آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

شماره ۱۸۹۵۱۷/ت۶۱۶۴۹هـ – ۱۸/۱۰/۱۴۰۲

هیئت‌ وزیران در جلسه ۱۳/۱۰/۱۴۰۲ به پیشنهاد شماره ۴۲۱ـ ۲/۲۰ مورخ ۱۵/۵/۱۴۰۲ وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (و) تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین­‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱) ماده واحده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ـ در این آیین­‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ فرآورده ‌ نفتی: هرگونه هیدروکربن تولیدی در شرکت‌های پالایش نفت، پتروشیمی و سایر تولیدکنندگان شامل فرآورده‌های نفتی اصلی (بنزین، نفت­‌گاز، نفت­‌کوره، نفت سفید، گاز مایع و سوخت هوایی) و سایر فرآورده‌های نفتی (ویژه) موضوع بند (د) تبصره (۱۴) و بند (ک) اصلاحی‌ تبصره (۱)‌ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

۲ـ قانون الحاق (۲): قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳.

۳ـ آیین‌نامه اجرایی ماده (۱): آیین‌نامه اجرایی ماده (۱) قانون الحاق (۲).

۴ـ تولیدکنندگان: شرکت‌های پالایش نفت، شرکت‌های پتروشیمی و سایر تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی.

۵ ـ شرکت نفت: شرکت ملی نفت ایران.

۶ ـ شرکت پالایش و پخش: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران.

۷ـ خوراک: نفت خام و میعانات گازی که به ­عنوان خوراک به تولیدکنندگان تحویل می‌شود.

۸ ـ مابه‌التفاوت: تفاضل بهای خوراک نفت خام و میعانات گازی خریداری­‌شده توسط تولیدکنندگان از شرکت‌ نفت یا شرکت پالایش و پخش و بهای فرآورده‌های نفتی خریداری‌شده توسط شرکت نفت یا شرکت پالایش و پخش از تولیدکنندگان.

ماده ۲ـ فروش خوراک به تولیدکنندگان و شرکت پالایش و پخش، صرفا از طریق قرارداد فروش و به قیمت‌های اعلامی وزارت نفت مطابق ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱) (به استثناء عرضه در بورس)، مجاز است.

ماده ۳ـ دریافت فرآورده‌های نفتی مورد نیاز برای پاسخ به تقاضای مورد نیاز کشور، توسط شرکت‌ نفت و شرکت پالایش و پخش از تولیدکنندگان صرفا از طریق قرارداد خرید و به قیمت‌های اعلامی وزارت نفت مطابق ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱) مجاز است.

ماده ۴ـ شرکت‌ نفت و شرکت پالایش و پخش مکلفند صورتحساب ‌های ماهانه مربوط به فروش خوراک و صورت ‌وضعیت خرید فرآورده‌های نفتی از هر یک از تولیدکنندگان طرف قرارداد خود را حداکثر تا پایان ماه بعد به تولیدکنندگان مذکور ارائه نمایند.

تولیدکنندگان مکلفند بر اساس صورت ‌وضعیت‌های خرید فرآورده‌های نفتی، نسبت به صدور صورتحساب فروش فرآورده‌های نفتی به شرکت‌ نفت و شرکت پالایش و پخش حسب مورد اقدام نمایند. در خصوص نحوه تسویه مابه‌التفاوت صورتحساب ‌های مربوط به فروش خوراک توسط شرکت نفت و شرکت پالایش و پخش و فروش فرآورده ‌‌های نفتی توسط تولیدکنندگان در هر ماه مطابق ترتیبات ذیل عمل شود:

۱ـ در صورتی که تولیدکننده در ماه مورد نظر، به شرکت نفت یا شرکت پالایش و پخش بدهکار باشد، ابتدا وضعیت مانده طلب/بدهی تولیدکننده از ابتدای سال ۱۴۰۲ بررسی و در صورت عدم وجود طلب تسویه‌نشده، تولیدکننده مکلف است نسبت به گشایش اعتبار اسنادی با سررسید (۴۵) روز به نفع شرکت نفت یا شرکت پالایش و پخش حسب مورد و به مبلغ بدهی اقدام ‌نماید. در غیر این صورت، مانده مبلغ طلب تسویه‌نشده از ابتدای سال ۱۴۰۲، از محل بدهی تولیدکننده در ماه مورد نظر تسویه و گشایش اعتبار اسنادی به مبلغ باقی­مانده بدهی تولیدکننده، صورت می‌پذیرد.

۲ـ در صورتی که تولیدکننده در ماه مورد نظر، از شرکت نفت یا شرکت پالایش و پخش طلبکار باشد، شرکت اخیرالذکر از محل اعتبارات اسنادی سررسیدنشده ‌ی در اختیار موضوع این آیین‌نامه نسبت به تسویه مطالبات تولیدکننده که در موضوع این آیین‌نامه از ابتدای سال ۱۴۰۲ ایجاد شده و تسویه‌ نشده است، اقدام می‌نماید.

۳ـ شرکت­های نفت و پالایش و پخش مکلفند اعتبارات اسنادی گشایش‌یافته و منتقل نشده را طی پنج روز باقی­مانده تا تاریخ سررسید هر یک از اعتبارات، به نفع حساب معرفی­‌شده دولت (خزانه‌داری کل کشور) منتقل نماید.

تبصره ۱ـ اعتبارات اسنادی موضوع این آیین‌نامه باید به نحوی گشوده شود که امکان تغییر ذی­نفع اعتبارات اسنادی در بانک عامل وجود داشته باشد.

تبصره ۲ـ پرداخت تا سقف یک‌سوم از مطالبات سررسید شده تا پایان سال ۱۴۰۱ مربوط به تولیدکنندگان که برآمده از فروش خوراک به آن ‌ها و دریافت فرآورده‌های نفتی از آن ‌ها بوده است، از محل اعتبارات اسنادی موضوع این آیین‌نامه توسط شرکت نفت و شرکت پالایش و پخش حسب مورد مجاز است. همچنین شرکت‌­های نفت و پالایش و پخش مکلفند مانده موجودی امانی فرآورده‌های نفتی فروش­‌نرفته هر یک از تولیدکنندگان نزد خود در پایان سال ۱۴۰۱ را به قیمت‌های اسفند سال ۱۴۰۱ محاسبه و به حساب بستانکاری تولیدکنندگان منظور نمایند. طلب و بدهی ناشی از این ثبت حساب، به عنوان مطالبات/بدهی‌های سال ۱۴۰۲ لحاظ نمی‌گردد.

ماده ۵ ـ تحویل فرآورده‌های نفتی خریداری­شده توسط شرکت نفت یا شرکت پالایش و پخش به دیگری، صرفا از طریق قرارداد خرید و فروش یا قرارداد عاملیت فروش مجاز است. فروش موضوع این ماده صرفا با قیمت‌های خرید مجاز است و دریافت هرگونه کارمزد یا حق عاملیت ممنوع است.

تبصره ـ در صورتی که ارزش فروش فرآورده‌های نفتی توسط شرکت پالایش و پخش به شرکت نفت از مابه‌التفاوت ارزش خوراک خریداری­‌شده توسط آن شرکت از مبلغ بستانکاری دولت (خزانه‌داری کل کشور) بابت بهای تمام ­شده خوراک، بیشتر باشد، شرکت پالایش و پخش مکلف است در دفاتر خود معادل مبالغ مازاد را از بستانکاری دولت کسر و به دفاتر شرکت نفت منتقل کند.

ماده ۶ ـ شرکت‌­های نفت و پالایش و پخش مکلفند فروش ‌ داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی خریداری­‌شده بر اساس مفاد این آیین‌نامه را تا سقف مبلغ بستانکاری دولت بابت بهای تمام‌­شده خوراک، حسب مورد به حساب بدهکار دولت ثبت نمایند.

تبصره ـ شرکت‌­های نفت و پالاشی و پخش مکلفند هرگونه مابه‌التفاوت ناشی از فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی خریداری­ شده بر اساس مفاد این آیین‌نامه و نیز مبالغ معادل کسری و سَرک برآمده از عملیات انتقال، توزیع و فروش این فرآورده‌های نفتی به حساب بدهکار/بستانکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) ثبت نمایند.

ماده ۷ـ در مواردی که احکام این آیین‌نامه با مفاد آیین‌نامه اجرایی ماده (۱) مغایر است، احکام این آیین‌نامه ملاک عمل خواهد بود، مگر احکامی که مغایر قانون الحاق (۲) باشد.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر