شماره ۷۸۱۶/۱۴۰۳/دش – ۱۴۰۳/۴/۳۰
(مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۱۴۰۳/۳/۲۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
«سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» که پیرو تصویب ماده واحده «نهاییسازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» (مصوب ۱۶/۸/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و در اجرای تفویض موضوع ماده واحده «تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» (مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۱۴۰۳/۳/۲۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، در جلسه ۴۸۳ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
مقدمه
از مهمترین شاخصههای تمدن نوین اسلامی، توحیدگرایی و استقرار عدالت و امنیت فراگیر مبتنی بر اندیشه و جهان بینی اسلامی است که تعینبخش و اثرگذار بر مسیر و جهتگیری های فناوری های نوین به طور عام و هوش مصنوعی به طور خاص است. برای وصول به شاخصههای تمدن نوین اسلامی بر مبنای دانش و علوم بنیادین، هوش مصنوعی که به لحاظ کارکردی و رفتاری مشابه با برخی ظرفیتهای هوش انسانی عمل میکند، یک امکان مهم و یک تغییر در زیستبوم زندگی بر مبنای حکمرانی اسلامﯽِ هوشمند محسوب میشود. بدیهی است هوش مصنوعی در تعامل با جامعه انسانی، یک پدیده اجتماعی و مرتبط با زیستبوم دینی و فرهنگی جامعه محسوب میشود که میبایست ابتناء همه ابعاد آن بر مبانی، ارزش ها ، قابلیتها، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه قرار گیرد.
فرصتهای قابل توجه حاصل از پیشرفت علم و فناوری در کنار توان قابلملاحظه آن برای درک مسائل و همچنین قدرت پیشگیرانه آن در مهار بحران ها و مشکلات پیش روی جوامع، موجب شده است تا در سطح بینالمللی در اسناد ملی و برنامه های کلان، سرفصل مهمی به این موضوع اختصاص یابد. در کشور ما نیز توسعه علم و فناوری و توجه به رشد علمی جایگاه قابل توجهی در گفتمان راهبردی کشور و بهطور خاص در کلام امامین انقلاب و اسناد و برنامههای کلان کشور بهویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارد.
اگر در دوره ای صنعت نفت، صنعت برق و فناوری اطلاعات باعث تحول همهجانبه صنعت شد، امروزه یکی از مهمترین حوزه های فناورانهای که باتوجه به گذشته، حال و آینده تحﻮّل آفرین خود بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، علوم و فناوری های هوش مصنوعی است که برخوردار از ابعاد فلسفی، اخلاقی، فقهی، حقوقی، فنی و مهندسی است.
با عنایت به اثر فراگیر و برنامهپذیربودن فناوریهای نوین و مزیتهای حاصل از پیشگامی در این فناوری ها، کشورهای بسیاری، بر هوش مصنوعی و کارکردهای آن در بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی متمرکز شده اند. کشور ما نیز، یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خلق دانش و انتشار مقاﻻت علمی در حوزه هوش مصنوعی است و توسعه زیستبوم کسب وکارهای نوپا و شکلگیری شرکتهای دانشبنیان این حوزه، نشان میدهد که با برنامه ریزی منسجم و جامع، میتوان دستاوردهای قابل توجهی را از توسعه هوش مصنوعی در کشور انتظار داشت.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در دیدار با نخبگان، ضمن تأکید همیشگی نسبت به تمرکز بر فناوری های نو به عنوان مأموریت ویژه نخبگان، بهطور خاص تمرکز بر هوش مصنوعی را به عنوان ظرفیت مهم برای حکمرانی نظام مند و اثرگذار بر پیشرفت همهجانبه و توسعه هوشمندانه آن متناسب با اقتضائات و نیازهای بومی کشور مورد تأکید قرار داده اند. بدیهی است فائق آمدن بر چالش ها و مسائل پیش رو در مسیر رسیدن به این جایگاه جز با برنامه ریزی دقیق و جامع که بتواند محققکننده اهداف، راهبردها و اولویتهای مدنظر در اسناد باﻻدستی و برنامه های راهبردی نظام باشد، میسر نخواهد بود.
بیشک برای ارتقای جایگاه کشور در حوزه هوش مصنوعی و کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی و رسیدن به جمع کشورهای برتر دنیا، راه پرفراز و نشیبی در پیش است. خودباوری، توانمندسازی نیروی انسانی، توجه ویژه به نخبگان، فرهنگسازی، ترویج و آموزش مفاهیم و مبانی علمی، تسهیل فضای کسبوکار، بخش خصوصی، تسهیل انتقال فناوری و توسعه فناوری های زیرساختی و تنظیم گری متناسب با الزامات این حوزه از جمله مواردی است که باید در راستای یک نگاه منسجم و یکپارچه مدنظر قرار گیرد.
تدوین سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران گام مهمی برای وصول به مؤلفههای تمدن نوین اسلامی، ارتقای کیفیت حکمرانی و تقویت بنیان های علمی و پژوهشی در راستای پیشرفت کشور در همه عرصههای مرتبط با حکمرانی منطقهای و ملی و ارتباطات جهانی است. همچنین هوش مصنوعی در همه قلمروهای اولویتدار از قبیل آموزش و پژوهش، بهداشت و درمان، حکمرانی دولتی و خدمات عمومی، دفاعی، امنیتی و انتظامی، صنایع، انرژی، محیط زیست و کشاورزی، فرهنگ ایرانی و تمدن اسلامی، رسانه و فضای مجازی و امور مرتبط با فناوری های مهم و راهبردی اعم از هوافضا، فناوری زیستی، فناوری نانو، علوم شناختی و سایر عرصههای علم و فناوری، منشأ تغییر و تحوﻻت بزرگ است.
ماده ۲- اصول و مبانی ارزشی
- رعایت اصول اعتقادی و مجموعه ارزشهای اخلاقی اسلام در راستای تقویت سبک زندگی اسلامی و حیات طیبه جاودانه در کلیه مسیرگذاریهای هوش مصنوعی و پرهیز از جهتگیریهای منجر به فساد و منکر و تقویت فضای غفلت؛
- توجه به ابعاد وجودی انسان مبتنی بر فلسفه و معارف اسلامی در توسعه و بهکارگیری هوش مصنوعی؛
- توسعه و کاربست هوش مصنوعی با هدف تأمین آرمانها و ارزشهای مرتبط با انسان الهی و جامعه اسلامی؛
- آرمانگرایی، خوداتکایی، خودباوری، درونزایی و برونگرایی در توسعه زیستبوم هوش مصنوعی؛
- توجه به عدالت، کرامت، حقوق و سلامت جسمی، روحی و روانی انسانها در سازوکار آموزش و بهکارگیری هوش مصنوعی؛
- حفظ استقلال، امنیت، منافع و اقتدار ملی در مواجهه با توسعه فناوری هوش مصنوعی در جهان؛
- توسعه آیندهنگر زیستبوم هوش مصنوعیِ توانمندساز، آگاهیبخش، اخلاقمدار و تمدنآفرین؛
- رعایت حریم خصوصی و حفاظت از امنیت دادهها و اطلاعات در زیستبوم هوش مصنوعی؛
- مواجهه هوشمندانه با قدرتهای بزرگ با رویکرد انحصارزدایی؛
- جلوگیری از سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای سلطه انسان بر انسان و سلطه هوش مصنوعی بر انسان؛
- توسعه هوش مصنوعی با رعایت تقویت ارتباطات طبیعی انسانی و پرهیز از انزوای اجتماعی انسانها.
ماده ۳- چشمانداز، اهداف کلان و شاخصهای ارزیابی
الف- چشم انداز
ب- اهداف کلان
- توسعه و تربیت سرمایه انسانی متخصص، ماهر و متعهد متناسب با قرار گرفتن در جمع ۱۰ کشور پیشرو؛
- ارتقا و تأمین زیرساختها با تأکید بر زیرساختهای حقوقی و مالکیت فکری، زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات و کلانداده، زیرساختهای پردازشی و مدلهای بزرگ چندوجهی بومی با رویکرد شتابدهی به پیشرفت هوش مصنوعی و کاربردیسازی آن؛
- رشد و جهش مداوم تولیدات فکری، علمی و فناورانه و تبدیل شدن به قطب تحقیقاتی هوش مصنوعی منطقه آسیای جنوب غربی با هدف رفع نیازهای کشور و مرجعیت بینالمللی علمی و کاربردی حداقل در یکی از شاخههای این حوزه؛
- ارتقای نوآوری برپایه فناوریهای بدیع با اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی بالا به منظور ارتقای هوش مصنوعی در بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات؛
- ارتقای رقابتپذیری اقتصادی کشور با استفاده از هوش مصنوعی در سطح بازار داخلی و جهانی و دستیابی به رشدهای جهشی در اقتصاد هوش مصنوعی؛
- نقشآفرینی فعال در تعاملات و همکاریهای آموزشی، علمی، فناورانه و اقتصادی بینالمللی با اولویت کشورهای همسو در راستای منافع ملی و جهان اسلام؛
- ارتقای کیفیت حکمرانی با بهرهمندی از قابلیتهای هوش مصنوعی در موضوعات کلان کشور با تأکید بر ارتقای عدالت اجتماعی، امنیت ملی، پایداری و انسجام ملی و سرمایه اجتماعی؛
ج- شاخصهای ارزیابی کلان
ماده ۴- سیاستهای راهبردی
- اصالت و ارزشمندی فعالیت بنگاههای اقتصادی خصوصی، دانشبنیان و مزیتآفرین ملّی و فراملّی هوش مصنوعی
- برخورداری از زنجیرهی کامل، متوازن، رقابتی و توانمند در چرخه ایده تا ثروت (مصرف) هوش مصنوعی
- استفاده از مزایای هوش مصنوعی برای تحریک رشد اقتصادی، اشتغال و نوآوری
- تقویت مردممحوری و روحیه تعاون در توسعه و بهرهبرداری از هوش مصنوعی
- جهتدهی هوش مصنوعی در مسیر پیشرفت مبتنی بر ارزشهای اسلامی ایرانی با توجه به اولویتهای مرتبط با نیازهای اساسی زندگی
- ضرورت نظارت و مراقبت بر تصمیمات و خودمختاری هوش مصنوعی و جلوگیری از رخنمانگاری و اعتبارسنجی اجتماعی بدون رعایت حقوق افراد و قوانین کشور
- اهتمام به توسعه محصولات و کاربست هوش مصنوعی مسئولیتپذیر
- التزام به توسعه فناوری هوش مصنوعی در عین اهتمام به رعایت اخلاق، کرامت انسانی و حفظ حریم خصوصی
- توجه به بهکارگیری هوش مصنوعی جهت گسترش عدالت فراگیر و حکمرانی نظاممند، هشداردهنده و اقدامکننده هوشمند در راستای ارتقای قدرت ملی
- تقدم و اولویت طرحها و کاربستهای هوش مصنوعی با دامنهی فراگیر و اثرگذاری بالا
- اولویتدهی به کاربردیشدن هوش مصنوعی برای حل چالشهای ملی
- استفاده از مزایای هوش مصنوعی برای بهبود خدمات و مأموریتهای عمومی
- توجه به مخاطرات هوش مصنوعی و صیانت از ارکان سرمایه انسانی از قبیل حافظه انسانی، اعتماد به نفس، کسب دانش و یادگیری و خلاقیت و نوآوری در مواجهه با هوش مصنوعی
- توجه به گسترش روابط انسانی و پرهیز از کاهش روابط اجتماعی طبیعی و رفتارهای کلیشهای در توسعه هوش مصنوعی
- پیشبرندگی و فرصتآفرینی برای زیستبوم هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران در روابط و تعاملات بینالمللی
ماده ۵- راهبردها و اقدامات ملی
- زیرساختهای حکمرانی: ایجاد و ارتقای زیرساختهای فنی، قانونی، تنظیمگری و استانداردها برای جهتدهی، شتابدهی و گسترش هوش مصنوعی
- ۱- تدوین نظام حکمرانی داده به منظور تسهیل در بهرهبرداری انتفاعی و غیرانتفاعی از دادههای تولیدی کشور از طریق اصلاح قوانین و مقررات موجود و به رسمیت شناختن مالکیت و حق بهرهبرداری انتفاعی هر شخص یا نهاد بر دادههای تولیدی خود با حفظ ملاحظات امنیت ملی، رعایت حریم خصوصی و اخلاق عمومی
- ۲- تدوین لوایح قانونی لازم به منظور ایجاد زیرساختهای حقوقی مورد نیاز جهت بهرهگیری و مواجهه با مخاطرات هوش مصنوعی در کشور از قبیل تعیین مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی هوش مصنوعی خودمختار و رعایت حریم خصوصی، پاسخگویی و عدم تبعیض
- ۳- تدوین استانداردهای مربوط به مالکیت، تولید، نگهداری، تبادل و بهاشتراکگذاری داده و همچنین ایمنی و امنیت سیستمها و خدمات هوش مصنوعی
- ۴- اصلاح قوانین لازم در حوزه مالکیت فکری تولیدات مبتنی بر هوش مصنوعی و ثبت اختراعات این حوزه و تسهیل در ایجاد سامانههای شناسایی خروجیهای مرتبط
- ۵- ایجاد محیطهای حقیقی و مجازی آزمون تنظیمگری بهمنظور فراهمآوری زیرساخت بهرهبرداری آزمایشی محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی در مقیاس محدود
- ۶- تدوین و پایش شاخص مرکب بومی هوش مصنوعی جهت تعیین جایگاه جهانی کشور
- آموزش و پژوهش: ساماندهی و سازماندهی آموزش، پژوهش و مهارتافزایی بهمنظور ارتقای نیروی انسانی مؤثر با رعایت تناسب بین پرورش نیروی انسانی در مرزهای دانش و آموزشهای مهارتی
- ۱- حمایت از فعالیتهای پژوهشی هوش مصنوعی و جهتدهی به آنها در راستای اولویتها، نیازمندیها و حل چالشهای ملی
- ۲- پیشبری تحقیقات در حوزه علوم پایه و علوم انسانی مرتبط با هوش مصنوعی بالاخص به منظور فهم نسبت انسان و جامعه با هوش مصنوعی و نظریهپردازی و حمایت از این مقوله در مراکز دانشگاهی و حوزوی
- ۳- پیشبری تحقیقات در حوزه علوم اسلامی مرتبط با هوش مصنوعی با تأکید بر فقه، حکمت و اخلاق هوش مصنوعی و نظریهپردازی آن و حمایت از این مقوله در مراکز حوزوی و دانشگاهی
- ۴- طراحی و اجرای پژوهشهای ضروری برای سنجش تأثیر تعامل دوسویه هوش مصنوعی و جسم و جان انسان بر یکدیگر و بررسی تأثیر توسعه هوش مصنوعی بر عملکردهای شناختی، احساسی، اخلاقی و معنوی انسان و پیامدهای اجتماعی آن
- ۵- اصلاح نظام آموزشی کشور به منظور تقویت مزیتهای انسان در برابر هوش مصنوعی و اجتناب از رقابت نابرابر انسان و هوش مصنوعی، همچنین تبدیل تهدیدهای هوش مصنوعی به فرصتی برای ظهور وجوه انسانی
- ۶- تدوین منابع و محتواهای آموزشی و ارائه آموزشهای مربوط به حوزههای فناورانه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در مقاطع مختلف تحصیلی، از جمله دوره متوسطه و دانشگاه
- ۷- حمایت از طراحی و اجرای برنامههای آموزش فنی، حرفهای و مهارتی غیررسمی براساس نیاز بازار کار حِرَف و مشاغل مختلف در حوزه هوش مصنوعی
- ۸- تقویت دانش عمومی استفاده از راهکارهای هوش مصنوعی با حمایت از تولید بستههای آموزشی تخصصی چندرسانهای برای آموزش و بازآموزی شاغلان کشور و تسهیل دسترسی عمومی به آن
- ۹- حمایت از کرسیهای نقد و نظریهپردازی، انجمنها و اجتماعات علمی و صنعتی حوزه هوش مصنوعی به منظور همافزایی و تبادل دانش و تجربیات
- ۱۰- توسعه بینرشتهایهای هوش مصنوعی در حوزههای اولویتدار سند
- ۱۱- حمایت از تأسیس و گسترش اندیشکدهها، کانونهای فکری و حلقههای میانی در حوزه هوش مصنوعی
- ۱۲- حمایت از تحقیق و توسعه در خصوص موجودات زنده هوشمند در فضای بینرشتهای هوش مصنوعی و علوم شناختی
- زیرساخت داده و پردازش: ارتقای زیرساختهای دادهای و پردازشی بومی در جهت نگهداری دادههای بزرگ و ارتقای کیفیت، دسترسی، امنیت و تابآوری دادههای داخلی و تسهیل بهرهبرداری شرکتها و نخبگان از ظرفیتهای دادهای و امکانات دادهپردازی
- ۱- ایجاد دادگان، پیکره، کلانداده و محیطهای مشترک عمومی برای آموزش و آزمون محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی
- ۲- گسترش زیستبوم دادهباز در راستای پیشرفت فناوری هوش مصنوعی
- ۳- تهیه فهرست دادههای دولتی و عمومی مورد نیاز برای آموزش و آزمون محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی مبتنی بر تقاضای شرکتهای مرتبط و تسهیل دسترسی شرکتهای این حوزه به آن دادهها بهمنظور آموزش و آزمون محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی
- ۴- کمک به فراهم شدن زیرساختهای پایه هوش مصنوعی به منظور تولید، نگهداری، پردازش، امنیت و تابآوری داده و کلانداده بهویژه سختافزارهای تخصصی هوش مصنوعی
- ۵- حمایت از ایجاد زیرساختهای اشتراکی پردازشی هوش مصنوعی و تسهیل دسترسی نخبگان و شرکتها
- ۶- توسعه توان طراحی و ساخت سختافزارهای اختصاصی بومی هوش مصنوعی
- ۷- گردآوری و آمادهسازی اسناد (متنی، تصویری و …) بومی حوزه تمدنی ایران و اسلام بهمنظور توسعه آموزش هوش مصنوعی مبتنی بر این منابع
- ۸- حمایت از توسعه بومی مدلهای پیشرفته و بهروز هوش مصنوعی متناسب با زبان و فرهنگ ایرانی-اسلامی از قبیل مدلهای زبانی بزرگ چندوجهی
- توسعه محصولات فناورانه و تجاریسازی: حمایت از توسعه فناوری و تجاریسازی دستاوردها با تأکید بر تسهیل فعالیتهای کارآفرینانه
- ۱- ترغیب شرکتهای بزرگ و صنایع به منظور شبکهسازی و بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای نوپا و دانشبنیان برای کاربست ابزارها و راهکارهای حوزه هوش مصنوعی
- ۲- حمایت از تجاریسازی طرحهای بدیع و دارای نوآوری جهانی در حوزه هوش مصنوعی
- ۳- حمایت از توسعه آزمایشگاه مرجع و ایجاد شبكه آزمایشگاهی هوش مصنوعی
- ۴- حمایت از ایجاد و توسعه سکوها، میانافزارها، کتابخانهها و جعبهابزارهای نرمافزاری متناسب با نیازهای ملی و منطقهای
- ۵- حمایت از توسعه توان فناورانه در حوزههای راهبردی هوش مصنوعی قابل اعتماد، توضیحپذیر، روشهای کمهزینه یادگیری ماشینی و هوشهای مصنوعی مولد، تصمیمگیر و تعاملی
- ۶- حمایت از ایجاد و گسترش نهادهای حمایتی اختصاصی هوش مصنوعی از قبیل مراکز نوآوری، شتابدهندهها، پارکها، مراکز رشد، مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی و مراکز تحقیقات صنعتی در زیستبوم نوآوری کشور
- ۷- ایجاد دالانی بهمنظور تسهیل توسعه کسبوکار و تجاریسازی محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی
- ۸- توسعه سرمایهگذاری در کسبوکارهای فناور این حوزه از طریق توانمندسازی سرمایهگذاران خطرپذیر بخش خصوصی
- توسعه بازار در زیستبوم هوش مصنوعی: ساماندهی و توسعه بازار محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی با تأکید بر نقش شرکتهای بزرگ
- ۱- توصیف و ارزیابی نیروی کار هوش مصنوعی
- ۲- حمایت از برگزاری جوایز ملی محصولات و خدمات برتر هوش مصنوعی
- ۳- تسهیل جذب پروژههای بینالمللی در حوزه هوش مصنوعی با رعایت ملاحظات منافع ملی و با تأکید بر شکلگیری مجموعههای تخصصی فعال در جذب، شکست و توزیع این پروژهها بین متخصصان کشور به منظور ارزشآفرینی و نگهداشت متخصصان
- ۴- حمایت از شرکتهای بزرگ داخلی برای ارائه خدمات و محصولات هوش مصنوعی رقابتپذیر در عرصههای بینالمللی
- ۵- حمایت از تشکیل شرکتگان و همکاری شرکتهای فناور در طول زنجیره ارزش و گستره آن در جهت تولید راهکارهای یکپارچه و دستیابی به مقیاس اقتصادی
- ۶- ارتقای خدمات دولتی و عمومی مبتنی بر هوش مصنوعی
- تعاملات بینالمللی: ارتقای تعامل و شبکهسازیهای بینالمللی در حوزه هوش مصنوعی
- ۱- همکاری در ایجاد یا گسترش اتحادهای بینالمللی هوش مصنوعی در مشارکت با کشورهای همسو و پیشرو و مجامع غیردولتی
- ۲- تدوین و انعقاد قراردادهای همکاری بین کشورهای مختلف در حوزههای مرتبط با حکمرانی، مالکیت و بهاشتراکگذاری داده
- ۳- توسعه همكاریهای مشترك با كشورهای هدف به منظور انتقال فناوری و تجارت محصولات و خدمات از طریق تعریف پروژهها و سرمایهگذاریهای مشترک، ایجاد مراکز تحقیقاتی، سکوها و محیطهای آزمون مشترک در حوزه هوش مصنوعی
- ۴- عضویت و مشاركت فعال در مجامع علمی مرتبط منطقهای و بینالمللی و نقشآفرینی فعال در تدوین استانداردها، توافقات و جریانسازیهای بینالمللی
- ۵- تعامل با سایر کشورها در طراحی، تدوین و اجرای برنامههای آموزش تخصصی و مهارتی در حوزه هوش مصنوعی
- ترویج و فرهنگسازی: ترویج، فرهنگسازی و ارتقای سواد عمومی بهمنظور گسترش استفاده صحیح از فناوری هوش مصنوعی در صنعت، دولت و جامعه متناسب با فرهنگ اسلامی
- ۱- درک و تبیین آثار و تبعات مثبت و منفی اجتماعی و اخلاقی هوش مصنوعی و نظاممند کردن بهرهگیری از هوش مصنوعی در جهت هوش انسان الهی
- ۲- ترویج استفاده صحیح از دستاوردها و کاربردهای حوزه هوش مصنوعی با بهرهگیری از ظرفیت مدارس، دانشگاهها، مراکز آموزش فنی و حرفهای، رسانههای عمومی و فضای مجازی
- ۳- حمایت از برگزاری رویدادها، مسابقات، همایشها،كارگاهها و نشستهای علمی و ترویجی
- ۴- آگاهسازی و ارتقای سطح دانش مدیران بخش عمومی نسبت به اهمیت، ملزومات، کاربردها و چشمانداز آینده هوش مصنوعی
- ۵- استفاده از هوش مصنوعی برای گسترش ارزشهای اخلاقی، حقوقی و اجتماعی مبتنی بر اصول و ارزشهای تمدن نوین اسلامی
ماده ۶- اولویتهای ملی بهکارگیری هوش مصنوعی
ماده ۷- سازوکار اجرایینمودن و نظارت بر اجرای سند
- شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت کلان بر اجرای این سند را بر عهده دارد.
- ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه رصد اجرای سند را بر عهده داشته و پیشنهاد بازنگریهای لازم در سند و گزارش کلان مربوطه را در فواصل زمانی مشخص به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد نمود.
- «شورای ملی راهبری هوش مصنوعی» با ترکیب ذیل، وظیفه برنامهریزی، راهبری، هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این سند شامل تصویب نقشه راه اجراییسازی سند، تصویب آییننامهها و دستورالعملهای لازم جهت تسهیل اجرای سند، تصویب رهنگاشت کاربست هوش مصنوعی در دستگاههای اجرایی مستقل ملی و پیشنهاد روزآمدسازی سند را بر عهده دارد.
- رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا؛
- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به عنوان نائب رئیس شورا؛
- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یا معاون ذیربط؛
- دبیر شورای عالی فضای مجازی یا معاون ذیربط؛
- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا معاون ذیربط؛
- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا معاون ذیربط؛
- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا معاون ذیربط؛
- وزیر صنعت، معدن و تجارت یا معاون ذیربط؛
- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا معاون ذیربط؛
- رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یا معاون ذیربط؛
- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذیربط؛
- وزیر اطلاعات یا معاون ذیربط؛
- رئیس سازمان اداری و استخدامی یا معاون ذیربط؛
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاون ذیربط؛
- رئیس مرکز مدیریت حوزههای علمیه یا معاون ذیربط؛
- دو نفر عضو حقیقی به پیشنهاد دبیر شورا و با حکم رئیس شورا؛
- رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان دبیر شورا.
- [الحاقی ۱۴۰۳/۷/۱۷]
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه - [الحاقی ۱۴۰۳/۷/۱۷]
رئیس سازمان صدا و سیما یا نماینده تام الاختیار.
- «سازمان ملی هوش مصنوعی» (مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، که در قالب سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تأسیس گردید، وظیفه؛ ساماندهی و توسعه زیستبوم هوش مصنوعی کشور و انجام امور دبیرخانه شورای ملی راهبری هوش مصنوعی را بر عهده دارد.
- دولت موظف است بودجههای موردنیاز سازمان ملی هوش مصنوعی را متناسب با تحقق اهداف و شاخصهای این سند، در قالب ردیف مستقل برای این سازمان، در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی نماید و همچنین هرسال در تدوین لوایح بودجه، اعتبارات لازم را برای توسعه کاربرد هوش مصنوعی در برنامههای اجرایی دستگاههای مستقل ملیِ دارای رهنگاشت مصوب، اختصاص دهد.
- دستگاههای اجرایی مسئول اجرای این سند باید بهگونهای برنامهریزی کنند که اقدامات ملی موضوع مواد ۵ و ۶ در اولویت سالانه آنها لحاظ و منابع و ظرفیتهای معمول دستگاهها به نحو مطلوب در جهت تحقق اهداف و اقدامات سند هدایت گردد.
ماده ۸- این سند مشتمل بر یک مقدمه، ۸ ماده و ۵ تبصره در جلسـه ۹۰۱ مورخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۳ شوراى عالى انقلاب فرهنگى به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازمالاجراست و کلیه مصوبات و سیاستهای قبلىِ مغایر، لغو و بلااثر خواهد بود.
سرپرست ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی