تصویبنامه در خصوص اصلاح ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

تاریخ تصویب: ۱۳۸۹/۰۴/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۹/۰۵/۰۹

شماره 101030/ت44938ن – ۱۳۸۹/۵/۹

تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه مسکن که در جلسه مورخ ۱۳۸۹/۴/۱۴ ‏به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره 152753 /ت 43505 هـ مورخ 388/8/2‏1 اتخاذ شده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می شود:

1– ‏متن زیر جایگزین ماده (45) آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن موضوع تصویبنامه شماره 24198/ت41527‏ک مورخ 1388/2/7 ‏می شود:
‏ماده 45- «معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است هر سال ما به التفاوت سود سهم متقاضی تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن را برای مدت مشارکت مدنی و فروش اقساطی محاسبه و در ابتدای همان سال در بودجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت تودیع نزد بانک های عامل منظور نماید و تضمین نامه لازم را در خصوص هزینه ناشی از مانده مطالبات معوق شامل اصل و سود و هزینه متعلقه تسهیلات به منظور احداث سالانه دویست هزار واحد مسکونی روستایی، ارایه و بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعتبار لازم را در لایحه بودجه سال بعد پیش بینی نماید».

2-‏ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است نسبت به مبادله موافقتنامه به مبلغ چهار هزار میلیارد (4/000/000/000/000) ریال از محل بودجه سال 1389 کل کشور را به منظور تأمین و اجرای شبکه های آب و برق و شبکه های فاضلاب و تصفیه آن برای یک میلیون واحد مسکن مهر در شهرهای کشور اقدام نماید.

3– بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حسب نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ها و با همکاری بانک های عامل نسبت به تطویل دوران مشارکت مدنی تسهیلات مقاوم سازی، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی تا سقف سی و شش ماه اقدام نماید، به گونه ای که مجموع طول ‏دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی تسهیلات یاد شده بیش از پانزده سال نشود. حکم این بند شامل تسهیلاتی که قبلاً پرداخت شده اند نیز می شود.

4– ‏بیمه تضمین بازپرداخت تسهیلات اعطایی مسکن مهر از محل خط اعتباری مسکن مهر موضوع مصوبه شماره 69614/ت42761ک مورخ ۱۳۸۸/۴/۲‏ شورای پول و اعتبار از دو درصد (2%) به یک و بیست و پنج صدم درصد (25 /1%) کاهش می یابد، این میزان باید توسط متقاضیان مسکن مهر طی دو سال همزمان با دوران فروش اقساطی تسهیلات به صورت اقساطی پرداخت شود. همچنین بانک مسکن موظف است نسبت به استرداد کلیه وجوه برداشت شده از این بابت اقدام نماید.

تبصره – [اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱۶]
هزینه بیمه تضمین بازپرداخت تسهیلات اعطایی واحدهای مسکن مهر که تا تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۱ به مرحله فروش اقساطی رسیده اند از محل یارانه وزارت مسکن و شهرسازی پرداخت می شود.
در صورت عدم استقبال شرکت های بیمه ای، بانک مسکن موظف است رأساً نسبت به ایجاد سازوکارهای تضمین بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر تحت هر شرایط اعم از فوت متقاضی اقدام نماید.

5– وزارت مسکن و شهرسازی مجاز است مبلغ ده میلیارد (10/000/000/000‏) ریال از یارانه های در اختیار از محل بودجه سال 1389 ‏کل کشور را در زمینه تولید نرم افزارها و پیاده سازی طرح و تجهیز مرکز دیتا (Data Center) و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز سامانه هوشمند املاک و مستغلات کشور هزینه نماید.

6– کارگروهی مرکب از وزیران دادگستری (رییس)، بازرگانی، مسکن و شهر سازی، امور اقتصادی و دارایی و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به بررسی مسائل و اتخاذ تدابیر اجرایی لازم درخصوص سامانه هوشمند املاک و مستغلات کشور و همچنین نظارت بر اجرای آن اقدام و نتیجه را هر دو ماه به کارگروه مسکن ارایه نمایند.

معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی