آیین­نامه اجرایی بند (ض) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۴/۳۰

شماره ۵۹۱۱۱/ت۶۲۶۷۱هـ – ۱۱/۴/۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه ۳/۴/۱۴۰۳ به پیشنهاد شماره ۱۰۱۱۶۲ مورخ ۳۰/۲/۱۴۰۳ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ض) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ـ در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ بند: بند (ض) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور .

۲ـ سازمان: ‌ سازمان برنامه و بودجه کشور.

۳ـ دستگاه اجرایی: وزارت جهادکشاورزی و دستگاه ‌های تابعه ملی و استانی.

۴ـ بانک: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

۵ ـ مؤسسه اعتباری عامل: کلیه بانک­های دولتی و غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک که به ذی­نفعان مشمول بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت نموده­اند.

۶ ـ کارگروه شهرستان: کارگروه متشکل از نمایندگان فرمانداری شهرستان (رییس کارگروه)، مدیریت جهادکشاورزی شهرستان (دبیر کارگروه) و مؤسسه اعتباری عامل.

۷ـ کارگروه استان: کارگروه متشکل از نمایندگان عضو شامل، مدیرکل مدیریت بحران استانداری (رییس کارگروه)، رییس سازمان جهادکشاورزی استان (دبیرکارگروه) و نماینده شورای هماهنگی بانک­های استان به همراه مؤسسه اعتباری عامل که وظیفه تأیید و توزیع اعتبارات بین شهرستانی استان را بر عهده دارند .

۸ ـ بخش کشاورزی: بهره ‌برداری از آب و زمین به منظور تولید محصوﻻت گیاهی و حیوانی (از قبیل زراعت، باغداری، درخت­کاری مثمر و غیرمثمر، جنگل­داری، جنگل­کاری، دامداری، پرورش طیور، زنبور عسل و آبزیان).

۹ـ ذی­نفعان مشمول: تمامی بهره‌­برداران بخش کشاورزی خسارت‌­دیده از حوادث غیرمترقبه به ویژه سیل، سرمازدگی و خشکسالی با اولویت (متناسب با میزان وام و به صورت فصلی) که بابت بخش کشاورزی تا سقف اصل تسهیلات دو میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲) ریال با سررسیدهای تا پایان سال ۱۴۰۲ از مؤسسه اعتباری عامل، تسهیلات ریالی دریافت نموده­اند و خسارت وارده به آنها به تأیید کارگروه شهرستان و استان رسیده باشد .

۱۰ـ حوادث غیرمترقبه: سیل، سرمازدگی، خشکسالی، برف، تگرگ، آتش‌­سوزی غیرعمد، زلزله، آفات و بیماری­های همه‌­گیر گیاهی و دامی که درآمد مورد انتظار ناشی از فعالیت کشاورزی ذی­نفعان مشمول این آیین­نامه را محقق ننموده است.

ماده ۲ـ وزارت جهادکشاورزی با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور، به صورت مرحله‌ای نسبت به توزیع استانی بارمالی ناشی از اجرای بند تا سقف یکصد و پنجاه هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۵۰) ریال برای ذی­نفعان مشمول در کل کشور و اعلام به بانک اقدام نموده و سپس بانک توزیع استانی یادشده را به مؤسسه اعتباری عامل ابلاغ می­نماید.

تبصره ۱ـ تسهیلاتی که در سنوات گذشته به موجب قوانین و مصوبات هیئت وزیران، مورد بخشودگی سود، کارمزد و جرائم قرار نگرفته­اند، از مساعدت­های موضوع این آیین­نامه بهره­مند می­گردند.

تبصره ۲ـ بخشش سود، کارمزد و جریمه­‌های دیرکرد (وجه التزام تأخیر تأدیه دین) و امهال تسهیلات ذی­نفعان مشمول، متناسب با خسارت وارده صرفﺎً برای مانده اصل تسهیلات بوده و مشمول اقساط پرداختی به مؤسسه اعتباری عامل نمی­شود. سود و هزینه‌­های مربوط به دوران امهال برعهده ذی­نفعان مشمول می­باشد.

ماده ۳ـ معرفی ذی­نفعان مشمول به مؤسسه اعتباری عامل، براساس اولویت­های زیر است:

۱ـ اصل تسهیلات تا سقف مبلغ پانصد میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰) ریال.

۲ـ اصل تسهیلات بیش از مبلغ پانصد میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰) ریال تا سقف مبلغ یک میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال.

۳ـ اصل تسهیلات بیش از مبلغ یک میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال تا سقف مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۱) ریال.

۴ـ اصل تسهیلات بیش از مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۱) ریال تا سقف مبلغ دو میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲) ریال.

تبصره ـ فصول سال زراعی اعطای تسهیلات از سال ‌های ۱۴۰۲ به قبل در اولویت قرار دارند.

ماده ۴ـ مراحل اجرایی معرفی ذی­نفعان مشمول به شرح زیر است:

۱ـ ذی­نفعان مشمول ­باید درخواست خود و نام مؤسسه اعتباری عامل خود را به دبیرخانه کارگروه شهرستان (مدیریت جهادکشاورزی شهرستان) اعلام نمایند.

۲ـ کارگروه شهرستان موظف است نسبت به بررسی و تأیید اولیه تقاضای ذی­نفعان مشمول، اقدام و ذی­نفعان مشمول را به کارگروه استان اعلام نماید.

۳ـ کارگروه استان از طریق دبیر کارگروه، نسبت به معرفی ذی­نفعان مشمول به مؤسسه اعتباری عامل اقدام می­نماید.

۴ـ متقاضیان حداکثر (۴۵) روز از تاریخ معرفی به مؤسسه اعتباری عامل، موظف به مراجعه به مؤسسه اعتباری عامل و تعیین تکلیف پرونده خود می­باشند. در صورت عدم مراجعه متقاضی به مؤسسه اعتباری عامل ظرف مهلت یادشده، سایر متقاضیان مشمول جایگزین خواهند شد و مؤسسه اعتباری عامل ­باید تعداد متقاضیانی که در مهلت مقرر مراجعه نکرده و از فهرست خارج شده­اند را به کارگروه شهرستان اعلام نماید.

تبصره ـ در صورت درخواست متقاضی، امهال کمتر از یک سال امکان­پذیر خواهد بود.

ماده ۵ ـ در مواردی که متقاضیان، صرفﺎً استفاده از مزایای بخشش سود، کارمزد و جریمه­‌های دیرکرد (وجه التزام تأخیر تأدیه دین) را تقاضا نمایند، تسویه نقدی و یکباره اصل تسهیلات (به درخواست متقاضی) و با رعایت سایر مقررات مربوط، بلامانع است.

ماده ۶ ـ مؤسسه اعتباری عامل موظف است پس از انجام اقدامات ﻻزم جهت بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌­های دیرکرد (وجه التزام تأخیر تأدیه دین) و امهال یک­ساله، آمار استانی مربوط را در مقاطع زمانی شش ماهه به دبیرخانه کارگروه استانی و بانک جهت انعکاس به سازمان و کمیسیون­های کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام نماید.

ماده ۷ـ سازمان نسبت به صدور تضمین­نامه تأمین بارمالی ناشی از اجرای بند از محل بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ( شامل بخشودگی سود، کارمزد، وجه‌التزام تأخیر تأدیه دین) براساس درخواست وزارت جهادکشاورزی درسامانه مدیریت تضامین دولت اقدام می­نماید.

ماده ۸ ـ مؤسسه اعتباری عامل موظف است ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه، مراتب را به واحدهای استانی ابلاغ نماید.

ماده ۹ـ وزارت جهادکشاورزی بر حسن اجرای این آیین‌نامه نظارت داشته و گزارش عملکرد آن را به صورت ماهانه به سازمان و وزارت کشور ارسال می‌نماید

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر