آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۶۴) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۹/۱۳

179389/ت38821هـ – ۱۳۹۱/۹/۱۳

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۷/۸/۱۳۹۱ ‏بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های آموزش و پرورش و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تأیید ستاد کل نیروهای مسلح و به استناد تبصره (۱‏) ماده (۶۴) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – مصوب ۱۳۷۰ ‏- آیین نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ – در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :
الف – سپاه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
‏ب- وزارت: وزارت آموزش و پرورش
‏ج- بسیج: سازمان بسیج مستضعفین

ماده ۲ ‏– راهنمای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی درس آمادگی دفاعی با رعایت تبصره (۳‏) ماده (۶۴‏) قانون مقررات استخدامی سپاه و نیز برنامه تفصیلی آموزش های مربوط مبتنی بر مفاد سند تحول بنیادین و سند ملی برنامه درسی آموزش و پرورش توسط وزارت و با هماهنگی و تأیید سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.

تبصره – تدوین برنامه ها و محتوای درس مذکور باید با هدف ایجاد شوق و نشاط در دانش آموزان و در دختران دانش آموز متناسب با شرایط آنها به ویژه در زمینه امداد، پشتیبانی، مقاومت محلی و دفاع غیر نظامی صورت گیرد.

ماده ۳ – شرایط قبولی در این درس همانند سایر دروس، مطابق آیین نامه های آموزشی مربوط خواهد بود.

تبصره – برای داوطلبان آزاد و دانش آموزان مراکز آموزشی بزرگسالان و نیز دانش آموزانی که به دلایل پزشکی با گواهی پزشک معتمد یا مراکز درمانی مورد تأیید وزارت و سپاه، امکان شرکت در آموزش های عملی را ندارند، نمره کامل درس به بخش نظری آن اختصاص خواهد یافت.

ماده ۴ ‏– معلمان درس آمادگی دفاعی باید مهارت لازم برای آموزش و گواهی آموزش مربوط در سپاه را مطابق برنامه مورد تأیید وزارت و سپاه داشته باشند.

تبصره – وزارت می تواند در صورت نیاز، معلم متخصص (دروس عملی) واجد شرایط برای تدریس از سپاه تقاضا نماید، در این صورت هزینه های مربوط و حق تدریس آنان توسط سپاه پرداخت می شود.

ماده ۵ ‏– آموزش های نظری و عملی درس آمادگی دفاعی در قالب درس اجباری به ترتیب زیر اجرا می گردد:
‏الف- در دوره اول متوسطه (راهنمایی تحصیلی) حداقل دو ساعت در هفته به صورت نظری و یک روز در سال به صورت اردوی عملی.
‏ب- در دوره دوم متوسطه حداقل سه ساعت در هفته به صورت نظری و سه روز در سال به صورت اردوهای عملی.

ماده ۶– سلاح و مهمات و وسایل کمک آموزشی مورد نیاز برای آموزش های عملی توسط سپاه و وسایل کمک آموزشی برای آموزش های نظری توسط وزارت تهیه خواهد شد.

تبصره ۱ – مهمات مورد استفاده در آموزش های نظری و عملی به استثنای میدان تیر از نوع مشقی می باشد.

تبصره ۲ ‏– معلمان به هیچ عنوان مجاز به حمل سلاح در آموزشگاه (با مهمات یا بدون مهمات) بجز برای ارائه آموزش های موضوع این ماده نمی باشند.

ماده ۷ ‏– آن بخش از آموزش های عملی که بنا به تشخیص مشترک وزارت و سپاه قابلیت اجرا در محیط های آموزشی مدارس را دارند، با مسئولیت وزارت در همان محیط اجرا می شوند و بخشی که نیاز به حضور دانش آموزان در محیط های نظامی دارد، توسط سپاه در اردوگاهها و مراکز آموزش نظامی مناسب برگزار خواهد شد. اماکن یاد شده در روزهایی که دانش آموزان در آن شرکت می کنند باید فارغ از هرگونه آموزش عملی نظامی برای غیر دانش آموزان باشد.

تبصره – مسئولیت امور اجرایی آموزش های عملی و تأمین امنیت و سلامت دانش آموزان، مربیان و سرپرستان آنها در مسیر رفت و برگشت، اردوگاهها و مراکز آموزشی در مدتی که در اختیار سپاه قرار می گیرند، برعهده سپاه است.

ماده ۸ ‏– دانش آموزان، معلمان و سرپرستان آنها در طول زمان برگزاری اردوهای عملی باید ضوابط مراکز آموزش مربوط را که توسط سپاه تهیه می گردد، رعایت نمایند. این مقررات باید توسط سپاه در طول دوره آموزش های نظری آموزش داده شوند.

ماده ۹ ‏– دانش آموزان، معلمان و سرپرستان آنها که در حین آموزش های عملی یا به سبب آن دچار فوت یا آسیب شوند به ترتیب مشمول مقررات بیمه دانش آموزی در حین آموزش و قوانین و مقررات دستگاه متبوع خواهند بود.

تبصره ۱ ‏– سهم کسور بیمه دانش آموزان توسط دولت به صندوق ذی ربط پرداخت می شود.

تبصره ۲ ‏– بیمه دانش آموزان در برنامه های آموزشی که مسئولیت آن با سپاه می باشد، بر عهده سپاه می باشد.

ماده ۱۰ ‏– موفقیت در آموزش های نظری و عملی درس آمادگی دفاعی برای دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه (راهنمایی تحصیلی) معادل دوره آموزش عمومی مقدماتی بسیج و برای دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه معادل دوره آموزش عمومی تکمیلی بسیج، برابر دو ماه خدمت وظیفه عمومی محسوب می گردد.

تبصره – گواهی نامه پایان آموزش ها و کسر خدمت موضوع این ماده با معرفی وزارت، ظرف شش ماه پس از اجرای دوره آموزشی توسط سپاه صادر می گردد.

ماده ۱۱ ‏– هماهنگی وزارت و سپاه در امور مربوط به اجرای این آیین نامه و نحوه نظارت سپاه از طریق شورای هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش آموزی، موضوع تبصره (۳‏) ماده واحده قانون تشکیل و توسعه بسیج دانش آموزی – مصوب ۱۳۷۵ ‏- انجام خواهد شد.

محمدرضا رحیمی
معاون اول رییس جمهور