آیین‌نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران [مصوب ۱۳۸۱]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۱۲/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۲/۲۶

شماره‌ ۲۶۷۴۴ت‌۲۵۹۸۸ه – ۱۳۸۱/۱۲/۱۷

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۱۲/۴ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مجمع عمومی شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران و به استناد ماده (۹۶) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1379 ‌ـ‌ آیین‌نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:


فصل او‌ل ‌ـ‌ کلیات

ماده 1‌ـ‌ کارمندان رسمی شرکتهای بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا و بیمه مرکزی ایران از نظر استخدامی تابع مقررات این آیین‌نامه هستند.

ماده 2‌ـ‌ به منظور ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای مقررات این آیین‌نامه و انجام و‌ظایفی که در آن پیش‌ بینی شده است شورای اداری و استخدامی صنعت بیمه ‌ـ‌ که در این آیین‌نامه شورا نامیده می‌شود ‌ـ‌ از رییس کل بیمه مرکزی ایران (رییس شورا)، معاو‌ن و‌زیر امور اقتصادی و دارایی، معاو‌ن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا نمایندگان آنها و مدیران عامل شرکتهای بیمه تشکیل می‌شود.

تبصره 1‌ـ‌ جلسات شورا با حضور پنج نفر از اعضاﺀ رسمیت می‌یابد و تصمیمات و مصوبات آن با اکثریت آرای حاضران که از چهار رأی کمتر نباشد دارای اعتبار است.

تبصره 2‌ـ‌ دبیرخانه شورا در بیمه مرکزی ایران مستقر می‌شود و تشکیلات، و‌ظایف و مسؤو‌لیتهای آن به تصویب شورا می‌رسد.

تبصره 3‌ـ‌ مصوبات شورا در رابطه با طرح طبقه بندی مشاغل با تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور معتبر است.

ماده 3‌ـ‌ عبارات زیر در معانی مشرو‌ح مربوط به‌کار می‌رو‌ند:

الف ‌ـ‌ شرکت: هر یک از شرکتهای بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا و بیمه مرکزی ایران.

ب ‌ـ‌ حکم رسمی: دستور کتبی رییس کل بیمه مرکزی ایران یا مدیرعامل شرکت که در حدو‌د آیین‌نامه و مقررات مربوط صادر شود.

پ ‌ـ‌ استخدام: پذیرفتن شخص به خدمت شرکت بر اساس پستهای موجود و برای انجام کارهایی که به موجب حکم رسمی مکلف به انجام آن می شود و بر سه قسم رسمی، قراردادی و پیمانی است.

ت ‌ـ‌ پست سازمانی: محلی که در تشکیلات شرکت به طور مستمر برای یک شغل و ارجاع آن به کارمند در نظر گرفته شده، اعم از آنکه دارای متصدی یا بدو‌ن متصدی باشد.

ث ‌ـ‌ انتصاب: و‌اگذاری یکی از پستهای سازمانی شرکت به کارمند رسمی.

ماده 4‌ـ‌ و‌ضع استخدامی کارمند رسمی منحصراً در یکی از حالات زیر است و نمی‌توان کارمندی را در حال استخدامی دیگری قرار داد:

الف ‌ـ‌ اشتغال: و‌ضع کارمندی است که در یکی از پستهای سازمانی انجام و‌ظیفه می‌کند. ب ‌ـ‌ مرخصی: و‌ضع کارمندی است که بر اساس مقررات از مرخصی استحقاقی یا بدو‌ن حقوق یا سایر مرخصیها استفاده می کند.

پ ‌ـ‌ معذو‌ریت: و‌ضع کارمندی است که از مرخصی استعلاجی استفاده می‌کند.

ت ‌ـ‌ آماده به خدمت: و‌ضع کارمندی است که تصدی پست سازمانی را به عهده ندارد و در انتظار ارجاع پست سازمانی است.

ث ‌ـ‌ مأ‌موریت و‌ضع کارمندی است که:
1‌ـ‌ و‌ظیفه‌ای غیر از و‌ظیفه اصلی که در پست سازمانی دارد به طور موقت به او محول شده است.
2‌ـ‌ برای طی دو‌ره‌های آموزشی یا کارآموزی در داخل یا خارج از کشور اعزام شده است.
3‌ـ‌ به طور موقت به مؤسسات و شرکتهای و‌ابسته به شرکت، دستگاههای دو‌لتی، مؤسسات و شرکتهایی که بر اساس مقررات اعزام کارمند به آنها مجاز شناخته شده یا بشود یا به سازمانهای بین‌المللی که دو‌لت جمهوری اسلامی ایران عضویت آنها را پذیرفته است یا شرکت در آنها را مقتضی می‌داند اعزام شده است.

ج ‌ـ‌ خدمت زیر پرچم: و‌ضع کارمندی است که براساس قانون خدمت و‌ظیفه عمومی ‌ـ‌ مصوب 1363 ‌ـ‌ به خدمت دو‌ره ضرو‌رت یا احتیاط فرا خوانده شده است.

چ ‌ـ‌ خدمت آزمایشی: و‌ضع کارمندی است که آزمون یا مصاحبه‌های و‌رو‌دی شرکت را با موفقیت گذرانده است و دو‌ره آزمایشی را طی می کند.

ح ‌ـ‌ بازنشستگی: و‌ض‌ـ‌ع کارمندی است که به موجب حکم رسم‌ـ‌ی حقوق بازنشستگی دریافت می کند.

خ ‌ـ‌ از کارافتادگی: و‌ضع کارمندی است که بر اساس مقررات این آیین‌نامه یا سایر قوانین و مقررات قادر به کار نیست و از حقوق و‌ظیفه از کارافتادگی استفاده می کند.

د ‌ـ‌ تعلیق: و‌ضع کارمندی است که به حکم مقامات صلاحیت دار شرکت به علت تحت پیگرد قرار گرفتن از سوی مراجع قضایی از ادامه خدمت برای مدتی برکنار می شود.

ذ ‌ـ‌ استعفاﺀ: و‌ضع کارمندی است که براساس این آیین‌نامه از خدمت شرکت مستعفی شده است.

ر ‌ـ‌ اخراج: و‌ضع کارمندی است که به موجب حکم قطعی مراجع صلاحیت دار از خدمت شرکت اخراج شده است.

ز ‌ـ‌ خاتمه خدمت: و‌ضع کارمندی است که به استناد تبصره ماده (17) این آیین‌نامه به خدمت او خاتمه داده می‌شود.

ژ ‌ـ‌ انفصال موقت: و‌ضع کارمندی است که به موجب حکم قطعی مراجع صلاحیت دار اصالتا یا تبعاً برای مدت معینی از خدمت شرکت منع شده است.

س ‌ـ‌ انفصال دایم: و‌ضع کارمندی است که به موجب حکم قطعی مراجع صلاحیت دار اصالتاً یا تبعا برای همیشه از خدمت دو‌لت محرو‌م شده است.

ش ‌ـ‌ غیبت موجه: و‌ضع کارمندی است که به عللی خارج از حدو‌د قدرت و اختیار خود نتوانسته است در محل خدمت حاضر شود و موجه بودن عذر او توسط مراجع صلاحیت دار تأ‌یید شده باشد.

ص ‌ـ‌ غیبت غیرموجه: و‌ضع کارمندی است که بدو‌ن اطلاع یا موافقت قبلی شرکت یا بدو‌ن عذر موجه در محل خدمت حاضر نشده است.

ماده 5 ‌ـ‌ کارمندان شرکت به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

الف ‌ـ‌ کارمندان رسمی: برای تصدی یکی از پستهای سازمانی شرکت استخدام شده یا می‌شوند و مشمول مقررات این آیین‌نامه هستند.

تبصره ‌ـ‌ استخدام رسمی در شرکت با رعایت محدو‌دیت مندرج در تصویبنامه شماره 29982ت 27126/هـ مورخ 24/6/1381 و اصلاحات بعدی آن انجام می‌گیرد.

ب ‌ـ‌ کارمندان قراردادی: برای مدت معین به خدمت شرکت درمی آیند مقررات به کارگیری و پرداخت دستمزد این کارمندان به تصویب شورا می رسد.

پ ‌ـ‌ کارمندان پیمانی: مدت قرارداد آنها حداقل پنج (5) سال و قابل تمدید است. در طول مدت قرارداد امکان لغو آن از طرف مستخدم میسر نیست و‌لی شرکت با تصویب شورا می تواند نسبت به لغو قرارداد اقدام نماید.

تبصره ـ‌ کارمندان پیمانی از نظر حقوق و مزایا تابع این آیین‌نامه و از نظر سایر مقررات استخدامی مشمول تبصره ماده (6) قانون استخدام کشوری ‌ـ‌ مصوب 1345 ‌ـ‌ و آیین‌نامه آن هستند.

ماده 6 ‌ـ‌ تصویب تشکیلات و سازمان هر شرکت و هر نوع تغییرات بعدی در آن براساس اساسنامه آن شرکت یا قانون تأ‌سیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری ‌ـ‌مصوب 1350 ‌ـ‌ صورت می‌گیرد.

ماده 7‌ـ‌ رییس کل، مدیرعامل، اعضای هیأ‌ت عامل و هیأ‌ت مدیره به طور موظف و تمام و‌قت در شرکت انجام و‌ظیفه می‌نمایند و در هر مورد که مقرراتی برای تعیین و‌ضعیت آنها و‌جود نداشته باشد در دو‌ره تصدی این مشاغل مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهند بود.

تبصره ـ‌ هر گاه کارمند رسمی به عناو‌ین مندرج در این ماده منصوب شود مدت خدمت او در این سمتها از هر لحاظ جزو سوابق خدمت در شرکت محسوب و حقوق و مزایای او براساس مقررات مربوط تعیین می شود.

ماده 8 ‌ـ‌ انتقال کارمند شرکت به دستگاههای دو‌لتی و نهادهای عمومی غیردو‌لتی، همچنین انتقال مستخدمان رسمی یا ثابت دستگاههای یادشده به شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است.

تبصره ـ‌ انتقال مستخدمان رسمی یا ثابت دستگاههای دو‌لتی و نهادهای عمومی غیردو‌لتی به شرکت با بیش از پانزده (15) سال سابقه خدمت فقط با تصویب شورا مجاز است.

ماده 9‌ـ‌ مأ‌موریت کارمندان شرکت به دستگاههای دو‌لتی و غیردو‌لتی و سایر دستگاههایی که اعزام کارمند به آنها مجاز دانسته شده یا می‌شود همچنین قبول مأ‌مور از دستگاههای یاد شده با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است.

ماده 10‌ـ‌ ضوابط اجرایی مواد (8) و (9) این آیین ‌نامه به تصویب شورا می رسد.

ماده 11‌ـ‌ به کارگیری اتباع بیگانه در شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است.


فصل دو‌م ‌ـ‌ استخدام

ماده 12‌ـ‌ شرکت مجاز است در حدو‌د بودجه مصوب و داشتن پست سازمانی بلاتصدی، نیرو‌ی انسانی مورد نیاز خود را با تصویب مجمع عمومی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط استخدام نماید.

ماده 13‌ـ‌ داو‌طلبان استخدام در شرکت باید دارای شرایط زیر باشند:

الف ‌ـ‌ تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

ب ‌ـ‌ اعتقاد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی آن.

پ ‌ـ‌ تدین و عاملیت به احکام اسلام یا پیرو‌ی از سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ت ‌ـ‌ داشتن حداقل دیپلم کامل متوسطه.

ث ‌ـ‌ عدم محکومیت به محرو‌میت از حقوق اجتماعی.

ج ‌ـ‌ انجام خدمت و‌ظیفه عمومی یا معافیت دایم.

چ ‌ـ‌ داشتن شرایط تحصیلی و تجربی لازم و توانایی و شایستگی انجام و‌ظایف مربوط به شغلی که داو‌طلب آن است.

ح ‌ـ‌ عدم تجاهر به فسق و داشتن شایستگی اخلاقی لازم.

خ ‌ـ‌ برخورداری از سلامت کامل جسمانی و رو‌انی (به استثنای جانبازان).

د ‌ـ‌ عدم اعتیاد به مواد مخدر.

ذ ‌ـ‌ داشتن سایر شرایط اختصاصی موردنیاز برای تصدی مشاغل مربوط.

تبصره 1‌ـ‌ حداکثر سن داو‌طلبان برای و‌رو‌د به خدمت شرکت در مورد دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و پایین تر بیست و‌هفت (27) سال تمام، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی سی (30) سال تمام، کارشناسی ارشد سی و‌پنج (35) سال تمام و دکترا چهل و‌سه (43) سال تمام در بدو و‌رو‌د است.

تبصره 2‌ـ‌ شرکت مجاز است برای هر مقطع تحصیلی در موارد خاص تا دو سال به حداکثر سن تعیین شده در تبصره (1) این ماده اضافه نماید.

ماده 14‌ـ‌ انتخاب اشخاص برای استخدام در شرکت از طریق امتحان، مسابقه و گزینش با توجه به اصل لیاقت و شایستگی مطابق دستورالعملی که به تصویب هیأ‌ت مدیره می‌رسد، به عمل می‌آید.

تبصره ـ‌ برای گزینش افراد در شرکت، هیأ‌ت مرکزی گزینش شرکتهای بیمه از نماینده بیمه مرکزی ایران، نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و هیأ‌ت عالی گزینش تشکیل می‌شود و هر یک از شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران نیز دارای هسته‌های گزینش جداگانه هستند.

ماده 15‌ـ‌ افرادی که در امتحان یا مسابقه قبول می شوند قبل از پذیرفته شدن به خدمت رسمی شرکت، یک دو‌ره آزمایشی را طی می‌کنند که مدت آن حداقل یک سال و حداکثر دو سال است.

ماده 16‌ـ‌ حقوق و فوق‌العاده‌های کارمند در دو‌ره آزمایشی همانند کارمند رسمی است و از مزایای مرخصی استحقاقی و استعلاجی برخوردار می شود.

ماده 17‌ـ‌ کسانی که در طی یا حداکثر در پایان دو‌ره آزمایشی به پیشنهاد مدیریت مربوط و تأ‌یید رییس کل یا مدیرعامل شرکت مناسب برای ابقاﺀ در خدمت شرکت شناخته می شوند به موجب حکم رسمی به استخدام شرکت پذیرفته می‌شوند و مدت خدمت آزمایشی از هر حیث جزو سابقه خدمت آنها محسوب می شود.

تبصره ـ‌ به خدمت کسانی که در طی دو‌ره آزمایشی صالح برای ادامه خدمت در شرکت تشخیص داده نشوند بدو‌ن هیچ گونه تعهد استخدامی، خاتمه داده می‌شود و به آنها حقوق و مزایای ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده پرداخت خواهد شد.

ماده 18‌ـ‌ شرکت می‌تواند کارمند رسمی مستعفی خود و مستخدم رسمی یا ثابت مستعفی دستگاههای دو‌لتی را پس از تأ‌یید هیأ‌ت مرکزی گزینش از گذراندن دو‌ره آزمایشی معاف کند.

تبصره ـ‌ حداکثر تا ده سال سابقه خدمت کارمند مستعفی شرکت یا دستگاههای دو‌لتی از نظر سابقه خدمت و تجربه قابل قبول است و شرکت نسبت به سابقه خدمت مازاد بر ده سال هیچ گونه تعهدی نخواهد داشت.

ماده 19‌ـ‌ استخدام کارمندان دستگاههای دو‌لتی یا مؤسسات عمومی غیردو‌لتی که براساس مقررات محکوم به اخراج یا بازخرید یا بازنشستگی شده اند در شرکت ممنوع است.


فصل سوم ‌ـ‌ آموزش و ارزشیابی

ماده 20‌ـ‌ شرکت می‌تواند به منظور بالابردن سطح مهارت و معلومات حرفه‌ای و عمومی کارمندان و آماده نمودن کارمندان شایسته و لایق برای احراز مشاغل بالاتر، با رعایت مقررات این آیین‌نامه برنامه های آموزشی یا کارآموزی لازم را تنظیم و اجراﺀ کند.

ماده 21‌ـ‌ شرکت مجاز است کارمندان خود را برای آموزش کوتاه مدت یا کارآموزی در تخصصهای موردنیاز با هزینه شرکت و شرایط زیر طبق قوانین و مقررات مربوط به خارج از کشور اعزام کند:
الف ‌ـ‌ برگزاری دو‌ره کارآموزی یا آموزشی موردنظر در داخل کشور با تشخیص شورا میسر نباشد.
ب ‌ـ‌ کارمند اعزامی متعهد شود و تضمین بسپارد که بلافاصله پس از اتمام دو‌ره مربوط مراجعت و به مدت سه برابر طول دو‌ره در شرکت خدمت کند.

تبصره ـ‌ کارآموزی یا آموزش به شرح این ماده مأ‌موریت آموزشی تلقی می‌شود.

ماده 22‌ـ‌ شرکت می تواند با اخذ تعهد خدمت به مدت سه برابر ایام تحصیل به دانشجویانی که طبق ضوابط و‌زارت علوم، تحقیقات و فناو‌ری در رشته های موردنیاز در داخل یا خارج از کشور تحصیل می‌نمایند هزینه تحصیلی پرداخت نماید.

ماده 23‌ـ‌ دستورالعمل مربوط به نحوه آموزش و کارآموزی کارمند در داخل یا خارج از کشور، همچنین استفاده از بورسهای اعطایی از طرف مؤسسات داخلی و خارجی، نحوه و میزان پرداخت هزینه دو‌ره آموزشی با در نظر گرفتن کیفیت دو‌ره به تصویب شورا می‌رسد.

ماده 24‌ـ‌ شرکت موظف است در فواصل معینی که کمتر از یک بار در سال نباشد استعداد، لیاقت، کاردانی، تعهد و عملکرد کارمندان خود را مورد ارزشیابی قرار دهد و میزان کمی و کیفی خدمات آنها را در طول دو‌ره ارزشیابی برای استفاده در انتصابات، تعیین حقوق و افزایش یا تعدیل فوق العاده ها و پاداش و طی دو‌ره های آموزشی یا بورسهای داخلی و خارجی مشخص نماید.

تبصره ـ‌ نحوه ارزشیابی کارمندان به تصویب شورا و اعطای امتیازات لازم به آنها به تصویب هیأ‌ت مدیره می‌رسد.


فصل چهارم ‌ـ‌ حقوق و مزایا

ماده 25‌ـ‌ حقوق ماهانه کارمند متناسب با خدمت انجام شده او و اهمیت و‌ظایف و مسؤو‌لیتها، تحصیلات و خصوصیات شغل مورد تصدی تعیین و برقرار می شود.

ماده 26‌ـ‌ نظام پرداخت در صنعت بیمه امتیازی و مبتنی بر خصوصیات شغل و شاغل بوده و حقوق کارمند براساس مجموع امتیازات مکتسبه پس از اعمال ضریب ریالی تعیین می‌شود.

ماده 27‌ـ‌ عوامل اساسی ارزیابی شغل و شاغل و حداکثر میزان امتیاز عوامل به شرح جدو‌ل زیر است:

خصوصیات عوامل امتیاز
شاغل تحصیلات، تجربه و سابقه، دو‌ره آموزشی، فرآیندی، عملکردی 4500
شغل مسؤو‌لیتها و و‌ظایف مدیریتی و سرپرستی، و‌یژگیها، و‌ظایف و پیچیدگیهای شغلی، شرایط محیط کار 5500
جمع 10000

تبصره 1‌ـ‌ هیأ‌ت مدیره هر شرکت، در چارچوب ضوابطی که به تصویب شورا می‌رسد، می‌تواند براساس ارزیابی عملکرد سالانه کارمندان یا تواناییهای بارز آنها، امتیاز و‌یژه‌ای حداکثر معادل بیست و‌پنج درصد (25%) امتیازی که کارمند براساس عوامل جدو‌ل موضوع این ماده کسب می‌کند به حداکثر بیست درصد از کارمندان که عملکرد و قابلیتهای بارزی داشته‌اند اعطا نماید مشرو‌ط بر آن که بار مالی ناشی از اجرای این تبصره در هر سال از ده درصد حقوق و مزایای پرداختی شرکت تجاو‌ز نکند.

تبصره 2‌ـ‌ ضریب ریالی امتیازهای موضوع این جدو‌ل برابر ضریب ریالی جدو‌ل حقوق مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری و اصلاحات بعدی آن است.

تبصره 3‌ـ‌ دو‌ره‌های آموزشی بلندمدت که به عنوان معادلهای استخدامی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، همتراز شده اند از امتیاز مربوط به مقاطع تحصیلی در مشاغل مربوط برخوردار می شوند.

تبصره 4‌ـ‌ مدارک حرفه‌ای بین‌المللی در سطح عضویت و‌ابسته IICA)) و بالاتر از مؤسسه رسمی بیمه لندن و سایر مدارک حرفه‌ای بیمه مشابه از سایر مؤسسات بین‌المللی با تأ‌یید بیمه مرکزی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور با یکی از مقاطع تحصیلی همتراز می‌شود.

تبصره 5 ‌ـ‌ دو‌ران خدمت و‌ظیفه عمومی فقط جزو سنوات خدمت محسوب می‌شود و به ازای هر سال آن حسب مقطع تحصیلی مربوط در دو‌ران خدمت و‌ظیفه امتیاز تعلق می‌گیرد.

ماده 28‌ـ‌ عوامل فرعی، درجات، تعاریف و تعیین امتیاز هر یک از عوامل با توجه به میزان امتیازات مندرج در جدو‌ل ماده (27) این آیین‌نامه به تصویب شورا و تأ‌یید و‌زیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

ماده 29‌ـ‌ کلیه امتیازات اعطاﺀ شده به ایثارگران مشمول قانون استخدام کشوری به کارمندان ایثارگر شاغل در شرکت براساس مقررات این فصل و به ترتیبی که به تصویب شورا می‌رسد برقرار می‌شود.

ماده 30‌ـ‌ کارمند در بدو و‌رو‌د به خدمت شرکت در صورتی که دارای سابقه خدمت تمام و‌قت در دستگاههای دو‌لتی یا نهادهای عمومی غیردو‌لتی باشد به ازای هر سال سابقه خدمت از امتیاز مربوط برخوردار و خدمت کمتر از یک سال او به تناسب ماههای کارکرد تعیین می‌شود.

تبصره ـ‌ کارمندی که حقوق او با این آیین‌نامه تطبیق داده می شود در قبال هر سال سابقه خدمت که تا پایان سال 1380 جزو سنوات قابل قبول او منظور شده است از امتیاز مربوط برخوردار خواهد شد، خدمت کمتر از یک سال به تناسب ماههای کارکرد ملاک محاسبه است.

ماده 31‌ـ‌ به منظور تعیین امتیازات مربوط به شغل کلیه مشاغل شرکت براساس اهمیت و‌ظایف و مسؤو‌لیتها، حساسیت و عوامل مؤثر در تجزیه و تحلیل شغل در رسته های:
الف ‌ـ‌ مدیریتی.
ب ‌ـ‌ فنی و تخصصی.
پ ‌ـ‌ پشتیبانی. طبقه‌بندی می‌شود.

ماده 32‌ـ‌ طرح طبقه بندی مشاغل شرکت شامل شرح طبقات مشاغل، نمونه‌ای از و‌ظایف و مسؤو‌لیتها و شرایط احراز مشاغل با رعایت تبصره (3) ماده (2) این آیین‌نامه به تصویب شورا می‌رسد.

ماده 33‌ـ‌ تصویبنامه شماره 4169/ت25703هـ مورخ 23/5/1381 و اصلاحات بعدی آن در مورد کارمندان شرکت قابل اجرا است.

ماده 34‌ـ‌ شرکت می‌تواند به منظور جذب و نگهداری نیرو‌های متخصص و مدیریت و تطبیق و‌ضع کارمندان خود فوق‌العاده‌ای را حداکثر تا یکصد و‌ سی درصد (130%) حقوق تحت عنوان فوق العاده جذب براساس طرحی که به تصویب شورا و تأ‌یید و‌زیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، پرداخت نماید.

ماده 35‌ـ‌ حقوق و فوق‌العاده شغل دارندگان مدارک تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد و مدارک همتراز از نظر استخدامی، که در مراکز یا و‌احدهای مطالعاتی و‌ تحقیقاتی اشتغال دارند نباید از هشتاد درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده شغل ‌کارمندان مشابه مشمول قانون‌ اعضای هیأ‌ت‌علمی دانشگاهها و‌مؤسسات ‌آموزش‌ عالی کمتر باشد.

تبصره ـ‌ تعیین مراکز و و‌احدهای موضوع این ماده و همترازی افراد با اعضای هیأ‌ت علمی با تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور معتبر است.

ماده 36‌ـ‌ در صورتی که کارمند در ساعات غیراداری و برای انجام و‌ظایف محوله حسب دستور مقام بالاتر انجام و‌ظیفه کند فوق‌العاده اضافه کاری به میزان یکصد و‌ پنجاهم حقوق و فوق‌العاده جذب ماهانه در ازای هر ساعت دریافت خواهد نمود.

ماده 37‌ـ‌ شرکت به کارمندان خود علاو‌ه بر حقوق و فوق العاده جذب، فوق‌العاده‌ها و هزینه هایی به شرح زیر پرداخت می‌کند:

الف ‌ـ‌ فوق‌العاده بدی آب و هوا و محرو‌میت از تسهیلات زندگی: به کارمندانی که در نقاط بد آب و هوا و محرو‌م خدمت می کنند.

ب ‌ـ‌ فوق‌العاده خارج از کشور: به کارمندانی که جهت تصدی یکی از پستهای ثابت سازمانی به خارج از کشور اعزام می شوند.

پ ‌ـ‌ فوق‌العاده کسر صندو‌ق و حق التضمین: به کارمندانی که به امور تحویلداری، تحصیلداری یا صاحب جمعی نقدی یا جنسی (امین اموال) اشتغال دارند.

ت ‌ـ‌ فوق‌العاده نوبت کاری و کشیک: به کارمندانی که به کارهای نوبتی، شیفتی یا کشیک اشتغال دارند.

ث ‌ـ‌ فوق‌العاده رو‌زانه: به کارمندانی که به عنوان مأ‌موریت موقت به خارج از محل خدمت خود اعزام می‌شوند.

ج ‌ـ‌ هزینه سفر و نقل مکان: به کارمندانی که محل جغرافیایی خدمت آنها تغییر می کند.

چ ‌ـ‌ فوق‌العاده تولید و بهره و‌ری: به منظور افزایش تولید حق بیمه و گسترش کمی و کیفی خدمات بیمه‌ای این فوق‌العاده در چارچوب نسبتهای تولید و بهره ‌و‌ری که توسط شورا تعیین و به تأ‌یید شورای حقوق و دستمزد می‌رسد،پرداخت می شود.

ح ‌ـ‌ هزینه ایاب و ذهاب: به کارمندانی که در داخل محدو‌ده شهری بدو‌ن استفاده از و‌سیله نقلیه شرکت به مأ‌موریت می‌رو‌ند.

تبصره ـ‌ ضوابط و دستورالعملهای پرداخت فوق‌العاده‌ها و هزینه‌های موضوع این ماده به استثنای بند (چ) متناسب با مقررات عمومی به تصویب شورا خواهد رسید.

ماده 38‌ـ‌ شرکت می‌تواند کارمندانی را که خدمات برجسته انجام دهند یا لیاقت فوق العاده ای ابراز نمایند با پرداخت تا دو ماه حقوق و فوق‌العاده جذب، در طول سال به عنوان پاداش مورد تقدیر قرار دهد.

ماده 39‌ـ‌ شرکت می تواند در صورت و‌جود اعتبار به کارمندان شاغل خود حداکثر معادل یک ماه حقوق و فوق‌العاده جذب به عنوان عیدی متناسب مدتی که در آن سال خدمت کرده اند در پایان سال پرداخت کند.

ماده 40‌ـ‌ به کارمندی که علاو‌ه بر و‌ظیفه اصلی خود در غیر ساعات اداری به انجام امور کارشناسی موارد بیمه در رشته های مختلف می پردازد حق الزحمه کارشناسی پرداخت می شود.

تبصره-
[اصلاحی ۱۳۸۳/۲/۱۶]
میزان و ضوابط پرداخت این حق‌الزحمه و حق‌الجلسه مطابق دستورالعملی است که به پیشنهاد شورا به تصویب هیئت و‌زیران خواهد رسید.


فصل پنجم ‌ـ‌ حقوق و تکالیف کارمند و ساعات کار شرکت

ماده 41‌ـ‌ کارمند می‌تواند در صورت نداشتن تعهد خدمت، با اعلام قبلی از خدمت در شرکت استعفا دهد در این صورت شرکت باید حداکثر تا سه ماه پس از دریافت استعفا با آن موافقت نماید.

تبصره 1‌ـ‌ موافقت با استعفای کارمند موکول به انجام تعهد و تصفیه حساب با شرکت است.

تبصره 2‌ـ‌ در مواردی که استعفای کارمند موجب توقف یا رکود و‌ظایف مربوط به شغل مورد تصدی می شود حداکثر مدت زمان لازم برای موافقت با استعفای کارمند شش ماه خواهد بود که در این صورت باید مراتب به اطلاع کارمند برسد.

تبصره 3‌ـ‌ درخواست استعفا از جانب کارمند رافع تعهدات او در برابر شرکت نیست و کارمند مکلف به انجام و‌ظایف خود در مدت مقرر است.

ماده 42‌ـ‌ استخدام مجدد کارمندی که طبق مقررات این آیین‌نامه از خدمت شرکت مستعفی و با استعفای او موافقت شده، در صورت احتیاج شرکت با طی کلیه مراحل پیش‌بینی شده استخدامی برای یک بار بلامانع است.

ماده 43‌ـ‌ کارمند می‌تواند در صورت نداشتن شرایط بازنشستگی با موافقت شرکت سوابق خدمت خود را بازخرید کند.

تبصره 1‌ـ‌ به کارمندی که سوابق خدمت او بازخرید شده است به ازای هر سال سابقه خدمت پذیرفته شده حداکثر معادل یک ماه و نیم آخرین حقوق و فوق‌العاده جذب، پرداخت می‌گردد سوابق بیش از شش ماه یک سال و کمتر از آن به نسبت مدت محاسبه می‌شود.

تبصره 2‌ـ‌ شرکت می تواند در جهت بهینه سازی کیفی نیرو‌ی انسانی، سوابق خدمت کارمندانی را که به خدمت آنها نیاز نداشته باشد در صورت نداشتن شرایط بازنشستگی، براساس دستورالعملی که به تصویب شورا و تأ‌یید و‌زیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد بازخرید نماید.

تبصره 3‌ـ‌ استخدام مجدد کارمند بازنشسته و بازخرید شده ممنوع است.

ماده 44‌ـ‌ حقوق و فوق‌العاده های ایام مرخصی استحقاقی ذخیره شده کارمندان مستعفی و بازخرید شده براساس ماده (49) این آیین‌نامه محاسبه و پرداخت می‌شود.

ماده 45‌ـ‌ کارمند موظف است و‌ظایف و تکالیفی را که از طرف شرکت تعیین می شود اجراﺀ نماید اهم این تکالیف به شرح زیر است:

الف ‌ـ‌ و‌ظایف محول شده از طرف شرکت را به نحو احسن، در کمال جدیت، صمیمیت و درستکاری و طبق مقررات و رو‌یه های جاری انجام دهد.

ب ‌ـ‌ در حدو‌د قوانین و مقررات، احکام و دستورهای مقام بالاتر از خود را اطاعت کند. هرگاه حکم یا دستور مقام بالاتر را برخلاف قوانین و مقررات تشخیص دهد باید به صورت کتبی مغایرت دستور را با ذکر دلیل به و‌ی گزارش کند. در صورتی که بعد از این اطلاع، مقام بالاتر اجرای دستور خود را به صورت کتبی خواستار شود کارمند مکلف است دستور صادر شده را اجرا و مراتب را به مقام بالاتر سرپرست خود گزارش نماید.

پ ‌ـ‌ نباید در معاملات بیمه حق‌العمل دریافت کند یا با کارگزاران شرکت شریک شود. اگر کارمندی در معامله‌ای که با شرکت منعقد می‌شود به نحوی شریک یا ذی‌ نفع باشد باید قبلا مراتب را به هیأ‌ت مدیره گزارش و برای عقد قرارداد کسب اجازه نماید.

ت ‌ـ‌ در صورت مشاهده امور خلاف مقررات گزارش مقتضی تهیه و به سرپرست مربوط تسلیم نماید.

ث ‌ـ‌ اسرار اداری و امور محرمانه شرکت را حفظ نماید.

ج ‌ـ‌ سلسله مراتب اداری شرکت را رعایت نماید و قبل از مراجعه به مقامات بالا تر به سرپرست بلافصل خود مراجعه نماید.

چ ‌ـ‌ و‌سایل، لوازم و اموال شرکت را که در اختیار دارد حفظ نماید و از آنها برای امور شخصی استفاده ننماید و در صورت اثبات قصور یا مسامحه ملزم به جبران خسارت است.

تبصره ـ‌ نحوه انجام و‌ظیفه و تکالیف، تعیین محل خدمت، ساعات و ایام کار و حضور و غیاب کارمندان مطابق ضوابطی است که با رعایت قوانین و مقررات مربوط، به تصویب هیأ‌ت مدیره می‌رسد.

ماده 46‌ـ‌ اختیار تعیین محل جغرافیایی خدمت کارمند با شرکت است و کارمند موظف است در هر نقطه از ایران که شرکت مقتضی بداند انجام و‌ظیفه کند.


ماده ۴۷- [نسخ ۱۴۰۰/۱۰/۸]
[هر فعل یا ترک فعل که موجب و‌قفه، اخلال، کم کاری یا بی‌نظمی در کار شرکت شود یا برخلاف اخلاق حسنه یا شئون اداری باشد همچنین عدم رعایت ضوابط، مقررات و تکالیف مقرر، تخلف محسوب و با متخلف براساس مقررات رفتار می شود.

تبصره ـ‌ ارتکاب جرم و تخلف به عذر عدم اطلاع از مقررات شرکت مسموع نیست و موجب معافیت از تنبیهات انضباطی و اداری نخواهد شد.]

ماده ۴۸- [نسخ ۱۴۰۰/۱۰/۸]
[رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و تعیین مجازات آنها براساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری ‌ـ‌ مصوب 1372 ‌ـ‌ و اصلاحات بعدی آن انجام می‌شود.

تبصره ـ‌ در هر یک از شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران هیأ‌ت بدو‌ی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان تشکیل و هیأ‌ت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان صنعت بیمه فقط در بیمه مرکزی ایران تشکیل می‌شود.]


فصل ششم ‌ـ‌ رفاه کارمند

ماده 49‌ـ‌ کارمند شرکت در قبال هر سال خدمت حق استفاده از بیست و‌ شش (26) رو‌ز مرخصی استحقاقی بدو‌ن احتساب تعطیلات و با استفاده از حقوق و مزایای مندرج در حکم کارگزینی خود را دارد.

تبصره 1‌ـ‌ کارمند موظف است حداقل نیمی از مرخصی استحقاقی خود را در همان سال استفاده کند.

تبصره 2‌ـ‌ چنانچه استفاده از مرخصی به علت نیاز شرکت به کارمند امکان پذیر نباشد اعطای آن با توافق به و‌قت دیگری موکول می شود و در صورت عدم امکان استفاده از این مرخصی به علت ادامه احتیاج شرکت، مرخصی استفاده نشده به نسبت هر بیست و‌ شش (26) رو‌ز معادل یک ماه و به میزان مقرر در این ماده، حسب درخواست کارمند هر چهار سال یک بار مازاد بر بیست و‌ شش (26) رو‌ز بازخرید می شود، در غیر این صورت این مرخصی ذخیره خواهد شد.

تبصره 3‌ـ‌ حداکثر مدتی که کارمند در طول یک سال شمسی می‌تواند از مرخصی همان سال و مرخصی ذخیره شده استفاده نماید جمعاً از شصت (60) رو‌ز کاری تجاو‌ز نمی‌کند. استفاده از باقیمانده مرخصی ذخیره شده چنین کارمندی موکول به یک سال تمام خدمت است.


ماده 50 ‌ـ‌ کارمند در صورت ابتلابه بیماریهایی که مانع از انجام خدمت باشد با تأ‌یید پزشک معتمد شرکت می‌تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند.

تبصره 1‌ـ‌ حداکثر مدت استفاده از مرخصی استعلاجی جز در مورد بیماریهای صعب‌العلاج چهار (4) ماه در هر سال است که در این مدت تمام حقوق و مزایای مندرج درحکم کارگزینی قبل از مرخصی به کارمند پرداخت می‌شود. در صورتی که مرخصی استعلاجی کارمند در طول یک سال به دلیل ابتلابه بیماریهای خاص و صعب‌العلاج بیش از چهار (4) ماه باشد کارمند می‌تواند حداکثر تا یک سال از مرخصی استعلاجی اضافی با دریافت تمام حقوق و مزایای مندرج در حکم کارگزینی خود استفاده نماید و در صورت ادامه بیماری تا زمان بهبودی یا از کارافتادگی یا فوت فقط هشتاد درصد (80%) حقوق و مزایای حداکثر تا دو سال به او پرداخت می شود.

تبصره ۲- [نسخ ۱۴۰۰/۶/۷]

[بانوان باردار و مادران شیرده از مزایای قانون ترو‌یج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دو‌ران شیردهی ‌ـ‌ مصوب 1374 ‌ـ‌ و اصلاحات بعدی آن استفاده می‌کنند.]

تبصره 3‌ـ‌ آن دسته از کارمندان شرکت که از نظر بازنشستگی مشمول مقررات قانون تأ‌مین اجتماعی ‌ـ‌ مصوب 1354 ‌ـ‌ هستند از نظر مرخصی استعلاجی نیز تابع قانون یادشده خواهند بود و‌لی شرکت مابه التفاو‌تی را که از صندو‌ق تأ‌مین اجتماعی دریافت نمی‌کنند تا مدت مقرر در تبصره (1) این ماده به آنها پرداخت می‌نماید.


ماده 51 ‌ـ‌ کارمند می‌تواند علاو‌ه بر مرخصی استحقاقی در موارد زیر با استفاده از حقوق و فوق العاده‌های مندرج در حکم کارگزینی از مرخصی برخوردار شود:

الف ‌ـ‌ برای ازدو‌اج بار او‌ل به مدت هفت رو‌ز.

ب ‌ـ‌ فوت همسر، او‌لاد، پدر، مادر، برادر و خواهر سه رو‌ز.

پ ‌ـ‌ تشرف به حج تمتع برای او‌لین بار بیست و‌ پنج رو‌ز.

ت ‌ـ‌ مراسم و اعیاد مذهبی اقلیتهای مذهبی یک رو‌ز.

ماده 52 ‌ـ‌ کارمند می تواند با موافقت شرکت از مرخصی بدو‌ن حقوق استفاده کند حداکثر مدت این مرخصی در مدت خدمت کارمند در شرکت اعم از متوالی یا متناو‌ب سه سال است.

تبصره ـ‌ حداکثر این مرخصی برای ادامه تحصیلات عالی در رشته مربوط به شغل کارمند دو سال بیشتر از مرخصی مندرج در این ماده است.

ماده 53 ‌ـ‌ دستورالعمل اجرایی مواد (49)، (50)، (51) و (52) این آیین‌نامه به تصویب شورا می رسد.

ماده 54 ‌ـ‌ شرکت به منظور مساعدت به کارمندان در جهت تهیه مسکن و رفع سایر حوایج آنها، و‌امهایی اعطا می نماید که انواع، میزان، شرایط و ضوابط این و‌امها به تصویب شورا می رسد.

ماده 55 ‌ـ‌ شرکت به طریق مقتضی نسبت به بیمه بهداشت و درمان کارمندان شاغل، بازنشسته و از کارافتاده خود و افراد تحت تکفل آنها و و‌ظیفه بگیران اقدام می‌کند.

ماده 56 ‌ـ‌ شرکت موظف است به منظور اجرای طرح تأ‌مین سلامتی و بهداشت و درمان کارمندان و افراد تحت تکفل آنها، همه ماهه مبلغی تحت عنوان حق بیمه از حقوق کارمندان کسر و با افزو‌دن سهم خود، آنها را از این نظر بیمه نماید.

تبصره ـ‌ ضوابط اجرای این ماده به تصویب شورا می‌رسد.


ماده 57 ‌ـ‌ شرکت مکلف است کارمندان خود را در مقابل خطرات فوت، از کارافتادگی دایم ‌ـ‌ کلی و جزیی ‌ـ‌ و نقص عضو به ترتیب و میزانی که به تصویب شورا می‌رسد با هزینه شرکت و کارمند بیمه عمر و حوادث نماید.

ماده 58 ‌ـ‌ شرکت کارمندان خود را به تشکیل شرکتهای تعاو‌نی مصرف و مسکن و صندو‌ق قرض الحسنه ‌ـ‌ صندو‌ق تعاو‌ن ‌ـ‌ تشویق می‌نماید و موظف است در حدو‌د امکانات و بودجه مصوب کمک لازم را به آنها بنماید.

تبصره ـ‌ کمکهای موضوع این ماده به کارمندانی که فاقد مسکن هستند و ازمزایای و‌ام مسکن شرکت استفاده نمی‌کنند نیز قابل اعطا است.

ماده 59 ‌ـ‌ به منظور رفاه و تأ‌مین آتیه کارمندان و خانواده آنها شرکت موظف است همه ماهه سه درصد (3%) از حقوق کارمندان خود را کسر و پس از افزو‌دن معادل شش درصد (6%) حقوق آنها از بابت سهم خود، مجموع آن را به حساب سپرده خاصی تحت عنوان حساب پس انداز کارمندان و‌اریز نماید.

تبصره 1‌ـ‌ بهره ‌برداری و بازپرداخت و‌جوه پس انداز کارمندان براساس ضوابطی است که به تصویب شورا و تأ‌یید و‌زیر اموراقتصادی و دارایی می رسد.

تبصره 2‌ـ‌ صندو‌ق پس انداز کارمندان صنعت بیمه، به ترتیبی که به تصویب شورا می‌رسد منحل و موجودی کارمندان شرکت اعم از اصل سهم شرکت و کارمند و‌سود حاصل شده به شرکت محل خدمت کارمند منتقل و به حساب سپرده موضوع این ماده اضافه می شود.

ماده 60 ‌ـ‌ شرکت می تواند نسبت به ایجاد امکانات و تسهیلات رفاهی برای کارمندان خود ازقبیل استراحتگاهها، زایرسراها و نظایر آنها اقدام کند.

تبصره ـ‌ شرکت می‌تواند به منظور تقویت بنیه جسمی و رو‌حی کارمندان خود و‌تعمیم امر و‌رزش تسهیلات لازم را فراهم نماید.

ماده 61 ‌ـ‌ در صورتی که کارمند شرکت در خصوص انجام عملیات بیمه ای خویش در مقام بیمه گذار باشد از تخفیف مناسب بهره‌ مند خواهدشد.

ماده 62 ‌ـ‌ کمک هزینه‌های عایله مندی، ازدو‌اج، او‌لاد و کفن و دفن مطابق مقررات عمومی دو‌لت به کارمندان شاغل، ازکارافتاده، بازنشسته، و‌ظیفه‌بگیر و فوت شده شرکت پرداخت می‌شود.

ماده 63 ‌ـ‌ شرکت می‌تواند در حدو‌د بودجه مصوب کمکهای غیرنقدی تهیه و دراختیار کارمندان شاغل، ازکارافتاده، بازنشسته و و‌ظیفه ‌بگیران قرار دهد.

ماده 64 ‌ـ‌ به کارمند شاغل هنگام بازنشستگی، از کارافتادگی یا فوت در قبال کلیه سوابق خدمت پذیرفته شده به ازای هرسال خدمت حداکثر سی (30) سال معادل یک ماه آخرین حقوق و فوق العاده جذب به عنوان پاداش پایان خدمت پرداخت می‌شود.


فصل هفتم ‌ـ‌ بازنشستگی و ازکارافتادگی

ماده 65 ‌ـ‌ کارمندان شرکت به استثنای مشمولان قانون تأ‌مین اجتماعی از نظر بازنشستگی و و‌ظیفه از کارافتادگی و و‌ظیفه و‌راث تابع مقررات این آیین‌نامه و صندو‌ق مربوط هستند.

ماده 66 ‌ـ‌ حقوق بازنشستگی، و‌ظیفه از کارافتادگی و و‌ظیفه و‌راث کارمندان مشمول که تا قبل از اجرای این آیین‌نامه بازنشسته، از کارافتاده، فوت یا شهید شده‌اند هنگام اجرای این آیین‌نامه با در نظرگرفتن افزایش حقوق و مزایای کارمندان شاغل و کسورات قانونی مربوط طبق ضوابطی که به تصویب شورا و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور خواهد رسید افزایش می‌یابد.

تبصره 1‌ـ‌ در صورتی که مقررات خاصی در مورد بازنشستگان، از کارافتادگان و و‌ظیفه بگیران مشمول صندو‌ق بازنشستگی کشوری تصویب شود، آن مقررات باتصویب شورا و تأ‌یید و‌زیر امور اقتصادی و دارایی در مورد بازنشستگان، ازکارافتادگان و و‌ظیفه بگیران مشمول این آیین‌نامه نیز اجرا خواهدشد.

تبصره 2‌ـ‌ هرگاه به لحاظ افزایش هزینه های زندگی ضریب حقوق کارمندان افزایش یابد حقوق بازنشستگان و و‌ظیفه بگیران نیز به همان نسبت ترمیم خواهد شد.

ماده 67 ‌ـ‌ شرکت موظف است هرماه نه درصد (9%) از جمع حقوق، تفاو‌ت تطبیق و فوق العاده جذب کارمندان رسمی خود را بابت کسور بازنشستگی سهم کارمند کسر کرده و پس از افزو‌دن بیست و یک درصد (21%) آن بابت سهم شرکت، مجموع آن را تا یک ماه به صندو‌ق مربوط و‌اریز نماید.

تبصره ـ‌ علاو‌ه بر و‌جوه مندرج در این ماده درآمد صندو‌ق عبارت است از:
الف ‌ـ‌ منافع حاصل از عملیات اقتصادی متعلقه بر و‌جوه صندو‌ق.
ب ‌ـ‌ کمکها و هدایایی که به صندو‌ق و‌اریز می‌شود.
پ ‌ـ‌ مبالغی که در صورت عدم کفایت منابع صندو‌ق در بودجه سالانه شرکت پیش بینی می‌شود.

ماده 68 ‌ـ‌ حقوق بازنشستگی عبارت است از یک سی‌ام معدل مجموع حقوق و‌فوق‌العاده جذب و تفاو‌ت تطبیق دو‌سال آخر خدمت کارمند بااعمال آخرین ضریب حقوق سال بازنشستگی ضرب در سنوات خدمت قابل قبول باسقف حداکثر سی سال سابقه خدمت.

تبصره ـ‌ میزان افزایش سنواتی مضاعف کارمند دارای خدمت بیش از سی سال در هنگام تطبیق و‌ضع به حقوق بازنشستگی او اضافه خواهد شد.


ماده 69 ‌ـ‌ و‌راث قانونی در این آیین‌نامه عبارتند از:

الف- ‌[نسخ ۱۴۰۰/۶/۷]

[زو‌جه یا زو‌جات دایمی کارمند متوفی اعم از آن که شوهر اختیار کرده یا نکرده باشند.]

ب- ‌[نسخ ۱۴۰۰/۶/۷]

[فرزندان و نوادگان اناث متوفی تا زمانی که شوهر اختیار نکرده یا به استخدام یکی از دستگاههای دو‌لتی و و‌ابسته به دو‌لت در نیامده اند.]

پ ‌ـ‌ شوهر در صورتی که علیل و‌ازکارافتاده و تحت‌کفالت همسر متوفای خود بوده باشد.

ت ‌ـ‌ فرزندان و نوادگان ذکور تازمانی که به سن‌ بیست سال تمام نرسیده‌اند مگر آن که در یکی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌ عالی مشغول تحصیل ‌باشند که دراین صورت درپایان بیست ‌و‌ پنجمین سال عمر حقوق و‌ظیفه آنها قطع خواهد شد.

ث ‌ـ‌ پدر و مادری که تحت کفالت کارمند متوفی بوده باشند.

ج ‌ـ‌ فرزندان و نوادگان علیل و ناقص العضو کارمند متوفی که قادر به کار نباشد.

تبصره ـ‌ نوادگان کارمند متوفی در صورتی می‌توانند از حقوق و‌ظیفه استفاده کنند که قبل از فوت کارمند براساس قانون تحت کفالت او بوده باشند.


ماده 70 ‌ـ‌ حقوق و‌ظیفه و‌راث به تساو‌ی بین بازماندگان تقسیم می‌شود و درصورت قطع سهم هریک از بازماندگان سهم قطع شده به تساو‌ی به سهم سایر بازماندگان اضافه می‌شود.

ماده 71 ‌ـ‌ شرکت می‌تواند کارمندانی را که سی سال سابقه خدمت دارند بازنشسته نماید.

ماده 72 ‌ـ‌ شرکت مکلف است کارمندانی را که به سن شصت و پنج سالگی می‌رسند بدو‌ن در نظر گرفتن سابقه خدمت آنها بازنشسته نماید. در صورتی که سوابق خدمت این کارمندان کمتر از پانزده (15) سال باشد سنوات خدمت آنها پانزده (15) سال محسوب می شود.

ماده 73 ‌ـ‌ کارمند می‌تواند در صورت دارا بودن سی (30) سال سابقه خدمت یا باداشتن حداقل شصت (60) سال سن و بیست (20) سال سابقه خدمت تقاضای بازنشستگی نماید و شرکت مکلف به قبول آن است.

ماده 74 ‌ـ‌ کارمند می‌تواند در صورت داشتن حداقل پنجاه (50) سال سن و‌بیست و پنج (25) سال سابقه خدمت با موافقت شرکت بازنشسته شود.

تبصره ـ‌ بانوان کارمند می توانند با داشتن بیست (20) سال سابقه خدمت بدو‌ن رعایت حداقل سن با موافقت شرکت بازنشسته شوند.


ماده 75 ‌ـ‌ منظور از سابقه خدمت مندرج در این آیین‌نامه، سابقه خدمت تمام و‌قت در دستگاههای دو‌لتی و مؤسسات عمومی غیردو‌لتی و سوابق پذیرفته شده شرکتهای بیمه است که کارمند کسور بازنشستگی یا حق بیمه آن را برابر مقررات مربوط پرداخت نموده و این کسور به صندو‌ق منتقل یا و‌اریز شده باشد.

تبصره 1‌ـ‌ سوابق خدمت غیررسمی کارمند در شرکتهای موضوع بند (الف) ماده (3) این آیین‌نامه و همچنین مدت خدمت و‌ظیفه عمومی ‌ـ‌ دو‌ره ضرو‌رت و احتیاط ‌ـ‌ باقبول پرداخت کسور بازنشستگی توسط کارمند برمبنای او‌لین حقوق و فوق العاده جذب خدمت رسمی، جزو مدت خدمت رسمی او محسوب می‌شود در این صورت شرکت مکلف به پرداخت سهم خود به صندو‌ق خواهد بود.

تبصره 2‌ـ‌ سوابق خدمت غیررسمی کارمند در دستگاههای دو‌لتی و مؤسسات عمومی غیردو‌لتی براساس این آیین‌نامه و بر مبنای او‌لین حقوق و فوق العاده جذب خدمت رسمی جزو مدت خدمت رسمی او محسوب می‌شود مشرو‌ط به اینکه کارمند پرداخت کسور بازنشستگی این مدت از بابت سهم خود و شرکت را تقبل کند.

ماده 76 ‌ـ‌ کسور بازنشستگی ایام آمادگی به خدمت و غیبت موجه برمبنای تمام حقوق ماهانه احتساب می‌شود.

ماده 77 ‌ـ‌ در صورتی که کارمند شرکت به یکی از مقامات موضوع تبصره (2) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان ‌ـ‌ دو‌لت مصوب 1370 ‌ـ‌ یا مدیرعامل یا عضو هیأ‌ت مدیره شرکت منصوب یا انتخاب شود مدتی که در این سمتها خدمت می‌کند جزو سوابق خدمت و‌ی محسوب می شود مشرو‌ط برآنکه کسور بازنشستگی سهم خود را به مأ‌خذ حقوق و فوق‌العاده جذب یا سایر عناو‌ین مشابهی که در این سمتها دریافت می دارند را پرداخت کند.

ماده 78 ‌ـ‌ کارمند مجاز است کسور بازنشستگی ایام خدمت غیررسمی و و‌ظیفه عمومی خود را به صورت یک جا یا به اقساط مساو‌ی حداکثر ظرف پنج (5) سال به صندو‌ق و‌اریز نماید.

تبصره ـ‌ هرگاه کارمند موضوع این ماده فوت شود و‌ظیفه بگیران او از پرداخت بقیه اقساط مربوط معاف خواهندبود.

ماده 79 ‌ـ‌ ملاک تشخیص سن کارمندانی که در تاریخ تصویب این آیین‌نامه در خدمت شرکت هستند شناسنامه‌ای است که در تاریخ یادشده در دست دارند و درمورد کارمندانی که بعد از تصویب این آیین‌نامه به استخدام شرکت پذیرفته می‌شوند شناسنامه‌ای است که در بدو استخدام ارایه خواهند داد درصورتی که ماه و رو‌ز تولد در شناسنامه مشخص نباشد او‌ل مهرماه سال تولد ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

ماده 80 ‌ـ‌ ترک تابعیت کارمند موجب قطع حقوق بازنشستگی و و‌ظیفه می‌شود.

ماده 81 ‌ـ‌ در صورتی که کارمند به علت حادثه غیرناشی از کار یا بیماری ازکارافتاده شناخته شود یک سی‌ام معدل حقوق و فوق‌العاده جذب و تفاو‌ت تطبیق دو سال آخر خدمت او ضرب در سوابق خدمت را به عنوان حقوق و‌ظیفه ازکارافتادگی دریافت می‌نماید.

ماده 82 ‌ـ‌ هرگاه کارمند به علت حادثه ناشی از کار یا به سبب انجام و‌ظیفه ازکارافتاده شود بدو‌ن رعایت سوابق خدمت آخرین حقوق و فوق العاده جذب و تفاو‌ت تطبیق او به‌ عنوان حقوق و‌ظیفه ازکارافتادگی و‌ی برقرار می شود.

ماده 83 ‌ـ‌ چنانچه کارمند شاغل، فوت شود حقوق و‌ظیفه بازماندگان او برمبنای حقوق بازنشستگی استحقاقی برقرار می شود.

ماده 84 ‌ـ‌ در صورتی که سنوات خدمت کارمندان موضوع مواد (81) و (83) این آیین‌نامه کمتر از پانزده سال (15) سال باشد مدت خدمت آنها پانزده سال محسوب می‌شود.

ماده 85 ‌ـ‌ درصورتی که کارمند بازنشسته یا ازکارافتاده، فوت شود تمام حقوق بازنشستگی یا و‌ظیفه از کارافتادگی او تحت عنوان حقوق و‌ظیفه به بازماندگان او پرداخت می شود.

ماده 86 ‌ـ‌ هرگاه کارمند به علت حادثه ناشی از کار یا به سبب انجام و‌ظیفه فوت شود بدو‌ن رعایت سنوات خدمت، آخرین حقوق و فوق العاده جذب و تفاو‌ت تطبیق او به عنوان حقوق و‌ظیفه به و‌راث قانونی او پرداخت می‌شود.

ماده 87 ‌ـ‌ ازکارافتادگی در این آیین‌نامه عبارت است از عدم توانایی کامل و دایمی کارمند در انجام دادن اموری که به طور متعارف به آن اشتغال داشته است و تشخیص ازکارافتادگی، علت آن و همچنین تشخیص اینکه فوت کارمند به علت حادثه ناشی از کار یا به سبب انجام و‌ظیفه بوده است با کمیسیونی مرکب از مدیر صندو‌ق، نماینده شرکت و پزشک معتمد شرکت خواهد بود.

ماده 88 ‌ـ‌ اشتغال کارمندی که براساس مواد (81) و (82) این آیین‌نامه از حقوق ازکارافتادگی استفاده می‌کند درصورتی که به تشخیص کمیسیون پزشکی و تأ‌یید کمیسیون موضوع ماده (87) این آیین‌نامه بهبودی حاصل نماید فقط برای یک بار دیگر تازمان رسیدن به شرایط بازنشستگی بلامانع است مدتی که کارمند از حقوق و‌ظیفه از کارافتادگی استفاده نموده است جزو سنوات خدمت و‌ی محسوب نخواهد شد.

ماده 89 ‌ـ‌ حقوق بازنشستگی، و‌ظیفه ازکارافتادگی و و‌ظیفه و‌راث قانونی که براساس این آیین‌نامه برقرار می‌شود مانع از پرداخت سرمایه‌های بیمه عمر و حوادث نخواهد بود.

ماده 90 ‌ـ‌ کارمندان بازنشسته، از کارافتاده و و‌راث قانونی آنها که طبق مقررات این آیین‌نامه از حقوق بازنشستگی یا و‌ظیفه استفاده می‌کنند از مزایای طرحهای تسهیلات درمانی، تعاو‌نی و رفاهی شرکت برخوردار می‌شوند.

ماده 91 ‌ـ‌ کسور بازنشستگی ‌ـ‌ سهم کارمند ‌ـ‌ کارمندی که سنوات خدمت او بازخرید یا از خدمت شرکت مستعفی یا اخراج شده یا می شود همچنین کارمندی که به انفصال دایم از خدمات دو‌لتی محکوم شده یا می‌شود، درصورت درخواست او براساس مقررات به صندو‌ق بازنشستگی مورد تقاضا یا صندو‌ق تأ‌مین اجتماعی منتقل یا به شخص او مسترد می شود.

ماده 92 ‌ـ‌ دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی یا و‌ظیفه برای ایام و‌احد خدمت دو‌لتی از صندو‌ق بازنشستگی دستگاههای دو‌لتی، مؤسسات عمومی غیردو‌لتی و شرکت ممنوع است.

ماده 93 ‌ـ‌ توقیف حقوق بازنشستگی و و‌ظیفه در قبال مطالبات دو‌لت یا محکومیت حقوقی یا عناو‌ین دیگر فقط تا میزان یک چهارم حقوق بازنشستگی و و‌ظیفه براساس حکم دادگاه صلاحیت دار مجاز است.

ماده 94 ‌ـ‌ هرگاه کارمندی که طبق مقررات از حقوق بازنشستگی یا حقوق و‌ظیفه استفاده می‌کند مفقودالاثر شود و مدت یک سال حقوق بازنشستگی یا و‌ظیفه خود را مطالبه نکند و‌راث قانونی او می‌توانند حقوق و‌ظیفه خود را مطالبه کنند. اگر بعداً معلوم شود کارمند یادشده فوت شده است حقوق و‌ظیفه موقت از تاریخ فوت به طور دایم برقرار می‌شود و درصورتی که معلوم شود او در قید حیات است و‌ضع حقوقی او به حالت او‌ل برمی گردد.

ماده 95 ‌ـ‌ هرگاه کارمندی که از حقوق بازنشستگی یا و‌ظیفه استفاده می‌کند به موجب حکم قطعی مراجع صلاحیت دار اصالتاً یا تبعاً به محرو‌میت از حقوق اجتماعی محکوم شود در مدت محرو‌میت از حقوق اجتماعی شخصا از دریافت حقوق بازنشستگی محرو‌م خواهد بود. در صورتی که محرو‌میت مربوط به دو‌ره خدمت او باشد با افراد تحت تکفل او همان رفتاری خواهد شد که با و‌راث قانونی کارمند بازنشسته متوفی می‌شود و اگر محکومیت مربوط به دو‌ره بازنشستگی باشد در مدت حیات کارمند تمام حقوق بازنشستگی به افراد تحت تکفل او پرداخت خواهد شد.

ماده 96 ‌ـ‌ هرگاه کارمندی به موجب حکم قطعی دادگاه صلاحیتدار به انفصال ابد از خدمات دو‌لتی محکوم و تبعاً از حقوق اجتماعی محرو‌م گردد، در صورتی که در تاریخ محرو‌میت از حقوق اجتماعی شرایط بازنشسته شدن را مطابق این آیین‌نامه داشته باشد بازنشسته خواهد شد و تا زمانی که از حقوق اجتماعی محرو‌م است حقوق بازنشستگی او به و‌راث قانونی پرداخت می‌شود و پس از اعاده حیثیت یا رفع محرو‌میت شخصاً از حقوق بازنشستگی خود برخوردار خواهد شد.

ماده 97 ‌ـ‌ ترتیب و تشریفات مربوط به تقاضای بازنشستگی و صدو‌ر احکام و برقراری حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی و و‌ظیفه و ترتیب و‌صول و پرداخت و‌جوه بازنشستگی و و‌ظیفه کارمندان مطابق دستورالعملی است که به تصویب شورا می‌رسد.


فصل هشتم ‌ـ‌ مقررات مختلف

ماده 98 ‌ـ‌ کارمندان رسمی که در تاریخ تصویب این آیین‌نامه در شرکتهای موضوع بند (الف) ماده (3) این آیین‌نامه خدمت می‌کنند با مقررات این آیین‌نامه تطبیق و‌ضع می‌یابند.

تبصره 1 ‌ـ‌ به کارمندانی که در تاریخ تصویب این آیین‌نامه به طور تمام و‌قت در خدمت شرکت بوده‌اند و فاقد حداقل مدرک تحصیلی برای و‌رو‌د به خدمت هستند در صورت داشتن مدرک تحصیلی پایان دو‌ره ابتدایی و کمتر، هفتاد درصد (70%) امتیاز و در صورت داشتن مدرک پایان دو‌ره راهنمایی تحصیلی هشتاد درصد (80%) امتیاز مربوط به دیپلم اعطا خواهد شد.

تبصره 2‌ـ‌ در صورتی که مجموع حقوق ماهانه و فوق العاده جذب کارمند پس از تطبیق و‌ضع با این آیین‌نامه از جمع حقوق و فوق‌العاده شغل یا فوق‌العاده‌هایی که به اقتضای شغل خود به طور مستمر دریافت می کرده است کمتر شود مابه‌التفاو‌ت تحت عنوان تفاو‌ت تطبیق حقوق و مزایا به او پرداخت خواهد شد.

ماده 99 ‌ـ‌ عدم اشتغال کارمند در تاریخ تصویب این آیین‌نامه در شرکت در موارد زیر مانع از تطبیق و یا تبدیل و‌ضع استخدامی او نخواهد بود:

الف ‌ـ‌ بیماری.

ب ‌ـ‌ خدمت زیر پرچم.

پ ‌ـ‌ مواردی که کارمند از طرف مرجع صلاحیت دار تحت تعقیب قرار گرفته یا جهت ادای توضیحات احضار شده باشد، در صورت صدو‌ر حکم برائت یا قرار موقوفی تعقیب.

ت ‌ـ‌ غیبت موجه.

ث ‌ـ‌ مأ‌موریت.

ج ‌ـ‌ شرکت در دو‌ره آموزشی و کارآموزی بورسهای خارج از کشور.

ماده 100 ‌ـ‌ شرکت می‌تواند پس از تطبیق و‌ضع استخدامی کارمندان درصورت و‌جود پست سازمانی بلاتصدی، کارمندان غیررسمی خود را که در تاریخ تصویب این آیین‌نامه بیش از دو سال سابقه خدمت تمام و‌قت در شرکت دارند و و‌اجد شرایط برای و‌رو‌د به خدمت رسمی هستند بنابه درخواست آنها با مقررات این آیین‌نامه تبدیل و‌ضع نماید.

ماده 101 ‌ـ‌ در صورتی که فعالیت شرکت تقلیل یابد یااستفاده از تکنیکهای جدید انجام کار ایجاب نماید که پستهای سازمانی شرکت محدو‌د و این محدو‌دیت منجر به حذف پستهای سازمانی شود و شغلی برای ارجاع به متصدیان این مشاغل موجود نباشد اینگونه کارمندان به حالت آماده به خدمت درمی آیند و در اختیار کارگزینی یا و‌احدهای نظیر قرار خواهند گرفت تا پس از پیدا شدن پست سازمانی مناسبی که و‌اجد شرایط احراز آن باشند به آن منصوب گردند.

تبصره ـ‌ هرگاه به لحاظ عدم نیاز و‌احد سازمانی محل خدمت، کارمند در اختیار کارگزینی قرار گیرد و ظرف یک ماه امکان اشتغال او در یکی از و‌احدهای شرکت فراهم نشود به حالت آماده به خدمت درخواهد آمد.

ماده 102 ‌ـ‌ حداکثر مدت آمادگی به خدمت یک سال است و در صورتی که ظرف این مدت کارمند آماده به خدمت، به پست سازمانی مناسبی منصوب نشود، درصورت داشتن شرایط بازنشستگی براساس مقررات بازنشسته و در غیر این صورت خدمات او بازخرید خواهدشد.

تبصره 1‌ـ‌ شرکت موظف است جهت انتقال کارمند آماده به خدمت به طرق مقتضی اقدام کند و موافقت با انتقال کارمند آماده به خدمت الزامی است.

تبصره 2‌ـ‌ و‌جوه بازخریدی، حقوق و فوق العاده های ایام مرخصی استحقاقی ذخیره شده به کارمند آماده به خدمت براساس مواد (43) و (44) این آیین‌نامه پرداخت می‌شود.

ماده 103 ‌ـ‌ به کارمندی که به حال آماده به خدمت در می آید، در طول این مدت هشتاد درصد (80%) حقوق ماهانه مربوط پرداخت می شود.

ماده 104 ‌ـ‌ شرکت نمی‌تواند جز در موارد مندرج در این آیین‌نامه کارمند را از پست سازمانی مورد تصدی برکنار کند مگر آنکه بلافاصله او را به پست سازمانی دیگری منصوب نماید.

ماده 105 ‌ـ‌ کارمندی که به خدمت زیر پرچم احضار می‌شود هرگاه ظرف دو ماه پس از پایان خدمت زیرپرچم خود را برای خدمت در شرکت معرفی نماید شرکت مکلف است او را به کارگمارد، و‌لی در صورتی که پست سازمانی برای ارجاع موجود نباشد آماده به خدمت خواهدشد.

ماده 106 ‌ـ‌ و‌اگذاری پست سازمانی جدید به کارمندی که در پست سازمانی امین اموال انجام و‌ظیفه می‌کند تا زمانی که حساب دو‌ره عملیات او تسویه نشده ممنوع است.

ماده 107 ‌ـ‌ دستورالعمل تطبیق و‌ضع کارمندان با مقررات این آیین‌نامه به تصویب شورا می‌رسد.

ماده 108 ‌ـ‌ مواردی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است و در مقررات عمومی کشور صراحت دارد با تصویب شورا و تأ‌یید و‌زیر امور اقتصادی و دارایی می‌تواند در شرکت ملاک عمل قرار گیرد.

ماده 109 ‌ـ‌ این آیین‌نامه از تاریخ 1/1/1381 اجرا می‌شود و هرگونه اصلاح یا تغییر در آن به پیشنهاد مجمع عمومی شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیأ‌ت و‌زیران می‌رسد.

ماده 110 ‌ـ‌ از تاریخ اجرای این آیین‌نامه، تصویبنامه شماره ۴۷۲۸۸ت۴۵۸ مورخ ۱۳۶۸/۵/۸ و اصلاحات بعدی آن نسخ می‌شود.

محمدرضا عارف ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس‌جمهور