هیئت وزیران در پیرو تصویبنامه مورخه ۱۵ /۵ /۴۱ مربوط به شاهراه تهران – کرج در جلسه ۱۳۴۱/۱۰/۱۲ بنا بپیشنهاد وزارت راه و موافقت وزارت دارائی تصویب نمودند.
۱– بوزارت راه اجازه داده میشود که ساختمان شاه راه تهران – کرج را طبق مسیر پیشنهادی و مشخصات ضمیمه و صورت برآورد ضمیمه آن از طریق مناقصه در هشت قسمت مختلف شروع نماید.
۲– وزارت راه همه ساله مبلغ قابل پرداخت بمقاطعه کاران را در بودجه مصوبه خود منظور خواهد نمود و بعد از بهره برداری راه که وصول عوارض وسائط نقلیه عملی شد بخزانه پرداخت و مستهلک خواهد کرد.
۳– اعتبار لازم برای انجام این طرح بوسیله تحصیل اعتبار بانکی تهیه خواهد شد وزارت راه و خزانه داریکل در قبال آنقسمت از صورت کارکردهای ماهیانه مقاطعه کاران که پرداخته نشده سفته هائی بسررسید حداکثر تا پنجسال از تاریخ صدور بمقاطعه کار خواهند داد.
۴– بمبلغ این سفته ها از تاریخ صدور تا تاریخ سررسید ۶% بهرة سالیانه تعلق خواهد گرفت و حساب بهره در هر ۶ ماه تصفیه خواهد شد .
۵– وزارت راه مجاز است که از مقاطعه کارانی که در مناقصه های ساختمان این طرح شرکت مینمایند تضمینی مطالبه نماید که یکی از بانکهای ایرانی تعهد پرداخت مخارج ساختمان را در قبال سفته های وزارت راه و خزانه داریکل مینماید و در چنین صورت برای دریافت کلیه مطالبات مقاطعه کار بانک جانشین مشارالیه خواهد بود و تضمین حسن اجرای پیمان از طرف بانک نامبرده بدون شرط داده خواهد شد.
تبصره– مقاطعه کارانی که بخواهند با اعتبار شخصی در این کار مشارکت نمایند باید قدرت مالی آنها قبل از مناقصه بتصدیق وزارت راه رسیده و در این صورت فقط موظف بدادن ضمانت نامه بانکی برای حسن اجرای تعهد خود خواهند بود.
۶– بوزارت دارائی اجازه داده میشود که از تاریخ بهره برداری شاهراه کرج شروع بوصول عوارض مقرر در تصویب نامه مورخه ۱۵ /۵ /۴۱ (از جاده های موجود تهران – کرج) نماید و وجوه حاصل از این عوارض و همچنین عوارض شاهراه تهران – کرج در حساب مخصوص در خزانه داری کل نگهداری شده و منحصرا بمصرف پرداخت دیون وزارت راه بابت شاهراه تهران – کرج خواهد رسید و بعد از تصفیه حساب ساختمان حاصل درآمد باستهلاک وجوهی مصرف خواهد شد که از طرف خزانه داریکل بحساب بودجه وزارت راه برای این طرح پرداخته شده است و بعد از استهلاک کامل وجوه هزینه ادامه دریافت عوارض محتاج بمجوز قانونی خواهد بود.
۷– بوزارت راه اجازه داده میشود اراضی مورد نیاز برای احداث شاهراه تهران – کرج را براساس نقشه جات پیوست طبق قانون اصلاح امور اجتماعی و عمران دهات (ماده ۲۷) تصرف و بهای عادله اعیانی و مستحدثاتیکه در اثر این جاده از بین میرود بمالکین پرداخت نماید.
وزارتین راه و دارائی مکلفند پس از گشایش مجلسین لایحه تحصیل مجوز این تصویبنامه را تقدیم نمایند.
نخست وزیر