برنامه‌ریزی کتابهای تعلیمات دینی اقلیت‌های مذهبی، کلیمی، زرتشتی، مسیحی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۱/۰۲/۱۹
شماره ثبت: 576/دش - ۱۳۶۱/۳/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۰۳/۱۲

در اجرای رأی دویست و هفدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲ /۹ /۵۹ بر عدم معافیت دانش‌آموزان اقلیت‌های مذهبی از فراگیری درس تعلیمات دینی و اختصاص نمره برای این درس در کارنامه دانش‌آموزان اقلیت‌ها، طرح زیر در زمینه شکل و محتوای کتابهای این درس در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان پیشنهاد دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش ارائه می‌شود، به شرح زیر مورد تأیید شورای عالی آموزش و پرورش می‌باشد.

۱– طبق اصل پانزدهم قانون اساسی که تصریح می‌نماید کتب درسی باید به زبان و خط فارسی باشد، کلیه کتابهای درس تعلیمات دینی اقلیت‌های مذهبی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می‌باید به زبان فارسی تألیف شوند.
البته این تأکید به معنای سلب آزادی تدریس ادبیات محلی و قومی که در اصل پانزدهم قانون اساسی بدان تصریح شده، نیست.

۲– کتابهای تعلیمات دینی اقلیت‌ها مطابق آنچه که مشترک میان همه ادیان آسمانی است، می‌باید در اصلی‌ترین بخش خود حاوی آموزش اصول خداشناسی، معاد و نبوت باشد چون آموزش سایر مباحث از جهت تأثیرگذاری در ایمان دانش‌آموز متکی بر آموزش این اصول است، مادام که این اصول به شکلی مستـدل و عمیق آمـوزش داده نشود، مباحث دیگـر از قبیل اخلاقیات، عبادات و احکام و اجتماعیات اثربخش نمی‌باشد.
از این رو مطالب این کتابها شامل دو بخش اساسی خواهد بود.
بخش اول- مباحث خداشناسی، معاد و نبوت عامه.
بخش دوم- مبـاحث نبوت خـاصـه و احکـام و منـاسک مذهبی، اخلاقیات و سایر عقــاید اختصاصی مذهبی هر اقلیت.

۳– از آنجا که ادیان الهی در مباحث بخش اول یعنی اصل ایمان به خدا، ایمان به روز رستاخیز و ایمان به رسالت انبیاء همگی متفق‌القولند، درنتیجه اشتراک میان کلیه ادیان آسمانی در این جهت بسیار زیاد است. چنانچه هم اینک مباحث کتاب بینش دینی سال چهارم دبیرستان مورد توافق و تأیید مسئولین اقلیتهای مذهبی بوده و دانش‌آموزان آنها نیز این کتاب را آموزش می‌بینند. علیهذا مطالب این بخش که به شکلی منسجم و برنامه‌ریزی شده و مستدل در کتابهای تعلیمات دینی مصوب وزارت آموزش و پرورش از دوره ابتدایی تا پایان دوره دبیرستان مندرج است، از این کتابها اخذ شده، همراه با تغییرات ضروری که از جانب مسئولین اقلیتهای مذهبی پیشنهاد می‌شود، به صورتی متحدالشکل از جانب وزارت آموزش و پرورش چاپ و به عنوان اولین بخش درس تعلیمات دینی به دانش‌آموزان اقلیتها آموزش داده می‌شود.

۴– مباحث بخش دوم به لحاظ آنکه جنبه اختصاصی داشته، مسئولیت تدوین و تهیه آن به عهده مسئولین مذهبی خود اقلیتها بوده و تنها از جهت انطباق با اهداف و اصول تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران و رعایت موازین روانشناسی و برقراری ارتباط افقی و عمودی با دیگر دروس و بررسی کمی و کیفی مباحث درسی آن ازنظر قدرت درک دانش‌آموزان در سنین مختلف پس از تصویب دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش به عنوان کتب ضمیمه در هر سال تحصیلی، به هزینه خود اقلیتها چاپ و پس از تدریس مباحث بخش اول، آموزش داده می‌شود.
بدیهی است که انطباق محتوای این بخش با اصول دینی هر اقلیت به عهده مسئولین مذهبی همان اقلیت بوده و وزارت آموزش و پرورش در این جهت بدان حد که با سیاست کلی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران مغایر نباشد، دخالتی نخواهد داشت.

۵– در مباحث بخش دوم هر جا که به مناسبت، استناد و یا استشهاد به عبارات کتب انسانی می‌شود، آوردن عین عبارات بـه زبـان قـومـی مجاز است و البته لازم است ترجمه فارسی نیز در ذیل عبارات آورده شود.

طرح برنامه‌ریزی کتابهای تعلیمات دینی اقلیت‌های مذهبی، کلیمی، زرتشتی و مسیحی در دویست و شصتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۹ /۲ /۱۳۶۱ به تصویب رسید.

صحیح است به مورد اجرا گذارده شود.

سید علی‌اکبر پرورش
وزیر آموزش و پرورش دولت جمهوری اسلامی ایران

دسته‌ها