وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست درجلسه مورخ ۱۳۹۰/۵/۱۶ بنا به پیشنهاد شماره ۴۸۶۰۴ /۱۱ مورخ ۱۳ /۴ /۱۳۸۹ وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور – مصوب ۱۳۶۶ – و با رعایت جزء (ط) بند (۱) تصویب نامه شماره ۱۵۸۸۲۳ /ت ۳۸۸۵۹ هـ مورخ ۱ /۱۰ /۱۳۸۶ تصویب نمودند:
۱- [اصلاحی ۱۳۹۵/۶/۲۱]
وزارت راه و شهرسازی که از این پس “وزارت” نامیده می شود مجاز است برای اجرای آزاد راه شش خطه همت – کرج به طول حدود (۲۰) کیلومتر، شامل احداث آزاد راه و ایجاد تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهرهبرداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه همت – کرج که از این پس به اختصار “طرف مشارکت” نامیده می شود، با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام نماید. در اجرای ماده (۱۲) آیین نامه اجرایی قانون یاد شده، این مشارکت از نوع “الف” می باشد.
۲- [اصلاحی ۱۳۹۵/۶/۲۱]
وزارت هفتاد درصد (۷۰%) منابع مالی لازم برای احداث آزادراه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را از محل فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط و ردیف اعتباری به شماره طبقه بندی (۱۳۰۳۰۱۶۲۳۴) تأمین و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می نماید. طرف مشارکت نیز تأمین سی درصد (۳۰%) منابع مالی لازم برای احداث آزادراه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می نماید.
تبصره ۱ – وزارت می تواند همزمان با عقد قرارداد مشارکت و یا پس از آن، پیمانکاری اجرای طرح را با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۲۷) و تأیید کمیسیون بند (و) ماده (۲۸) قانون برگزاری مناقصات – مصوب ۱۳۸۳ – به روش ترک تشریفات مناقصه به شرکت بهار دیمه واگذار نماید، مشروط بر آنکه قیمت های پیشنهادی و ضرایب مربوط، مورد تایید وزارت قرار گیرد و در مواردی که موضوع مشمول بند های (الف) و (ب) لایحه قانونی راجع به اصلاح تبصره (۸۰) قانون بودجه سال ۱۳۵۶ کل کشور و اصلاحات آن باشد، تایید نهایی قیمت پایه و ضوابط بر عهده شورای عالی فنی خواهد بود.
تبصره ۲ – سهم الشرکه وزارت در درجه اول صرف تامین هزینه های تصرف اراضی مسیر به نام وزارت می شود و باقی مانده آن نیز در دوران اجرا حسب نیاز های مالی طرح، تخصیص و پرداخت می شود. طرف مشارکت نیز به تناسب، سهم خود را تامین و به حساب مشترک طرح واریز می نماید.
۳- [اصلاحی ۱۳۹۵/۶/۲۱]
دوران مشارکت معادل چهارده (۱۴) سال مشتمل بر چهار (۴) سال دوران احداث و ده (۱۰) سال دوران بهرهبرداری خواهد بود لیکن دوران مشارکت واقعی منوط و محدود به استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار مصوب می باشد.
تبصره – جداول گزارش هزینه – درآمد پروژه، مورد تایید وزارت و طرف مشارکت، مبنای محاسبه اولیه دوران احداث قرار می گیرد.
۴- [اصلاحی ۱۳۹۵/۶/۲۱]
نرخ سود دوران مشارکت (شامل دوره احداث و دوره بهرهبرداری) شناور و معادل حداکثر سود علی الحساب سپرده های بلند مدت اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هر سال به علاوه سه درصد (۳%) تعیین می شود.
۵ – مسئولیت نگهداری و بهره برداری از آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص آن در دوران مشارکت بر عهده طرف مشارکت می باشد و پس از آن، آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص به وزارت انتقال می یابد. چنانچه به دلیل دخالت دولت، تعرفه عوارض کمتر از مقادیر پیش بینی شده در گزارش هزینه – درآمد تعیین گردد، ما به التفاوت نرخ عوارض ضربدر ترافیک عبوری از طرف دولت بر اساس قانون مربوط قابل جبران خواهد بود.
تبصره – مرجع تایید هزینه های بهره برداری و نگهداری و همچنین استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت، حسابرس مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد.
۶ – بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزاد راه، تابع مقررات طرحهای عمرانی می باشد.
۷ – وزارت موظف است در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای قرارداد، پیش بینی نماید.
این تصویب نامه در تاریخ ۲ /۶ /۱۳۹۰ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
محمدرضا رحیمی - معاون اول رییس جمهور