اجازه انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری از آزاد راه همت-کرج به وزارت راه و شهرسازی جهت اجرای آزاد راه شش خطه همت – کرج

تاریخ تصویب: ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
شماره ۱۱۵۰۴۵/ت۴۶۶۱۰ک مورخ ۱۳۹۰/۶/۶

وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست درجلسه مورخ ۱۳۹۰/۵/۱۶ ‏بنا به پیشنهاد شماره 48604 /11 ‏مورخ 13 /4 /1389 ‏وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور – مصوب 1366 – و با رعایت جزء (ط) بند (1‏) تصویب نامه شماره 158823 /ت 38859 هـ مورخ 1 /10 /1386 ‏تصویب نمودند:

1- [اصلاحی ۱۳۹۵/۶/۲۱]
وزارت راه و شهرسازی که از این پس “وزارت” نامیده می شود مجاز است برای اجرای آزاد راه شش خطه همت – کرج به طول حدود (20) کیلومتر، شامل احداث آزاد راه و ایجاد تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره‌برداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه همت – کرج که از این پس به اختصار “طرف مشارکت” نامیده می شود، با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام نماید. در اجرای ماده (12) آیین نامه اجرایی قانون یاد شده، این مشارکت از نوع “الف” می باشد.

۲- [اصلاحی ۱۳۹۵/۶/۲۱]
وزارت هفتاد درصد (۷۰%) منابع مالی لازم برای احداث آزادراه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را از محل فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط و ردیف اعتباری به شماره طبقه بندی (۱۳۰۳۰۱۶۲۳۴) تأمین و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می نماید. طرف مشارکت نیز تأمین سی درصد (۳۰%) منابع مالی لازم برای احداث آزادراه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می نماید.

تبصره 1 – وزارت می تواند همزمان با عقد قرارداد مشارکت و یا پس از آن، پیمانکاری اجرای طرح را با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (27‏) و تأیید کمیسیون بند (و) ماده (28‏) قانون برگزاری مناقصات – مصوب 1383 – به روش ترک تشریفات مناقصه به شرکت بهار دیمه واگذار نماید، مشروط بر آنکه قیمت های پیشنهادی و ضرایب مربوط، مورد تایید وزارت قرار گیرد و در مواردی که موضوع مشمول بند های (الف) و (ب) لایحه قانونی راجع به اصلاح تبصره (80‏) قانون بودجه سال 1356 کل کشور و اصلاحات آن باشد، تایید نهایی قیمت پایه و ضوابط بر عهده شورای عالی فنی خواهد بود.

تبصره 2 – سهم الشرکه وزارت در درجه اول صرف تامین هزینه های تصرف اراضی مسیر به نام وزارت می شود و باقی مانده آن نیز در دوران اجرا حسب نیاز های مالی طرح، تخصیص و پرداخت می شود. طرف مشارکت نیز به تناسب، سهم خود را تامین و به حساب مشترک طرح واریز می نماید.

۳- [اصلاحی ۱۳۹۵/۶/۲۱]
دوران مشارکت معادل چهارده (۱۴) سال مشتمل بر چهار (۴) سال دوران احداث و ده (۱۰) سال دوران بهره‌برداری خواهد بود لیکن دوران مشارکت واقعی منوط و محدود به استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار مصوب می باشد.

تبصره – جداول گزارش هزینه – درآمد پروژه، مورد تایید وزارت و طرف مشارکت، مبنای محاسبه اولیه دوران احداث قرار می گیرد.

۴- [اصلاحی ۱۳۹۵/۶/۲۱]
نرخ سود دوران مشارکت (شامل دوره احداث و دوره بهره‌برداری) شناور و معادل حداکثر سود علی الحساب سپرده های بلند مدت اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هر سال به علاوه سه درصد (۳%) تعیین می شود.

‏‏5 – مسئولیت نگهداری و بهره برداری از آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص آن در دوران مشارکت بر عهده طرف مشارکت می باشد و پس از آن، آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص به وزارت انتقال می یابد. چنانچه به دلیل دخالت دولت، تعرفه عوارض کمتر از مقادیر پیش بینی شده در گزارش هزینه – درآمد تعیین گردد، ما به التفاوت نرخ عوارض ضربدر ترافیک عبوری از طرف دولت بر اساس قانون مربوط قابل جبران خواهد بود.

تبصره – مرجع تایید هزینه های بهره برداری و نگهداری و همچنین استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت، حسابرس مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد.

‏6 – بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزاد راه، تابع مقررات طرحهای عمرانی می باشد.

7 ‏– وزارت موظف است در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای قرارداد، پیش بینی نماید.

این تصویب نامه در تاریخ 2 /6 /1390 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

محمدرضا رحیمی -‏ معاون اول رییس جمهور