مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مدارک تحصیلی صادرشده مدیریت حوزه علمیه قم

تاریخ تصویب: ۱۳۷۴/۱۱/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۷۵/۰۲/۲۶

شماره ۳۴۷۲/دش – ۱۳۷۴/۱۲/۱۲

جلسه ۳۶۸ مورخ ۱۳۷۴/۱۱/۳

متن پیشنهادی تکمیلی آقای دکتر احمدی (نامه مورخ 74/10/27 به شماره 2998 دش ) مطرح و مدارک حوزوی بدین شرح تصویب شد:

1ـ طلاب و فضلاء حوزه علمیه که براساس مدرک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح یک را طبق برنامه پیوست گذرانده اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره کاردانی دانشگاهها برخوردار خواهند بود.

2– طلاب و فضلاء حوزه علمیه که براساس مدارک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح دو را طبق برنامه پیوست گذرانده اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره کارشناسی دانشگاهها برخوردار خواهند بود.

3– طلاب و فضلاء حوزه علمیه که براساس مدارک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح سه را طبق برنامه پیوست گذرانده اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد دانشگاهها برخوردار خواهند بود.

4- [اصلاحی ۱۳۸۱/۵/۲۲]
طلاب و فضلاء حوزه علمیه که براساس مدارک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح چهار را طبق برنامه پیوست در یکی از رشته های فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، حقوق و قضای اسلامی، عقاید و کلام، ادیان و مذاهب، تربیت مبلغ، فلسفه اسلامی، تاریخ اسلام و سیره گذرانده‌اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره دکتری دانشگاهها برخوردار خواهند بود.

[تفویض اختیار تصویب سرفصل‏ها و مواد درسی رشته‌‎های تحصیلی علوم حوزوی]

5- فارغ التحصیلان دوره سطح دو می توانند در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاهها شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن ادامه تحصیل دهند.

6– فضلا و طلاب حوزه های علمیه فارغ التحصیل دوره سطح سوم می توانند در امتحان ورودی مقطع دکتری همه پنج رشته دانشکده الهیات و معارف اسلامی و نیز رشته زبان و ادبیات عرب شرکت کنند و درصورت پذیرفته شدن برحسب تشخیص گروه آموزشی، دروس پیش نیاز را تا سقف تعداد واحدهای مجاز در دو نیم سال تحصیلی بگذرانند.

رشته های پنجگانه دانشکده الهیات عبارتند از:
1- علوم قرآن و حدیث
2- تاریخ تمدن و ملل اسلامی
3- ادیان و عرفان اسلامی
4- فقه و مبانی حقوق اسلامی
5- فلسفه و حکومت اسلامی.

[لغو محدودیت ادامه تحصیل دارندگان مدارک تحصیلی حوزوی در دانشگاهها]