقررات و با کسب مجور از آموزش وپرورش کل امحاء می گردد, ولی دفاتر امتحانی و لیست اصلی نمره ها جزو مدارک تحصیلی محسوب می شود و لازم است به طور دائم نگهداری شود. در ضمن کارنامه تحصیلی دانش آموزان نیز تا مدتی که برابر مقررات تحویل ولی دانش آموز نشده است باید در دبستان حفظ گردد.

ماده ۶– [اصلاحی ۱۳۶۸/۰۹/۰۶]
مدیر دبستان موظف است فهرست مشخصات دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی و ریزنمرات امتحانی ثلث های اول و دوم و نمرات شفاهی و عملی ثلث سوم و معدل انضباط سه ثلث هر یک از آنان را حداکثر یک هفته قبل از شروع امتحانات نهایی به اداره آموزش وپرورش ارسال دارد .

ماده ۷

ماده ۸– نمره پرسش های تدریجی ونمره امتحانی هر درس از صفر تا ۲۰ است .

تبصره– معلمان , دانش آموزان را متذکر سازند تا در پاسخ به پرسش های تدریجی کتبی:
جمله بندی صحیح , نظام تحریر, تفکیک کلمات , فاصله متناسب سطور , حاشیه خالی در صفحه تحریر, تاریخ گذاری , پاکیزگی نوشته , خوانایی خط , صرفه جویی در مصر ف لوازم تحریر را رعایت نموده و در پاسخ به پرسش های تدریجی شفاهی:
آرامش و شمردگی با حسن بیان , نظم در کلام , و همچنین در کارهای عملی :
عدم اسراف , نظافت و انضباط در محل کار را مورد توجه قرار دهند و حداکثر ۲ نمره از بیست نمره را در پرسش های تدریجی ثلث های اول و دوم به رعایت این گونه نکات اختصاص دهند .

ماده ۹– در هر ثلث به هر دانش آموز بر اساس رفتار , اخلاق , رعایت موازین اسلامی , رعایت اصول بهداشت و نظافت شخصی , کیفیت حضور و غیاب و رعایت مقررات دبستان یک نمره انضباط داده می شود. نمره انضباط در محاسبه معدل نمرات امتحانات منظور نمی شود ولی در کارنامه تحصیلی و دفتر امتحانات درج می گردد.
معدل نمره های انضباط ثلث اول , دوم و سوم پایه پنجم به صورت یک نمره مستقل در گواهینامه پایان تحصیلات دوره ابتدایی ثبت می شود .

تبصره ۱– نمره انضباط هر دانش آموز در هر ثلث امتحانی بدین طریق به دست می آید که کلیه معلمان ,همزمان بانمرات امتحانی پایان هر ثلث ,یک نمره انضباط برای هر یک از دانش آموزان کلاس خود به دفتر دبستان تسلیم می نمایند .
دفتر دبستان معدل این نمره ها را به عنوان نمره انضباط معلمان در نظر می گیرد. ضمناً مدیر و معاونان دبستان نیز به طور مشترک یک نمره انضباط برای هر دانش آموز به دفتر دبستان تسلیم می کنند .میانگین دو نمره مذکور , نمره انضباط دانش آموز در هر ثلث خواهد بود.

تبصره ۲– برای دانش آموزانی که از جهش تحصیلی استفاده می کنند نمره انضباط منظور نمی گردد.

ماده ۱۰ – برای دارندگان نقص عضو موثر در امتحانات کتبی ,شفاهی وعملی مدیر دبستان یا رئیس هیئت ممتحنه حوزه اجرا با اطلاع اداره آموزش وپرورش متبوع , تسهیلاتی متناسب با نقص عضو فراهم می نماید و در صورت لزوم از امتحان دروس عملی که از نظر جسمی قادر به انجام آن نمی باشند معاف می شوند.در چنین صورتی اگر درس یا دروس مذکور دو نوع امتحان داشته باشد (کتبی – عملی یا شفاهی – عملی ) برای امتحان غیر عملی نمره ۲۰ منظور می شود و اگر امتحان درس صرفاً عملی باشد نمره ای منظور نخواهد شد , در این حالت صورت جلسه ای به امضای مدیر و دو نفر از آموزگاران دبستان در امتحانات داخلی و یارئیس هیئت ممتحنه و دونفر از اعضای آن هیئت در امتحانات نهایی تنظیم می شود. تسهیلات انجام شده مستند به این ماده را توضیح می دهند وموضوع باید در ستون ملاحظات دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی این قبیل دانش آموزان درج شود .

تبصره ۱– مدیر دبستان موظف است دانش آموزان شرکت کننده در امتحان نهایی مشمول این ماده را کتباً به رئیس میئت ممتحنه معرفی نماید .

تبصره ۲– چنانچه دانش آموزی در زمان برگزاری امتحانات و یا قبل از آن دچار سانحه ای شود به نحوی که قادر به نوشتن نباشد , می تواند از منشی مناسبی که از طرف مدیر دبستان و امتحانات داخلی و رئیس هیئت ممتحنه در امتحانات نهایی تعیین می شود استفاده نماید .

ماده ۱۱– [اصلاحی ۱۳۶۸/۰۹/۰۶]
افرادی که به عللی مانند عدم دستریسی به مدرسه , بیماری موثر به تشخیص بهداری آموزش گاه ها و یا اقامت در خارج از کشور نتوانسته اند به موقع وارد دبستان شوند و یا وقفه ای در ادامه تحصیلات آنان ایجاد شده باشد ، در صورت داشتن حداقل سن (پایه دوم ۷، پایه سوم ۸، پایه چهارم ۹ و پایه چهارم ۱۰ سال در اول سال تحصیلی اول مهر ماه ) می توانند با شرکت در امتحان ورودی وارد دبستان شوند این افراد، چنانچه ساکن کشور باشند باید حداکثر تا دهم آذرماه در امتحان ورودی شرکت و مدرک قبولی خود را دریافت کنند تا بتوانند در امتحان ثبث اول شرکت نمایند . چنانچه این قبیل افراد نتوانند در امتحانات ثلث اول شرکت نمایند، نمره های امتحانات ثلث دوم آنان بر طبق ماده ۲۰ این آیین نامه به جای نخره های ثلث اول نیز منظور خواهد شد. این مهلت برای ساکنان خارح از کشور تا دهم اسفند ماه خواهد بود به طوری که دانش آموزان بتوانند در امتحان ثلث دوم کلاس مربوط شرکت نمایند و در صورتی که بعد از امتحانات ثلث دوم و قبل از امتحانات خرداد یا شهریور ماه برای شرکت در امتحان ورودی مراجعه نمایند باید همراه سایر دانش آموزان در امتحانات خرداد یا شهریور ماه شرکت کنند.

تبصره ۱– مشمولین این ماده باید ابتدا به اداره آموزش وپرورش مراجعه کنند تا جهت امتحان به یکی از دبستان هایی که از قبل بدین منظور اختصاص یافته معرفی شوند .ثبت نام آنان پس از اعلام نتیجه از طرف دبستان مذکور با معرفی اداره آموزش وپرورش در یکی از دبستان ها انجام خواهد شد .

تبصره ۲– [اصلاحی ۱۳۶۸/۰۹/۰۶]
امتحان ورودی طبق مفاد این ماده به صورت یک نوبتی و بدون تجدیدی است و مواد امتحانی عیناً مواد امتحانی داوطلبان آزاد خواهد بود . شرکت کنندگان در امتحان ورودی به شرطی قبول شناخته می شوند که با رعایت مفاد ماده ۱۸، نمره امتحانی آنان در سایر دروس کمتر از ۱۰ نباشد و در صورت مردودی با تمایل داوطلب، مدرسه می تواند از وی در پایه پایین تر امتحان به عمل آورد .

تبصره ۳– نمرات امتحانی ورودی قبول شدگان در ستون شهریور ماه دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی آنان ثبت می شود. شماره معرفی نامه با اشاره به ماده ۱۱ این آیین نامه در ستون ملاحظات درج و پس از امضاء مدیر با مهر دبستان مهر می شوند .

تبصره ۴– متقاضیان شرکت در امتحان پایه پنجم باید به همراه داوطلبان آزاد یا دانش آموزان در امتحانات نهایی کلاس پنجم شرکت نمایند .

تبصره ۵– [اصلاحی ۱۳۶۸/۰۹/۰۶]
امتحان ورودی بر اساس این ماده در پایه های اول و دوم و سوم و چهارم ابتدایی یعنی (برای دانش آموزان مشمول مواد ۲۲ و ۲۳ در خرداد) صرفاً به منظور تعیین پایه تحصیلی دانش آموز جهت ورود به مدرسه و ادامه تحصیل می باشد و ارزش دیگری ندارد .

ماده ۱۲ – امتحان تعلیمات دینی دانش آموزان اقلیت های دینی مذکور در قانون اساسی برابر دستورالعمل های خاص وزارت آموزش وپرورش انجام ونمره آن در دفاتر امتحانی و کارنامه آنان قید می شود .این دسته از دانش اموزان در صورت تمایل می توانند به جای شرکت در امتحان تعلیمات دینی خاص دانش آموزان اقلیت ها , در امتحان تعلیمات دینی اسلامی شرکت نمایند .

ماده ۱۳– به قبول شدگان درامتحان نهایی پایه پنجم ابتدایی گواهینامه ای طبق نمونه ضمیمه داده می شود .

فصل سوم – شرایط قبولی در امتحانات

ماده ۱۴– دانش آموزی در امتحانات قبول شناخته می شود که دارای شرایط زیر باشد :

الف – معدل کل وی کمتر از ده نباشد .

ب – نمره امتحانی ثلث سوم او در هیچ یک از مواد درسی بدون ضریب کمتر از ده نباشد .

ج – نمرات سالانه وی در هیج یک از مواد درسی کمتر از ۴۰ نباشد .

تبصره ۱– نمره سالانه دانش اموز در هر درس عبارت است از مجموع نموره های امتحانی ثلث های اول و دوم و دوبرابر نمره امتحانی ثلث سوم همان درس .

تبصره ۲– معدل کل دانش آموز عبارت است از مجموع نمرات سالانه همه دروس (به جز نمره انضباط ) تقسیم بر چهار برابر تعداد مواد درسی آن پایه .

ماده ۱۵– دانش آموزی که معدل کل وی پس از امتحانات ثلث سوم کمتر از ۷ باشد مردود شناخته می شود .

ماده ۱۶– دانش آموزی که معدل کل او پس از امتحانات خرداد ماه حداق ۷ باشد ولی نمره امتحان ثلث سوم یا نمره سالانه وی در درس یا دروسی به حد نصاب قبولی نرسیده باشد تجدیدی شناخته می شود و باید در شهریورماه در امتحان آن درس یا دروس شرکت کند نمرات امتحانی شهریورماه در ستون تجدیدی با ضریب دو درج می گردد و به جای نمره خردادماه همان درس یا دروس در معدل کل محاسبه و در صورت احراز شرایط مندرج در بندهای الف و ب ماده ۱۴ قبول شناخته می شود .

ماده ۱۷– امتحان تجدیدی هر دانش آموز در همان محلی برگزار می شود که امتحانات خردادماه را گذرانیده است . در صورتی که محل اقامت ولی یا سرپرست دانش آموزی قبل از برگزاری امتحانات تجدیدی تغییر باید ، دانش آموز می تواند با اخذ گواهی عکس دار (حاوی مشخصات و مواد تجدیدی ) از دبستان مربوط و تایید اداره آموزش وپرورش همان منطقه و با در دست داشتن مدارک لازم مبنی بر انتقال ، به اداره آموزش وپرورش محل جدید ، به اداره آموزش وپرورش قبلی جهت ابلاغ به دبستانی که دانش آموز قبلاً تحصیل می کرده است ارسال می گردد، تا دبستان مذکور با توجه به نمره های دیگر و با رعایت سایر مقررات اعلام نتیجه نماید .

ماده ۱۸– [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۱/۰۷]
دانش آموزانی که معدل کل آنها در خرداد یا شهریورماه حداقل ده (۱۰) باشد ولی در یک درس نمره کمتر از ده و یا معدل کل آنها حداقل دوازده (۱۲) باشد ولی در دو درس نمرة کمتر از ده کسب نمایند، مشروط بر آنکه نمرات آنان در دروس ریاضیات (دوره ابتدایی) املاء، انشا، قرائت و دستور زبان فارسی (دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی) کمتر از ۷ نباشد، قبول شناخته می شوند.

تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۱/۰۷]
استفاده از مفاد این ماده در ستون ملاحظات دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی و معرفی نامه ثبت نام، درج می شود.

تبصره ۲- [اصلاحی ۱۳۷۶/۱۱/۰۷]
دانش آموز می تواند در یک دوره تحصیلی در هر درس دو (۲) بار از مفاد این ماده استفاده نماید.

ماده ۱۹– نمره دانش اموز در هر درسی که در امتحان آن درس غیبت غیر موجه داشته باشد، صفر محسوب می شود و در چنین مواردی باید غیبت غیر موجه را در ستون مربوط به نمره آن درس در کارنامه و دفتر امتحانات با کلمه غائب مشخص نموده و از ثبت نمره صفر خودداری کرد، لکن در محاسبه جمع نمرات و معدل گیری کلمه «غائب » به منزله صفر خواهد بود .

تبصره – چنانچه دانش آموز مشمول این ماده در ثلث های اول و دوم دارای نمرات کلاسی (پرسش های تدریجی ) باشد ، نمره وی در هر یک از ثلث ها با توجه به نمره پرسش های تدریجی توسط معلم مربوط تعیین می گردد.

ماده ۲۰– دانش آموزی که به علت غیبت موجه در یکی از ثلث های اول یا دوم در یک ، چند و یا در تمام مواد درسی نمره امتحانی نداشته باشد نمرات امتحانی ثلث بعدی وی به جای نمرات امتحانی درس یا دروس که در آنها نمره نداشته منظور و نمره آن ثلث با رعایت مفاد بند «ج» ماده یک تعیین می گردد.

ماده ۲۱– [اصلاحی ۱۳۶۸/۰۹/۰۶]
دانش آموزی که به علت غیبت موجه در ثلث های اول و دوم (هر دو ثلث) در یک ، چند و یا تمام مواد درسی نمره امتحانی نداشته باشد می تواند در امتحانات ثلث سوم شرکت کند و نمره امتحانی ثلث سوم وی (بدون ضریب) به جای نمرات امتحانی درس یا دروسی که در ثلث های اول و دوم در آنها نمره نداشته منظور و نمره آن ثلث ها با رعایت مفاد بند «ج» ماده یک تعیین می گردد.

ماده ۲۲– دانش آموزی که به علت غیبت موجه فقط در ثلث سوم در یک ، چند و یا تمام مواد درسی نمره امتحان نداشته باشد باید درس یا دروسی را که در خردادماه غایب بوده همراه با مواد تجدیدی در شهریورماه امتحان دهد . چنانچه با احتساب نمرات ماده یا موادی که غیبت داشته است (با ضریب ۲) به جای نمرات خردادماه، معدل کل او به ۷ برسد در آن صورت، نمرات تجدیدی او نیز مانند سایر دانش آموزان تجدیدی محاسبه و با توجه به مفاد ماده ۱۸ و تبصره های ذیل آن ، اعلام نتیجه می شود .

ماده ۲۳– دانش آموزی که به علت غیبت موجه در ثلث های اول ، دوم و سوم (هر سه ثلث) در یک ، چند و یا تمام مواد درسی نمره امتحانی نداشته باشد ، باید آن درس یا دروس را همراه با مواد تجدیدی در شهریور امتحان دهد ، نمرات ماخوذه شهریورماه بدون ضریب، با رعایت مفاد بند «ج» ماده «یک» برای ثلث اول و دوم و با ضریب ۲ برای ثلث سوم منظور می گردد و با توجه به مفاد ماده ۲۲ اعلام نتیجه می شود .

ماده ۲۴- [اصلاحی ۱۳۷۵/۷/۲۶]
اگر دانش آموزی با عذر موجه قبل از برگزاری ثلث سوم صرف نظر از آنکه در هر یک از ثلث های اول و دوم نمره داشته یا نداشته باشد نتواند در امتحانات تمام مواد درسی ثلث سوم و تابستانی شرکت نمایند آن سال تحصیلی برای وی وقفه تحصیلی محسوب می گردد.

ماده ۲۴- [حذفی ۱۳۷۴/۱۱/۰۵]
[اگر دانش آموزی با عذر موجه قبل از برگزاری ثلث سوم صرف نظر از آنکه در هر یک از ثلث های اول و دوم نمره داشته یا نداشته باشد نتواند در امتحانات تمام مواد درسی ثلث سوم و تابستانی شرکت نمایند آن سال تحصیلی برای وی وقفه تحصیلی محسوب می گردد.]

ماده ۲۵- [اصلاحی ۱۳۷۵/۷/۲۶]
چنانچه دانش آموزی بدون عذر موجه در فاصله زمانی بعد از ثبت نام و قبل از برگزاری امتحانات ثلث اول مدرسه را ترک کند آن سال تحصیلی برای وی ترک تحصیل تلقی شده و کارنامه مردودی صادر نمی گردد. و اگر دانش آموزی بعد از برگزاری امتحانات ثلث اول بدون عذر موجه مدرسه را ترک کند یا نتواند در هیچ یک از امتحانات مواد درسی ثلث های دوم و سوم و نوبت تابستانی شرکت نماید در آن سال تحصیلی برای وی کارنامه مردودی صادر می گردد.

[ماده ۲۵ ـ [اصلاحی ۱۳۷۴/۱۱/۰۵]
چنانچه دانش آموزی پس از ثبت نام قبل از شروع امتحانات ثلث دوم مدرسه را ترک کند آن سال تحصیلی برای وی ترک تحصیل تلقی شده و کارنامه مردودی صادر نمی‌گردد.]

ماده ۲۶– از دانش اموزان کلاس های اول ، دوم ، سوم و چهارم که در امتحان تجدیدی شهریورماه با عذر موجه شرکت نکرده باشند ، حداکثر تا ۱۵ روز پس از شروع سال تحصیلی جدید با رعایت تبصره های ذیل بند «د» ماده یک امتحان به عمل می آید. مدیر دبستان موظف است فهرست اسامی و نتیجه امتحان این گونه دانش آموزان را حداکثر پنج روز پس از انجام امتحان به اداره آموزش وپرورش مربوط ارسال دارد .

ماده ۲۷– تشخیص غیبت موجه پس از ارائه دلائل لازم در امتحانات داخلی با نظر معلم کلاس مربوط و تایید مدیر دبستان ودر امتحانات نهایی با رئیس هیئت ممتحنه خواهد بود .

ماده ۲۸– دانش آموزان ساعی وبرجسته کلاس های دوم و سوم با رعایت شرایط زیر و با تقاضای کتبی ولی خود می توانند در شهریورماه ، پایه تحصیلی بالاتر (سوم – چهارم ) را امتحان داده ، در صورت موفقیت به صورت جهشی به یک پایه بالاتر (چهارم – پنجم) ارتقاء یابند .

الف – در امتحانات خردادماه حداقل معدل کل آنان ۱۸ و در کلیه دروس نمره ۱۵ کسب نموده باشند .

ب – در امتحانات شهریورماه (جهشی) نیز شرایط بند «الف» را اجراز نمایند .

ج – هر دانش آموز در طول دوره ابتدایی فقط یک بار می تواند از جهش تحصیلی استفاده نماید .

تبصره– نمرات قبول شدگان امتحان جهشی در ستون شهریور ماه دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی ثبت و با ذکر استناد به مفاد ماده ۲۸ این آیین نامه مهر و امضاء می شود .

ماده ۲۹– مهلت اعتراض به نمرات امتحانی حداکثر ۵ روز پس از اعلام نتیجه امتحانات می باشد .
مدیر دبستان موظف است اوراق امتحانی معترضان پایه های اول لغایت چهارم را جهت تجدید نظر در اختیار معلم کلاس مربوط و یک نفر دیگر از معلمان همان مدرسه یا معلم راهنما قرار دهد، نمره ورقه تجدید نظر شده با امضای معلم مربوط و معلم تجدید نظر کننده تایید می گردد و در صورت اختلاف نظر ، نظر معلم سوم واجد شرط تعیین کننده وقطعی و لازم الاجرا است .
اعتراضات کتبی دانش آموزان کلاس پنجم جهت بررسی و تجدید نظر در حوزه تصحیح ،توسط مدیر دبستان به اداره آموزش وپرورش متبوع ارسال خواهد شد .

فصل چهارم – سایر موارد

ماده ۳۰– با متخلفان در امتحانات داخلی و نهایی طبق آیین نامه تخلفات مصوب شورای عالی آموزش وپرورش رفتار می شود .

ماده ۳۱ – امتحانات دانش آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور نیز طبق مفاد این آیین نامه انجام می گیرد .

ماده ۳۲– امتحانات پایه پنجم شبانه طبق مفاد این آیین نامه صورت می گیرد .

تبصره – درس ورزش از جدول مواد درسی پایه پنجم شبانه حذف و از دانش آموزان این پایه در درس مذکور امتحان به عمل نمی آید .

ماده ۳۳– امتحانات داوطلبان آزاد پایه پنجم ابتدایی در صورت صدور مجوز از سوی وزارت آموزش وپرورش بر اساس مفاد این آیین نامه و دستورالعمل های مربوط و با رعایت بندهای زیر برگزار می شود.

الف – مواد و تبصره هایی از این آیین نامه که ناظر بر تحصیلات ضمن سال تحصیلی دانش آموزان است شامل داوطلبان نخواهد شد .

ب – داوطلبان آزاد از امتحان درس ورزش معاف بوده و برای آنان در درس مذکور و انضباط نمره ای منظور نمی شود .

ماده ۳۴– ثبت نام مجدد دانش آموزان در همان پایه ای که قبول شده اند به هیچ عنوان مجاز نمی باشد .

ماده ۳۵– از تاریخ اجرای این آیین نامه، کلیه مصوبات قبلی مغایر ملغی است.

آیین نامه دوره پنج ساله ابتدایی مشتمل بر ۳۵ ماده و ۲۲ تبصره و جدول مواد امتحانی و فرم گواهینامه در چهارصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش مورخ ۹ /۵ /۱۳۶۸ به تصویب رسید.

صحیح است و از سال تحصیلی ۶۹-۱۳۶۸ به مورد اجرا گذارده شود.

محمد علی نجفی
وزیر آموزش وپرورش

دسته‌ها