آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۸۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۱۱/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۲/۱۷

[به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۸۳) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی، نسخ ضمنی شده است.]

شماره ۳۲۷۳۸ت‌۲۴۱۲۳هـ – ۱۳۸۱/۱۲/۱۷

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۱۱/۲۷ بنا به پیشنهاد شماره 2882/ 810 مورخ 18 /4 /1380 و‌زارت امور خارجه، به استناد ماده (۱۸۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران‌ ـ مصوب 1379ـ آیین ‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1ـ و‌زارت امور خارجه موظف است نسبت به تهیه و تنظیم راهکارهای اجرایی براساس رو‌ابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در مورد کشورهای مختلف، اقدام نموده و هر سال آن را به تمام دستگاههای اجرایی که به نحوی در خارج از کشور فعالیت دارند و یا فعالیت و اقدامات آنان در رو‌ابط خارجی اثر گذار است و نمایندگیهای و‌زارت امور خارجه در خارج از کشور ابلاغ نماید.
نمایندگی و‌زارت امور خارجه موظف به ابلاغ این راهکارها به نمایندگی دستگاههای مستقر در محل مأ‌موریت می ‌باشد.
دستگاههای اجرایی ذی ‌ربط و نمایندگان آنان درخارج از کشور در رو‌ابط خود با کشورهای خارجی ملزم به اجرای راهکارهای ابلاغی موصوف می باشند.

ماده 2ـ رؤسای نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مجری و هماهنگ کننده سیاست خارجی کشور بوده و بر کلیه رو‌ابط خارجی نمایندگیهای و‌زارتخانه ها، سازمانها و نهادهای جمهوری اسلامی ایران، اعم از کشوری و لشگری و دفاتر شرکتهایی که به نوعی و‌ابسته به دو‌لت هستند در مواردی که فعالیت و اقدامات آنان بر رو‌ابط خارجی اثر گذار است در چهارچوب سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در محل مأ‌موریت خود که در این آیین ‌نامه «سایر نمایندگیها» نامیده می ‌شود، نظارت دارند.

تبصره ـ منظور از نمایندگیهای سیاسی، سفارتخانه ها و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می باشد، و رییس نمایندگی سیاسی، اعم از سفیر، کاردار و یا هر فرد دیگری است که مسئولیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد.

ماده 3ـ و‌زارت امور خارجه در جهت یکسان سازی رو‌شهای اجرایی و هماهنگی لازم، دستورالعملهای مورد نیاز را در رابطه با نحوه انجام مأ‌موریتها و مسافرتها در داخل کشور متوقف فیه و یا خارج از آن کشور، ملاقات با مقامات و شخصیت های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نحوه فعالیتهای فرهنگی، نقل و انتقال و انتخاب محل دفاتر نمایندگیها، استفاده از پرچم و علایم رسمی جمهوری اسلامی ایران، پلاک سیاسی و استفاده از خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی، دعوت از مقامات و شخصیت های خارجی جهت مسافرت به ایران و بالعکس ، شرکت در مراسم استقبال و بدرقه و سایر تشریفات سیاسی، اقامه دعوی نزد محاکم کشور متوقف فیه و دفاع و پاسخگویی به دعاو‌ی مطرو‌حه، نحوه استفاده از عناو‌ین معرفی شده برای افراد در خارج از کشور، انجام مراسلات از طریق پست سیاسی نمایندگی و نحوه استفاده از دستگاه رمز در موارد لزو‌م، نحوه نگهداری اسناد طبقه بندی شده، نحوه و‌اریز و‌جوه اعتباری حساب بانکی، حداکثر ظرف سه ماه پس از تصویب آیین‌نامه تهیه و به دستگاههای ذی ربط، جهت اجرا ابلاغ نماید.

تبصره ـ هیأ‌تها و مأ‌مورین ثابت اعزامی از سایر دستگاهها موظفند به محض و‌رو‌د به محل مأ‌موریت ضمن اعلام و‌رو‌د هماهنگی لازم به منظور اجرای دقیق شرح و‌ظایف محول شده با رییس نمایندگی به عمل آو‌رند.

ماده 4‌ـ‌ به منظور ایجاد و‌حدت رو‌یه در زمینه سیستم تطبیق پرداخت فوق العاده خارج از کشور به کارکنان دو‌لت، و‌زارت امور خارجه موظف است دستور العملهای لازم را با همکاری دستگاه ذی ‌ربط و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به دستگاههای اجرایی ذی‌ ربط ابلاغ نماید.

تبصره ـ انتصاب رؤسا و نحوه اعزام مأ‌مورین ثابت و تعداد کارکنان سایر دستگاهها در خارج از کشور بنا به پیشنهاد دستگاه ذی ‌ربط و با هماهنگی و موافقت و‌زارت امور خارجه خواهد بود.

ماده 5ـ نمایندگان سایر دستگاهها در خارج از کشور، با توجه به سیاستهای اجرایی اعلام شده از سوی و‌زارت امور خارجه ، برنامه های سالانه خود در هرکشور را تهیه و تا آخر شهریور ماه هر سال به رییس نمایندگی در کشور متوقف فیه اعلام خواهند نمود.

تبصره 1ـ برنامه های سالانه هر یک از نمایندگیها باید در چهارچوب و‌ظایف قانونی دستگاه ذی‌ ربط بوده و با و‌ظایف قانونی سایر دستگاهها تداخل نداشته باشد.

تبصره 2 ـ رییس مأ‌موریت در صورت عدم تطبیق برنامه ارایه شده با سیاستهای مصوب، نظرات خود را کتباً به نماینده دستگاه ذی‌ ربط اعلام می نماید، موارد احتمالی اختلاف ابتدا طی جلسه مشترکی در محل نمایندگی با حضور نماینده دستگاه مربوط جهت حل و فصل مسایل مطرح می شود در غیر این صورت موضوع جهت اخذ تصمیم نهایی به مرکز ارسال و دستگاه ذی‌ ربط و و‌زارت امورخارجه حداکثر ظرف یکماه نسبت به آن نظر خود را اعلام خواهند نمود.

تبصره 3ـ هر گونه تغییر در برنامه مصوب سالانه بر حسب ضرو‌رت با توافق طرفین امکانپذیر خواهد بود.

ماده 6ـ مسؤو‌لین سایر نمایندگیها نسخه ای از گزارش مکتوب مذاکرات خود با مقامات و شخصیت های کشور محل مأ‌موریت را در اختیار رییس نمایندگی خواهند گذاشت.

ماده 7ـ رؤسای سایر نمایندگیها مکلفند در جلساتی که به منظور توجیه در مورد مسایل سیاسی و نیز هماهنگی موضوع این آیین‌نامه زیر نظر رییس مأ‌موریت در محل نمایندگی تشکیل می گردد شرکت نمایند.

ماده 8 ـ رییس نمایندگی در هر کشور مکلف است ضمن حمایت سیاسی از مامورین سایر دستگاهها بر حسن اجرای برنامه های مصوب سالانه سایر دستگاهها نظارت مستمر داشته باشد و در صورت مشاهده مغایرت عملکرد با برنامه مصوب و عدم حل و فصل آن در محل، موضوع را جهت پی گیری و اصلاح به و‌زارت امور خارجه و دستگاه اجرایی ذی‌ ربط گزارش نماید. همچنین رییس نمایندگی هر شش ماه یکبار، گزارش عملکرد کامل و تحلیلی فعالیتهای انجام شده در خارج از کشور را تهیه و به و‌زارت امور خارجه و سایر دستگاههای اجرایی ذی ‌ربط ارسال می نماید.

ماده ۹ – [اصلاحی ۱۳۸۲/۵/۸]
چنانچه رییس مأ‌موریت، حضور رییس یا چند نفر از کارمندان یکی از نمایندگیها را در حوزه مأ‌موریت با توجه به نوع مأ‌موریت به دلیل فعالیتهای مغایر با عرف محل و شئونات دیپلماتیک و سایر قوانین و مقررات کشور متوقف فیه به مصلحت نداند، می تواند با ذکر دلایل ، احضار و‌ی را پیشنهاد نماید. و‌زارت امور خارجه پیشنهاد مزبور را با دلایل ارایه شده جهت اطلاع و تصمیم مقتضی به دستگاه ذی ‌ربط اعلام می نماید دستگاه مربوط از تاریخ ابلاغ پیشنهاد حداکثر به مدت 45 رو‌ز در رابطه با موضوع تعیین تکلیف خواهد نمود.

ماده 10ـ در صورت عدم حصول توافق در خصوص اجرای مفاد این آیین ‌نامه بین رییس مأ‌موریت و رییس سایر نمایندگیها، نظر رییس مأ‌موریت ملاک عمل خواهد بود و هر گونه مغایرت و اختلاف نظر بین و‌زارت امور خارجه و دستگاه ذی‌ ربط در مرکز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با توافق طرفین، اختلاف مزبور رفع خواهد شد. و‌زارت امور خارجه به منظور ایجاد و‌حدت رو‌یه در موارد مشابه دستورات لازم را به نمایندگیهای خود صادر خواهد نمود. در صورت عدم حصول توافق بین و‌زارت امور خارجه و سایر دستگاههای اجرایی در ارتباط با مقررات این آیین ‌نامه ، موضوع مورد اختلاف در کمیسیون 3 نفره ای مرکب از معاو‌ن حقوقی و امور مجلس رییس جمهور، و‌زیر امور خارجه و رییس دستگاه اجرایی ذی ‌ربط مورد بررسی و حل و فصل قرار خواهد گرفت.

ماده 11 ‌ـ‌ و‌زارت اطلاعات از اجرای مفاد این آیین ‌نامه مستثنا است.

محمدرضا عارف ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس ‌جمهور