آیین‌­نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۴/۱۳

شماره ۵۵۹۸۴/ت۶۲۴۷۳هـ ۴/۴/۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه ۳۰/۳/۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (با همکاری وزارت ورزش و جوانان، ستاد ملی جمعیت، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت رئیس­ جمهور در امور زنان و خانواده و سایر دستگاه ‌های ذی ‌ربط) و به استناد بند (ب) تبصره (۱۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.

۲ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

۳ـ دستگاه­های متولی: دستگاه­هایی که از اعتبارات موضوع این آیین­نامه مطابق جدول شماره (۱۲) ناظر بر جدول تفصیلی بند (ب) تبصره (۱۳) قانون در سال ۱۴۰۳ (هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری) برخوردار می­شوند.

۴ـ دستگاه­های مشمول: شرکت­های دولتی، بانک­ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در قانون اعم از احکام ماده واحده و جداول کلان و پیوست­های آن از جمله شرکت‌هایی که شمول قانون بر آن ‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام باشد و یا از بودجه و اعتبارات عمومی و دولتی بهره­مند نباشند.

۵ ـ نهادهای مردمی: مؤسسات و نهادهای غیردولتﯽِ غیرتجاریِ غیرانتفاعی غیرسیاسی (به استثنای مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی) از قبیل سازمان ‌های مردم ‌نهاد، خیریه‌­ها، مؤسسات و کانون‌های فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی و رسانه‌­ای، گروه­‌های جهادی، هیئت­های مذهبی و گروه­های تبلیغی، تشکل‌های دانشجویی، دانش‌آموزی و ایثارگری دارای مجوز از مراجع ذی­صلاح.

ماده ۲ـ در راستای بند (ب) تبصره (۱۳) قانون، دستگاه­های مشمول مکلفند یک درصد (۱%) از هزینه‌های خود را به ‌استثنای هزینه‌های سود و جریمه‌های بانکی و بیمه با رعایت موازین شرعی به نسبت تحقق، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند. خزانه‌داری کل کشور مکلف است ظرف (۱۵) روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، شماره حساب مربوطه را به دستگاه ‌های مشمول اعلام نماید.

ماده ۳ـ سازمان مکلف است حداکثر ظرف (۱۵) روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، فهرست دستگاه ‌های مشمول را همراه با مبالغ مربوط به تعهدات فوق (یک درصد (۱%) از هزینه دستگاه ‌های مشمول به استثنای هزینه‌های سود و جریمه‌های بانکی و بیمه) به خزانه‌داری کل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نماید.

تبصره ۱ـ در صورت استنکاف دستگاه ‌های مشمول، خزانه‌داری کل کشور مکلف است ا ز ابتدای سال ۱۴۰۳ به صورت سه ماهه از حساب آن ‌ها نزد خزانه برداشت و به حساب موضوع ماده (۲) این آیین­نامه واریز نماید.

تبصره ۲ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در صورت استنکاف بانک‌های موضوع بند (۴) ماده (۱) این آیین­نامه، مبالغ اعلامی سازمان را از ابتدای سال ۱۴۰۳ به صورت سه ماهه و به نسبت تحقق، از حساب بانک مربوط نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ منوط به موجودی ریالی ـ برداشت و به حساب موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه واریز نماید.

تبصره ۳ـزانه­داری کل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلالا ایران حسب مورد مکلفند در پایان هر ماه، گزارش واریزی دستگاه­ خ د.های مشمول به حساب فوق­الذکر را به سازمان ارسال نماین

ماده۴ـ دستگاه ‌های متولی مکلفند برنامه‌های عملیاتی هزینه‌کرد اعتبارات موضوع این آیین­نامه را در موافقت‌نامه خود پیش‌بینی و به سازمان ارسال نمایند. تخصیص اعتبارات موضوع این آیین‌نامه با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۳۵۱ و ماده (۵) این آیین‌نامه بر اساس گزارش پیشرفت اجرای برنامه‌ها انجام می‌شود.

ماده۵ ـ پنجاه درصد (۵۰%) از سرجمع اعتبارات مذکور در ماده (۲) این آیین­نامه باید از سوی دستگاه­های متولی صرف برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد ملی جمعیت، اعتکاف، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس، اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت، اردوهای جهادی، گردهمایی‌ها، یادواره ‌ها و گلزارهای شهدا، طرح مسجد‌‌محوری، کمک به مساجد، حلقه‌های میانی، گروه­ها و مجامع تخصصی مردمی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب، ترویج فرهنگ کتابخوانی و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی، گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای شود.

ماده ۶ ـ دستگاه­های متولی، اجرای تکالیف مربوط به این آیین‌نامه را حتی‌المقدور با بهره ‌گیری از ظرفیت نهادهای مردمی انجام دهند.

ماده ۷ـ دستگاه ‌های متولی مکلفند برنامه‌های خود در جدول تفصیلی بند (ب) تبصره (۱۳) قانون در سال ۱۴۰۳ را با رعایت اصول زیر انجام دهند:

۱ـ ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی.

۲ـ توجه ویژه به هویت ایرانی ـ اسلامی با تأکید بر فرهنگ ایثار و شهادت.

۳ـ توجه ویژه به موضوع خانواده و جمعیت.

۴ـ توجه به جهاد تبیین.

۵ ـ توجه ویژه به عرصه بین­‌الملل و مخاطبان غیرایرانی با اولویت کشورهای حوزه مقاومت.

۶ ـ توجه ویژه به رایانه سپهر (فضای مجازی) و شبکه‌­های اجتماعی.

۷ ـ توجه ویژه به نشاط کاری، امیدآفرینی و ارتقای سرمایه اجتماعی.

۸ ـ ارتقای توان، شبکه­سازی و هم­افزایی نهادهای مردمی انقلاب اسلامی.

۹ ـ توجه ویژه به مخاطب کودک، نوجوان و جوان.

۱۰ـ توجه ویژه به مناطق حاشیه‌­ای و حاد بحرانی و اقشار کمتر برخوردار با تأکید بر رفع آسیب­های اجتماعی.

۱۱ـ حمایت از فعالیت‌های نوآورانه، خلاقانه و فناورمحور.

۱۲ـ توجه به تندرستی، ورزش و سلامت روحی و جسمی.

۱۳ـ توجه به حفظ و ترویج میراث فرهنگی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری.

تبصره ۱ـ دستگاه ‌های مشمول می‌توانند برنامه‌ها یا طرح ‌های مدنظر خود را در چهارچوب این آیین‌نامه به دستگاه ‌های متولی پیشنهاد دهند تا در صورت توافق دستگاه ‌های متولی در چهارچوب موافقت­نامه متبادله آنها با سازمان، صرف برنامه‌­ها یا طرح­های فوق گردد.

تبصره ۲ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (به عنوان دستگاه مشمول) براساس مأموریت­ ذاتی خود در ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی مجاز است صددرصد اعتبارات مربوط به خود را با رعایت اصول این ماده و ماده (۵) این آیین­نامه هزینه نماید.

ماده ۸ ـ مبالغ پرداختی دستگاه­های مشمول در اجرای این آیین­نامه پس از درج در سامانه مؤدیان مطابق قانون پایانه‌­های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۱۳۹۸ با تأیید و مکاتبه خزانه­‌داری کل کشور جزو هزینه­‌های قابل­ قبول مالیاتی تلقی می­شود.

ماده ۹ـ هرگونه مصرف اعتبارات موضوع بند (ب) تبصره (۱۳) قانون در راستای هرگونه به کارگیری نیروی انسانی در دستگاه ‌های متولی ممنوع می­باشد.

ماده ۱۰ـ سایر هزینه‌­های علی‌­الرأس یا مستقیم و یا با واسطه دستگاه­های مشمول در اموری نظیر موارد مذکور در مواد (۵) و (۷) این آیین­نامه، از هر محل یا اعتباری که باشد رافع تکلیف قانونی مذکور در بند (ب)‌ تبصره (۱۳) قانون مبنی بر واریز یک درصد (۱%) از هزینه‌های آنان به خزانه­‌داری کل کشور نمی‌شود.

ماده ۱۱ـ سازمان اداری و استخدامی کشور در جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۴ از دستگاه ‌های مشمول و متولی که بیشترین و مؤثرترین مشارکت را در اجرای این آیین‌نامه داشته‌‌اند، تقدیر به عمل می‌آورد.

ماده ۱۲ـ در راستای تبصره (۳) ماده (۲۲) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت، کلیه دستگاه ‌های مشمول و متولی مکلفند از ابتدای سال ۱۴۰۳ گزارش عملکرد اجرای این آیین‌نامه را هر سه ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت ارسال نمایند.
دستگاه ‌های متولی نیز گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار به سازمان ارسال می‌کنند .

ماده ۱۳ـ مسئولیت اجرای این آیین­نامه از جمله هزینه­‌کرد منابع مربوط در چهارچوب مفاد آن و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، به عهده باﻻترین مقام دستگاه­های مشمول و متولی است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر